Prof. Dr. Mr. Steven Van Garsse – Uhasselt/Uantwerpen -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Zaken doen met een gemeente Juridisch kader Unizo infoavond 26 september2013 Sint-Niklaas Frederick Ongena.
Motivering van het ontslag
De zeven klassieke gunningsprocedures in het raam van de nieuwe reglementering overheidsopdrachten (leveringen en diensten) (versie 1 mei 2013) Urbain.
Prof. Dr. Steven Van Garsse Kenniscentrum PPS Vlaamse overheid
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
AGB’s, overheidsopdrachten & het gelijkheidsbeginsel Frederik Vandendriessche Prof. Dr. U. Antwerpen – Dr.ass. U.Gent Advocaat-vennoot Stibbe.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Basisbegrippen in verband met de overheidsopdrachten

Belangrijkste gevolgen van het Bao voor de inkooppraktijk
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
C o m m e r c i ë l e & J u r i d i s c h e a a n b e s t e d i n g s s p e c i a l i s t e n I n s t r a t e g i s c h e a l l i a n t i e m e t C o r.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
ELEKTRONISCHE FACTUUR
Concessies van openbare dienst:
Bart Zoete Vlaamse overheid – departement Bestuurszaken
VVSG-studiedagen 12 en 20 mei 2011 Samenwerking tussen besturen AANKOOP- en OPDRACHTENCENTRALE.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Inkoop en aanbesteden in de Wmo
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
1 ADMINISTRATIEVE VEREENVOUDIGING Persoonlijke toestand en verklaring op erewoord.
De juridische context van de digitale factuur.
Visum en overheidsopdrachten
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
Info-sessie CD Selectie van leveranciers van diensten met betrekking tot licenties, implementatie, advies, opleiding en/of onderhoud van software.
Bestek 2014/HFB/00/31576 : technisch beheer, onderhoud en totale waarborg van de technische installaties van en prestaties op afroep voor Dossin, Goswin.
Informatie –vergadering 15/01/2015
Informatiesessie 04/11/2014 Raamcontract dranken Infosessie dranken– Caroline Lievens- 04/11/2014 Directie Financiën– Cel Aankoopbeleid.
2013/AFM/OA/22655 Masterplan uitbreiding KMSKA - fase 2 Opening d.d. 06/12/2013 Informatievergadering 04/10/2013.
Kateryna Glushak.  activiteiten  contracten  overheidsopdrachten = overeenkomst  aanbestedende overheid - opdrachtnemers  prestatie tegen betaling.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
VVSG – GENT EN LEUVEN – MEI 2016 CONSTANT DE KONINCK De nieuwe Overheidsopdrachtenwet 2016 Wat is en komen gaat …
Titel De nieuwe aanbestedingswet, 13 december 2012.
2015/HFB/OO/32006 Raamovereenkomst voor consultancy bij verandertrajecten in organisaties Opening d.d. 09/03/2015 Informatievergadering Facilitair Bedrijf.
Hoofdstuk 11 Het arbeidsreglement. 2 Toepassingsgebied van de wet van 8 april 1965 – Alle personen die arbeid verrichten onder het gezag van andere personen.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Haakjes voor innovatie in de herziene Aanbestedingswet
Rechtmatig en doelmatig inhuren op basis van de herziene Aanbestedingswet Het Dynamisch aankoopsysteem CLAIRE LEUSSINK-NIES – 22 NOVEMBER 2016.
Voor wie is de Who? En wat moet de bibliotheek er mee?
De nieuwe overheidsopdrachtenreglementering
Bewijsrecht in ondernemingszaken (hervorming van de basiswetgeving – hercodificatie) FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T
Gewijzigde Aanbestedingswet
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Aanbesteding jeugdteams
Inkoop Jeugdhulp Aanbestedingskader 9 december 2017.
Versie (S60) Link tussen het Enig document (ED) en de gegevensbank van MASP vergunningen voor de domiciliëringsprocedure en de vereenvoudiging.
Welkom bij consultatie- bijeenkomst
Juridische aspecten van een webshop
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Elektronische veiling
Welke mogelijkheden biedt de nieuwe regelgeving voor duurzaam aanbesteden? Leen Van der Meeren.
Evoluties in de nieuwe regelgeving
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

