Kantelperiode in onderwijs en zorg?
Mijn stelling Roltrap Alleen als we zelf in staat zijn uit het bestaande systeem te stappen zijn we in staat onze leerlingen/patiënten voor te bereiden op een nieuw tijdperk
Maatschappelijke uitdagingen “We leven niet in tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperken” Jan Rotmans; hoogleraar transitie management en duurzaamheid
Vergrijzing en ontgroening:
KANTELPERIODE Periode waarin heel veel tegelijk verandert is zeldzaamheid in de geschiedenis! Voorbeeld: eind 19de eeuw moderniseringsproces fundament Nederland: onderwijs, kiesrecht, zorg, sociale opbouw
Transitie naar duurzame samenleving 11/20/2017 Kantelperiode Voorontwikkelingsfase 25 jaar 25 jaar Doorontwikkelingsfase Oud Paradigma Oude Instituties Oude Sturing Opbouw van duurzame samenleving Nieuw Paradigma Nieuwe Instituties Nieuwe Sturing We zitten hier Tijd Perez KSI-ECST Amsterdam June 2009 7
centraal naar decentraal top-down naar bottom-up naar Van:
Kenmerken van een kantelperiode: CHAOS Traditionele bedrijven vallen om Overheid op zoek naar nieuwe rol Branche organisaties verdwijnen Angst en wantrouwen bij burgers
Systeemwereld schuurt met Leefwereld Systeemwaarden: Menswaarden: Doelmatigheid Efficiency Controle, beheersing Regelzucht Kosten/baten Aandacht, tijd. Vertrouwen Ruimte Keuzevrijheid Kwaliteit
Onderwijs en zorg in hetzelfde schuitje Zit onderwijs niet in een kramp van: - Dwang en drang? - Scholen gevangene van het systeem? - Tuchtiging van toetsing?
Onderwijs en zorg in hetzelfde schuitje? Oftewel: - Mensen staan in dienst van het systeem Leerling zijn onderwijsconsumenten Scholen zijn onderwijsfabrieken Kortom: Mens en systeem zijn vervreemd van elkaar Verbroken verbindingen: leraar met leerling Imago belangrijker dan Identiteit
Innoveren om nieuwe verbindingen mogelijk te maken Innovatie is het proces waarbij waarde wordt gecreëerd door het toepassen van Kennis in een nieuwe kennis-context combinatie
…echter…… innoveren is ook domeinstrijd…
……kent verschillende perspectieven…….
Bekende innovatieformule NT+OO=DOO Nieuwe Technologie Oude Organisatie ---------------------------+ Dure Oude Organisatie
Nieuwe relaties tussen zorgvrager en zorgaanbieder
Innovatie in de zorg: Ondersteunen van (patiënten) burgers met gepersonaliseerde en continue zorg
Nieuwe verbindingen: de Gezondheidspiramide Med. Specialist Huisarts Cure PGD Care + E-Health:Digitale polikliniek Verpleegkundig specialist Care Met minder mensen, meer volume E-health Callcenter: “MSC” Gespecialiseerde verpleegkundige wijkverpleegkundige Regie en coaching Welzijn Mensen in hun verschillende rollen als burger, cliënt, patiënt, mantelzorger en/of vrijwilliger E-health Callcenter: Monitoring E-Health Achterhoek Connect
https://www.youtube.com/watch?v=NMsj3JbfUek
Wat gaat u doen met nieuwe technologie en vergrijzing en ontgroening?
Wat moet toekomstige zorgverlener kunnen: EQ hand in hand te laten gaan met IQ Kennis en vaardigheden uit verschillende disciplines snel combineren (hybride leren en organiseren) Kunnen programmeren In staat zijn voortdurend te leren en om te scholen (AQ= Aanpassingsintelligentie) Niet opleiden voor een baan (over 10 jaar bestaat deze niet meer)
Wat (gaat) veranderen: Veranderingen in de zorg; Financiering niet meer op aandoening maar op (regio) populatie Ziekenhuis wordt Beter(t)huis Beter(t)huis is digitaal i.p.v. een gebouw Aanbod bepaald wordt vraag bepaald Patiënt wordt dokter - dokter wordt coach Veranderingen in het onderwijs: Integrale financiering populatie jeugd in regio? School wordt Server? 300 i.p.v. 30 leerlingen in een klas? Programmeren is hoofdvak? Leerling wordt leraar - leraar wordt coach?
Om te overdenken: Van systeemwaarden naar menswaarden: de leerling centraal Innoveren loont: Nieuwe (digitale) verbindingen mét visie Leiderschap is cruciaal Wie begint? En vergeet niet………
https://www.youtube.com/watch?v=1oRcGBG7oww
….dat het met geitenwollen sokken is begonnen!