INHOUD 1 DE MEDEWERKERSMONITOR DE RESPONS 3 5 KERNINDICATOREN 4

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kom verder. Saxion. Aantrekkelijk werk voor jongeren in de technische sector. Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling.
Advertisements

situationeel leiderschap
Bevraging onder leden 2010 Zorgnet Vlaanderen. | Aanpak Zorgnet Vlaanderen | 1 Bevraging onder leden 2010 HET ONDERZOEK Aard onderzoekBevraging onder.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Verantwoordelijke Leni.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Onze Innovatieve Arbeidsorganisatie
IZEP cultuurscan Optioneel: subtitel.
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
DE PRAKTIJKERVARING Financiën en Begroting Katrien Callens, HR-verantwoordelijke.
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Opleiden van medewerkers
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Medezeggenschap levert op Ondernemersontbijt TPN West 17 maart 2011 Pieter van der Have.
Medewerkersonderzoek
Bevindingen onderzoek inzetproces. Doel van het onderzoek Komen tot een beschrijving van het inzetproces van het onderwijzend personeel dat voldoet aan.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Inzet Cao VVT Honderden gesprekken Bijeenkomsten| Enquête onder 2500 Abvakabo leden Kwaliteit van zorg: bewoners krijgen niet de zorg die ze verdienen.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Aanpassing gesprekscyclus donderdagoverleg 2 oktober 2014.
Plannen en waarderen binnen de functioneringscyclus
Het coachende functioneringsgesprek
Met talenten werken in je team Een werkwinkel voor Zin?Ja! Guy Geerens
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Vraag 1 Van deze bijeenkomst heb ik hoge verwachtingen.
Personeelsleden / onderhoudsmedewerkers / … School … Datum …
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Medewerkersraadpleging integraal onderdeel van benchmark Arnold Ziegelaar Research voor Beleid.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Arne Barends Christian de Waard Saar Weber Hoe ziet een traject eruit - nazorg - Medewerker Monitor.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Double Quality Counseling VEENENDAAL
Tevredenheidsonderzoek 2017
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
ZESC – Situationeel leiderschap
Medewerkersonderzoek Workshops “aan de slag” 13 en 14 september 2017
Getuigenis re-integratie
Integriteit Dilemmatraining.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Teambarometer.
Persoonlijk Leiderschap
Duurzame inzetbaarheid
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Werken aan werkvermogen
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Duurzame inzetbaarheid
Instrument Team Intervisie
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

2015 MEDEWERKERSmonitor KPC Genk Medewerkersmonitor 2015

INHOUD 1 DE MEDEWERKERSMONITOR 2015 2 DE RESPONS 3 5 KERNINDICATOREN 4 OVERZICHT 16 KERNTHEMA’S 6 DETAIL PER KERNTHEMA 7 DE GROTE THEMA’S 8 ACTIES EN HOE NU VERDER? Medewerkersmonitor 2015

De MEDEWERKERSmonitor 2015 Medewerkersmonitor 2015

Algemene Tevredenheid Wat wordt onderzocht? Engagement Algemene Tevredenheid Aanbeveling Retentie Motivatie Participatie IMPACT Mijn leidinggevende Mijn team Samenwerking Mijn job Communicatie Directie Medewerkersmonitor 2015

Respons Medewerkersmonitor 2015

63 medewerkers gaven hun stem ! 2015 AANTAL GENODIGDEN 68 AANTAL RESPONDENTEN 63 RESPONSPERCENTAGE 93% Medewerkersmonitor 2015

5 kernindicatoren Algemene tevredenheid, aanbeveling, retentie, motivatie en participatie Medewerkersmonitor 2015

Kernindicator 1 Algemene tevredenheid “Hoe tevreden zijn de medewerkers in het algemeen?” Medewerkersmonitor 2015

tevreden tot heel tevreden Kernindicator : Algemene tevredenheid 84% van de medewerkers is tevreden tot heel tevreden Score 2015: % (helemaal) tevreden op algemene tevredenheid BENCH GGZ % (helemaal) tevreden op algemene tevredenheid Meer dan 8 op 10 medewerkers zijn tevreden tot heel tevreden 8% van de participanten aan dit onderzoek is ontevreden op het moment van de meting. Algemene tevredenheid 2015 %1-5 %6 %7-10 2015 8% 84% Medewerkersmonitor 2015