Prof. Dr. Mr. Steven Van Garsse – Uhasselt/Uantwerpen - Infosessie nieuwe wetgeving overheidsopdrachten Situering, toepassingsgebied en procedures Prof. Dr. Mr. Steven Van Garsse – Uhasselt/Uantwerpen - Mr. Simon Verhoeven

Inhoudsopgave Situering Algemene kenmerken nieuwe wetgeving Toepassingsgebied Nieuwe algemene principes Procedures Slot

1. Situering A. 2013 Inwerkingtreding huidige wetgeving overheidsopdrachten (voor opdrachten aangekondigd vanaf 1 juli 2013) Wet 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten Wet 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten KB 15 juli 2011 plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren KB 16 juli 2012 plaatsing overheidsopdrachten speciale sectoren KB 24 juni 2013 betreffende de mededinging in het raam van de Europese Unie van bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten in de sectoren water, energie, vervoer en postdiensten KB 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken Ingevolge Europese Richtlijnen van 2004 (Rl. 2004/18 en Rl. 2004/17)

1. Situering B. 2014 Drie Europese Richtlijnen Richtlijn 2014/23/EU van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van concessieovereenkomsten Richtlijn 2014/24/EU van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren Richtlijn 2014/25/EU van 26 februari 2014 betreffende het plaatsen van overheidsopdrachten in de speciale sectoren Uiterste omzettingsdatum in nationaal recht is (was) 18 april 2016…

1. Situering C. 2016-2017 Tijdige omzetting is (weeral) niet gehaald, maar volop in voorbereiding én in stroomversnelling Al gepubliceerd in Belgisch Staatsblad: Nieuwe wet overheidsopdrachten: Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, BS 14 juli 2016 (Wet 2016) Nieuwe wet concessies: Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, BS 14 juli 2016 Aanpassing wet rechtsbescherming: Wet van 16 februari 2017 tot wijziging van de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten Nieuw KB plaatsing klassieke sectoren: KB van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren

1. Situering To be expected: Nieuw KB plaatsing speciale sectoren: Advies RvS op 6/6/17 Aanpassing AUR: goedgekeurd door Ministerraad op 28/4/17 in tweede lezing KB concessieovereenkomsten: goedgekeurd door Ministerraad op 18/5/17 – advies RvS verwacht Wijziging KB Ministerraad en bevoegdheden: in voorbereiding KB bestuur: zomer

1. Situering Volledige inwerkingtreding op 30 juni 2017 (art. 131 KB plaatsing klassieke sectoren 18/4/17) Nieuwe wetgeving van toepassing op opdrachten: die vanaf 30 juni 2017 worden bekendgemaakt of bekend gemaakt hadden moeten worden OF waarvoor vanaf 30 juni 2017 een uitnodiging tot indiening van een offerte is verstuurd Huidige (“oude”) wetgeving blijft van toepassing op opdrachten: Die vóór 30 juni 2017 werden bekendgemaakt of bekend gemaakt hadden moeten worden OF Waarvoor vóór 30 juni 2017 een uitnodiging tot indiening van een offerte is verstuurd

1. Situering E-Procurement-platform tijdelijk onbeschikbaar: woensdag 28 juni (18u) tot en met dinsdag 4 juli 2017 Aanpassing platform aan nieuwe wetgeving Laatste aankondiging (onder oude wet) mogelijk tot woensdag 28 juni tot 18u http://www.publicprocurement.be/nl/nieuws/geplande-downtime- e-procurement-tgv-nieuwe-wetgeving-overheidsopdrachten Offertes (elektronisch) indienen terug mogelijk vanaf 6 juli 2017 Nieuwe bekendmakingsmodellen gebruiken vanaf dinsdag 4 juli 2017

2. Algemene kenmerken nieuwe wetgeving Versoepeling: makkelijker gebruik van plaatsingsprocedures met onderhandelingen Meer toegang voor KMO’s Administratieve vereenvoudiging Nauwgezette omzetting van Europese richtlijnen Nieuwe begrippen Codificatie Europese (en ook Belgische) rechtspraak Uitgebreide(re) wet en compacte(re) KB’s Nieuwigheden inzake selectie – regelmatigheid (en abnormale prijzen)

