Samenwerkingsprotocol Collectieve

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Advertisements

Sociale dienst Liliane Moons
Besluitvorming in OCMW
Signalen LOKAAL SOCIAAL BELEID
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
Beeld zegt meer dan duizend woorden….
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
‘Op weg naar de huisarts’
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
Met het team onderweg naar gedragen hulpverleningstrajecten
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
DE NOTARIS EN BEMIDDELING: 10 jaar later 20 mei 2009.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Sociale contacten en familierelaties
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Begeleidingsplannen GGZ
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Van de juridisch dienstverlener
Onafhankelijkheid en Loyauteit Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
Collectieve schuldenregeling, budgetbeheer en budgetbegeleiding
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Signaal 65: De moeilijke communicatie met schuldbemiddelaars.
De VOA en schuldhulpverlening
MANTELZORGCOACH.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Gluren bij de buren Bestrijding van thuisloosheid Lessen uit Amsterdam Alert, 36 (3),
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Kinderopvang Individueel verminderd tarief en OCMW-tarief Aanpak en visie vanuit het Sociaal Huis Oostende.
Individueel verminderd tarief kinderopvang Behandeling van de hulpvragen IVTK.
Onderzoek diensten Schuldbemiddelin g in Brussel.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
1 DE KEMPEN. 2 Woonbegeleiding Olen Samenwerking: OCMW & CAW & SHVM.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
JAARCIJFERS NVVK Aantal aanmeldingen Gemiddelde schuld
Tools i.f.v. een vlot verloop van de CSR
Bijstandsorganisaties
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
De Wiekslag werkt samen aan veiligheid
Geïntegreerd breed onthaal
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Instrument Team Intervisie
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
De WAKOSTA?! – APP De wegwijzer in jouw budget.
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
TREFDAG COLLECTIEVE SCHULDENREGELING
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Samenwerkingsprotocol Collectieve Schuldenregeling BudgetInZicht Kempen Johan Van Baekel en Kevin Geentjens

Even voorstellen Johan Van Baekel Stafmedewerker CAW De Kempen Tot december 2016 teamverantwoordelijke dienst schuldbemiddeling en BIZ Kempen Voormalig schuldbemiddelaar CAW De Kempen Kevin Geentjens Projectmedewerker BIZ Kempen

Historiek Nogal wat klachten, ongenoegen over collectieve schuldenregeling komen bij hulpverlening, verenigingen waar armen het woord nemen, … Meermaals een 'Kempische bundeling' van klachten geweest, zonder gewenst resultaat. Individuele samenwerking hulpverlening – schuldbemiddelaar loont.

Klachten /oorzaken Collectieve schuldenregeling. Hoe werkt dat? Verantwoordelijkheid bij instap Verantwoordelijkheid voor hulpverlening / advocatuur bij verwijzing en opmaak verzoekschrift Juiste informatie is sleutel tot succes! Verschil in verwachtingen Schuldbemiddelaar is mijn advocaat! Schuldbemiddelaar is mijn budgetbeheerder! Schuldbemiddelaar is … Duidelijke afspraak maakt goede vrienden.

Klachten /oorzaken Communicatie verloopt vaak moeilijk Cliënten begrijpen niet alles van procedures. Ongenoegen, frustratie en onmacht vaak een slechte basis in de communicatie Sommige schuldbemiddelaars ervaren cliënten als lastig, niet meewerken indien zij teveel uitleg vragen. Spanning tussen veel vragen en geen tijd. Vragen rond boedelschulden en leefgeld Zijn boedelschulden voldaan? Wie moet dit betalen? Schuldbemiddelaar regelt alles vs ... Inzage en overzicht belangrijk

Klachten /oorzaken Einde regeling Wat nu? Wat hebben we geleerd? Herroeping collectieve schuldenregeling En nu????

