Anders kijken, anders doen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Advertisements

Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Redactioneel schrijven Les 2
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
1 Cultureel zelfportret
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Presenteren en communiceren
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Coaching week Rotterdam Academy.
Gespreksvaardig-heden
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Onderzoeksvaardigheden 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Praktijkervaring en reflectie
PRAKTIJKERVARING EN REFLECTIE HAFIDA EL GHARBAOUI KAMER L
Praktijkervaring & Reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Infectieziekten in de GGZ Praktijktraining [Ruimte om eigen naam, organisatie en evt. datum in te vullen]
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Mondzorg - persoonsgericht
Derde training Verloop traject Systematisch werken
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Talent in Ontwikkeling
Het 7-stappenplan Er bestaan verschillende modellen en stappenplannen om morele dilemma’s te analyseren en tot een beslissing te komen. Wij gebruiken “het.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Loopbaan en burgerschap les 2
Welkom instructeurs!.
Kick-offbijeenkomst <datum>
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Duurzame inzetbaarheid
Antibioticaresistentie en teamleren
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Duurzame inzetbaarheid
beslist geen rocket science
BOM-model PV 25/03/2014.
Slim tellen.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Cursus Interne auditor
Slim tellen.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 3. Methodisch handelen Week 3.
Cijferloos lesgeven bij talen
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Observeren Les 7.
Helicopterview Aansluitend op de vorige spreker nemen wij jullie mee: niet in de trauma helikopter maar, als symbool van helicopterview want zoals bij.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Anders kijken, anders doen Leren op de werkplek Handleiding voor het teamtraject Verder

Anders kijken, anders doen Wat is het doel? ‘Anders kijken, anders doen’ bestaat uit een aantal korte modules. Het doel van dit teamtraject is het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Hoe kun je de zorg nog meer afstemmen op de cliënt? Je oefent even online en leert vooral in de praktijk. Door anders naar je werk te kijken, nieuwe manieren uit te proberen en het gesprek erover met je cliënten, het netwerk en je collega’s. Verder Je start kort online en gaat dan in de praktijk verder.

Anders kijken, anders doen Hoe doe je dat? De veranderingen in de zorg vragen om een andere manier van samenwerken: Hoe doe jij dat? Wat kun je van anderen leren? En wat kunnen anderen leren van jou? Verder Je leert het meest tijdens je werk van je collega’s, de cliënt en het netwerk.

Anders kijken, anders doen Hoe ziet het eruit? Module 1: online + praktijk Module 2: online + praktijk Etc. Je start steeds online (10 min): Met een dilemma van een cliënt: Wat vind jij ervan? Hoe zou jij reageren? Hoe zou het ook kunnen? Wat leer je ervan? Wat is het effect voor de cliënt en de naastbetrokkenen? Je kunt alles uitproberen. En je leert vooral hoe je het op andere manieren kunt doen. Je gaat verder op je werkplek: Je maakt opdrachten: Het gaat over een cliënt in jouw situatie Vergeet niet de cliënt en naastbetrokkenen te vragen Reflecteer op ervaringen Bespreek je ervaringen met je collega’s Leer zo van en met elkaar Wat betekenen de ervaringen voor je werk? Hoe zorg je voor een blijvende verbetering? Verder Anders kijken, anders doen gaat over leren en verbeteren in de praktijk als individu en als team!

Anders kijken, anders doen Hoe werkt het? VOOR-BEREIDING stap 1 KICK OFF met team stap 2 DOEN: module 1 & 2 stap 3 TUSSEN-EVALUATIE bijstellen stap 4 DOEN: module 3 & 4 stap 5 BORGEN: impact en vervolg stap 6 Het verandertraject is opgebouwd uit een aantal stappen: Verder Maak van tevoren met je team afspraken over hoe jullie het gaan invullen.