3. Toepassingsgebied A. Algemeen Geen wijzigingen op vlak van: Personeel toepassingsgebied: wie is onderworpen aan wetgeving overheidsopdrachten? Materieel toepassingsgebied: welke contracten zijn onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten? Definitie van opdracht voor “werken”, “leveringen” en “diensten” blijft ongewijzigd (art. 2, 18°-21° wet) Afschaffing begrip “promotieopdracht voor werken”: valt nu gewoon onder begrip “opdracht voor werken” Concessie voor openbare werken verhuist naar concessiewet 17 juni 2016 “Ontwerpenwedstrijd” heet nu “prijsvraag” (art. 50 wet – art. 117- 123 KB)

3. Toepassingsgebied B. Afschaffing A- en B-diensten A-diensten: prioritaire diensten (bijlage II A) B-diensten: niet-prioritaire diensten (bijlage II B) Apart regime al naargelang A- of B-diensten: Europa: A-diensten: klassieke regime: Europese bekendmaking B-diensten: geen Europese bekendmaking, tenzij grensoverschrijdend belang, wel o.a. algemene principes, etc. België: A-diensten: klassiek regime B-diensten: klassiek regime, maar altijd OPMB mogelijk (art. 26, § 2, 1°, 4° wet 15/06/2006)

3. Toepassingsgebied Afgeschaft en vervangen door: een algemene categorie “diensten” (= standaardregime overheidsopdrachten) een afzonderlijke categorie “sociale en andere specifieke diensten” (hoofdstuk 6) (= light regime overheidsopdrachten)

3. Toepassingsgebied Sociale en andere specifieke diensten Gezondheidszorg: niet levering van geneesmiddelen ! Onderwijs Maatschappelijke en aanverwante dienstverlening Hotel- en restaurantdiensten Religieuze diensten Juridische diensten (louter consultancy) Gevangenis-, opsporings- en beveiligingsdiensten Diensten ivm sport en cultuur, etc. … Sommige diensten uit lijst B-diensten zijn nu “gewone diensten” geworden: arbeidsbemiddeling

3. Toepassingsgebied Zeer soepel regime inzake plaatsing overheidsopdrachten: Keuzevrijheid tussen bepaalde gunningswijzen: Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met (voorafgaande) bekendmaking Onderhandelingsprocedure zonder (voorafgaande) bekendmaking Geraamd bedrag < 750.000 Eur (1.000.000 Eur in speciale sectoren) of In alle toepassingsgevallen voor onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking, behalve toepassingsgeval met specifieke drempel (135.000 Eur) Openbare procedure, niet-openbare procedure, mededingingsprocedure met onderhandeling, concurrentiedialoog, innovatiepartnerschap (ongeacht al dan niet vervuld zijn van toepassingsvoorwaarden) Sui generis-procedure

3. Toepassingsgebied WEL ALTIJD principes van transparantie en proportionaliteit en gelijkheid van behandeling van ondernemers eerbiedigen Niet verplicht gunningscriteria te wegen, tenzij anders bepaald in opdrachtdocumenten: aanbestedende overheid specifieert ofwel het relatieve gewicht dat zij aan de gunningscriteria toekent ofwel de dalende volgorde van belangrijkheid ervan; zo niet hebben de gunningscriteria dezelfde waarde

3. Toepassingsgebied C. Nieuwe uitsluitingen Art. 28 wet Leningen Advocaten: Vertegenwoordiging in rechte van een cliënt in een procedure voor rechter/overheidsinstantie of in een procedure inzake bemiddeling of arbitrage Juridisch advies dat wordt gegeven ter voorbereiding van dergelijke procedures of indien er concrete aanwijzingen zijn en er een grote kans bestaat dat over de kwestie waarop het advies betrekking heef, een dergelijke procedure zal worden gevoerd Wel meerdere raadplegen (zonder per se offertes op te vragen) indien mogelijk en bewijs daarvan kunnen voorleggen (art. 125 KB) NIET: consultancy ….