Werkgroep CSR Doel werkgroep: Knelpunten clusteren Onderscheid maken tussen geïsoleerde problemen en structurele knelpunten Structurele knelpunten: Structurele opmerkingen benoemd en in categorieën geplaatst Opmerking: ook goede praktijken! Probleem → geraken niet tot bij de hulpverlening

De weg naar Open geest van de Arbeidsrechtbank Stagiaire kreeg opdracht om met BIZ samen te werken rond brochure Ingang op AR om problematieken bespreekbaar te maken. Gemeenschappelijk overleg AR – stafhouder en enkele schuldbemiddelaars – werkgroep. Opdracht van de Arbeidsrechtbank om een protocol uit te werken. Huiswerk voor de advocaten en werkgroep Regelmatig samenbrengen totdat het protocol er was.

Verdere werkwijze samenwerkingsprotocol Om voor de schuldenaar een succesvolle collectieve schuldenregeling te voorzien, is een goede samenwerking nodig tussen de hulpverlening, schuldbemiddelaar en arbeidsrechtbank Protocol wil samenwerking verbeteren waar deze niet vlot loopt → zo frustraties vermijden BIZ-Kempen neemt initiatief om het uit te schrijven: geen belangenvermenging

Samenwerkingsprotocol CSR Basis van het protocol: 1) Gezamenlijke standpunten van dossiers waarin OCMW's tussenkomen 2) OCMW's geven lijst met steunen en tussenkomsten die zij verlenen 3) Schuldbemiddelaars schrijven gemeenschappelijke werkwijze uit in samenspraak met OCMW's en CAW De Kempen

Gemeenschappelijk standpunt tussenkomst OCMW Elk OCMW heeft zijn eigenheid Artikel 1. Elke persoon heeft recht op maatschappelijke dienstverlening. Cliënt stelt vraag, OCMW kijkt of rechten benut zijn Goede verstandhouding OCMW en schuldbemiddelaar is opportuun

Oplijsting steun en tussenkomsten OCMW 1)Ondersteunende taken Doorverwijzing Administratieve ondersteuning Financiële ondersteuning ... 2)Toekenning leefloon 3) Toekenning financiële steunen Bank en huurwaarborg Installatiepremie dak- en thuislozen verwarmingstoelage

Het protocol: inhoudelijk 1)Inleiding Doel protocol: samenwerking optimaliseren rekening houdend met de drievoudige doelstelling van de wet op de collectieve schuldenregeling (→ cliënten in staat stellen om schulden af te betalen, menswaardig bestaan garanderen en nieuwe start na CSR bieden.) Menswaardig bestaan heeft weinig invulling → protocol als basis Protocol is eveneens teken van vertrouwensrelatie tussen partijen!

Het protocol: inhoudelijk 2)Samenwerking Protocol biedt basis aan afspraken en richtlijnen voor de samenwerking tussen verschillende actoren Beschrijving rollen verschillende actoren binnen dit samenwerkingsprotocol Arbeidsrechtbank Schuldbemiddelaar Hulpverlener CAW De Kempen en hulpverlener OCMW

Samenwerking: actoren 1)Arbeidsrechtbank Naleving bepalingen inzake de collectieve schuldenregeling Mogelijkheid tot bemiddelingsgesprek tussen schuldenaar en schuldbemiddelaar 2) Schuldbemiddelaar Onafhankelijk en onpartijdig tussenpersoon die bemiddelt tussen schuldenaar en schuldeiser Volgt procedure en controleert uitvoering opgelegde regeling Rekening houdend met menswaardig bestaan Informeert schuldenaar en houdt arbeidsrechtbank op de hoogte van de stand van zaken

Hulpverlener CAW 1)brugfiguur 2) informatieverstrekker Tussenpersoon schuldenaar en schuldbemiddelaar Informatie op maat van cliënt vertalen Meegaan op gesprek tussen cliënt en schuldbemiddelaar Contact opnemen met schuldbemiddelaar mits mandaat van cliënt 2) informatieverstrekker Schuldenaar informeren over rechten en plichten binnen de collectieve schuldenregeling Informatie geven over procedure, rollen, ... 3) Belangenbehartiger Toezien op procedure Schuldenaar ondersteunen en adviseren Niet optreden in naam van