Anders kijken, anders doen Voorbereiding stap 2 stap 4 stap 6 VOOR-BEREIDING KICK OFF met team DOEN: module 1 & 2 TUSSEN-EVALUATIE bijstellen DOEN: module 3 & 4 BORGEN: impact en vervolg stap 1 stap 3 stap 5 STAP 1 VOORBEREIDING Afspraken binnen de organisatie Wie is de contactpersonen bij vragen over de modules? Wie regelt teamzaken? Wat hebben jullie nodig om dit te kunnen doen? Denk aan: Testen op computers Vastleggen van afspraken Verder Alles is geregeld om van start te gaan.

Anders kijken, anders doen Kick off Stap 2 stap 4 stap 6 VOOR-BEREIDING KICK OFF met team DOEN: module 1 & 2 TUSSEN-EVALUATIE bijstellen DOEN: module 3 & 4 BORGEN: impact en vervolg Stap 1 stap 3 stap 5 Stap 2 KICK OFF TEAM Introductie leerinterventie Doorloop samen een module en opdrachten en kijk of de werkwijze duidelijk is. Moeten er nog aparte afspraken gemaakt? Beschrijven van de gewenste verbeteringen Wanneer zijn jullie tevreden? Ga je meten door cliëntwaardering te meten, door zorgdossier in te vullen etc.? Doelen stellen, ook vanuit het cliëntperspectief en hoe stel je vast of het doel bereikt is. Wat is er nodig voor de praktijkopdrachten en leren van ervaringen? Procesafspraken team Hoe gaan jullie ervaringen delen? Wie is contactpersoon? Start leerinterventie Iedereen kan nu zelf starten met de eerste online module! Verder

naastbetrokkenen - dat levert vaak waardevolle informatie op! Anders kijken, anders doen Leren online en in de praktijk stap2 stap 4 stap 6 VOOR-BEREIDING KICK OFF met team DOEN: module 1 & 2 TUSSEN-EVALUATIE bijstellen DOEN: module 3 & 4 BORGEN: impact en vervolg stap1 stap 3 stap 5 Stappen 3 & 5 DOEN Maak (eventueel gezamenlijk) de praktijkopdrachten Praktijkervaringen delen Wat is hiervoor nodig? Reflecteren op ervaringen Doe dit met collega’s | cliënten | mantelzorg Vergeet niet je ervaringen te delen met de client en de naastbetrokkenen - dat levert vaak waardevolle informatie op! Verder

Anders kijken, anders doen Tussenevaluatie Stap 2 stap 4 stap 6 VOOR-BEREIDING KICK OFF met team DOEN: module 1 & 2 TUSSEN-EVALUATIE bijstellen DOEN: module 3 & 4 BORGEN: impact en vervolg Stap 1 stap 3 stap 5 Stap 4 TUSSENEVALUTIE Bespreken Wat zijn je ervaringen tot nu toe? Welke vragen komen er naar voren? Evalueer de doelen die zijn opgesteld Bijstellen Welke veranderingen wil je als team oppakken? Wat hebben de opdrachten je opgeleverd? Wat ging goed, wat kan beter en wat moet anders? Verder

Anders kijken, anders doen Doen vervolgen Je doorloopt de overige modules Doe de praktijkopdrachten Deel je ervaringen met anderen en doe de reflectie oefeningen Leer van elkaars manier van kijken. Ontdek zo je eigen aannames, routines en nieuwe oplossingen! Verder Verder

Module: Anders kijken, anders doen Evaluatie & vervolg stap 2 stap 4 stap 6 VOOR-BEREIDING KICK OFF met team DOEN: module 1 & 2 TUSSEN-EVALUATIE bijstellen DOEN: module 3 & 4 BORGEN: impact en vervolg stap 1 stap 3 stap 5 Stap 6 BORGEN Zijn de doelen behaald? evalueren opgestelde doelen Met wie bespreken jullie je ervaringen? Evaluatie proces Door de contactpersoon Blijvend veranderen Hoe zorgen jullie voor een blijvende verandering? Hoe bespreken jullie het met anderen buiten het team? Verder Verder

We horen graag je ervaringen! Veel plezier met het teamtraject Anders kijken, anders doen! We horen graag je ervaringen!