3. Toepassingsgebied D. Opdrachten met een beperkte waarde Art. 92 wet – hoofdstuk 7 Apart en heel soepel regime voor opdrachten met een geraamde waarde < 30.000 Eur (excl. BTW) Opdrachten gesloten op basis van aanvaarde factuur: toepassing van onderhandelingsprocedure Verhoging van bestaande drempel van 8.500 Eur (excl. BTW) Toepasselijke regels: Algemene beginselen, behalve betaling voor verstrekte en aanvaarde prestatie en elektronische communicatie Personeel en materieel toepassingsgebied Wel raadpleging (zonder dat per se offertes gevraagd worden) meerdere partijen is vereist, indien mogelijk, wat bewezen moet kunnen worden (art. 124 KB)

3. Toepassingsgebied E. In house en publiek-publieke samenwerking E.1. Algemeen 2 uitzonderingsgevallen waarin toepassing wetgeving overheidsopdrachten niet van toepassing is Codificatie van Europese rechtspraak (Hof van Justitie)

3. Toepassingsgebied E.2. In house Definitie In house betekent dat de aanbestedende overheid een opdracht toevertrouwt aan een dochter (met afzonderlijke rechtspersoonlijkheid) of andere entiteit die zij controleert, alsof het haar eigen diensten zijn Deze samenwerking is onder bepaalde voorwaarden niet onderworpen aan de wetgeving overheidsopdrachten HvJ 18 november 1999, C-107/98, Teckal en latere rechtspraak

3. Toepassingsgebied Criteria Toezicht Kapitaalbezit Samenstelling bestuursorganen Activiteitencriterium: 80% van de activiteiten worden verricht ten behoeve van de aanbestedende overheid (= verstrenging rechtspraak HvJ: “het merendeel van haar activiteiten”): op basis van de gemiddelde totale omzet Geen directe participatie van privékapitaal (=versoepeling rechtspraak HvJ). Directe participatie kan wel onder strikte voorwaarden: Geen controle of blokkerende macht Vereist door nationale wetgeving Geen beslissende invloed op de rechtspersoon

3. Toepassingsgebied Mogelijkheden Gewone in house (art. 30, § 1 wet) Opwaartse in house (art. 30, § 2 wet) Collaterale in house (art. 30, § 2 wet)

3. Toepassingsgebied Gezamenlijke in house (art. 30, § 3) Voorwaarden Controle Besluitvormingsorganen samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemende aanbestedende overheden Aanbestedende overheden oefenen gezamenlijk invloed uit De gecontroleerde rechtspersoon handelt niet tegen de belangen van de aanbestedende overheden Activiteiten (= § 1) Geen directe participatie van privékapitaal (= § 1)

3. Toepassingsgebied E.3. Publiek-publieke samenwerking Art. 31 wet Samenwerking zonder oprichting van een aparte rechtspersoon (HvJ C- 480/06, Universität Hamburg-Harburg) Voorwaarden: Echte samenwerking: De opdracht voorziet in of geeft uitvoering aan samenwerking tussen de deelnemende aanbestedende overheden om te bewerkstelligen dat de openbare diensten die zij moeten uitvoeren worden verleend met het oog op de verwezenlijking van hun gemeenschappelijke doelstellingen Openbaar belang: de invulling van die samenwerking berust uitsluitend op overwegingen in verband met het openbaar belang Geen marktverstoring: de deelnemende aanbestedende overheden nemen op de open markt niet meer dan 20 % van de onder die samenwerking vallende activiteiten voor hun rekening. Dit activiteitenpercentage wordt bepaald overeenkomstig artikel 30, § 4 E.3. Publiek-publieke samenwerking

4. Nieuwe algemene principes Art. 4 wet Algemene beginselen overheidsopdrachtenrecht Gelijkheids- en non-discriminatiebeginsel Transparantiebeginsel Proportionaliteitsbeginsel: “NIEUW”

