Babette Meijer: en Jaco Scheer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Simultaan Tafelrondje
Binnen / Buitenkring Maak een binnen- en buitenkring
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Werken naar onderwijsbehoeften
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Drieslag functioneel rekenen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Aanpak problematisch gedrag
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop evalueren Dcp
Onze doelen en visie in beeld
Waar iets mag mislukken, kan iets nieuws ontstaan.
Samenwerkend Leren Carola, Hennie en Anita.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Teachers Teaching with Technology™ Onderzoekend leren begint bij leren Onderzoeken Cathy Baars Jaco Scheer.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
Opdrachten en eindopdracht
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Differentiëren & klassenmanagement
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Gert Treurniet Christelijk Gymnasium Sorghvliet Docent wiskunde
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Creatief schrijven.
Passend onderwijs.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Wij zijn FLEX Finn Megan Anouk Nina
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Keuzedeel internationalisering
Bram De Bie Initiatie Webquests.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
Schoolgroepbijeenkomst
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
beslist geen rocket science
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Gesprekstechnieken Les 6.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
gesprekstechnieken Les 2
Persoonlijke doelen maken
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Cijferloos lesgeven bij talen
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
voorbeeld volgende bladzijde terug
Iedereen in de dramadriehoek
Transcript van de presentatie:

Babette Meijer: b.meijer@aps.nl en Jaco Scheer j.scheer@aps.nl Denklessen Babette Meijer: b.meijer@aps.nl en Jaco Scheer j.scheer@aps.nl

Welkom bij denklessen!!!

Wat gaan we doen? Voorstellen Verwachtingen peilen Achtergrond - Denklessen ervaren - Reflecteren, benoemen - Samengevat

Verwachtingen kort peilen Op de muur plakken. De volgende kijkt waar zijn post-it bij hoort. Dit doen allen, zodat er groepen ontstaan. Wij geven kort een reactie, wat wel/niet Schrijf kort en bondig op je post-it wat je beeld /verwachting is van denklessen en plak deze op de muur

Denklessen CASE-project door Kings College London (eind jaren ‘90) 20 scholen in Nederland 30 activiteiten voor 10-14 jarige Onderhouden in vaklessen Concept, beoordelingen vs leerproces Niet oplossingsgericht maar oplosstrategiegericht Doel: het ontwikkelen van denkvaardigheden, houding en een hoger abstractieniveau te bereiken.

Doelen (1) het stimuleren van de ontwikkeling van het denken van 12/13 jarigen en het onderhouden bij 13/17 jarigen Concreet formeel/operationeel

Doelen (2) het ontwikkelen van teamwork (samenwerkend leren) Individueel teamwork

Doelen (3) Verandering in taakopvatting van docenten: van onderwijzen laten leren

Opbrengsten Leerlingen passen denkpatronen toe die relevant zijn voor de natuurwetenschappelijke vakken en vertonen de passende vaardigheden en houdingen. Leerlingen hebben zich leer- en sociale vaardigheden eigen gemaakt. Docenten breiden het didactisch en pedagogisch repertoir uit passend bij de moderne opvattingen over leren

Herman Brood springt van Hilton-hotel Van onze verslaggevers    AMSTERDAM - Muzikant en kunstenaar Herman Brood (54) heeft gistermiddag een einde aan zijn leven gemaakt door van het dak van het Amsterdamse Hilton-hotel te springen. Brood sprong rond half twee zijn dood tegemoet nadat hij het hoteldak aan de Apollolaan had weten te bereiken. Na een val van 30 meter sloeg hij te pletter. Op zijn lichaam werd een briefje gevonden waarop stond dat hij geen zin meer in het leven had. Verder meldde het schrijven: "Maak er een mooi feest van. En misschien zie ik jullie nog eens."

De wind waait door je haren Wat moet je allemaal weten om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen (duo’s 2 min) Maak viertallen

Volledige instructie Wat: Bepaal zoveel mogelijk manieren om te kijken of luchtweerstand veel effect heeft op de eindsnelheid Hoe: in groepen van 4 Tijd: 20 min Hulp: geen Opbrengst: één persoon uit de groep legt uit Klaar: Vraag de docent naar extra opdracht

Rollen Persoon 1 schrijft op wat allemaal mogelijke oplossingsstrategieën zijn. Persoon 2 let op of iedereen goed zijn redenatie uitlegt. Is het te volgen? Vraag door! Check of iedereen het volgt! Persoon 3 bewaakt de tijd en let op of ieder aan de beurt komt in de gestelde tijd. Persoon 4 moedigt aan en geeft complimenten (in de klas even oefenen).

Andere onderwerpen Bedenk een voorbeeld bij een ander natuurkunde onderwerp waar leerlingen dit soort problemen ook tegen komen. En waar je du op deze wijze te werk kunt gaan!

De 5 pijlers van Denklessen (Starter) Concrete voorbereiding (CV) Cognitief conflict (CC) Constructief groepswerk (CG) Reflectie (R) Transfer (T) Bedenk één item uit de opdracht die je nu kunt benoemen

is gericht op voortgang (Controleert of het af is) Wat zien we veel: De docent… Denklesrol: De docent … is gericht op voortgang (Controleert of het af is) helpt zoveel mogelijk geeft antwoorden geeft een oordeel: het was goed of niet is gericht op denken en op het versterken van het zelfvertrouwen op dit punt. laat de leerlingen zoveel mogelijk zelf oplossen stelt vragen Er is geen goed antwoord, alleen een goed proces

Reflectie Wat spreekt je aan in denklessen . . Is je verwachting uitgekomen, of was dit echt heel iets anders en hoe vind je dat. Wie komende week een opdracht in zijn klas gaat doen met denklessen kan gratis ondersteuning krijgen, mail ons. Heb je dit niet nodig, dan zijn we heel benieuwd naar je ervaring. Laat het ons weten!

Bij APS Ondersteuning bij het eigen maken van het Denklesconcept Didactisch materiaal bij Denklessen Een complete map met 30 Denk- activiteiten met daarin 7 denkpatronen

Babette Meijer b.meijer@aps.nl Jaco Scheer j.scheer@aps.nl The End… Babette Meijer b.meijer@aps.nl Jaco Scheer j.scheer@aps.nl Welkomstwoord. Deze ppt krijgt u als u mij mailt. Ook voor vragen kunt u mij mailen!

Pijlers: 1. Constructieve voorbereiding 5+5+5 = 550 Hersenen Hersenwerking Taal Docentgedrag Zone v naaste ontwikkeling Denkpatronen (in onze vakken) Samenwerken (starter) Pijlers: 1. Constructieve voorbereiding 2. Cognitief conflict 3. Constructief groepswerk 4. Reflectie 5. Transfer 7 Denkpatronen 1 Variabelen, controleren en uitsluiten 2 Classificeren en ordenen 3 Verhoudingen en evenredigheden 4 Toepassen van regels van waarschijnlijkheid 5 Compensatie 6 Onderzoek naar correlaties 7 Hanteren verklaringsmodellen