De Participatiewet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Petje op, petje af Deelnemers krijgen een petje en gaan staan
Advertisements

CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Gevolgen voor de jonggehandicapten Leon Meijer Hoofd Beleid en Communicatie CNV vakcentrale 7 november 2011.
CNV Vakcentrale Wet Werken Naar Vermogen Sociale Alliantie 27 oktober 2011 Marijke Morsink.
Werken naar vermogen Bijdrage voor Sociale Alliantie 7 april 2011.
Kadernotitie Participatiewet
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
SYMPOSIUM POM SCHETS VAN DE SOCIALE ZEKERHEID IN BEWEGING
Participatiewet WWB en de veranderingen WMO een stand van zaken
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Het Kennisplatform Werk en Inkomen
De Participatiewet De weg naar werk na 2015
participatiewet even voorstellen de wet op hoofdlijnen
REGEERAKKOORD er komt één regeling voor uitkeringsgerechtigden in de WWB, WSW en de Wajong. bezuiniging in 2015 van meer dan 1 miljard, structurele bezuiniging.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
Informatiebijeenkomst Districtsmanagers WWNV CNV Publieke Zaak 27 maart 2012.
Ingrepen Onderkant Er gaat veel gebeuren….  Wajong  Bijstand en ‘algemene heffingskorting’  WSW  Uitvoering UWV/gemeenten  PGB in de zorg  Zorgverzekering.
Sociale Dienst Drechtsteden Informatieve bijeenkomst gemeenteraad Sliedrecht 19 februari 2013.
Informatiebijeenkomst Aanscherping WWB januari 2012.
Participatiewet.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Participatiewet Meedoen anno 2015
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
De Participatiewet.
Intermediairsbijeenkomst Participatiewet en WWB-maatregelen
Transities Awbz Begeleiding en Participatiewet per
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
Participatiewet vanaf 2015
Decentralisaties: De praktijk dichter bij de burger lijkt mooi…
Ingangsdatum door Nicole Kamps
7.2 Wat doet de overheid voor ons?
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Participatiewet.
Re-integratie met het oog op de participatiewet 8 januari 2015 Presentatie aan Commissie Werk en Middelen.
Participatiewet & subsidiemogelijkheden
BIJSTAND Participatiewet 2015 Wijzigingen per 2015 komen later aan de orde in deze presentatie wwb-november 2014-inleiding sociaalzekerheidsrecht-André.
Instrumenten en voorzieningen
Themabijeenkomst 18 september BVSB - Doelen en ambitie Kennisuitwisseling Ontmoeting Professionalisering.
Participatiewet Eelco Visser Esther Koek. Participatiewet Per 1 januari 2015 is de Participatiewet ingegaan. Iedereen die kan werken maar daarbij ondersteuning.
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
Kostendelersnorm.
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
Presentatie Wet Werken naar Vermogen Gemeente Berkelland 29 maart
Werken naar vermogen Maart Inhoud presentatie Hoofdlijnen nieuwe systeem Loondispensatie Stand van zaken WWNV Planning wetsvoorstel Planning lagere.
Sociale Dienst Drechtsteden Bijeenkomst voor informatie en opinie Alblasserdam 12 maart 2013.
Maatregelen WWB m.i.v. 1 juli 2014 en Kindregelingen Congres Sociaal Raadslieden 15 januari 2014 Stimulansz-CliP Wilma Kuiper en Jetske de Jong.
Participatiewet: Wat betekent het voor de inkomenspositie van mensen? Evelien Meester.
IN DE GEMEENTEN BERKELLAND, OOST GELRE EN WINTERSWIJK DOOR DE SOCIALE DIENST OOST ACHTERHOEK Stand van zaken uitvoering Participatiewet breed 1.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
Veranderingen binnen het Sociale Domein Specifiek: Wet Werken naar Vermogen en herstructurering Promen Gouda.
Samenlevingsbijeenkomst Participatiewet Alblasserdam, 16 oktober 2014.
WWnV Bestuursakkoord. Inhoud Wet Werken naar vermogen(tekst) Budgettair kader W-deel Wsw + herstructeringsfaciliteit Wajong Vingeroefening gevolgen w-deel.
Participatiewet -Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) - Wet Werk en Bijstand (WWB) - Wajong.
Invoering Participatiewet in OG per ! door: Hans de Vroome, Beleidsadviseur W&I / projectleider Armoedepact gemeenten Veendam en Pekela.
Participatiewet Petra Snoekstra Team Beleid Maart 2016.
Informatiemarkt 5 april 2012 Herstructureringsfaciliteit voor Sw-bedrijf Rijnstreek (SWA) Marjolein Buis Strategisch adviseur maatschappelijke ontwikkeling.
“Gentleman we have run out of money,now we have to think” Voorbereidende vergadering d.d. 23 januari 2013: Visie Werk en Inkomen en Wsw.
Wijzigingen per 1 januari 2015
Inkomstenbelasting 2016 & Toeslagen
IS ER LEVEN NA PRINSJESDAG?
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Presentatie Participatiewet
Rabobank Hart van Brabant
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet Gemeenteraad Apeldoorn 18 april 2013 Gerrie van Sunder Theo Beijer.
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
Beleidsplan Participatiewet
Belangrijkste belastingwijzigingen per 1 januari 2018
De Wet voor Participatie van mensen
Hoe doen we dat in de Drechtsteden?
mensen met psychische beperkingen en de Participatiewet
Participatiewet & banenafspraak
Participatiewet Hester Dijkstra.
Transcript van de presentatie:

De Participatiewet

Doel Participatiewet Zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking aan werk helpen. Samenvoegen van wetten tot één regeling voor iedereen die kan werken. WSW, Wajong, WWB. In werkelijkheid gaat het om een ordinaire bezuiniging van 1, 7 miljard euro.

