Actieplan ‘Meer en betere leraren in de schooltalen’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de ouderavond van groep 8
Advertisements

Studiekeuze123 Jouw studie. Jouw Keuze. Studiekeuze123.
LEERKRACHT MIJN SPREEKBEURT LAURENT GOEMAN.
OUDERINFORMATIEAVOND
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Presentatie BètaMentality
Voorlichting keuzes klas 2
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
PROJECT KEUZEPROCESSEN
Stagecoördinatie op De Rank
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
‘Van mini-PW naar PW en verder’
Het Lyceum Blekerskade 11 – Alkmaar vwo-Xtra afdeling klas 1 t/m 3 instroomjaarlaag 3 e klas havo - vwo vwo-afdeling klas 4 t/m 6 havo-afdeling klas 4.
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Informatieavond profielkeuze vwo 3 11 november 2013.
Voorlichtingsavond 2 Mavo
Havo Vecon Business School:
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
VVR302 SLC42R3 Marcel de Voogd 8 februari  Opdracht(en)  Ieder blok een gesprek: (planning einde van deze bijeenkomst)  Procesadvisering  Onderhandelen.
WAT HEB IK AL? -Logo -Mijn eigen website - Daan Wolfs Music - Facebook pagina (zowel privé als zakelijk) - Facebook prive - Facebook zakelijk -LinkedIn.
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
Honoursprogramma BML Februari Een verzameling activiteiten om je verder te ontwikkelen bovenop je bachelor-opleiding. In ieder geval ontwikkeling.
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
Voorlichtingsavond ILO 16 februari 2016 Interfacultaire Lerarenopleidingen (POWL)
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Komt een jonge klant aan de balie….. Bijeenkomst Economie docenten Malmberg Uitgeverijen Emile Kouwenhoven SNS REAAL.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Universitaire Lerarenopleiding Tilburg Anne Vermeer
Lessenserie Taal Leren Vrije Universiteit Schooltalenproject
Uitwisselingsdag Meer goed opgeleide leraren in de schooltalen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Daphne Keller 30 augustus 2017
KA2 – "The Future Teachter 3
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
INFO - AVOND 3 HAVO.
Convergeren: keuzes maken
Business School Handels- en Administratieve opleidingen
© UNIEK IN DE KLAS.
Profielkeuze op het Novalis College
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Voorlichtingsavond 4 mavo
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Voorlichtingsavond TL 4 naar Havo 4
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Entreeschool: samen naar een goede basis
INFO-AVOND VMBO T3 Dinsdag 27 februari 2018.
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Profielkeuze op het Novalis College
Ouderavond 19 september 2018 Linda
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Informatieavond 2 mavo 2019 Welkom Voorstellen Decaan Mentoren
We gaan vernieuwen! KWT en VO verdwijnen
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Transparantie over Toegang master
Ouderavond VMBO 2: Keuzemogelijkheden VMBO 3 Leerlingen nemen zo veel mogelijk plaats bij ouder(s)/verzorger(s) Dinsdag 26 februari
Cijferloos lesgeven bij talen
Voorlichting vmbo-tl bovenbouw
Taal leren in een verrijkte leeromgeving
SYTYCD “Team Floes” Datum 11 mei 2017 Groepsleden Damylle Tiara
De start van werkplekleren 2a
Transcript van de presentatie:

Actieplan ‘Meer en betere leraren in de schooltalen’ Anne Kempers MA – projectleider Actieplan ‘Meer en betere leraren in de schooltalen’

Keuze voor NT/NG profielen dominant IMAGO BEROEPSGROEP Keuze voor NT/NG profielen dominant Minder kiezen voor een taalopleiding Kwantitatief en kwalitatief lagere instroom lerarenopleidingen IMAGO LERARENOPLEIDING

Helden Gezocht

Start campagne ‘helden gezocht’ Lancering op Dag van de Leraar www.ru.nl/heldengezocht Facebook Helden gezocht Twitter @RUheldengezocht

Bedankt meneer Biessen van het Bernardiniuscollege in Heerlen Bedankt meneer Biessen van het Bernardiniuscollege in Heerlen! 'Omdat ik dankzij zijn interessante lessen van literatuur ging houden en voor de studie Nederlandse Taal en Cultuur koos. Ook omdat hij mij motiveerde om niet voor een 6, maar voor een 8 te gaan!’