4. Nieuwe algemene principes Art. 5 wet Antimisbruikbepaling Lid 1: Aanbestedende overheden mogen geen overheidsopdrachten uitwerken met het doel om deze uit te sluiten van het toepassingsgebied van de wet overheidsopdrachten of om de mededinging op kunstmatige wijze te beperken. De mededinging wordt geacht kunstmatig te zijn beperkt indien de overheidsopdracht is ontworpen met het doel bepaalde ondernemers ten onrechte te bevoordelen of te benadelen: NIEUW Lid 2: Ondernemers stellen geen handelingen, sluiten geen overeenkomsten of maken geen afspraken die de normale mededinggingsvoorwaarden kunnen vertekenen: niet nieuw

4. Nieuwe algemene principes Sanctie: Lid 1 (of in combinatie met lid 2): Opdracht nog niet gesloten of nog geen eindbeslissing wanneer het gaat om omzeiling van het toepassingsgebied: afzien van gunnen of sluiten Opdracht al gesloten: ambtshalve maatregelen tav ondernemer ingeval van concurrentievervalsing (lid 1) Lid 2: Opdracht nog niet gesloten of nog geen eindbeslissing: weren van aanvragen tot deelneming of offertes die concurrentievervalsend zijn Opdracht al gesloten: ambtshalve maatregelen, tenzij aanbestedende overheid bij een met redenen omklede beslissing anders beslist

4. Nieuwe algemene principes Art. 7 wet Naleving van de toepasselijke verplichtingen op het gebied van het milieu-, sociaal en arbeidsrecht wordt een meer algemene draagwijdte verleend en de naleving van deze verplichtingen tot algemeen beginsel van het overheidsopdracht verheven Uitwerking: Toegangsrecht Regelmatigheid Abnormale prijzen

4. Nieuwe algemene principes Art. 11 wet Imprevisieleer: ontwrichting van het contractueel evenwicht Herzieningsmechanisme voor het geval van ontwrichting van het contractueel evenwicht indien herziening gevolg is van onvoorzienbare omstandigheden Forfaitaire grondslag is geen belemmering Wettelijke verankering van principe dat overeenkomst kan worden gewijzigd ingeval in geval van onvoorziene omstandigheden (cfr. art. 56, 2de lid AUR) Gewijzigde AUR

4. Nieuwe algemene principes Art. 14 wet Elektronische communicatie communicatie en de informatie-uitwisseling tussen aanbestedende overheden en ondernemers, met inbegrip van de elektronische indiening en ontvangst van offertes, dient in alle fasen van de plaatsingsprocedure plaats te vinden met behulp van elektronische communicatiemiddelen (behoudens uitzonderingen) Uiterlijk vanaf (art. 132 KB): 30 juni 2017: voor aankoopcentrales en dynamisch aankoopsysteem, elektronische veilingen en elektronische catalogi 18 oktober 2018: Europese opdrachten (tenzij supra) 1 januari 2020: Belgische opdrachten (tenzij supra)

4. Nieuwe algemene principes Praktisch Kopersprofiel: aankondiging – plaatsing opdrachtdocumenten – ontvangst elektronische kandidaturen/offertes – informatie- uitwisseling (art. 2, 12° en 15 KB) Indiening en ondertekening offerte: ondertekening van indieningsrapport via gekwalificeerde elektronische handtekening (art. 2, 10° en 41-46 KB) Opening van offertes: zoals bepaald in opdrachtdocumenten (art. 84 KB): indiening -> opening -> opmaak PV van opening Kennisgeving van sluiting opdracht via elektronisch platform (art. 88 KB) …

4. Nieuwe algemene principes Overgangsmaatregelen (art. 128-129 KB) Overgangsperiode: keuze om niet of slechts gedeeltelijk elektronisch te werken Europese opdrachten: tot en met 17 oktober 2018 Belgische opdrachten: tot en met 31 december 2019 Regels KB plaatsing 15/07/11 inzake indiening en opening offerte blijven van toepassing dan van toepassing

5. Procedures A. Nieuwe terminologie Begrippen “aanbesteding” en “offerteaanvraag” afgeschaft Procedures as such bestaan nog wel “openbare procedure” en “niet-openbare procedure” gegund op basis van enkel prijs/kosten (aanbesteding) of gunningscriteria (offerteaanvraag) Begrip “onderhandelingsprocedure met/zonder bekendmaking” afgeschaft Klassieke sectoren: “onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking” (OPZVB)/ “mededingingsprocedure met onderhandeling” (MPMO) Speciale sectoren: “onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande oproep tot mededinging” / “onderhandelingsprocedure met voorafgaande oproep tot mededinging”