Wachttijd WWB Voor jongeren geldt bij het aanvragen van een WWB-uitkering een wachttijd van een maand. Die wachttijd gaat voor iedereen gelden. Gedurende deze periode wordt de aanvrager geacht zelfstandig werk te zoeken. De gemeente kan daarbij ondersteuning verlenen.

Schoffelen of creperen Het college kan in ruil voor de WWB-uitkering een tegenprestatie vragen. Het beleid rond de tegenprestatie dient vastgelegd te worden in een verordening. Het college kan dus óók afzien van het opleggen van deze tegenprestatie.

Wajong Wajongers die kunnen werken, zien hun uitkering verlaagd van 75 naar 70 procent van het minimumloon. Nieuwe arbeidsgehandicapten die in theorie kunnen werken maar geen baan vinden, komen in de bijstand (voor alleenstaanden 50 procent van het minimumloon + mogelijk 20% toeslag). Die uitkering vervalt bij een te hoog vermogen of als iemand inwoont bij een partner of ouders met een uitkering of inkomen.

Wajong (vervolg) Wajongers met arbeidsvermogen of tijdelijk geen arbeidsvermogen, blijven bij het UWV. Met de bazen zijn afspraken gemaakt over 125.000 garantiebanen, waar zij de eerste jaren voorrang op hebben. Het eerder voorgenomen quotum komt (waarschijnlijk) te vervallen.

De Wet sociale werkvoorziening (WSW) De instroom in de WSW is gestopt per 1 januari 2014. Uiteindelijk blijven er nog 30.000 WSW werkplekken over. Momenteel zijn dat er nog ruim 100.000. Gemeenten worden geacht voor deze 30.000 mensen beschutte werkplekken te creëren. Het Rijk bouwt de vergoeding daarvoor af.

Problemen Verdringing op de arbeidsmarkt. Laag opgeleiden krijgen concurrentie te verduren van mensen met een arbeidsbeperking. Werkgelegenheid wordt ‘gekaapt’ door uitkeringsgerechtigden die ‘als tegenprestatie’ of als reïntegratie verplicht werken met behoud van uitkering. De bepaling in de Wet werk en bijstand dat dergelijk werk niet mag leiden tot verdringing van regulier werk, blijkt nu in de praktijk al een wassen neus (Haagse Harry).

Financiële problemen voor gemeenten Bij de decentralisatie van deze taken naar lokaal niveau wordt stevig gekort op de bijbehorende budgetten. Gemeenten moeten dat uit eigen middelen opvangen De Rijksuniversiteit Groningen heeft berekend dat gemeenten bij ongewijzigd beleid in 2017 zes miljard euro te kort komen, waarvan bijna de helft wordt veroorzaakt door de taken in het sociale domein.

Gevolgen Sterke verhoging WOZ. Bezuinigingen op zorg, sociale zekerheid en cultuur. Gemeenten die een beroep moeten doen op Art. 12 Gemeentewet.

Kostendelersnorm Geen onderdeel Participatiewet Gaat ook gelden voor de AOW Uitkering wordt lager indien er meerdere personen van 21 jaar of ouder op één adres wonen Relatie tussen kostendelers doet er niet toe Inwonend kleinkind bij een AOW’er is een kostendeler

Uitzonderingen Kostendelersnorm Huisgenoten die een studie of opleiding volgen Kamerhuurder of kostganger (commerciële relatie) Je kunt géén commerciële relatie hebben met ouder, kind, broer of zus.

Criteria kostendeling Gehuwd Geregistreerd partnerschap of geldend samenlevingscontract Alle gevallen waarbij zorg voor elkaar wordt vermoed. Bijv. goede vrienden.

Criteria zorg Je doet voor elkaar de boodschappen Je kookt voor elkaar Je zorgt voor elkaar bij ziekte Gezamenlijke bankrekening Fiscale partner

Uitzonderingen Aanverwant in de eerste graad (schoonouders, schoonkinderen) Bloedverwant in de eerste graad (ouders, kinderen) Bloedverwant in de tweede graad (broer, zus, grootouder, kleinkind) indien er sprake is van een zorgrelatie

Berekening kostendelersnorm ((40% + A x 30%)/A ) x B = kostendelersnorm A = het aantal meerderjarige mensen dat in een huis woont. B = rekennorm, gekoppeld aan de norm voor gehuwden in dezelfde leeftijdscategorie als de bijstandsgerechtigde (momenteel 1359, 49 euro voor meerderjarigen).

Voorbeeldberekening Alleenstaande deelt woning met 2 andere personen. ((40% + 3 x 30%) / 3) x 1359, 39 = ((543, 76 + 1223, 45) / 3 ) x 1359, 39 = 1767,15 / 3 = 589, 05

Rol Jetta Klijnsma In het kabinet-Balkenende IV deed Jetta Klijnsma als staatssecretaris van SZW de eerste voorbereidingen voor de Wet werken naar vermogen. Tijdens Bruin-I voerde ze fel oppositie tegen de ‘verschrikkelijk draconische bezuinigingen’ en de plannen om de sociale werkplaatsen in een sterfhuisconstructie te laten doodbloeden.

Vervolg Klijnsma Als staatssecretaris van SZW in Rutte-II verdedigt ze diezelfde plannen met verve, inclusief de ‘verschrikkelijk draconische bezuinigingen’ en de sociale werkplaats als sterfhuis.