Verbeteren en versterken voorlichtingen Nieuw voorlichtingsmateriaal Organiseren evenementen (o.a. Dag van de Leraar) Radboud Career Week – ‘Mijn eerste baan in het voortgezet onderwijs’ Alumni aan het woord Rolmodellen uit het onderwijs laten zien

Routes richting docentschap vanuit FdL Kijkje in de klas De academicus voor de klas Minor Creative Educational Design Educatieve minor Educatieve master

Kijkje in de klas Studente Duitse Taal en Cultuur: ‘Om de keuze voor het onderwijs bewust wel of niet te maken, besloot ik een dagje in het onderwijs mee te lopen. Toen de dag voorbij was, had ik in eerste instantie nog steeds geen enkel idee of het onderwijs wel wat voor me zou zijn. Maar al vrij snel, toen ik de dag van een afstandje kon beschouwen, zag ik in dat het onderwijs voor mij zeker een optie is, maar wil ik echt een succesvol docent worden, dan zou ik toch nog veel aan mezelf moeten werken. Inmiddels weet ik zeker dat ik eerst een vakspecifieke master ga volgen en daarna de lerarenopleiding.’

Cursus: De academicus voor de klas Kijkje in de klas De academicus voor de klas Minor Creative Educational Design Educatieve minor Educatieve master Cursus: De academicus voor de klas 5 ECTS 82 studenten (B2/B3) vanuit letterenstudies Verzorgd door ‘Teachers in Residence’ Thematische opbouw (Puberbrein, werkvormen, toetsing en omgaan met verschillen)

Waarom koos ik voor de cursus ‘De academicus voor de klas’? “Ik wil kijken of het docentschap iets voor mij is. Ik wilde niet de educatieve minor doen omdat ik hiermee studievertraging op zou lopen.” “Ik had weinig affiniteit met de rest van de keuzevakken en was blij met dit nieuwe keuzevak. Ik denk al langere tijd na over het docentschap en hoop op deze manier erachter te komen of een dergelijke carrière iets voor mij is.” “Ik weet nog niet precies wat ik wil doen zodra ik mijn diploma haal, ik twijfel heel erg, maar voor de klas staan behoort tot mijn opties.” “Ik heb de intentie om de Educatieve Master te gaan volgen. Deze cursus lijkt daarbij goed aan te sluiten en ik hoop dat het een goede voorbereiding zal zijn.”

Minor Creative Educational Design Kijkje in de klas De academicus voor de klas Minor Creative Educational Design Educatieve minor Educatieve master Minor Creative Educational Design 15 ECTS Taal en Cultuurdidactiek (5 ECTS) Educational Design (10 ECTS)

Op vrijdag 11 september was mijn kennismaking met de docenten van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen. Toen ik het prachtige gebouw tegenover het Kronenburger Park betrad, bedacht ik me dat het al weer tweeënhalf jaar geleden is dat ik me zelf nog druk maakte over huiswerk en z-uren. Nu moet ik straks achter in de klas gaan plaatsnemen en word ik misschien wel ‘meneer’ genoemd. Ik moet er niet aan denken. Het niveau van de leerlingen en de lesmethoden is hoog, maar van innovatie is nog weinig sprake. Mobieltjes en laptops zijn bijvoorbeeld niet toegestaan tijdens de les. Het besluit om mee te doen met het project Educational Design was gemaakt, omdat vanaf volgend jaar de nieuwe onderbouw- en bovenbouwklassen met laptops gaan werken en de docenten niet precies weten hoe ze die moeten bedienen. Ze waren wel bekend met termen als 'flipping the classroom’, maakten gebruik van een beamer, bijvoorbeeld voor Prezi’s of voor filmpjes op Youtube. Verder werd er geen gebruik gemaakt van innovatieve lesmethoden. Beide docenten stonden open voor de vernieuwing die op het programma staat en hoopten via een door mij bedachte methode daar goed op in te kunnen spelen.

Duitsers doceren Duits www.ru.nl/duitsdoceren Start in februari en september

PhD’s voor de klas Casus Griet Meer landelijke samenwerking zou potentie verhogen

Teachers in residence – door Yvonne Schoolmeesters Wie zijn wij? Waarom op deze plek?

Brugfunctie Voortgezet Onderwijs vs Hoger Onderwijs Meedenken over / participeren bij ontwikkeling: Pws-triggers Docentendagen Mentoraat Promotiemateriaal Ideeëntank (bijv. urgentie aandacht voor klas 3)

Brugfunctie voor student: theorie versus praktijk - Careerweek: workshop - Cursus: Academicus voor de klas - Aanbieden: Kijkje in de klas - Kritische blik op alle promotiemateriaal - Aanspreekpunt voor studenten (bijv. i.v.m. onderwijsgerelateerd onderzoek) - Ideeëntank (bijv. taaltutoren)