5. Procedures B. Nieuwe termijnen Diverse wijzigingen, MAAR opgelet, zijn minimumtermijn Vb. klassieke & speciale sectoren: Openbare procedure: 35 dagen (art. 36 wet) Niet-openbare procedure: 30 dagen (art. 37 wet) Wet 15 juni 2006 Europese bekendmaking Open procedure: 52 dagen Beperkte procedure/OPMB: 37 dagen Belgische bekendmaking Open procedure: 36 dagen Beperkte procedure/OPMB: 15 dagen

5. Procedures C. Keuzemogelijkheden Uitgangspunt “open” (nu: “openbare”) vs “beperkte” (nu: “niet- openbare”) procedures blijft, maar nieuwe en aangepaste procedures Mededingingsprocedure met onderhandeling (vgl OPMB): nieuwe standaardprocedure naast openbare en niet-openbare procedures Wel nog onder voorwaarden, maar toepassingsvoorwaarden veel ruimer Concurrentiegerichte dialoog: nieuw in de speciale sectoren Innovatiepartnerschap: nieuwe gunningswijze

5. Procedures D. Innovatiepartnerschap Art. 40 wet = gunningswijze die gericht is op de ontwikkeling van innovatieve producten, diensten of werken, en de daaropvolgende aankoop van de daaruit resulterende werken, leveringen of diensten, wanneer niet kan worden voorzien in de behoefte van de aanbestedende overheid met de aankoop van reeds op de markt beschikbare werken, leveringen of diensten Ontwikkeling én aankoop in 1 procedure Onderhandelingen en gefaseerde uitsluitingen van deelnemers Deelbetalingen

5. Procedures E. Onderhandelingsprocedure en concurrentiedialoog E.1. Toepassingsgebied OPMB (MPMO en CD verruimd (versoepeld) en in grote mate gelijkgeschakeld (art. 38 en art. 39 wet) Er kan niet worden voorzien in de behoeften van de aanbestedende overheid zonder aanpassing van onmiddellijk beschikbare oplossingen: NIEUW tegenhanger van voorwaarde innovatiepartnerschap Werken/leveringen/diensten bevatten ontwerp- of innovatieve oplossingen: Architect-/ingenieursdiensten – DB(F)(M)(O)

5. Procedures Wegens specifieke omstandigheden die verband houden met de aard, de complexiteit of de juridische en financiële voorwaarden of wegens de daaraan verbonden risico’s NIEUW Komt +/- overeen met toepassingsvoorwaarde concurrentiedialoog uit Wet 2006 Technische specificaties kunnen niet nauwkeurig genoeg worden vastgesteld NIEUW: nu ook voor werken en leveringen

5. Procedures Enkel onregelmatig of onaanvaardbare offertes in openbare of niet- openbare procedure vroeger ook nog bij OPZB, nu niet meer! Keuze Geen aankondiging: alle inschrijvers die geselecteerd waren en die een formeel regelmatige offerte hebben ingediend uitnodigen Aankondiging: niet alle inschrijvers die geselecteerd waren en die een formeel regelmatige offerte hebben ingediend uitnodigen Belgische opdracht: ook nog andere ondernemers raadplegen die volgens aanbestedende overheid in staat zijn om te voldoen aan selectiecriteria, ongeacht of zij een regelmatige offerte of zelfs geen offerte hebben ingediend om mededinging te verruimen

5. Procedures Formeel regelmatige offerte (art. 96 KB) UEA correct gevoegd (art. 38 KB) Ondertekening en indiening offerte: Offerte correct ondertekend via indieningsrapport (art. 42 KB) Via gekwalificeerde elektronische handtekening (art. 43, § 1 KB) Door de bevoegde personen (art. 44 KB) Verplichte optie (art. 48, § 2 KB) Slechts 1 offerte (art. 54, § 2 KB) Enkele offertes door geselecteerden in 2-stapsprocedure (art. 55 KB) Offertes tijdig ingediend (art. 83 KB)