Kernindicator 2 e-NPS e-NPS® : Gebaseerd op de vraag “In welke mate beveelt u de werkgever aan?” e-NPS® = % promoters (score 9-10) minus % detractors (scores < 7) Medewerkersmonitor 2015

40% 8% beveelt de werkgever niet aan De e-NPS is POSITIEF : +32 Kernindicator 2 : Aanbeveling - eNPS® High lights 40% is promoter van de werkgever 8% beveelt de werkgever niet aan De e-NPS is POSITIEF : +32 Er zijn bijgevolg meer “promoters” dan “afhakers” Medewerkersmonitor 2015

Kernindicator 3 Retentie “Zou een medewerker van werkgever veranderen bij externe aanbieding? Medewerkersmonitor 2015

Zou men overwegen om van werkgever te veranderen? Kernindicator 3 : Retentie High lights 79% kiest voor de huidige werkgever in geval van externe jobaanbieding. Zou men overwegen om van werkgever te veranderen? 15% verlaat zeker of waarschijnlijk de huidige werkgever. Medewerkersmonitor 2015

Kernindicator 4 Motivatie “Hoe gemotiveerd zijn de medewerkers? Medewerkersmonitor 2015

70% Alle leidinggevenden zijn hoog tot heel hoog gemotiveerd Kernindicator 4 : Motivatie High lights HEEL HOOG + HOOG gemotiveerd 70% Alle leidinggevenden zijn hoog tot heel hoog gemotiveerd Hier doen we beter dan de benchmark! 3% van de medewerkers is laag gemotiveerd. Medewerkersmonitor 2015

Kernindicator 5 Participatie Medewerkersmonitor 2015

Kernindicator : Belang meewerken aan realiseren doelstellingen High lights 98% VINDT HET BELANGRIJK OM MEE TE KUNNEN WERKEN AAN REALISEREN DOELSTELLINGEN. Medewerkersmonitor 2015

Overzicht alle Kernindicatoren Medewerkersmonitor 2015

Overzicht Kernindicatoren ALGEMENE TEVREDENHEID e-NPS® Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid werk Index gebaseerd op: Zou u KPC als werkgever aanbevelen aan familie en vrienden? %1-5 %6 %7-10 8% 84% %detractors %passives %promoters 8% 52% 40% OVERIGE KERNINDICATOREN BELANG REALISEREN DOELSTELLINGEN MOTIVATIE RETENTIE Legenda Bench Uw score 2015 Index gebaseerd op: Mijn motivatie is op dit moment: Index gebaseerd op: Zou u overwegen om van werkgever te veranderen? Index gebaseerd op: Belangrijk meewerken aan realiseren doelstellingen

Overzicht 16 Kernthema’s Medewerkersmonitor 2015

Overzicht Kernthema’s (1) MIJN WERK SAMENWERKING WERKKLIMAAT & SFEER Legenda Bench Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 DIRECT LEIDINGGEVENDE BELEID DUAAL MANAGEMENT DIRECTEUR ZORGORGANISATIE BELEID DIRECTIETEAM INFRASTRUCTUUR & HULPMIDDELEN COMMUNICATIE & INFORMATIE ZORG PATIËNTEN & CONTEXT

Overzicht Kernthema’s (2) PROFESSIONELE ONTWIKKELING BIJSCHOLING/VORMING WERKTIJDEN Legenda Bench Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 WERKDRUK/WERKBELASTING WERKOMSTANDIGHEDEN LOON & ARBEIDSVOORWAARDEN

Kernthema MIJN WERK Medewerkersmonitor 2015

Voor 90% van de medewerkers is het werk uitdagend. Mijn werk - TOTAAL Grote lijnen 94% doet het werk graag. 100% vindt het werk ZINVOL. Voor 90% van de medewerkers is het werk uitdagend. Voor de meesten (87%) is er voldoende afwisseling in het takenpakket. Medewerkersmonitor 2015