Hulpverlener OCMW Zelfde rollen als hulpverlener CAW, maar daarnaast ook: 1)procedurele waarborgen voor de schuldenaar Schuldbemiddelaar ondersteunen in opmaak budget leefgeld Realistisch leefgeld verkleint kans op nieuwe schulden Bemiddelen over het leefgeld, rekening houdend met wettelijke principes 2) budgethulpverlener Begeleiding bij beheer van leefgeld kan wenselijk zijn

Hulpverlener OCMW Zelfde rollen als hulpverlener CAW, maar daarnaast ook: 3)Leefgeld of financiële steun CSR beperkt recht niet! Steun enkel gebruikt voor menswaardig bestaan, niet voor afbetalen van schulden 4) Aandacht voor sociale zekerheid en sociale voordelen Maatschappelijk werkers putten rechten uit Helpen bij verkrijgen sociale rechten Kan zorgen voor meer inkomsten/minder uitgaven Gunstig voor elke partij!

Het protocol Bevat afspraken en richtlijnen Afspraken zijn van toepassing op elke actor in elke situatie Richtlijnen zijn niet algemeen en op iedereen toepasbaar → aanbevelingen voor wanneer een situatie zich voordoet

Afspraken Van toepassing op elke actor, dient nagekomen te worden Probleem: wat met deontologie? 1. Het uitwisselen van gegevens die nodig zijn om het menswaardig bestaan en het aflossen van schulden te bevorderen, kunnen, mits akkoord van de schuldenaar gebeuren. Deze brief is terug te vinden in bijlage 2. Standaardbrief voor uitwisseling van gegevens

Afspraken Tweede afspraak: een samenwerking tussen hulpverlener en schuldbemiddelaar ontstaat wanneer volgende situaties zich voordoen: Menswaardig bestaan schuldenaar kan niet meer gegarandeerd worden Hulpverlener neemt contact op met schuldbemiddelaar mits mandaat van de schuldenaar Schuldenaar neemt zelf initiatief Schuldenaar is reeds in begeleiding bij een hulpverleningsinstantie Schuldenaar heeft een tekort aan inkomen en/ of de sociale rechten zijn niet gemaximaliseerd

richtlijnen Niet op elke situatie van toepassing: hiermee omgaan als een goede huisvader Bijvoorbeeld: een samenwerking tussen hulpverlener en schuldbemiddelaar is opportuun wanneer: De communicatie tussen schuldenaar en schuldbemiddelaar moeilijk verloopt De schuldenaar nood heeft aan ondersteuning bij het beheren van het leefgeld De schuldenaar nood heeft aan (psychosociale) begeleiding Een herroeping dreigt

Toekomst/vervolg protocol 1)voorstelling jaarvergadering schuldbemiddelaars 20 maart Door stafhouder in aanwezigheid van BIZ 2) Voorstelling hulpverlening mei Voorstelling door BIZ, in aanwezigheid van iemand van de balie 3) netwerk- en ontmoetingsmoment Najaar 2017 2 doelen: protocol verfijnen en kennismaking hulpverlening en schuldbemiddelaars Samenwerken lukt beter als je elkaar kent

Toekomst/vervolg protocol 4)jaarlijkse evaluatie Één overleg per jaar met alle actoren, getrokken door BIZ Meerdere mogelijk indien nodig geacht door één van de actoren 5) brochure schuldenvrij? Nu jij! Eindwerk stagiaire arbeidsrechtbank Opgenomen in protocol Wordt meegegeven in het einde van het traject Doel: werken aan educatief aspect 6)droom Cliënten lange tijd geld niet beheerd Hoe kunnen we hen versterken? Brochure is eerste stap, maar nog niet voldoende Protocol als goodpractice uitdragen naar andere regio's

Bedankt voor de aandacht! Bij vragen of opmerkingen, shoot!