5. Procedures Voorbehouden opdrachten < 750.000,00 Eur (opdrachten van werken) Art. 91, 1° KB Enkel voor mededingingsprocedure met onderhandeling

5. Procedures Geschrapte toepassingsgevallen oude OPMB: Uitzonderlijk geen globale prijsopgave mogelijk wegens aard of onzekere omstandigheden Kan wel worden ondergebracht in nieuwe toepassingsgevallen Enkel onderzoek, proefneming, ontwikkeling zonder winstoogmerk (werken) B-diensten Wegens verdwijnen onderscheid A- en B-diensten

5. Procedures E.2. Toepassingsgebied OPZB versoepeld (art. 42 wet) Werken, leveringen, diensten: < 135.000,00 Eur (goed te keuren uitgave – ipv 85.000 Eur - art. 90, 1° KB) Dwingende spoed Geen of geen geschikte aanvraag tot deelneming/offerte Alleen aan één ondernemer Uniek kunstwerk/unieke artistieke prestatie Geen mededinging omwille van technische redenen Alleenrechten (intellectuele eigendomsrechten) Werken, diensten: Herhalingsopdrachten: nu ook voor MPMO, CD en IP en VOPMVB (niet enkel openbare of niet-openbare procedure) Bijzonder gunstige voorwaarden

5. Procedures Leveringen: Diensten: Onderzoek, proefneming, studie of ontwikkeling Aanvullende leveringen Op grondstoffenmarkt genoteerde en aangekochte leveringen Diensten: In opvolging van prijsvraag (= nieuwe term voor ontwerpenwedstrijd)

5. Procedures Geschrapte toepassingsgevallen oude OPZB: Geheimverklaring/bijzondere wettelijke of reglementaire veiligheidsmaatregel/fundamentele landsbelangen: overgeheveld naar nieuwe wet defensie Enkel onregelmatige of onaanvaardbare offertes: overgeheveld naar MPMO Aanvullende werken en diensten wegens onvoorziene omstandigheden: wordt overgeheveld naar gewijzigde AUR (cfr. wijziging van de opdracht) Aanvullende leveringen: wordt overgeheveld naar gewijzigde AUR (cfr. wijziging van de opdracht)

5. Procedures E.3. Toepassingsgebied MPMO (OPMB) versoepeld (art. 41 wet) Toepassingsgebied vereenvoudigde OPMB verruimd (versoepeld) Leveringen en diensten < Europese drempel (209.000,00 Eur) Werken < 750.000,00 Eur E.4 Tussenbesluit MPMO wordt nieuwe “standaardprocedure”: wanneer niet “off the shelf” beschikbaar frequenter gebruik van plaatsingsprocedures met onderhandelingen Quid gebruik innovatiepartnerschap?

5. Procedures F. MPMO meer omkader en gereguleerd Geen verplichting tot onderhandelen indien zo bepaald in de aankondiging; anders verplichting tot onderhandelen Niet onderhandelen over gunningscriteria en minimumeisen (art. 38, § 5 wet) Gelijke behandeling van inschrijvers (art. 38, § 6 wet) Geen discriminerende informatie verstrekken die bepaalde inschrijvers kan bevoordelen In kennis stellen van wijzigingen in de technische specificaties en andere opdrachtdocumenten – voldoende tijd geven om nieuwe offerte in te dienen Gefaseerde eliminatie (aan te geven in de aankondiging) (art. 38, § 7 wet) Geen info vrijgeven zonder toestemming, welke toestemming niet generiek mag zijn (art. 38, § 6, tweede lid wet)

5. Procedures G. Verloop en sluiting MPMO en OPZVB Art. 92-95 KB MPMO: elke offerte moet tijdig worden ingediend. Laattijdige offertes worden niet aanvaard Sluiting: kennisgeving goedkeuring offerte OF ondertekening overeenkomst OPZVB: spontane offertes worden niet aanvaard, tenzij andersluidende uitdrukkelijk gemotiveerde beslissing (afwijking RvS 26 juni 2014, nr. 227.909) Belgische opdrachten: selectiecriteria niet vereist en regels inzake selectie in principe niet van toepassing Bij raadpleging meerdere ondernemers worden ze gelijktijdig uitgenodigd om offerte in te dienen met zelfde gegevens Sluiting: idem als MPMO OF ogv briefwisseling volgens handelsgebruiken