Medewerkersmonitor 2015

Mijn werk Detail per vraag +++ ++ MIJN WERK Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Ik doe mijn werk graag 92% +++ 63 Het is duidelijk wat er van mij wordt verwacht 84% ++ Ik vind het werk dat ik doe zinvol Mijn werk is uitdagend 81% Er is voldoende afwisseling binnen mijn takenpakket 87% Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Ik doe mijn werk graag Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 57 93% leidinggevend 6 100%

Kernthema SAMENWERKING Medewerkersmonitor 2015

84% werkt graag samen met de mensen in het departement Samenwerking Grote lijnen 84% werkt graag samen met de mensen in het departement Meer dan 9 op 10 medewerkers werken graag samen met de mensen van de eigen afdeling. De steun van collega’s van de eigen afdeling scoort GOED De ondersteuning van andere afdelingen scoort voor 83% naar wens Medewerkersmonitor 2015

Algemene tevredenheid samenwerking binnen KPC Genk Detail per vraag SAMENWERKING Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid samenwerking binnen KPC Genk 75% ++ 62 Ik werk graag samen met de mensen in mijn afdeling 91% 61 Terecht bij collega's met werk-gerelateerde problemen 88% + Ondersteuning collega’s andere afdelingen 74% 59 Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid samenwerking binnen KPC Genk Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 56 82% leidinggevend 6 100%

Kernthema SFEER Medewerkersmonitor 2015

De sfeer binnen KPC wordt als bijzonder goed ervaren Sfeer Grote lijnen 90% is tevreden over de sfeer In de eigen afdeling De sfeer binnen KPC wordt als bijzonder goed ervaren 94% Medewerkersmonitor 2015

Algemene tevredenheid werkklimaat en sfeer Sfeer Detail per vraag WERKKLIMAAT & SFEER Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid werkklimaat en sfeer 80% ++ 62 Sfeer onder collega’s eigen afdeling 84% Sfeer in KPC 77% Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid werkklimaat en sfeer Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 56 89% leidinggevend 6 100%

Kernthema MIJN LEIDINGGEVENDE Medewerkersmonitor 2015

Het direct leiderschap scoort voor 85% naar wens. Mijn leidinggevende Grote lijnen Het direct leiderschap scoort voor 85% naar wens. leidinggevenden informeren goed over zaken die het werk aanbelangen. Er is goed overleg. Volgens 83% stuurt de leidinggevende het team op een goede manier aan. Volgens 90% van de medewerkers komt de leidinggevende afspraken na. 85% van de medewerkers krijgen waardering van hun LG Blijven investeren in coaching vaardigheden en het goed aansturen van de teams. Volgens 23% kan de LG wat daadkrachtiger Medewerkersmonitor 2015

DIRECT LEIDINGGEVENDE Detail per vraag DIRECT LEIDINGGEVENDE Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid directe leidinggevende 82% ++ 61 Kan voldoende overleggen over mijn werk 83% Houdt mij op de hoogte 76% Daadkrachtig bij problemen 74% + 60 Houdt rekening met suggesties 79% Is bereikbaar wanneer ik hem/haar nodig heb Komt afspraken na Waardeert werk 81% Laat werk zelf regelen NA Stuurt afdeling op goede manier aan 53 Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid directe leidinggevende Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 56 86% leidinggevend 5 80%

Kernthema DUAAL MANAGEMENT Medewerkersmonitor 2015

85% is tevreden over duaal management Beleid duaal management Grote lijnen 85% is tevreden over duaal management Volgens 1 op 3 weet het duaal management onvoldoende wat er leeft op de afdeling. De rolverdeling van het duale management kan TRANSPARANTER Het duaal management handelt conform missie & visie Er is voldoende aandacht voor het arbeidswelzijn van de medewerkers Medewerkersmonitor 2015

