Actieplan ‘Meer en betere leraren in de schooltalen’ Anne Kempers MA – projectleider Actieplan ‘Meer en betere leraren in de schooltalen’
Keuze voor NT/NG profielen dominant IMAGO BEROEPSGROEP Keuze voor NT/NG profielen dominant Minder kiezen voor een taalopleiding Kwantitatief en kwalitatief lagere instroom lerarenopleidingen IMAGO LERARENOPLEIDING
Helden Gezocht
Start campagne ‘helden gezocht’ Lancering op Dag van de Leraar www.ru.nl/heldengezocht Facebook Helden gezocht Twitter @RUheldengezocht
Bedankt meneer Biessen van het Bernardiniuscollege in Heerlen Bedankt meneer Biessen van het Bernardiniuscollege in Heerlen! 'Omdat ik dankzij zijn interessante lessen van literatuur ging houden en voor de studie Nederlandse Taal en Cultuur koos. Ook omdat hij mij motiveerde om niet voor een 6, maar voor een 8 te gaan!’
Verbeteren en versterken voorlichtingen Nieuw voorlichtingsmateriaal Organiseren evenementen (o.a. Dag van de Leraar) Radboud Career Week – ‘Mijn eerste baan in het voortgezet onderwijs’ Alumni aan het woord Rolmodellen uit het onderwijs laten zien
Routes richting docentschap vanuit FdL Kijkje in de klas De academicus voor de klas Minor Creative Educational Design Educatieve minor Educatieve master
Kijkje in de klas Studente Duitse Taal en Cultuur: ‘Om de keuze voor het onderwijs bewust wel of niet te maken, besloot ik een dagje in het onderwijs mee te lopen. Toen de dag voorbij was, had ik in eerste instantie nog steeds geen enkel idee of het onderwijs wel wat voor me zou zijn. Maar al vrij snel, toen ik de dag van een afstandje kon beschouwen, zag ik in dat het onderwijs voor mij zeker een optie is, maar wil ik echt een succesvol docent worden, dan zou ik toch nog veel aan mezelf moeten werken. Inmiddels weet ik zeker dat ik eerst een vakspecifieke master ga volgen en daarna de lerarenopleiding.’
Cursus: De academicus voor de klas Kijkje in de klas De academicus voor de klas Minor Creative Educational Design Educatieve minor Educatieve master Cursus: De academicus voor de klas 5 ECTS 82 studenten (B2/B3) vanuit letterenstudies Verzorgd door ‘Teachers in Residence’ Thematische opbouw (Puberbrein, werkvormen, toetsing en omgaan met verschillen)
Waarom koos ik voor de cursus ‘De academicus voor de klas’? “Ik wil kijken of het docentschap iets voor mij is. Ik wilde niet de educatieve minor doen omdat ik hiermee studievertraging op zou lopen.” “Ik had weinig affiniteit met de rest van de keuzevakken en was blij met dit nieuwe keuzevak. Ik denk al langere tijd na over het docentschap en hoop op deze manier erachter te komen of een dergelijke carrière iets voor mij is.” “Ik weet nog niet precies wat ik wil doen zodra ik mijn diploma haal, ik twijfel heel erg, maar voor de klas staan behoort tot mijn opties.” “Ik heb de intentie om de Educatieve Master te gaan volgen. Deze cursus lijkt daarbij goed aan te sluiten en ik hoop dat het een goede voorbereiding zal zijn.”
Minor Creative Educational Design Kijkje in de klas De academicus voor de klas Minor Creative Educational Design Educatieve minor Educatieve master Minor Creative Educational Design 15 ECTS Taal en Cultuurdidactiek (5 ECTS) Educational Design (10 ECTS)
Op vrijdag 11 september was mijn kennismaking met de docenten van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Toen ik het prachtige gebouw tegenover het Kronenburger Park betrad, bedacht ik me dat het al weer tweeënhalf jaar geleden is dat ik me zelf nog druk maakte over huiswerk en z-uren. Nu moet ik straks achter in de klas gaan plaatsnemen en word ik misschien wel ‘meneer’ genoemd. Ik moet er niet aan denken. Het niveau van de leerlingen en de lesmethoden is hoog, maar van innovatie is nog weinig sprake. Mobieltjes en laptops zijn bijvoorbeeld niet toegestaan tijdens de les. Het besluit om mee te doen met het project Educational Design was gemaakt, omdat vanaf volgend jaar de nieuwe onderbouw- en bovenbouwklassen met laptops gaan werken en de docenten niet precies weten hoe ze die moeten bedienen. Ze waren wel bekend met termen als 'flipping the classroom’, maakten gebruik van een beamer, bijvoorbeeld voor Prezi’s of voor filmpjes op Youtube. Verder werd er geen gebruik gemaakt van innovatieve lesmethoden. Beide docenten stonden open voor de vernieuwing die op het programma staat en hoopten via een door mij bedachte methode daar goed op in te kunnen spelen.
Duitsers doceren Duits www.ru.nl/duitsdoceren Start in februari en september
PhD’s voor de klas Casus Griet Meer landelijke samenwerking zou potentie verhogen
Teachers in residence – door Yvonne Schoolmeesters Wie zijn wij? Waarom op deze plek?
Brugfunctie Voortgezet Onderwijs vs Hoger Onderwijs Meedenken over / participeren bij ontwikkeling: Pws-triggers Docentendagen Mentoraat Promotiemateriaal Ideeëntank (bijv. urgentie aandacht voor klas 3)
Brugfunctie voor student: theorie versus praktijk - Careerweek: workshop - Cursus: Academicus voor de klas - Aanbieden: Kijkje in de klas - Kritische blik op alle promotiemateriaal - Aanspreekpunt voor studenten (bijv. i.v.m. onderwijsgerelateerd onderzoek) - Ideeëntank (bijv. taaltutoren)