6. Aankooptechnieken A. Raamovereenkomst Verbod op post factum aansluiting voor zowel aanbestedende overheden als ondernemers Art. 43, § 1, tweede lid wet: “Opdrachten die gebaseerd zijn op een raamovereenkomst kunnen alleen worden geplaatst tussen enerzijds een aanbestedende overheid of aanbestedende overheden die duidelijk is aangewezen in de oproep tot mededinging of in de uitnodiging tot bevestiging van de belangstelling en anderzijds een of meerdere ondernemers die partij zijn bij de gesloten raamovereenkomst.”

6. Aankooptechnieken MvT: “[…] Daarom moet van meet af aan duidelijk worden aangegeven welke aanbestedende overheden partij zijn bij een specifieke raamovereenkomst, hetzij door vermelding bij naam of met andere middelen, zoals een verwijzing naar een bepaalde categorie aanbestedende overheden binnen duidelijk afgebakend geografisch gebied, zodat de betrokken aanbestedende overheden ondubbelzinnig en gemakkelijk aan te duiden zijn.”

6. Aankooptechnieken B. Aankoopcentrale Begrippen “opdrachtencentrale” en “aankoopcentrale” worden samengebracht tot één begrip, namelijk “aankoopcentrale” Functies van oude opdrachtencentrale en aankoopcentrale blijven

6. Aankooptechnieken Aankoopcentrale plaatst: Gecentraliseerde aankoopactiviteiten: art. 2, 7° wet De verwerving van leveringen en diensten bestemd voor aanbesteders (zoals oude aankoopcentrale): wordt zelf contractspartij De plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten voor werken, leveringen en diensten die bestemd zijn voor aanbesteders (zoals oude opdrachtencentrale): wordt zelf geen contractspartij, tenzij zelf afnemer Aanvullende aankoopactiviteiten: art 2, 8° wet (NIEUW) Activiteiten die bestaan in het verlenen ondersteuning aan aankoopactiviteiten: Technische infrastructuur die aanbesteders in staat stelt overheidsopdrachten of raamovereenkomsten te plaatsen voor werken, leveringen en diensten Adviesverlening over het verloop of de opzet van plaatsingsprocedures Voorbereiding en beheer van plaatsingsprocedure namens en voor rekening van betrokken aanbesteder

6. Aankooptechnieken C. Dynamisch aankoopsysteem en elektronische veiling Niet langer beperkt tot het verwerven van courante diensten en leveringen, maar kan nu ook voor courante werken worden aangewend Art. 44 wet: dynamisch aankoopsysteem (art. 101-105 KB) Art. 45 wet: elektronische veiling (art. 106-111 KB)

6. Aankooptechnieken D. Percelen Art. 58, § 1, tweede lid wet Opdrachten > Europese drempels: aanbestedende overheden OVERWEGEN de verdeling in percelen Geen verplichting om in percelen te voorzien, maar de aanbestedende overheden moeten wel telkens nagaan of een dergelijke opdeling zinvol is Als een opdracht in percelen kan worden opgedeeld, maar de aanbestedende overheid beslist toch deze opdracht in zijn geheel in de markt te zetten, dient zij te motiveren waarom er geen opdeling in percelen heeft plaatsgevonden (“comply or explain”-principe) Art. 58, § 1 , vierde lid wet In de aankondiging van de opdracht vermeld of offertes mogen worden ingediend voor één, meer of alle percelen

Slotbeschouwingen Pro memorie DANK VOOR UW AANDACHT

Steven Van Garsse steven.vangarsse@eqtr.be Simon Verhoeven Contact Steven Van Garsse steven.vangarsse@eqtr.be Simon Verhoeven simon.verhoeven@eqtr.be Equator Advocaten Kantoor Antwerpen E kantoor@eqtr.be Prins Boudewijnlaan 18 W www.eqtr.be 2600 Antwerpen T +32 3 336 01 36 F +32 3 334 50 34 Kantoor Brussel Bischoffsheimlaan 36 1000 Brussel T +32 2 840 98 01 F +32 2 840 98 02