Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Leren in vijf dimensies
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Visual Knowledge Building
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Hogere denkvaardigheden
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
De psychologie van communicatie
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Leer- en gedragskenmerken
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Media en creativiteit Herfst les 6. Dummies Wie vertelt er over zijn dummy Ruil van dummie met een klasgenoot: –Wat valt je op? –Geef feedback: Visueel.
Methodisch werken Kun jij het werken en evalueren zo neer leggen dat er een rij van afwisselend werken en evalueren ontstaat? Spelregels zijn: Maximaal.
Nederlands Gymnasium Centraal examen 2011.
Kwalitatief onderzoek
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Instructietechnologie Hans van der Meij Tim Post
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Werkstukken en rapporten
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Les 5. In beeld gevangen Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie overweg met een eenvoudig fotobewerkingsprogramma; hebben jullie je idee vormgegeven.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Kritisch denken ‘vertaald’
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Bijeenkomst vakcoördinatoren. 2 Opzet Voorstelling vakbegeleiding Doel bijeenkomsten Uitnodigende school.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 10 Analyses en conclusies.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Differentiatie.
Psychomotorische taxonomie
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Oefening met atlas en kaarten
Activerende werkvormen
LOB zeven stappen naar succes
Vragen, wat voor vragen?.
1. Kunnen we iets onderzoeken als we het niet kunnen zien?
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Financiële zelfredzaamheid
Een instructie schrijven
Thema Zintuigen.
Mijn visie op onderwijs
Songtekst in beeld   Muziek kan dienen om een boodschap te vertellen… vaak gaat dat door middel van songteksten. Met foto’s kun je een beeldend verhaal.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Project Algemene Vakken
Zintuiglijke waarneming
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
BOM-model PV 25/03/2014.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Rekenen in andere vakken
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Leesvaardigheid Woordbetekenis Leesvaardigheid – Woordbetekenis.
Transcript van de presentatie:

Je pris avant-hier du chocolat pour digérer mon dîner, afin de bien souper; et j'en ai pris hier pour me nourrir et pour jeûner jusqu'au soir : voilà de quoi je le trouve plaisant; c'est qu'il agit selon l'intention. Mme de Sévigny, 1671

5 chocolademousses, 5 recepten Leerlingentaak: Zoek het juiste recept bij de juiste chocolademousse.

Ria van Dinteren, Brein@work Gebruik zintuigen: combineer woord en beeld en zet meer zintuigen aan het werk. Zien, horen, ruiken, voelen en ETEN zorgen voor unieke verbindingen in ons brein. Informatie wordt op meer plekken opgeslagen waardoor we ook beter onthouden. Ria van Dinteren, Brein@work

Stappenplan voor ‘Vergelijken’ Wat zijn de te maken stappen voor een leerling om tot de juiste antwoorden te komen? 1 Kies de dingen die je wilt vergelijken 2 Kies de kenmerken waarop je wilt vergelijken 3 Verklaar de overeenkomsten en verschillen? 4 Vat je conclusie samen: welk recept bij welke mousse? Hoe gaan jullie te werk?

Is deze taak Bloom-verantwoord?

Ja, Bloom-verantwoord * Vergelijken van teksten (verschillen zoeken) * Analyseren: relaties leggen * Evalueren: mogelijke antwoorden en interpretaties

En wat zegt Marzano? Dimensie 3: Vergelijken Classificeren Inductief redeneren Deductief redeneren Taak docent: stel activerende vragen om tot antwoorden te komen.

Voor iedere (hogere) denkvaardigheid een stappenplan Inductief redeneren (trekken van algemene conclusies uit specifieke waarnemingen op basis van observatie en analyse) 1. Bekijk de informatie en waarnemingen zonder je er vooraf al een idee van gevormd te hebben. 2. Zoek naar verbanden in die informatie. 3. Verklaar deze uitspraak in een algemene uitspraak.

Activerende vragen Vergelijken: welke verschillen zijn er? Welke kenmerken zijn hetzelfde? Induceren: welke conclusie kun je trekken? Deduceren: als dit de chocolademousse is met slagroom, dan ..... Stelling onderbouwen: hoe kom ik tot de conclusie?

Motivatie: een leerling moet zin hebben om te lezen (Staatsen) Leesvaardigheid Motivatie: een leerling moet zin hebben om te lezen (Staatsen) 1.Voorspelvaardigheid 2. Structureren 3. Gebruikmaken van redundantie

Mogelijkheid tot overdraagbaarheid van de taak 80% van onze prikkels verwerken we visueel, dus foto’s van voorwerpen/gerechten werken ook! Als docent kun je rekening houden met verschillend gebruik van zintuigen: bied dezelfde informatie op verschillende manieren aan.