Kantelperiode in onderwijs en zorg?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Empowerment van individu
Veranderingen in de zorg
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Van visie naar actie.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Value is nothing if not produced. “MAY YOU LIVE IN INTERESTING TIMES” DE TIJD VAN LANGDURIGE GROEI WAARBIJ (ECONOMISCHE) WAARDE ‘ALS VANZELF’ ONTSTOND.
Voorzitter programmacommissie NPO
Zomerterras Nieuwe Zorgeconomie kennis – ontmoeting - discussie Griftpark Utrecht, 7 juli 2008.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
TPP publiek management 17 oktober 2011
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Opschalen succesvolle innovaties in de zorg
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten organisaties mee-veranderen.
De rol van de zorgverzekeraar bij populatiebekostiging
De kracht van mensen en teams
NKOP Symposium – State of the Art Ouderenpsychiatrie
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing
Verandering van tijdperk: kans voor zorgprofessional
Evenwicht in sturing.
Het Rijk van Koning Klant
High Performing Teams De Kunst van het Bewegen drs. Eric Slager.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Verandering van Tijdperk: wat betekent dat voor ontwikkelingssamenwerking? Haarlem, 28 Oktober 2015.
Een maatwerkdiploma Wat moet ik ermee als docent? Docentencongres Leerling november 2015 Jeroen van Grunsven, rector
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Antonius Zorg. Uw zorg, onze zorg.. Antonius Zorg wordt een merkoverstijgend label van de Antonius Zorggroep dat gevoerd zal worden door het Antonius.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Bestuurlijke conferentie jeugdzorg Gelderland Workshop 2. Specialistische (bovenlokale) Jeugdzorg op nieuwe leest Inleiding van Mw. Van de Maat bestuurder.
Jos van der Lans De Melkfabriek Bunne, 24 maart Burgers aan zet! Dorpskracht in Drenthe.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Werkbezoek ambtenaren SRE-gemeenten 25 september 2012.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
De nieuwe wereld vraagt veel Vincent Smit De Haagse Hogeschool lectoraat grootstedelijke ontwikkeling 18 maart 2015
Hogescholen en Kennisvalorisatie
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
het programmeren voorbij
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Integraal sociaal werk
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Begeleiding bij Werkplekleren
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Adviestraject Adviestraject Wat betekent dit? 10 april 2015
De deel economie en de arbeidsmarkt
Toekomstige veranderingen:
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Leiding geven aan school ontwikkeling
24 UUR ZDV 2018 Hedy Segond von Banchet en Deborah van der Meere
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
Succes in samenwerken hoeft geen toeval te zijn
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Goede zorg in alle fasen van de keten (voorbeeld)
Doe je het digitalleen of transformetmeer?
Verpleegkundigen, leiderschap en wetenschap in de toekomst
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Professionalisering huisartsenkring – een noodzaak
Transcript van de presentatie:

Kantelperiode in onderwijs en zorg?

Mijn stelling Roltrap Alleen als we zelf in staat zijn uit het bestaande systeem te stappen zijn we in staat onze leerlingen/patiënten voor te bereiden op een nieuw tijdperk

Maatschappelijke uitdagingen “We leven niet in tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperken” Jan Rotmans; hoogleraar transitie management en duurzaamheid

Vergrijzing en ontgroening:

KANTELPERIODE Periode waarin heel veel tegelijk verandert is zeldzaamheid in de geschiedenis! Voorbeeld: eind 19de eeuw moderniseringsproces fundament Nederland: onderwijs, kiesrecht, zorg, sociale opbouw

Transitie naar duurzame samenleving 11/20/2017 Kantelperiode Voorontwikkelingsfase 25 jaar 25 jaar Doorontwikkelingsfase Oud Paradigma Oude Instituties Oude Sturing Opbouw van duurzame samenleving Nieuw Paradigma Nieuwe Instituties Nieuwe Sturing We zitten hier Tijd Perez KSI-ECST Amsterdam June 2009 7

centraal naar decentraal top-down naar bottom-up naar Van:

Kenmerken van een kantelperiode: CHAOS Traditionele bedrijven vallen om Overheid op zoek naar nieuwe rol Branche organisaties verdwijnen Angst en wantrouwen bij burgers

Systeemwereld schuurt met Leefwereld Systeemwaarden: Menswaarden: Doelmatigheid Efficiency Controle, beheersing Regelzucht Kosten/baten Aandacht, tijd. Vertrouwen Ruimte Keuzevrijheid Kwaliteit

Onderwijs en zorg in hetzelfde schuitje Zit onderwijs niet in een kramp van: - Dwang en drang? - Scholen gevangene van het systeem? - Tuchtiging van toetsing?

Onderwijs en zorg in hetzelfde schuitje? Oftewel: - Mensen staan in dienst van het systeem Leerling zijn onderwijsconsumenten Scholen zijn onderwijsfabrieken Kortom: Mens en systeem zijn vervreemd van elkaar Verbroken verbindingen: leraar met leerling Imago belangrijker dan Identiteit

Innoveren om nieuwe verbindingen mogelijk te maken Innovatie is het proces waarbij waarde wordt gecreëerd door het toepassen van Kennis in een nieuwe kennis-context combinatie

…echter…… innoveren is ook domeinstrijd…

……kent verschillende perspectieven…….

Bekende innovatieformule NT+OO=DOO Nieuwe Technologie Oude Organisatie ---------------------------+ Dure Oude Organisatie

Nieuwe relaties tussen zorgvrager en zorgaanbieder

Innovatie in de zorg: Ondersteunen van (patiënten) burgers met gepersonaliseerde en continue zorg

Nieuwe verbindingen: de Gezondheidspiramide Med. Specialist Huisarts Cure PGD Care + E-Health:Digitale polikliniek Verpleegkundig specialist Care Met minder mensen, meer volume E-health Callcenter: “MSC” Gespecialiseerde verpleegkundige wijkverpleegkundige Regie en coaching Welzijn Mensen in hun verschillende rollen als burger, cliënt, patiënt, mantelzorger en/of vrijwilliger E-health Callcenter: Monitoring E-Health Achterhoek Connect

https://www.youtube.com/watch?v=NMsj3JbfUek

Wat gaat u doen met nieuwe technologie en vergrijzing en ontgroening?

Wat moet toekomstige zorgverlener kunnen: EQ hand in hand te laten gaan met IQ Kennis en vaardigheden uit verschillende disciplines snel combineren (hybride leren en organiseren) Kunnen programmeren In staat zijn voortdurend te leren en om te scholen (AQ= Aanpassingsintelligentie) Niet opleiden voor een baan (over 10 jaar bestaat deze niet meer)

Wat (gaat) veranderen: Veranderingen in de zorg; Financiering niet meer op aandoening maar op (regio) populatie Ziekenhuis wordt Beter(t)huis Beter(t)huis is digitaal i.p.v. een gebouw Aanbod bepaald wordt vraag bepaald Patiënt wordt dokter - dokter wordt coach Veranderingen in het onderwijs: Integrale financiering populatie jeugd in regio? School wordt Server? 300 i.p.v. 30 leerlingen in een klas? Programmeren is hoofdvak? Leerling wordt leraar - leraar wordt coach?

Om te overdenken: Van systeemwaarden naar menswaarden: de leerling centraal Innoveren loont: Nieuwe (digitale) verbindingen mét visie Leiderschap is cruciaal Wie begint? En vergeet niet………

https://www.youtube.com/watch?v=1oRcGBG7oww

….dat het met geitenwollen sokken is begonnen!