De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr."— Transcript van de presentatie:

1 Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr. K.A. Brookhuis, prof. dr. W.H. Brouwer, dr. B.J.M. Melis-Dankers Contact: Christina Cordes Rijksuniversiteit Groningen Faculteit GMW, Afd. Neuropsychologie Grote Kruisstraat 2/1, 9712 TS Groningen c.cordes@rug.nl 1. Achtergrond In onze maatschappij neemt zelfstandige gemotoriseerde mobiliteit een belangrijke rol in. Het onvermogen om zich zelfstandig voort te bewegen kan negatieve gevolgen hebben voor de levenskwaliteit van betreffende personen. Scootmobielen helpen mensen met motorische problemen om deel te nemen aan het dagelijkse leven. Er bestaan veel onduidelijkheden over de visuele capaciteiten die nodig zijn om scootmobielen veilig te besturen. Het vinden van een balans tussen verkeersveiligheid én het bevorderen van onafhankelijke mobiliteit is dus van belang. Het doel van deze studie is daarom om te bepalen of mensen met visuele beperkingen veilig scootmobielen kunnen rijden. 4. Resultaten alle controles en 90% van de visueel beperkte deelnemers slagen voor de rijtest 5. Conclusie Visueel beperkte deelnemers kunnen veilig scootmobiel rijden, enige uitzondering is een extreem laag gezichtsvermogen Deelnemers met perifeer gezichtsvelduitval met of zonder lage gezichtsscherpte bleken de meeste problemen te ervaren en vereisen aandacht in revalidatie Kijkgedrag en zelfvertrouwen leverden de meeste problemen op Een praktische rijgeschiktheidstest is noodzakelijk om op individuele basis te bepalen of iemand veilig een scootmobiel kan besturen Groep Definitie Lage gezichtsscherpte (n = 23) Groep a: 0.01 ≤ visus< 0.16 (n=13) Groep b: 0.16 ≤ visus ≥ 0.4 (n=10) Intact perifeer gezichtsveld Perifeer gezichtsvelddefect (n = 11) Visus ≥ 0.8 Defect buiten centraal 20° Combinatiegroep (n = 12) Zowel lage gezichtsscherpte als ook beperkt perifeer gezichtsveld Controle groep (n = 35)Visus ≤ 0.8 Geen gezichtsvelddefecten p < 0.001 p = 0.002 p = 0.004 Aantal deelnemers met een onvoldoende beoordeling op de rijtest Beoordeling algemene veiligheid Score tussen 0 en 10 op verschillende onderdelen Score < 5 = onvoldoende 3. Procedure 30 min rijtest in en rondom het UMCG Onderdelen o.a. straat oversteken, rijden bij drukte, rijden op een fietspad met hoge snelheid Opname met GPS- camera Evaluatie door 2 ergotherapeuten met ervaring in visuele revalidatie 2. Deelnemers 46 visueel beperkte deelnemers, 35 goedziende controles Leeftijd: 50 – 75, (M = 60.7; SD= 7.6) Geen verschil in leeftijd, opleidingsniveau, alg. cognitie Controles presteren gemiddeld beter dan visueel beperkte deelnemers, maar slechtzienden scoren wel voldoende Dank aan Rianne van Wingerden en Jannie Schipper voor het beoordelen van de rijtests, Linda Schultinga voor de analyse van de oogheelkundige data, en Hans van Ieperen, Sanne Dellemijn, en Peter Noort voor hun ondersteuning bij de dataverzameling. Dit project is gefinancierd door ZonMW (Nr.: 60-00635-98-113).


Download ppt "Evaluatie van verkeersveiligheid in scootmobielen bij mensen met visuele beperkingen C. Cordes, MSc., dr. J.H.C. Heutink, prof. dr. O.M. Tucha, prof. dr."

Verwante presentaties


Ads door Google