Presentatie EduCheck SOML

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
Landbouwbreed Klaaswaal
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
Presentation Of Learning
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Voorwaarden voor succesvol gebruik van de ELO H-P Köhler
Sociale media op school
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
De kubus van CSPE succesfactoren!
Alfons ten Brummelhuis
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Frans op het vmbo: zó kan het ook! 3 Menu du jour Qui sommes-nous? Stellingen Vmbo Frans op het CSG Jan Arentsz te Alkmaar Toen en nu De drie V’s À vous.
Social work Week 2.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
STIMULANS KWALITEITSZORG augustus Gegevens van de school Raad van Toezicht: 5 leden Bestuur : 3 schoolleiders en 1 directeur van het stafbureau.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Oudertevredenheidsonderzoek:
Tevredenheidsonderzoek 2017
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Docentvaardigheden ICT
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
If it doesn’t spread……it’s dead
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Kennisclip Web toepassingen
Gepersonaliseerd leren
Samenwerken en communicatie
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
December 25, 2018.
Huidige en gewenste situatie op schoolniveau
Activernde didactiek & passende werkvormen
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Presentatie EduCheck SOML Aukje Meens – Lab to Learn

Programma De cijfers Leeswijzer voor de rapportage De highlights uit de rapportage

De cijfers Aantal respondenten EduCheck Organisatie – Directie: 23 EduCheck Organisatie – Docenten: 469 De EduCheck Persoonlijk – Docenten: 439

Leeswijzer voor de rapportages (1) De scores EduCheck Organisatie: 0 – 100 EduCheck Persoonlijk: 1-10

Leeswijzer voor de rapportages (2) Boxplot

Leeswijzer voor de rapportages (3) Grafieken

Leeswijzer voor de rapportages (4) Tabellen

Highlights

Totaaloverzicht Top 3 ambities Top 3 leerbehoefte Verbinding met omgeving Lerende organisatie Mediawijsheid Top 3 leerbehoefte Eigentijdse voorzieningen Mediawijsheid De leerling centraal

Algemene didactiek Werkvormen Directie Samenwerkingsvormen Spelvormen Belevingsvormen Instructievormen Docenten Belevingsvormen Instructievormen Leerbehoefte Toepassen van belevingsvormen

Algemene didactiek Leermiddelen Top 3 huidige situatie Digitaal lesmateriaal Summatief toetsen Formatief toetsen Top 3 ambities Learning analytics Interactief lesmateriaal Digitaal portfolio Wat valt op: De directie wil een sterke afname in summatief toetsen Docenten maken weinig tot geen gebruik van social media in de klas

Algemene didactiek Differentiëren Huidige situatie Differentiatie met instructie Differentiatie met instructievorm Top 3 gewenste situatie Differentiatie met instructie Differentiatie met instructievorm Differentiatie in leerstof (docenten) Differentiatie in tempo (directie)

De leerling centraal Directie Directie heeft grote ambities op dit gebied. Hoogste ambitie: Docenten ontwikkelgesprekken laten voeren met leerlingen Docenten Docenten hebben een duidelijke ambitie: Leerlingen krijgen in de klas eigen lesmateriaal dat op hen is afgestemd. Een afname in het overbrengen van de kennis aan de gehele klas. Leerbehoefte Digitaal leeractiviteiten van leerlingen monitoren en bijsturen. Gedifferentieerd lesmateriaal ontwikkelen en aanbieden aan leerlingen.

Eigentijdse voorzieningen Huidige situatie Geen uitzonderlijke hoge scores. Ambities Docenten en directie hebben een duidelijke ambitie. Inzicht in de voortgang voor de docenten en leerlingen. Verdiepende of remediërende leerstof aanbieden. Digitaal leermateriaal waarbij de leerlingen worden afgeleid. De online lesstof moet door leerlingen 24/7 te worden raad gepleegd (directie)

Eigentijdse voorzieningen Top 3 leerbehoefte Ik weet hoe ik digitaal lesmateriaal kan ontwikkelen dat aansluit bij de verschillende leerstijlen en waarin tempodifferentiatie mogelijk is (2,03). Ik kan zelf digitaal lesmateriaal ontwikkelen dat aansluit bij de lesdoelen (1,56). Ik ken verschillende online tools en/of sociale media-kanalen en weet ze tijdens de leeractiviteiten in te zetten (1,51).

Verbinding met omgeving Brede vorming Verbinding met omgeving Huidige situatie Docenten en directie zijn redelijk tevreden. Ambitie Gebruik maken van een digitaal portfolio. Leerlingen geven elkaar feedback op de gemaakte producten. Leerlingen eigen leerdoelen laten formuleren. Leerbehoefte Ik kan programmeren en dit overbrengen aan mijn leerlingen. Huidige situatie Docenten en directie geven geen hoge scores. Ambitie Uitwisselen van leermethodes met andere onderwijsinstellingen.

Lerende organisatie Docenten en directie zijn tevreden over de huidige situatie. Met name de directie ziet grote verbeteringen. Belangrijke verbetering vanuit directie: “Door activiteiten, als intervisiegroepen, lesobservaties en collegiale consultatie, werken docenten aan hun eigen ontwikkeling” Leerbehoefte Ik blijf goed op de hoogte van onderwijsontwikkelingen en nieuwe onderwijsconcepten (zoals TPACK, adaptief leren).

Mediawijsheid Top 3 huidige situatie De school maakt gebruik van sociale media om te informeren. Wij hebben op school regels over het plaatsen van berichten over de school of medeleerlingen op internet. Leerlingen leren om kritisch te kijken naar de informatie die ze op internet vinden en om na te gaan of deze informatie klopt. Top 3 ambitie Leerlingen leren hoe ze veilig met internet kunnen omgaan. Bij ons op school wordt er aandacht besteed aan cyberpesten. Top 3 leerbehoefte Ik ben actief bezig om cyberpesten tegen te gaan (1,60). Ik kan leerlingen bijbrengen hoe ze veilig gebruik kunnen maken van internet (1,17). Ik ben in staat om leerlingen digitale vaardigheden bij te brengen (1,13).

Opvallende zaken Directie wil dat de leerstof en opdrachten voor leerlingen niet 24/7 online te raadplegen zijn. Van de 409 docenten geven er 130 aan geen gebruik te maken van online tools. De docenten geven bij de stelling “Onze school is een lerende organisatie” een hogere score voor de huidige situatie dan de directie. ?