Presentatie EduCheck SOML Aukje Meens – Lab to Learn
Programma De cijfers Leeswijzer voor de rapportage De highlights uit de rapportage
De cijfers Aantal respondenten EduCheck Organisatie – Directie: 23 EduCheck Organisatie – Docenten: 469 De EduCheck Persoonlijk – Docenten: 439
Leeswijzer voor de rapportages (1) De scores EduCheck Organisatie: 0 – 100 EduCheck Persoonlijk: 1-10
Leeswijzer voor de rapportages (2) Boxplot
Leeswijzer voor de rapportages (3) Grafieken
Leeswijzer voor de rapportages (4) Tabellen
Highlights
Totaaloverzicht Top 3 ambities Top 3 leerbehoefte Verbinding met omgeving Lerende organisatie Mediawijsheid Top 3 leerbehoefte Eigentijdse voorzieningen Mediawijsheid De leerling centraal
Algemene didactiek Werkvormen Directie Samenwerkingsvormen Spelvormen Belevingsvormen Instructievormen Docenten Belevingsvormen Instructievormen Leerbehoefte Toepassen van belevingsvormen
Algemene didactiek Leermiddelen Top 3 huidige situatie Digitaal lesmateriaal Summatief toetsen Formatief toetsen Top 3 ambities Learning analytics Interactief lesmateriaal Digitaal portfolio Wat valt op: De directie wil een sterke afname in summatief toetsen Docenten maken weinig tot geen gebruik van social media in de klas
Algemene didactiek Differentiëren Huidige situatie Differentiatie met instructie Differentiatie met instructievorm Top 3 gewenste situatie Differentiatie met instructie Differentiatie met instructievorm Differentiatie in leerstof (docenten) Differentiatie in tempo (directie)
De leerling centraal Directie Directie heeft grote ambities op dit gebied. Hoogste ambitie: Docenten ontwikkelgesprekken laten voeren met leerlingen Docenten Docenten hebben een duidelijke ambitie: Leerlingen krijgen in de klas eigen lesmateriaal dat op hen is afgestemd. Een afname in het overbrengen van de kennis aan de gehele klas. Leerbehoefte Digitaal leeractiviteiten van leerlingen monitoren en bijsturen. Gedifferentieerd lesmateriaal ontwikkelen en aanbieden aan leerlingen.
Eigentijdse voorzieningen Huidige situatie Geen uitzonderlijke hoge scores. Ambities Docenten en directie hebben een duidelijke ambitie. Inzicht in de voortgang voor de docenten en leerlingen. Verdiepende of remediërende leerstof aanbieden. Digitaal leermateriaal waarbij de leerlingen worden afgeleid. De online lesstof moet door leerlingen 24/7 te worden raad gepleegd (directie)
Eigentijdse voorzieningen Top 3 leerbehoefte Ik weet hoe ik digitaal lesmateriaal kan ontwikkelen dat aansluit bij de verschillende leerstijlen en waarin tempodifferentiatie mogelijk is (2,03). Ik kan zelf digitaal lesmateriaal ontwikkelen dat aansluit bij de lesdoelen (1,56). Ik ken verschillende online tools en/of sociale media-kanalen en weet ze tijdens de leeractiviteiten in te zetten (1,51).
Verbinding met omgeving Brede vorming Verbinding met omgeving Huidige situatie Docenten en directie zijn redelijk tevreden. Ambitie Gebruik maken van een digitaal portfolio. Leerlingen geven elkaar feedback op de gemaakte producten. Leerlingen eigen leerdoelen laten formuleren. Leerbehoefte Ik kan programmeren en dit overbrengen aan mijn leerlingen. Huidige situatie Docenten en directie geven geen hoge scores. Ambitie Uitwisselen van leermethodes met andere onderwijsinstellingen.
Lerende organisatie Docenten en directie zijn tevreden over de huidige situatie. Met name de directie ziet grote verbeteringen. Belangrijke verbetering vanuit directie: “Door activiteiten, als intervisiegroepen, lesobservaties en collegiale consultatie, werken docenten aan hun eigen ontwikkeling” Leerbehoefte Ik blijf goed op de hoogte van onderwijsontwikkelingen en nieuwe onderwijsconcepten (zoals TPACK, adaptief leren).
Mediawijsheid Top 3 huidige situatie De school maakt gebruik van sociale media om te informeren. Wij hebben op school regels over het plaatsen van berichten over de school of medeleerlingen op internet. Leerlingen leren om kritisch te kijken naar de informatie die ze op internet vinden en om na te gaan of deze informatie klopt. Top 3 ambitie Leerlingen leren hoe ze veilig met internet kunnen omgaan. Bij ons op school wordt er aandacht besteed aan cyberpesten. Top 3 leerbehoefte Ik ben actief bezig om cyberpesten tegen te gaan (1,60). Ik kan leerlingen bijbrengen hoe ze veilig gebruik kunnen maken van internet (1,17). Ik ben in staat om leerlingen digitale vaardigheden bij te brengen (1,13).
Opvallende zaken Directie wil dat de leerstof en opdrachten voor leerlingen niet 24/7 online te raadplegen zijn. Van de 409 docenten geven er 130 aan geen gebruik te maken van online tools. De docenten geven bij de stelling “Onze school is een lerende organisatie” een hogere score voor de huidige situatie dan de directie. ?