Wat is coöperatief leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Simultaan Tafelrondje
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
‘t Schrijverke Zoetermeer
Voldoende dekking Nieuwsbegrip
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Lineair curriculum concentrisch.
Collectief portfolio groep 3
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
de ouderbetrokkenheid vergroten
Kansrijke combinatiegroepen
Effectieve instructie
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Participatie en een Klantenraad
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorlichtingsavond groep 3
Informatie- avond groep 6
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Effectief rekenonderwijs
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Informatieavond 6B. Algemene informatie Voorstellen: Suzanne de Haan Telefoonlijst en noodnummers Schoolgids, info en weblog 6B:
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Visie van de Trekvogel De Trekvogel is de openbare basisschool in IJsselstein waar iedereen zichzelf mag zijn met respect voor elkaar. Waar elk kind gezien.
Welkom in groep 7C: Los Angeles
Op de informatieavond van de groepen 5
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
Peer support op Cartesius  Systematische en structurele begeleiding van een jongerejaars leerling door een ouderejaars leerling.  Peers, uit het Engels:
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom in Groep 6!. Wat gaan we doen?  Voorstellen  De leerstof van groep 6  Visie van de school  Mededelingen  Vragenrondje.
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Activerende werkvormen
Eindpresentatie module 5
Ouderinformatie avond
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Informatieavond groep 7-8
Informatiemorgen groep Informatieavond groep
Naar een typologie van scholen
Didactische structuren
Informatieavond Schooljaar
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Activernde didactiek & passende werkvormen
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
BOM-model PV 25/03/2014.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Algemene ouderavond schooljaar
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Basisschool St. Lambertus September 2018
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Het Prisma als Daltonschool Jezelf ontwikkelen, door samen te leren Coöperatieve werkvormen

Wat is coöperatief leren? Terugblik als leerling Wat is coöperatief leren? Doel van de activiteit bespreken Waarom vinden wij coöp belangrijk? Wat is coöp? Coöp stimuleert het meedoen en meedenken van ieder kind, ieder is betrokken en kan het antwoord geven. Kinderen leren het meeste van elkaar en krijgen door coöp meer actieve verwerkingstijd. Samenwerken: kinderen leren met en van elkaar Leren elkaar beter kennen > fijn klimaat in de klas: ontwikkelen begrip, empathisch vermogen, waardering en helpen > positief gedrag en werkhouding Communicatie: luisteren naar elkaar, praten met elkaar, uitleg geven, eigen mening vormen, omgaan met een ander standpunt Actief met de leerstof bezig: door uitleggen aan elkaar leer je veel meer dan alleen luisteren Waarom is coöp belangrijk? Leren met en van elkaar is belangrijk voor leerlingen om succesvol te functioneren op de arbeidsmarkt Uit vele onderzoeken blijkt dat; De prestaties van leerlingen verbeteren op alle niveaus en op het gebied van elke leerstofinhoud De ontwikkeling van persoonlijke en sociale vaardigheden verbetert

De 5 kernwaarden van Dalton effectiviteit samenwerking verantwoordelijkheid Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van een medeleerlingen, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Een daltonschool is een oefenplek voor democratisering en socialisering. reflectie zelfstandigheid

Hoe zie je dit terug op ‘t Prisma? Daltonkernwaarden > samenwerken > coöperatieve werkvormen Hoe zie je dit terug op ‘t Prisma?

Inzetten tijdens verschillende vakken Elke dag een werkvorm (vanaf volgend schooljaar elke les) Inzetten tijdens verschillende vakken rekenen - spelling- begrijpend/technisch lezen - woordenschat – Naut /Brandaan /Meander – kringgesprek – Engels Inzetten tijdens de verschillende fasen van de lesstof terugblik - voorkennis ophalen - instructie – verwerking – evaluatie GIPS G= gelijke deelname I = individuele aanspreekbaarheid P = positieve wederzijdse afhankelijkheid S = simultane actie Samenwerkingsvorm tweetallen – teams – hele klas 20 werkvormen in leerlijn Coöpkaartjes in een opbouw van kleuters t/m groep 8 G= gelijke deelname (iedereen doet mee) voor de kinderen is duidelijk wanneer en op welke      wijze zij een bijdrage moeten leveren I = individuele aanspreekbaarheid alle kinderen moeten een openlijk individuele        prestatie leveren binnen de samenwerking P = positieve wederzijdse afhankelijkheid  kinderen hebben elkaar nodig om tot      een goed resultaat te komen S = simultane actie (iedereen is bezig) alle kinderen zijn zoveel mogelijk gelijktijdig actief.

Zelf als leerling aan de slag Oefenen met de leerstof tijdens instructie of als verwerkingsopdracht In de rij Samenwerkingsvorm: hele klas Gr 3 Rekenen > volgorde getallenrij t/m 100 Mix & Koppel (voorafgaand Mix & Ruil) Samenwerkingsvorm: tweetallen Gr 1/2 Taal > woordenschat en rijmen Gr 4 Rekenen > klok tijden Tweetal coach Samenwerkingsvorm: tweetallen aan tafel Gr 5 Rekenen > keersommen Genummerde koppen bij elkaar Samenwerkingsvorm: teams Alle groepen: evaluatie > wat hebben we geleerd

Pingpong rondpraat Samenwerkingsvorm: teams Gr 3 Spelling > volgorde woord Verboden woord Samenwerkingsvorm: tweetallen Gr 8 taal > woordenschat

Evaluatie Genummerde koppen bij elkaar Samenwerkingsvorm: teams Alle groepen: Wat hebben we geleerd?