BELEID DUAAL MANAGEMENT Detail per vraag BELEID DUAAL MANAGEMENT Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid beleid duaal management NA ++ 48 Open over beslissingen + Weet wat er leeft op afdeling Rolverdeling is transparant Handelt conform missie en visie Aandacht arbeidswelzijn team Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid beleid duaal management Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 46 85% leidinggevend 2 //

Kernthema HET DIRECTIETEAM & HAAR BELEID DIRECTEUR ZORGORGANISATIE Medewerkersmonitor 2015

95% IS TEVREDEN OVER HET BELEID VAN HET DIRECTIETEAM Beleid directieteam Grote lijnen 95% IS TEVREDEN OVER HET BELEID VAN HET DIRECTIETEAM Er is voldoende openheid over genomen beslissingen De rolverdeling van het directieteam kan volgens sommigen transparanter Volgens 93%wordt de personeels- en zorgorganisatie goed aangestuurd Medewerkersmonitor 2015

Algemene tevredenheid beleid directieteam Detail per vraag BELEID DIRECTIETEAM Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid beleid directieteam 71% ++ 61 Open over beslissingen 60% Betrokken op wat er leeft in KPC NA Rolverdeling is transparant 60 Handelt conform missie en visie Aandacht arbeidswelzijn medewerkers- en artsengroep Onderlinge afstemming duaal beleid en directieteam 49 Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid beleid directieteam Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 56 96% leidinggevend 5 80%

Kernthema Infrastructuur Medewerkersmonitor 2015

De infra houdt rekening met patiëntveiligheid Infrastructuur Grote lijnen 95% IS TEVREDEN OVER DE INFRASTRUCTUUR. 95% is tevreden over de hulpmiddelen die men krijgt om het werk goed te kunnen uitvoeren. 94% weet waar bestaande procedures te vinden De infra houdt rekening met patiëntveiligheid 92% Medewerkersmonitor 2015

INFRASTRUCTUUR & HULPMIDDELEN Detail per vraag INFRASTRUCTUUR & HULPMIDDELEN Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid infrastructuur & hulpmiddelen 69% ++ 62 Materiële hulpmiddelen/instrumenten Onze infrastructuur houdt rekening met patiëntveiligheid NA Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid infrastructuur & hulpmiddelen Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 56 95% leidinggevend 6 100%

Kernthema COMMUNICATIE – INFORMATIE - WERKOVERLEG Medewerkersmonitor 2015

63% geeft aan dat de leidinggevenden voldoende FEEDBACK Communicatie – Informatie - Teamoverleg Grote lijnen 87% krijgt voldoende info om het werk goed te kunnen doen. 63% geeft aan dat de leidinggevenden voldoende FEEDBACK geven over werk De onderlinge feedback tussen collega’s kan beter Voor 87% wordt algemene info op een duidelijke manier verstrekt. De communicatie tussen de afdelingen kan beter (46%). De efficiëntie van de overlegmomenten in het team kan beter Medewerkersmonitor 2015

COMMUNICATIE & INFORMATIE Detail per vraag COMMUNICATIE & INFORMATIE Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid niet-patiëntengebonden communicatie en informatie 69% + 61 Algemene info duidelijke manier verstrekt 73% ++ 62 Info om werk goed te kunnen uitvoeren 79% Feedback leidinggevende over kwaliteit werk 65% 60 Onderling feedback door collega’s Communicatie tussen afdelingen 53% Voldoende overlegmomenten op de afdeling 72% Overlegmomenten verlopen efficiënt NA Voldoende ruimte om te partriciperen tijdens overlegmomenten Juiste onderwerpen besproken tijdens overlegmomenten Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid niet-patiëntengebonden communicatie en informatie Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 55 84% leidinggevend 6 100%

Kernthema LOON EN ARBEIDSVOORWAARDEN Medewerkersmonitor 2015

1 op 2 is tevreden over de extra legale voordelen. Loon & arbeidsvoorwaarden Grote lijnen 65% vindt het loon passend voor het werk dat geleverd wordt. 1 op 2 is tevreden over de extra legale voordelen. Voor 35% is het loon niet/minder passend voor het werk dat geleverd wordt. Medewerkersmonitor 2015

