‘Je werk of je leven?’
Aan de docent Beste docent, Mooi dat je geïnteresseerd bent in ‘Je werk of je leven’. We hebben geprobeerd een les te ontwerpen die leerlingen grondig aan het denken zet over de thematiek en die zonder al te veel voorwerk voor een docent te geven is. Onder elke slide vind je instructies voor de docent (als die niet of nauwelijks zichtbaar zijn: sleep dan de horizontale balk onder de slide omhoog). De instructies zijn wellicht wat gedetailleerd, maar we gaan ervan uit dat elke docent hierin z’n eigen plan trekt. Veel succes, we wensen je een grote opbrengst toe. Groet, De auteurs
Als een schoenlapper vol vuil of roet zit, als hij stinkt naar zweet, maar hij denkt bij zichzelf: God heeft mij vrouw en kinderen toevertrouwd en ik heb de taak hen lief te hebben en voor hen te zorgen, dan is het goed in Gods ogen.’ Zorg dat deze slide open staat als je leerlingen binnenkomen. Bespreek ter introductie met je leerlingen de vraag wat foto en quote bij hen oproepen. ‘Elk beroep is een goddelijk beroep. Ook gewoon en zelfs vies en stinkend werk.’
Kijk met je leerlingen naar de film Kijk met je leerlingen naar de film. In de film worden drie personen gevolgd en bevraagd op het doel en de zin van hun werk. Hoe zijn ze ertoe gekomen dit te gaan doen? Wat heeft het hen gebracht? De film dient als materiaal voor de bespreking van een drietal thema’s: 1) Werk en droom 2) Werk en geld 3) Werk en doel
Thema 1 Werk en droom Je werk of je leven
‘Ik heb een droombaan.’ Thema 1: werk en droom Beantwoord de eerste stelling op Kahoot.it ‘Ik heb een droombaan.’ Ja, en die ga ik bereiken ook! Ja, maar die ga ik nooit bereiken Nee, en dat hoef ik ook niet te hebben Nee, maar dat zou ik wel graag willen Docent laat de stelling beantwoorden op Kahoot.it (evt. gelegenheid voor bespreking) Hoe werkt Kahoot? Ga naar getkahoot.com Log in met twee keer ‘jewerkofjeleven’ (zowel voor gebruikersnaam als voor wachtwoord) Klik rechts naast de quiz ‘Je werk of je leven’ op Play, en vervolgens op Classic Toon de ‘Game pin’ (bovenaan in het scherm) aan de leerlingen
‘Ik wist eigenlijk altijd al dat ik zuster wilde worden.’ Thema 1: werk en droom ‘Ik wist eigenlijk altijd al dat ik zuster wilde worden.’ ‘Dit is dus mijn droom… maar dat betekent niet dat het altijd geweldig is. En dat is ook goed. Als het alleen maar een droom is, dan wordt het een soort suikerspin.’ (Evita)
‘Een droombaan is geen suikerspin.’ Thema 1: werk en droom Beantwoord voor jezelf de vragen bij dit thema op papier: ‘Een droombaan is geen suikerspin.’ Waarom denk je dat Evita dit zegt? Als je droombaan geen suikerspin is, wat maakt het dan toch tot een droombaan? Bespreek jouw antwoorden met die van je buurman/buurvrouw. Docent geeft leerlingen een paar minuten de tijd om de vragen op papier te beantwoorden Docent geeft leerlingen gelegenheid wat ze hebben opgeschreven te delen met buurman/buurvrouw (evt. gelegenheid om klassikaal te delen)
Thema 2 Werk en geld Je werk of je leven
‘Ik ga later een heleboel geld verdienen.’ Thema 2: werk en geld Beantwoord de tweede stelling op kahoot.it ‘Ik ga later een heleboel geld verdienen.’ Ja, dat ideaal bepaalt mijn studie- en beroepskeuze. Misschien, maar dat is bijzaak. Nee, geld interesseert me totaal niet. Nee, met het werk dat ik ga doen kun je helaas niet veel geld verdienen.
Thema 2: werk en geld ‘Je kan met 3000 euro in de maand thuis komen, maar met zo’n sik, dan is het voor je vrouw en je kinderen, als je die hebt, ook niet leuk.’ (Pieter-Jan)
Thema 2: werk en geld Beantwoord voor jezelf de vragen bij dit thema op papier. Hoe kijkt Pieter-Jan tegen de combinatie ‘werk en geld’ aan? Wat vind je daar zelf van? Stelling: hoeveel je werk waard is kun je zien aan hoeveel geld je ermee verdient. Bespreek jouw antwoorden met die van je buurman/buurvrouw.
Thema 3 Werk en doel Je werk of je leven
‘Mijn werk dient een hoger doel.’ Thema 3: werk en doel Beantwoord de derde stelling op kahoot.it ‘Mijn werk dient een hoger doel.’ Ja, maar welk doel weet ik eigenlijk niet. Nee, werk is gewoon werk. Ja, dat doel haal ik uit mijn geloof. Nee, ik geloof niet in hogere doelen.
‘Het heeft uiteindelijk zeventien jaar geduurd Thema 3: werk en doel ‘Het proces dat ik volgde was dus een jongensdroom die in het water belandde. Nu heb ik de juiste combinatie gevonden.’ (Hendrik) ‘Het heeft uiteindelijk zeventien jaar geduurd voor ik die stap heb gezet. Die tijd had ik blijkbaar ook nodig…’ (Evita)
Thema 3: werk en doel De verhalen van Evita en Hendrik laten zien dat ‘je doel bereiken’ heel lang kan duren. Hoe zijn zij daarmee omgegaan en wat vind je daarvan? Wat is het doel van jouw leven eigenlijk? En wie bepaalt dat? Luther zegt: ‘elk beroep is een goddelijk beroep’. Hebben jouw studie- en beroepskeuze iets met God te maken? Docent laat de stellingen beantwoorden op Kahoot.it (evt. gelegenheid voor bespreking)
Prijsvraag Je werk of je leven
Prijsvraag Beantwoord de vraag: ‘Als ik over 50 jaar terugkijk op mijn loopbaan, wat wil ik dan zien?’ Doe dat op één van deze twee manieren: Essay/verhaal (max. 750 woorden) Filmpje (max. 3 minuten) Verwerk in je eindproduct ten minste één van de drie thema’s die in deze les centraal stonden. Lever het in vóór 19 september 2017 via www.jewerkofjeleven.nu. Het beste essay/verhaal wordt gepubliceerd in een landelijk dagblad. Er worden vier winnaars gekozen: essay havo/vwo en essay vmbo; filmpje havo/vwo en filmpje vmbo. Alle winnende producten worden gepresenteerd op een slotmanifestatie in Utrecht, 3 oktober 2017. Alle winnaars krijgen een geldprijs van 100 euro.