Het Prisma als Daltonschool Jezelf ontwikkelen, door samen te leren Coöperatieve werkvormen
Wat is coöperatief leren? Terugblik als leerling Wat is coöperatief leren? Doel van de activiteit bespreken Waarom vinden wij coöp belangrijk? Wat is coöp? Coöp stimuleert het meedoen en meedenken van ieder kind, ieder is betrokken en kan het antwoord geven. Kinderen leren het meeste van elkaar en krijgen door coöp meer actieve verwerkingstijd. Samenwerken: kinderen leren met en van elkaar Leren elkaar beter kennen > fijn klimaat in de klas: ontwikkelen begrip, empathisch vermogen, waardering en helpen > positief gedrag en werkhouding Communicatie: luisteren naar elkaar, praten met elkaar, uitleg geven, eigen mening vormen, omgaan met een ander standpunt Actief met de leerstof bezig: door uitleggen aan elkaar leer je veel meer dan alleen luisteren Waarom is coöp belangrijk? Leren met en van elkaar is belangrijk voor leerlingen om succesvol te functioneren op de arbeidsmarkt Uit vele onderzoeken blijkt dat; De prestaties van leerlingen verbeteren op alle niveaus en op het gebied van elke leerstofinhoud De ontwikkeling van persoonlijke en sociale vaardigheden verbetert
De 5 kernwaarden van Dalton effectiviteit samenwerking verantwoordelijkheid Een daltonschool is ook een leeromgeving waar leerlingen en leerkrachten iets van en met elkaar leren. Doordat leerlingen samen met leerkrachten en medeleerlingen aan hun leertaken werken, leren zij met elkaar om te gaan en leren zij dat zij elkaar kunnen helpen. Het verwerven van kennis en vaardigheden in samenwerking met anderen kan het leren vergemakkelijken. Leerlingen leren dat er verschillen bestaan tussen mensen. Ze leren naar elkaar te luisteren en respect te hebben voor elkaar. Als leerlingen met elkaar samenwerken, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren, zoals het beoordelen van een eigen inbreng en die van een medeleerlingen, het aangaan van de dialoog, het leren omgaan met teleurstellingen en het ervaren van een meeropbrengst uit de samenwerking. Het uiteindelijke doel is democratisch burgerschap. Een daltonschool is een oefenplek voor democratisering en socialisering. reflectie zelfstandigheid
Hoe zie je dit terug op ‘t Prisma? Daltonkernwaarden > samenwerken > coöperatieve werkvormen Hoe zie je dit terug op ‘t Prisma?
Inzetten tijdens verschillende vakken Elke dag een werkvorm (vanaf volgend schooljaar elke les) Inzetten tijdens verschillende vakken rekenen - spelling- begrijpend/technisch lezen - woordenschat – Naut /Brandaan /Meander – kringgesprek – Engels Inzetten tijdens de verschillende fasen van de lesstof terugblik - voorkennis ophalen - instructie – verwerking – evaluatie GIPS G= gelijke deelname I = individuele aanspreekbaarheid P = positieve wederzijdse afhankelijkheid S = simultane actie Samenwerkingsvorm tweetallen – teams – hele klas 20 werkvormen in leerlijn Coöpkaartjes in een opbouw van kleuters t/m groep 8 G= gelijke deelname (iedereen doet mee) voor de kinderen is duidelijk wanneer en op welke wijze zij een bijdrage moeten leveren I = individuele aanspreekbaarheid alle kinderen moeten een openlijk individuele prestatie leveren binnen de samenwerking P = positieve wederzijdse afhankelijkheid kinderen hebben elkaar nodig om tot een goed resultaat te komen S = simultane actie (iedereen is bezig) alle kinderen zijn zoveel mogelijk gelijktijdig actief.
Zelf als leerling aan de slag Oefenen met de leerstof tijdens instructie of als verwerkingsopdracht In de rij Samenwerkingsvorm: hele klas Gr 3 Rekenen > volgorde getallenrij t/m 100 Mix & Koppel (voorafgaand Mix & Ruil) Samenwerkingsvorm: tweetallen Gr 1/2 Taal > woordenschat en rijmen Gr 4 Rekenen > klok tijden Tweetal coach Samenwerkingsvorm: tweetallen aan tafel Gr 5 Rekenen > keersommen Genummerde koppen bij elkaar Samenwerkingsvorm: teams Alle groepen: evaluatie > wat hebben we geleerd
Pingpong rondpraat Samenwerkingsvorm: teams Gr 3 Spelling > volgorde woord Verboden woord Samenwerkingsvorm: tweetallen Gr 8 taal > woordenschat
Evaluatie Genummerde koppen bij elkaar Samenwerkingsvorm: teams Alle groepen: Wat hebben we geleerd?