Leren & Instructie 1 – Vakdidactisch Lastig GEO - FOTO ILO – UvA Leren & Instructie 1 – Vakdidactisch Lastig Opdracht 1 Janneke Metselaar Student# 10367705
Wat kan dit zijn en waar ligt het?
Tip 1: Dit is hoe het er zónder water uit zou hebben gezien.
Tip 1: Dit is hoe het er zónder water uit zou hebben gezien.
Tip 2: Foto van de kustlijn van het land Tip 3: Het land ligt tussen 20° en 27° NB Tip 4: Er wonen gemiddeld 1.033,5 mensen per km2 Tip 5: Het land heeft een moessonklimaat (Am) De foto is ergens in dit gebied genomen
Tip 6: Er zijn meer dan 700 rivieren in dit land Tip 6: Er zijn meer dan 700 rivieren in dit land. Een bekende rivier die zijn oorsprong vindt in een buurland en ook door dit land stroomt is heilig voor Hindoes. Deze rivier is een van de meest vervuilde rivieren ter wereld.
Tip 7: Het land ligt gemiddeld minder dan 12 meter boven de zeespiegel en is hierdoor een gevoelig land voor overstromingen en stormen.
Tip 8: Het nationale dier van dit land is:
Bangladesh Bangladesh
Verantwoording Bangladesh is een land wat veel te maken heeft met klimaatverandering. Het is een land wat relatief laag ligt ten opzichte van de zeespiegel en moet hierdoor en door de ligging van het land met rivier delta’s een flink ‘gevecht’ moet leveren met de stijging de zeespiegel. Bangladesh heeft een hoge bevolkingsdichtheid. Deze bevolkingsdichtheid zal alleen maar toenemen wanneer er geen maatregelen worden genomen tegen de stijgende zeespiegel. Het is niet onwaarschijnlijk dat een (groot) deel van het land onder water komt te staan. Daarnaast is het nog vrij onzeker wat de toekomst meteorologisch gezien zal brengen. Onverwachte tropische stormen, tsunami’s of temperatuurstijgingen kunnen grote gevolgen hebben voor het beschikbaar land om op te leven. Nederland heeft dan ook veel interesse in Bangladesh, als mede laag liggend land, om te werken aan bescherming van het land door stijgende zeespiegels, de zogenaamde klimaatadaptatie. Gevolgen van de zeespiegelstijging zijn nu al merkbaar in Bangladesh, waarvan de eerste foto een bewijs is. De rijstvelden die in het zuiden van het land lagen zijn inmiddels onder water gelopen. Het water loopt niet meer terug en de akkers zijn dusdanig verzout dat deze gewijzigd zijn naar garnalen en krab kwekerijen. Dit heeft op zijn beurt ook weer gevolgen voor de werkgelegenheid: waar voorheen een groot aantal mensen op een rijstveld konden werken heeft de gemiddelde krab of garnalen kwekerij aan een of twee mensen voldoende. Op basis van de hierboven vermelde achtergrond informatie denk ik dat deze foto goed kan aansluiten bij bovenbouw VWO. Deze groepen behandelen klimaatverandering, zeespiegelstijging, de invloed van het weer, klimaatbeleid of klimaat adaptatie. Daarnaast denk ik dat deze foto ook kan passen in een stukje ‘arm en rijk’, met de gevolgen van bevolkingsdichtheid, de beroepen die daar worden uitgeoefend en sloppenwijken om maar een paar begrippen te noemen.
Kaart Hoogwaterrisico Bangladesh Verantwoording 9258 Kaart Hoogwaterrisico Bangladesh
Verantwoording Met het verhaal in het achterhoofd, en wetende dat het niet het meest makkelijke plaatje is om te raden, heb ik de diapresentatie als volgt willen opzetten: Sheet 2: De foto waar het om draait. Wat is het en waar is het? Sheet 3/4: Het doel is de leerlingen eerst te laten raden wat het is voordat we gaan raden waar het precies is. Omdat het om een ondergelopen rijstveld gaat wilde ik eerst rijstvelden laten zien die niet onder water gelopen zijn. Het moet hiermee duidelijk worden dat we te maken hebben met een Aziatisch land. Hier wordt voornamelijk veel rijst verbouwd. Sheet 5: Vanaf nu wordt het waar is het belangrijker. Deze foto van de delta geeft niet meteen weg welk land het is. De tips moeten het wat duidelijker maken door geschreven tips. Sheet 6: Omdat ik er vanuit ga dat ze niet meteen weten dat het om Bangladesh gaat (het is immers niet zo’n bekend land), probeer ik te activeren of ze nog weten waar de Ganges ligt en waar deze vandaan komt (India). India ligt naast Bangladesh, hopelijk komen ze nu wat meer in de buurt. Sheet 7: Geeft niet veel weg van het land, maar is ook informatief bedoeld. Sheet 8: De Bengaalse tijger komt voor in dit land. Bangladesh betekent zo veel als “Land van Bengalen” Sheet 9: Hopelijk is door de hints duidelijk voor leerlingen waar het om gaat. Nu kan je onthullen wat het precies is: een ondergelopen rijstveld en hoe dat dan precies komt.
Bronnen foto’s Foto sheet 2: http://static.nationalgeographic.nl/thumbnails/genjPhotoPicture/mediaBig/76/04/00/rijstvelden-476.jpg Foto sheet 3: http://www.lcgbangladesh.org/mahalchari/pic%20gallery/Rice%20Field.jpg Foto sheet 4 (kleine): http://accountabilityproject.org/img/original/Phulbari%20rice%20fields%203.jpg Foto sheet 5: http://www.spiegel.de/img/0,1020,848471,00.jpg Foto sheet 6: http://shipbright.files.wordpress.com/2010/02/praying-in-the-ganges.jpg Foto sheet 7: http://static.nationalgeographic.nl/thumbnails/genjPhotoPicture/mediaBig/77/04/00/regen-477.jpg Foto sheet 7: http://static.nationalgeographic.nl/thumbnails/genjPhotoPicture/mediaBig/75/04/00/cycloon-aila-475.jpg Foto sheet 8:http://beautifulsceneries.info/wp-content/uploads/2011/08/bengal-2.jpg Foto sheet 9: http://www.spiegel.de/img/0,1020,854162,00.jpg Foto sheet 9: http://www.ukcatf.com/imig/map_bangladesh.jpg Foto sheet 11: http://www.nationalgeographic.nl/static/bangladesh/img/main1.jpg