VRIJHEID IN CHRISTUS Les 11 voor 9 september 2017
Ten eerste schreef Paulus over de vrijheid die we in Christus hebben Ten eerste schreef Paulus over de vrijheid die we in Christus hebben. Vervolgens vergeleek hij die vrijheid met de slavernij van wettisisme die de valse leraren leerden. Die vrijheid zou niet verkeerd moeten worden gebruikt, dus Paulus vertelde de Galaten hoe ze met de wet moesten omgaan nadat ze door Christus gered zijn. Vrijheid in Christus. Galaten 5:1. Vrijheid en wettisisme. Galaten 5:2-12. Vrijheid en losbandigheid. Galaten 5:13. Vrijheid en Wet. Galaten. Galaten 5:14-15.
Van wat zijn we vrij in Christus? VRIJHEID IN CHRISTUS “Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.” (Galaten 5:1) Van wat zijn we vrij in Christus? Van de zonde (Romeinen 6:18) Van veroordeling (Romeinen 8:1) Van de corruptie van de wereld (Galaten 1:4) Van de vloek van de wet (Galaten 3:13) Van afgoderij (Galaten 4:8) Van de slavernij van de wet (Galaten 5:1) Van de duivel (Hebreeën 2:14) Van de eeuwige dood (Hebreeën 2:15)
VRIJHEID IN CHRISTUS “Sta dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten.” (Galaten 5:1) We hebben niet voor onze eigen vrijheid betaald. Jezus heeft aan het Kruis de prijs voldaan. (1 Korinthe 6:20; 7:23). We hoeven niets te doen (de wet houden) om vrij te zijn. We doen de wil van onze Vader (wij houden ons aan de wet) omdat we zonen en dochters ZIJN van God. Onze vrijheid is gebaseerd op onze relatie met Jezus Christus.
VRIJHEID EN WETTISISME “Zie, ik, Paulus, zeg u dat, als u zich laat besnijden, Christus u van geen nut zal zijn.” (Galaten 5:2) Waarom was een kleine snee in het vlees zo belangrijk voor Paulus? Het leek op een onbeduidende actie (Galaten 5: 2-12) Zij die besneden waren, begonnen de HELE wet te houden om gered te zijn (vers 3). Dat is rechtvaardiging door werken; aldus verwierpen ze de rechtvaardiging die God geeft in Christus (vers 4). Dat is een grote belemmering op de weg van geestelijke groei (vers 7). Besnijdenis doet het "struikelblok" van het Kruis te niet. Wanneer je jezelf wilt redden, is de boodschap van het Kruis aanstootgevend voor de menselijke trots, omdat we moeten erkennen dat we volledig afhankelijk zijn van Christus (vers 11). Dat is zo’n groot gevaar, dat Paulus het volgende schreef over degenen die de besnijdenis onderwezen: “Lieten zij die u opruien, zich maar afsnijden!” (v. 12).
VRIJHEID EN LOSBANDIGHEID “Want u bent tot vrijheid geroepen, broeders, alleen niet tot die vrijheid die aanleiding geeft aan het vlees; maar dien elkaar door de liefde.” (Galaten 5:13) Hoe zouden we moeten leven als we niet door onze eigen werken worden gered? Moeten we elke wet en regel negeren? Kunnen we bewust in zonde leven en toch gered worden (1 Johannes 3: 4)? "Hoe zullen wij, die met betrekking tot de zonde gestorven zijn, nog daarin leven?" (Romeinen 6: 2). In plaats van onze zonden de vrije loop te laten, leidt onze vrijheid ons ertoe om te dienen [om slaven te worden] omwille van de liefde. Als we gewillig dienaren [slaven] worden omdat we van onze buren houden, dan vervullen we de wet (Romeinen 13:10).
“Want de hele wet wordt in één woord vervuld, namelijk hierin: U zult uw naaste liefhebben als uzelf.” (Galaten 5:14) VRIJHEID EN WET In vers 3 schreef Paulus dat wij de wet niet hoeven te houden. Niettemin, nu spoort hij ons aan die te houden. Jezus maakte het duidelijk dat: zich aan de letter van de wet houden, en het vervullen van het doel van de geboden, verschillenden zaken zijn. (Mattheüs 5-7). Paulus gebruikte het woord “vervullen” omdat het woord vervullen meer betekent dan slechts “doen”. Die gehoorzaamheid wordt bewerkstelligd door Jezus in ons. Alleen maar liefhebben betekent niet afstand nemen van de wet of deze minder belangrijk maken. Het is de manier waarop de gelovige de ware bedoeling en betekenis van de hele wet zou kunnen ervaren!
“Het is onze plicht om van Jezus te houden als onze Verlosser “Het is onze plicht om van Jezus te houden als onze Verlosser. Hij heeft het recht om onze liefde op te eisen, maar Hij nodigt ons uit om Hem ons hart te geven. Hij roept ons om met Hem te wandelen op het pad van nederige, waarheidsgetrouwe gehoorzaamheid. Zijn uitnodiging aan ons is een oproep tot een rein, heilig en gelukkig leven — een leven van vrede en rust, van vrijheid en liefde — en tot een rijke erfenis in het toekomstige, eeuwige leven. Wat zullen wij kiezen — vrijheid in Christus of slavernij en tirannie in dienst van Satan? ... Indien wij ervoor kiezen om met Christus te leven door de oneindige eeuwen heen, waarom kiest u Hem dan niet nu als onze meest geliefde en vertrouwde vriend, onze beste en wijste raadgever.” E.G. White (Lift Him Up, 25 maart)