‘Je werk of je leven?’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deze TANTRA komt uit India.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Oefentoets Duits Voorzetsels Leerjaar 2 START Door M. Wittwer.
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Welkom bij de World Vision Quiz.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Doelstellingen formuleren
Een eerste opzet met mogelijkheden
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
(Voor)lezen is leuk!.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
NIEUW: Doorlopende leerlijn Klik hier voor de lessen. Doorlopende leerlijn Mediawijsheid voor groep 1 t/m 8 Gratis toegang tot materiaal na aanmelding.
Alle lijntje bij elkaar…?
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Naam: 1 Vul je naam in Druk op de startknop om te beginnen Beantwoord de vragen door de juiste digitale tijd te kiezen Kijk aan het eind hoeveel je goed.
Naam: 1 Werkwoord: Type je naam in het vak en druk op de play knop Beantwoord de vragen en kijk hoeveel je er goed had succes.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
‘Je werk of je leven?’.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Studieloopbaanbegeleiding
Reken je (niet) rijk.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Moleculen Mo eculen Les 5 Zoek het uit! deel 1.
Vanuit de storm….
Bepaal jouw SuperPowers!
In de lessen 1 t/m 5 leer je over de kerk
Les 5 Om je heen kijken Wat doe ik hier vandaag?
What will you do to change the
Beste Havo 4..
Beste ath 4..
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Beeld magazine.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
NSCCT Instructie groep 4
Thema 4: Zo bereik je meer
Ontwikkelingspsychologie 1.1 Periode 1. Les 1 Introductie
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Duurzame inzetbaarheid
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Grafische Vormgever Joost van Ophuizen 3Ma1.
Startopdracht! Ga direct voor jezelf aan de slag met de volgende twee opgaven: Los op: x2 - 4x = 5 Los op: x(x + 3) + 2 = 0.
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Stage zoeken bij Entree-opleiding
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4. Ik kies bewust Films Les 1 Groep 3-4.
SEL Les 2: normen en waarden.
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Zichtbaarheid Creëren
Workshop duikcomputers
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Burgerschap Thema: politiek
Quiz ‘Ik ben van mij!’.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

‘Je werk of je leven?’

Aan de docent Beste docent, Mooi dat je geïnteresseerd bent in ‘Je werk of je leven’. We hebben geprobeerd een les te ontwerpen die leerlingen grondig aan het denken zet over de thematiek en die zonder al te veel voorwerk voor een docent te geven is. Onder elke slide vind je instructies voor de docent (als die niet of nauwelijks zichtbaar zijn: sleep dan de horizontale balk onder de slide omhoog). De instructies zijn wellicht wat gedetailleerd, maar we gaan ervan uit dat elke docent hierin z’n eigen plan trekt. Veel succes, we wensen je een grote opbrengst toe. Groet, De auteurs

Als een schoenlapper vol vuil of roet zit, als hij stinkt naar zweet, maar hij denkt bij zichzelf: God heeft mij vrouw en kinderen toevertrouwd en ik heb de taak hen lief te hebben en voor hen te zorgen, dan is het goed in Gods ogen.’ Zorg dat deze slide open staat als je leerlingen binnenkomen. Bespreek ter introductie met je leerlingen de vraag wat foto en quote bij hen oproepen. ‘Elk beroep is een goddelijk beroep. Ook gewoon en zelfs vies en stinkend werk.’

Kijk met je leerlingen naar de film Kijk met je leerlingen naar de film. In de film worden drie personen gevolgd en bevraagd op het doel en de zin van hun werk. Hoe zijn ze ertoe gekomen dit te gaan doen? Wat heeft het hen gebracht? De film dient als materiaal voor de bespreking van een drietal thema’s: 1) Werk en droom 2) Werk en geld 3) Werk en doel

Thema 1 Werk en droom Je werk of je leven

‘Ik heb een droombaan.’ Thema 1: werk en droom Beantwoord de eerste stelling op Kahoot.it ‘Ik heb een droombaan.’ Ja, en die ga ik bereiken ook! Ja, maar die ga ik nooit bereiken Nee, en dat hoef ik ook niet te hebben Nee, maar dat zou ik wel graag willen Docent laat de stelling beantwoorden op Kahoot.it (evt. gelegenheid voor bespreking) Hoe werkt Kahoot? Ga naar getkahoot.com Log in met twee keer ‘jewerkofjeleven’ (zowel voor gebruikersnaam als voor wachtwoord) Klik rechts naast de quiz ‘Je werk of je leven’ op Play, en vervolgens op Classic Toon de ‘Game pin’ (bovenaan in het scherm) aan de leerlingen

