Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wegvervoer en veiligheid Rob Aarse Secretaris Beleid en Deelmarkten NHTV, 12 maart 2010.
Advertisements

Zichtlengtes in het wegontwerp
IJSSELLAND Team Dalfsen-Ommen: Update gebiedsscan Dalfsen.
Ben Immers - TrafficQuest
Reistijdbetrouwbaarheid
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Vergelijkbaarheid historische studies
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Actieplan verbetering Luchtkwaliteit Deventer Berend Hoekstra Senior adviseur luchtverontreiniging 24 mei 2006.
Nieuwe data voor (nieuwe) OV modellen
Divera TWISK SWOV - Nederland
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Ontwerpregels voor kruispunten
Background Subtraction for Urban Traffic Monitoring using Webcams Master Thesis Verdediging Begeleider: Rein van den Boomgaard door: Mark Smids 19 maart.
Overzicht presentatie
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Evaluatie ‘Met de fiets minder file’
Public design – Concept 2 Pascal Burggraaf Pim Donkerlo Joris van Laernhoven Wakker worden!
Resultaten inventarisatie opleidingsplannen & Toelichting op het programma Lambert de Bont Voorzitter Centrale Opleidingscommissie UMCG.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Snelwegsystemen Jos Beukeveld Mei 2011.
TomTom WORK Truck Navigatie woensdag 24 september 2014.
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
Improving health by sharing science 11/09/2014 ICT en datakwaliteit: een goede relatie? Ariaan Siezen - Nijmegen ICT coördinator Radboud Biobank/Parelsnoer.
Challenge the future Delft University of Technology Netwerk transmissie model Verkeersmodel voor groot-stedelijke gebieden Victor L. Knoop.
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Dak- en thuisloze jongeren met zwaardere problematiek tussenrapportage, 2 e meting Cas Barendregt, Jessica Baars, Marianne Snijdewind en Carola Schrijvers.
VERKEERSCIJFERS 2014 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
Inloopavond gemeente Leek 9 september 2015 Proefproject Openbare Verlichting gemeente Leek (beleving presentatie)
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
‘Minder Licht”?! Afrondende overwegingen lichtreductie in de praktijk Teus Koteris, NSVV Kernteam Outdoor Hoevelaken, 21 januari 2016.
Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr.
PLATOS Colloquium 2016 William van Genugten Rens van Overdijk Het optimaliseren van fietsgedrag in verkeersmodellen.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Tomaten verpakken in tomatenblad 31 januari 2013.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa. Veiligheid heeft binnen Gasunie de hoogste prioriteit; het vormt de basis van onze.
ZELFRIJDENDE AUTO'S IN HET LMS Maaike Snelder Bart van Arem, Remko Smit, Martijn de Kievit.
Door: Lucas Veugelaers en Kimberley van der Linde Patiënt tevredenheidonderzoek.
Kwalitatieve Evaluatie van Handelen rond Suïcide KEHR Suïcide Marieke de Groot, Derek de Beurs, Remco de Winter, Ad Kerkhof Vrije Universiteit Amsterdam.
Verkeersdoorstroming Gouda Integraal bekeken en aangepakt Raadspresentatie 21 juni 2010.
Optimalisering inhoudelijke opname en ontslaggegevens.
VERKEERSCIJFERS 2015 Politiezone RIHO. Vooraf  Snelheid, gebruik van alcohol en drugs en onaangepast rijgedrag zijn de drie hoofdoorzaken van ongevallen.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Jongeren in een kwetsbare positie en passend onderwijs.
Ontwikkeling van een proactieve aansturing op de productie van lactose te FrieslandCampina DOMO Borculo
Footworkplaat in de praktijk en toepassing bij valpreventie onderzoek 24 mei 2014.
Evaluatie Challenge en bouwstenen Real life cases, Utrecht, 31 Mei 2016 Loes Aarts & Tom Alkim Rijkswaterstaat.
Toolboxmeeting Versie 1, maart 2005 Wegenverkeerswet.
Truck platooning en de werkvloer PASSEN EN METEN 6 juli 2016 Loes Aarts, Sandra Erkens en Caroline den Besten (RWS/ TUD)
Maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van re-integratie van mensen met grote afstand tot de arbeidsmarkt Prof Dr Alex Burdorf ism Dr Merel Schuring Afdeling.
Scholingsvouchers voor werkzoekenden
Inhoud Platooning en de bestuurder: ‘Transition of Control’ en ‘Driver Readiness’ Experimenten Eerste resultaten De Bestuurder en Platooning.
Autonome hulpsystemen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
De haalbaarheid en meerwaarde van quasi-dynamisch toedelen en vertrektijdstipkeuzemodellering binnen de BBMA Martijn Heynickx Kobus Zantema 9 MAART 2016.
Vragen stellen over bestaande data in de school
Vragen stellen over bestaande data in de school
Vragen stellen n.a.v. bestaande data in de school
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
Verkeersvoorspellingen met modellen
LOP Secundair onderwijs
fysica en verkeersveiligheid
SCHOOLZONES STIMULEREN VAN SPORT EN BEWEGEN DOOR EEN UITNODIGENDE, VEILIGE SCHOOLOMGEVING Dirk Dessing, Frank Pierik en anderen.
Gasunie is een van de grootste gasinfrastructuurbedrijven in Europa
Kwantitatief onderzoek
Transcript van de presentatie:

Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016

Invloed van Adaptive Cruise Control Doel: rijtaak verlichten en veiligheid verhogen Aandachtsveld voor Royal HaskoningDHV Enthousiast en kritisch Onderzoek: Adaptive Cruise Control in de praktijk Een veldtest en enquête naar zijn invloed op bestuurder, doorstroming en veiligheid Modelstudie naar totale effecten van ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk.

Veldtest 8 x 5 weken 50 uur bruikbare data Helft met ACC aan Dataverzameling: Datalogger 2x camera Verzamelde parameters: ACC status Snelheid Volgafstand Rijstrook Rijstrookwisselingen Verkeerscondities Vrije Stroomcondities Capaciteitscondities File-condities

Veldtest 8 x 5 weken 50 uur bruikbare data Helft met ACC aan Dataverzameling: Datalogger 2x camera Verzamelde parameters: ACC status Snelheid Volgafstand Rijstrook Rijstrookwisselingen Verkeerscondities Vrije Stroomcondities Capaciteitscondities File-condities

Resultaten Invloed van ACC op doorstroming Snelheden en acceleraties Positie op de snelweg Rijstrookwisselingen Verkeerscondities ACC Stand Gemiddeld aantal rijstrookwisselingen per uur Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 77,34 Aan 60,44 Verandering -16,6% Capaciteits-condities 62,04 39,43 -30,7%

Resultaten Invloed van ACC op doorstroming Volgtijd en -afstand Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde volgtijd (s) Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 0,99 Aan 1,13 Verandering 16,7% Capaciteits-condities 0,98 1,19 25,8% Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde volgafstand (m) File-condities Uit / Stand-By 13,1 Aan 14,4 Verandering 16,8%

Resultaten Invloed van ACC op doorstroming Spreiding in volgtijd en -afstand Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde standaardafwijking van de volgtijd Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 0,32 Aan 0,27 Verandering -17,9% Capaciteits-condities 0,40 0,29 -23,3% Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde standaardafwijking van de volgafstand File-condities Uit / Stand-By 7,9 Aan 7,6 Verandering -12,2%

Resultaten Invloed van ACC op verkeersveiligheid Snelheidsovertredingen

Resultaten Invloed van ACC op verkeersveiligheid Sterke remacties Vrije stroomcondities Capaciteitscondities File-condities

Conclusies Invloed van ACC op doorstroming ACC leidt tot Grotere volgtijden Constantere volgtijden Constantere snelheden Meer links óf meer rechts rijden Minder rijstrookwisselingen ACC heeft tunnelvisie Invloed van ACC op verkeersveiligheid Minder snelheidsovertredingen

Vervolg onderzoek: modelstudie Doel: inzicht in totale effecten van (C)-ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk

Vervolg onderzoek: modelstudie Doel: inzicht in totale effecten van (C)-ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk Aanpak: Realistische case: aaneenschakeling van bottlenecks (op/afritten, weefvakken, …) met aanzienlijk congestieniveau Doorvertaling van effecten van ACC in rijgedrag in dynamisch verkeersmodel Aimsun Aanpassen van parameters van bestaande gedragsmodellen Microscopisch model: tunen van de parameters op lokaal niveau Mesoscopisch model: netwerkeffecten op groot regionaal schaal niveau Scenario analyse: verschillende percentages van penetratie van ACC verschillende instellingen (bv volgafstanden) van ACC systemen Inzoomen op bijzondere situaties (bv invoegen bij platoon van voertuigen met C-ACC systemen) …

Discussie In hoeverre is het mogelijk is om gedragseffecten van rijtaak ondersteunende systemen in (bestaande) verkeersmodellen in te brengen? Wat zijn de verwachte effecten van deze systemen op de verkeersafwikkeling op de Nederlandse wegen?

Dank u voor uw aandacht!