Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016
Invloed van Adaptive Cruise Control Doel: rijtaak verlichten en veiligheid verhogen Aandachtsveld voor Royal HaskoningDHV Enthousiast en kritisch Onderzoek: Adaptive Cruise Control in de praktijk Een veldtest en enquête naar zijn invloed op bestuurder, doorstroming en veiligheid Modelstudie naar totale effecten van ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk.
Veldtest 8 x 5 weken 50 uur bruikbare data Helft met ACC aan Dataverzameling: Datalogger 2x camera Verzamelde parameters: ACC status Snelheid Volgafstand Rijstrook Rijstrookwisselingen Verkeerscondities Vrije Stroomcondities Capaciteitscondities File-condities
Veldtest 8 x 5 weken 50 uur bruikbare data Helft met ACC aan Dataverzameling: Datalogger 2x camera Verzamelde parameters: ACC status Snelheid Volgafstand Rijstrook Rijstrookwisselingen Verkeerscondities Vrije Stroomcondities Capaciteitscondities File-condities
Resultaten Invloed van ACC op doorstroming Snelheden en acceleraties Positie op de snelweg Rijstrookwisselingen Verkeerscondities ACC Stand Gemiddeld aantal rijstrookwisselingen per uur Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 77,34 Aan 60,44 Verandering -16,6% Capaciteits-condities 62,04 39,43 -30,7%
Resultaten Invloed van ACC op doorstroming Volgtijd en -afstand Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde volgtijd (s) Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 0,99 Aan 1,13 Verandering 16,7% Capaciteits-condities 0,98 1,19 25,8% Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde volgafstand (m) File-condities Uit / Stand-By 13,1 Aan 14,4 Verandering 16,8%
Resultaten Invloed van ACC op doorstroming Spreiding in volgtijd en -afstand Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde standaardafwijking van de volgtijd Vrije Stroomcondities Uit / Stand-By 0,32 Aan 0,27 Verandering -17,9% Capaciteits-condities 0,40 0,29 -23,3% Verkeerscondities ACC Stand Gemiddelde standaardafwijking van de volgafstand File-condities Uit / Stand-By 7,9 Aan 7,6 Verandering -12,2%
Resultaten Invloed van ACC op verkeersveiligheid Snelheidsovertredingen
Resultaten Invloed van ACC op verkeersveiligheid Sterke remacties Vrije stroomcondities Capaciteitscondities File-condities
Conclusies Invloed van ACC op doorstroming ACC leidt tot Grotere volgtijden Constantere volgtijden Constantere snelheden Meer links óf meer rechts rijden Minder rijstrookwisselingen ACC heeft tunnelvisie Invloed van ACC op verkeersveiligheid Minder snelheidsovertredingen
Vervolg onderzoek: modelstudie Doel: inzicht in totale effecten van (C)-ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk
Vervolg onderzoek: modelstudie Doel: inzicht in totale effecten van (C)-ACC systemen op de capaciteit van het wegennetwerk Aanpak: Realistische case: aaneenschakeling van bottlenecks (op/afritten, weefvakken, …) met aanzienlijk congestieniveau Doorvertaling van effecten van ACC in rijgedrag in dynamisch verkeersmodel Aimsun Aanpassen van parameters van bestaande gedragsmodellen Microscopisch model: tunen van de parameters op lokaal niveau Mesoscopisch model: netwerkeffecten op groot regionaal schaal niveau Scenario analyse: verschillende percentages van penetratie van ACC verschillende instellingen (bv volgafstanden) van ACC systemen Inzoomen op bijzondere situaties (bv invoegen bij platoon van voertuigen met C-ACC systemen) …
Discussie In hoeverre is het mogelijk is om gedragseffecten van rijtaak ondersteunende systemen in (bestaande) verkeersmodellen in te brengen? Wat zijn de verwachte effecten van deze systemen op de verkeersafwikkeling op de Nederlandse wegen?
Dank u voor uw aandacht!