Kernthema ZORG VOOR CLIENTEN Medewerkersmonitor 2015

97% weet van het bestaan van de ombudsman Zorg voor Cliënten Grote lijnen Meer dan 9 op 10 medewerkers kunnen vaardig omgaan met klachten en wensen van cliënten en familie/naasten van cliënten. Gemiddeld 91% is tevreden over de zorg die patiënten en context krijgen 97% weet van het bestaan van de ombudsman 7 op 10 is tevreden over de mogelijkheid te kunnen investeren in externe context Medewerkersmonitor 2015

ZORG PATIËNTEN & CONTEXT Detail per vraag ZORG PATIËNTEN & CONTEXT Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid zorg patiënten en context 89% ++ 58 Omgang context patiënten NA + Vaardig genoeg om met klachten patiënten om te gaan 92% Vaardig genoeg om met klachten familie patiënten om te gaan 90% Weet van het bestaan interne ombudsman 60 Tevredenheid mogelijkheid te investeren in externe context 54 Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid zorg patiënten en context Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 53 91% leidinggevend 5 100%

Kernthema PROFESSIONELE ONTWIKKELING Medewerkersmonitor 2015

24% wenst een job met meer verantwoordelijkheden. Professionele ontwikkeling Grote lijnen 84% is tevreden over professionele ontwikkeling 72% ziet nog mogelijkheden voor verdere groei. LG’n kunnen nog meer oog hebben voor professionele groei 54% wenst de huidige job verder te blijven uitoefenen. Bench GGZ : 62% 52% heeft de laatste 2 jaar een waarderingsgesprek gehad. (62% Bench GGZ) 21% heeft het afgelopen jaar een waarderingsgesprek gehad. (44% Bench GGZ) - 81% vindt de waarderingsgesprekken interessant voor verdere groei en ontwikkeling. 24% wenst een job met meer verantwoordelijkheden. Bench GGZ : 17% Medewerkersmonitor 2015

PROFESSIONELE ONTWIKKELING Detail per vraag PROFESSIONELE ONTWIKKELING Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid professionele ontwikkeling 82% ++ 61 Mijn baan biedt mogelijkheden voor professionele groei 58% Directe leidinggevende heeft oog voor professionele ontwikkeling NA 59 Functioneringsgesprek interessant voor mijn ontwikkeling 72% 47 Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid professionele ontwikkeling Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 55 84% leidinggevend 6 83%

Kernthema OPLEIDINGEN Medewerkersmonitor 2015

De opleidingen zijn voor 87% bruikbaar. Grote lijnen 73% IS OP DE HOOGTE VAN HET VORMINGSBELEID 89% krijgt voldoende kansen om deel te nemen aan opleidingen. De opleidingen zijn voor 87% bruikbaar. Kennisdeling onder collega’s kan beter Medewerkersmonitor 2015

Algemene tevredenheid bijscholing/vormingsmogelijkheden Detail per vraag BIJSCHOLING/VORMING Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid bijscholing/vormingsmogelijkheden 73% ++ 55 Op de hoogte vormingsbeleid binnen KPC NA + Kansen om deel te nemen aan bijscholingen 76% 54 Bijscholing is achteraf bruikbaar 80% 53 Collega's delen kennis opleidingen 58 Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid bijscholing/vormingsmogelijkheden Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 49 76% leidinggevend 6 100% Copyright Bing Research - 2016 Resultaten KPC Genk Pagina : 32/52

Kernthema WERKTIJDEN Medewerkersmonitor 2015

85% van de medewerkers zijn tevreden over hun huidige werktijden. Grote lijnen Meer dan 9 op 10 medewerkers kunnen hun verlof opnemen wanneer ze dat zelf wensen 85% van de medewerkers zijn tevreden over hun huidige werktijden. Voor 97% is er voldoende collegialiteit om vrij te nemen bij persoonlijke problemen. Medewerkersmonitor 2015

Algemene tevredenheid werktijden Detail per vraag WERKTIJDEN Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid werktijden 89% + 62 Vrije dagen inplannen wanneer ik dat zelf wil 82% 60 Voldoende collegialiteit vrij te nemen bij persoonlijke problemen 81% Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid werktijden Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 56 86% leidinggevend 6 83%