‘Ik wist eigenlijk altijd al dat ik zuster wilde worden.’ Thema 1: werk en droom ‘Ik wist eigenlijk altijd al dat ik zuster wilde worden.’ ‘Dit is dus mijn droom… maar dat betekent niet dat het altijd geweldig is. En dat is ook goed. Als het alleen maar een droom is, dan wordt het een soort suikerspin.’ (Evita)

‘Een droombaan is geen suikerspin.’ Thema 1: werk en droom Beantwoord voor jezelf de vragen bij dit thema op papier: ‘Een droombaan is geen suikerspin.’ Waarom denk je dat Evita dit zegt? Als je droombaan geen suikerspin is, wat maakt het dan toch tot een droombaan? Bespreek jouw antwoorden met die van je buurman/buurvrouw. Docent geeft leerlingen een paar minuten de tijd om de vragen op papier te beantwoorden Docent geeft leerlingen gelegenheid wat ze hebben opgeschreven te delen met buurman/buurvrouw (evt. gelegenheid om klassikaal te delen)

Thema 2 Werk en geld Je werk of je leven

‘Ik ga later een heleboel geld verdienen.’ Thema 2: werk en geld Beantwoord de tweede stelling op kahoot.it ‘Ik ga later een heleboel geld verdienen.’ Ja, dat ideaal bepaalt mijn studie- en beroepskeuze. Misschien, maar dat is bijzaak. Nee, geld interesseert me totaal niet. Nee, met het werk dat ik ga doen kun je helaas niet veel geld verdienen.

Thema 2: werk en geld ‘Je kan met 3000 euro in de maand thuis komen, maar met zo’n sik, dan is het voor je vrouw en je kinderen, als je die hebt, ook niet leuk.’ (Pieter-Jan)

Thema 2: werk en geld Beantwoord voor jezelf de vragen bij dit thema op papier. Hoe kijkt Pieter-Jan tegen de combinatie ‘werk en geld’ aan? Wat vind je daar zelf van? Stelling: hoeveel je werk waard is kun je zien aan hoeveel geld je ermee verdient. Bespreek jouw antwoorden met die van je buurman/buurvrouw.

Thema 3 Werk en doel Je werk of je leven

‘Mijn werk dient een hoger doel.’ Thema 3: werk en doel Beantwoord de derde stelling op kahoot.it ‘Mijn werk dient een hoger doel.’ Ja, maar welk doel weet ik eigenlijk niet. Nee, werk is gewoon werk. Ja, dat doel haal ik uit mijn geloof. Nee, ik geloof niet in hogere doelen.

‘Het heeft uiteindelijk zeventien jaar geduurd Thema 3: werk en doel ‘Het proces dat ik volgde was dus een jongensdroom die in het water belandde. Nu heb ik de juiste combinatie gevonden.’ (Hendrik) ‘Het heeft uiteindelijk zeventien jaar geduurd voor ik die stap heb gezet. Die tijd had ik blijkbaar ook nodig…’ (Evita)

Thema 3: werk en doel De verhalen van Evita en Hendrik laten zien dat ‘je doel bereiken’ heel lang kan duren. Hoe zijn zij daarmee omgegaan en wat vind je daarvan? Wat is het doel van jouw leven eigenlijk? En wie bepaalt dat? Luther zegt: ‘elk beroep is een goddelijk beroep’. Hebben jouw studie- en beroepskeuze iets met God te maken? Docent laat de stellingen beantwoorden op Kahoot.it (evt. gelegenheid voor bespreking)

Prijsvraag Je werk of je leven

Prijsvraag Beantwoord de vraag: ‘Als ik over 50 jaar terugkijk op mijn loopbaan, wat wil ik dan zien?’ Doe dat op één van deze twee manieren: Essay/verhaal (max. 750 woorden) Filmpje (max. 3 minuten) Verwerk in je eindproduct ten minste één van de drie thema’s die in deze les centraal stonden. Lever het in vóór 19 september 2017 via www.jewerkofjeleven.nu. Het beste essay/verhaal wordt gepubliceerd in een landelijk dagblad. Er worden vier winnaars gekozen: essay havo/vwo en essay vmbo; filmpje havo/vwo en filmpje vmbo. Alle winnende producten worden gepresenteerd op een slotmanifestatie in Utrecht, 3 oktober 2017. Alle winnaars krijgen een geldprijs van 100 euro.