(of belonen of bekrachtigen)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Differentiatie in de klas
Het LWOO op de HJZ Doelstelling Inrichting onderwijs
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Welkom bij Leefstijl.
 Psitief Coachen Positief Coachen Programma
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Omgaan met goed gedrag / pbs
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
St. Martinusschool Hoe loopt de ontwikkelmotor? 1.ik voel me groot 2.ik kan het… zelf! 3.ik ben in verbinding betrokkenheid en welbevinden zelfstandig.
Portfolio
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Welkom bij onze PBS reis
AMV Sociaal maatschappelijke dimensie
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Workshop Lezen met begrip
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Stromingen binnen de Psychologie
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Aanpak problematisch gedrag
Presentatie SWPBS-team
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
wat moet ik doen ik stop voer een aap de baas een schat een schoon hok weg een schoon hok voer.
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
OGW op de Firtel.
Groepsdynamica.
Groepsdynamiek 1.
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Ouderavond Toermalijn
MEDIATOR INHOUD Wat is een mediator? Hoe kan je mediator worden? Wat moet een mediator kunnen? Wat doet een mediator? Gesprek met de kinderen die een.
Welkom op onze thema-avond
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Eddie Denessen* Henny van der Meijden* Lisanne Martens*
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Psychologie Conditioneren
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
H2 Een leven lang leren.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Psychologieles 11 lesweek 1
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Wegwijs bij pesten 5 november 2014
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Semantisatieverhaal: Het is nu maart, en na maart komt april hè
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Tevreden vrijwilligers
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

(of belonen of bekrachtigen) Effect van Waarderen (of belonen of bekrachtigen) Doetina Meijer 11 november 2016

Volgens Waarderen: Belonen: Bekrachtigen: waar·de·ren (waardeerde, heeft gewaardeerd) 1 de waarde bepalen; schatten 2 op prijs stellen Belonen: be·lo·nen (beloonde, heeft beloond) 1 iem. iets geven als dank voor een bewezen dienst Bekrachtigen: be·krach·ti·gen (bekrachtigde, heeft bekrachtigd) 1 (van een overeenkomst, verklaring) bevestigen 2 wettigen, ratificeren Belonen: dus niet iets geven zodat iemand iets voor je gaat doen (met tegenzin). Waarderen: waarde aan iets geven. Bekrachtigen: bevestigen. 2

SWPBS & waarderen Waarom is waarderen/belonen/bekrachtigen zo belangrijk binnen SWPBS? Aanleren van gewenst gedrag. Net als bij andere vakken. Positieve insteek. Aandacht voor gewenst gedrag (alles wat aandacht krijgt groeit) Herkennen van goed gedrag, voorbeeld van medeleerlingen. Samenvattend wordt er met PBS een gewenste verwachting uitgesproken, gewenst gedrag aangeleerd (modelling) en gewenste gedrag systematisch bekrachtigd. SWPBS is een manier op een positief onderwijsklimaat te scheppen op de school. Het legt de nadruk op het principe dat goed gedrag beloond moet worden, omdat zo veel leerlingen goed gedrag herkennen (observeren) en het zelf ook gaan doen.

Beoogd Resultaat Kinderen die zich veilig voelen. Blij en vrolijk Sociaal Trots

Kritiek op waarderen. Kinderen gaan alleen iets doen voor een beloning. Er is sprake van extrinsieke motivatie Er wordt een trucje geleerd; leeg zonder inhoud Er is ook veel kritiek op het belonen binnen SWPBS.

Angstbeeld Hondje van Pavlov Gedresseerde aap Alleen tegen betaling Het behaviorisme. Alleen tegen betaling

Welke waardering, beloning of bekrachtiging? Flap-over: Welk effect moet de waardering te weeg brengen om zulke leerlingen te krijgen

Duim, lach, compliment, schouderklopje.

Medaille, cijfer, diploma

Geld, sticker, snoepje, cadeautje

Opdracht 1

Streetlab https://www.youtube.com/watch?v=UffwN7Vm8U8

Opdracht 2

Opdracht 3 Verdelen in groepjes. Opdracht kaarten en oogmaskers geven.

Wat is nu het effect van waarderen?

Wat nemen jullie mee?

Speciaal voor jullie https://www.youtube.com/watch?v=tyyNXvo0D2E

Tot slot Bedankt voor jullie komst! Doetina Meijer