De kerk als een pinkstergemeenschap Handelingen 1-2 Sessie 3
Deze bijeenkomst Pinksteren als Koninkrijks gebeurtenis: eindtijd begint nu Pinksteren als verhaal over opvolging: Elia-Elisa Pinksteren als geboorte verhaal: parallel aan Lukas 1-2 Pinksteren als profetische zalving: profetische gemeenschap Pinksteren als de nieuwe tempel: Godsverschijning Pinksteren als ontstaan van nieuwe verbonds gemeenschap Pinksteren als gebeurtenis als missionaire zienswijze
1. Pinksteren als Koninkrijks gebeurtenis
Wat is pinksteren? Een gebeurtenis van “de laatste dagen” die nu gebeurt: de beslissend begin van een nieuwe tijd van de Geest. De gemeenschap van het ‘reeds’ van de opgestande Heer begint nu. De kracht om Zijn heerschappij uit te oefenen. Meer dan vergeving en nieuw leven. Verhoogd aan de rechterhand van God, heeft Hij de Heilige Geest ontvangen, die is beloofd en uitgestort zoals we dat nu zien en horen. (Hand 2:33-36).
2. Pinksteren als verhaal van opvolging
Het verhaal van Elia-Elisa lijkt veel op de bediening van Jezus: Vermenigvuldiging van eten/olie. Genezing van melaatsheid. Uit de dood opwekken van een kind. Inzet van profetische gave. Er gaat kracht van Hem uit. Verplaatst door de Geest. De hemelvaart als moment van opvolging en zalving door de Geest.
Pinksteren als verhaal van opvolging Het “dubbele deel” van de Geest van Jezus wordt op Zijn discipelen uitgestort, omdat ze Hem zien opvaren!
3. Pinksteren als geboorte verhaal
Lukas & Handelingen naast elkaar Onderwerp Lukas Handelingen Het begin Geboorte, zalving van Jezus Doop, vervulling van discipelen Startboodschap Preek in Nazareth Petrus’ pinksterpreek Bevestigende tekenen Uitdrijven van geesten en genezing van zieken in Kapernaum. Genezing van de verlamde aan de ‘Schone’ poort Opvolging Wijdverspreid enthousiasme Tegenstand Farizeërs, leiders van de Joden Sanhedrin, Joden in de verstrooing Reizen/verspreiden Reizen door Galilea en Judea Zendingsreizen Arrestatie en rechtzaak Voor Sanhedrin, Pilatus en Herodes (3X) Felix, Festus and Agrippa (3X) Slot Het kruis Rome …?
Verschijnselen van de Geest in geboorteverhaal van Jezus: Engel bij Zacharia, vader van Johannes Engel bij Maria, Moeder van Jezus Jezus ontvangen door de Heilige Geest Elizabet, Moeder van Johannes, vervuld van de Geest Zecharia profeteert, vervuld door de Geest Simeon profeteert over de toekomst van Jezus Anna evenzo Klimax: De kracht van de Geest komt bij de doop van Jezus
Verschijnselen van de Geest bij pinksteren om discipelen voor te bereiden: Jezus geeft hen kracht en autoriteit om zieken te genezen en demomen uit te drijven. De opgestane Jezus ademt de Heilige Geest over hen. Klimax: de Heilige Geest komt met Pinksteren, zoals bij de doop van Jezus: De tijd van de Geest begint, beslissend voor Hem. Zij zijn nu opvolgers van de zalving die op Hem was..
4. Pinksteren als profetische zalving
OT verschijnselen van de kracht van de Geest: Groep profeten die onder de kracht van de Geest komen door aanbidding.. Profetie als geïnspireerde uitingen door de kracht van de Geest. Overweldigd worden door de Geest. Kracht krijgen voor de strijd door de Geest = ministry. Bij Elia/Elisa genezing, vermeningvuldiging van brood, gave van kennis, dodenopwekking, fysieke verplaatsing.
Verschijnselen van profetie in de vroege kerk: Bekleed met kracht uit de hoge, komt de Geest op Zijn discipelen = oud testamentische profetische taal. Ze uiten geinspireerde lofprijs aan God, zoals profetenzonen uit het OT Ze lijken dronken, zoals profetenzonen uit het OT Profetische uitingen Daarna genezen ze de zieken, drijven demomen uit, hebben degave van kennis, wekken doden op, net zoals Jezus, Elisa en Elia.
5. Pinksteren als de nieuwe tempel
Gdsverschijningen uit het oude testament: De berg Sinai: vuur, luid geluid, beving, glorie van God op de berg. Inwijding van de tempel van Salomo: een wolk vulde de tempel, priesters vielen om (1 Koningen 8:11). Jesaja 6, visioen in de tempel, “gevuld met wolk/rook”. Nadat de tempel van Salomo was verwoest, is de tempel na de ballingschap nooit meer zo door Gods vervuld. Oud testamentische profeten en de tussentestamentaire geschriften hoopten op een nieuwe tempel van de eindtijd.
De nieuwe tempel: Jezus is de nieuwe tempel, die onder ons tabernakelt. (Johannes 1:15). Hij zei dat Hij een nieuwe tempel zou bouwen – “Zijn lichaam”. De verschijnselen bij pinksteren geven aan dat de nieuwe tempel gekomen is. Zoals de priesters niet konden blijven staan, zo lijken ook de discipelen overweldigd. De theologie van Paulus in Efeze 2:19-22: de kerk is de nieuwe tempel. De pinkstertempel is de voorbode van de inwijding van de uiteindelijke tempel/stad/bruid in Openbaring.
6. Pinksteren als gemeenschap van het nieuwe verbond
Ontstaan van nieuwe verbonds gemeenschap De keuze voor Mattias, de 12th apostel. De 12 apostelen zijn de vertegenwoordigers van het nieuwe Israël. Dit nieuwe Israel sluit de hele diaspora in, meer zelfs: “iedere natie onder de hemel” betekent dat Babel wordt omgedraaid (2:5-11). Het is multi-cultureel (internationaal): “zonen en dochters” (2:17; 1:12-14), “jong en oud” (2:17), meesters en knechten (1:18). Paulus: Joden en heiden horen erbij, mannen en vrouwen, slaven en vrijen. De gemeenschap van de toekomst is een priesterschap van elke stam en taal (Openbaring 5:9; 7:9).
7. Pinksteren: missionair kijken
Is Pinksteren eenmalig, of gebeurt het vaker? Aan de ene kant, niet herhaalbaar. De nieuwe tijd van deGeest kan maar één keer echt beginnen. Maar, als groepen mensen door het evangelie worden bereikt, onstaat er nieuwe pinkstergebeurtenissen: De Joden(2). De Samaritanen (8:15-18) De heiden(10:44-48) De Efeziërs (19:1-7) Ook, de discipelen worden telkens opnieuw vervuld met de Geest (Handelingen 2; 4:31; 13:52). Individuën, zoals Paulus, hebben hun eigen pinksteren (9:17).