Kernthema WERKDRUK EN WERKBELASTING Medewerkersmonitor 2015

Werkdruk & werkbelasting Grote lijnen De perceptie over werkdruk en werkbelasting scoort met 76% boven de benchmark GGZ – K diensten 82% vindt de snelheid waaraan moet worden gewerkt aanvaardbaar. Slechts 18% vindt de huidige hoeveelheid werk niet acceptabel. 74% kan zelf werktempo regelen De steun van collega’s bij werkdruk is voor 77% naar wens. 87% kan de LG om hulp vragen Medewerkersmonitor 2015

WERKDRUK/WERKBELASTING Detail per vraag WERKDRUK/WERKBELASTING Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid werkdruk en werkbelasting 69% ++ 62 Snelheid werken is acceptabel 77% Hoeveelheid werk is acceptabel 74% Zelf werktempo regelen Zelf bepalen wat tot taak behoort 67% + Kan collega’s om hulp vragen 86% 61 Kan directe leidinggevende om hulp vragen 81% 60 Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid werkdruk en werkbelasting Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 56 75% leidinggevend 6 83%

Kernthema MISSIE EN VISIE Medewerkersmonitor 2015

95% weet wat de accenten zijn binnen de kwaliteitsontwikkeling. Missie en Visie Grote lijnen 95% weet wat de accenten zijn binnen de kwaliteitsontwikkeling. 98% ondersteunt deze accenten 98% erkent zich in de missie en de visie van KPC Genk Medewerkersmonitor 2015

MISSIE-VISIE-KWALITEIT Missie en Visie Detail per vraag MISSIE-VISIE-KWALITEIT %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Herken mij in de missie & visie KPC ++ 61 Weet wat de accenten zijn kwaliteitsontwikkeling binnen KPC + Ondersteun kwaliteitsontwikkeling binnen het KPC 59

Kernthema WERKOMSTANDIGHEDEN – WELZIJN - VEILIGHEID Medewerkersmonitor 2015

Voor 95% is er voldoende aandacht voor veiligheid Werkomstandigheden – welzijn - veiligheid Grote lijnen De algemene werkomstandigheden worden door 92% als goed ervaren. Medewerkers verwachten meer maatregelen rond lichamelijk en emotioneel welzijn ….. 21% voelde zich het afgelopen jaar bedreigd of onveilig in relatie met cliënten. Voor 95% is er voldoende aandacht voor veiligheid 74% is van mening dat de werkgever ongewenst gedrag goed aanpakt. 82% kan het werk makkelijk van zich afzetten na dagtaak. KPC heeft oog voor work-life balance Medewerkersmonitor 2015

Algemene tevredenheid werkomstandigheden Detail per vraag WERKOMSTANDIGHEDEN Bench %7-10 %6 %1-5 Actie ? n Algemene tevredenheid werkomstandigheden 84% ++ 62 Maatregelen tav emotioneel welzijn 46% 58 Maatregelen tav lichamelijk welzijn 55% + Maatregelen tav veiligheid 73% 61 Onderneemt acties om ongewenst gedrag aan te pakken 64% 50 Ik kan mijn werk makkelijk van mij afzetten 76% KPC heeft oog voor mijn work-life balance NA Legenda Benchmark Uw score 2015 Schaal %7-10 Schaal %6 Schaal %1-5 Index gebaseerd op: Algemene tevredenheid werkomstandigheden Uitleg index: %7-10 Functie n %7-10 niet leidinggevend 56 93% leidinggevend 6 83%

Vertrouwen in goede opvolging van dit onderzoek Medewerkersmonitor 2015

63% vertrouwt in een goede opvolging van het onderzoek. Ver(wan)trouwen in goede opvolging 63% vertrouwt in een goede opvolging van het onderzoek. BENCH GGZ 24% 34% neemt afwachtende houding aan. 3% verwacht geen verbeterinitiatieven. Medewerkersmonitor 2015