Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
seminar lerende politie organisatie 11 september 2007 Apeldoorn
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Reflectie-portfolio beoordelen
OPLEIDER IN SCHOOL EEN PROJECT VAN DE PABO HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN EN HET SCHOOLBESTUUR VAN DE GEMEENTE GRONINGEN.
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Grote en kleine kwaliteit
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
De visie op Meedoen Meedoen is actief zijn, deel uitmaken van een groter geheel. Meedoen staat voor, erbij horen en leidt tot een betere kwaliteit van.
Criteriumgericht Beoordelen - beroepsbekwame toetsing – VELON 2014
Virtueel Bedrijf Darco Jansen.
Hogescholen in Dialoog
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOM waarom eigenlijk? Recht doen aan verschillen
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
TOM keurmerk Marius Berendse.
Master Leren & Innoveren Jan Streumer 25 maart 2010 Conferentie Platform Onderwijsarbeidsmarkt Rotterdam.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Een project van de Korengroep
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
Multimediale leeromgevingen in de lerarenopleiding VOR-studiedag ‘Zin en onzin van leren met ICT’ 25 november, 2004 Ellen van den Berg Universiteit Twente.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Netwerkleren in het onderwijs
Les 7 Verantwoorden, legitimeren en professionaliseren.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Scholen als leergemeenschappen (LG) Paul Hennissen Lector ‘Opleiden in de School’ Hogeschool Zuyd.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Onderzoekende professional, lerende organisatie 30 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
In de nesten werken Opleiden van leraren op de werkplek
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Kansen implementatie vakwedstrijden
Met Minder Meer en Beter
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
… werken … … onderzoek doen … … leren … hoe zit dat?
A+O project Co-creatie in de praktijk
De Wever Zorg Innovatie Centra
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leiding geven aan school ontwikkeling
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Ontwikkelen met succes: dus de leraar aan zet!
Van Eiland naar wijland
Transcript van de presentatie:

Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig? Paul Hennissen, de Nieuwste Pabo te Sittard

Hennissen; Fontys 160914, keynote Opbouw Leren en Innoveren: Professionele Werkplaatsen: In beweging Dansen van de PPOLCA Is de hele wereld een professionele werkplaats? Wat is er nodig? Hennissen; Fontys 160914, keynote

Voertuig Leren en innoveren

Hennissen; Fontys 160914, keynote 1. Leren en Innoveren Beweging op en van het voertuig … vindt plaats als er Uitdagingen / dissonantie / spanning Feedback / steun Authentieke contextspecifieke situaties Actief zelf sturen Team aanpak Hennissen; Fontys 160914, keynote

Welke capaciteit is nodig? Hennissen; Fontys 160914, keynote

Welke capaciteit is nodig? Reflectie & Kennis van anderen Welke capaciteit is nodig? Hennissen; Fontys 160914, keynote

Welke capaciteit is nodig? Collectief leren & Visie Reflectie & Kennis van anderen Welke capaciteit is nodig? Hennissen; Fontys 160914, keynote

Welke capaciteit is nodig? Structuur, cultuur & Leiderschap Collectief leren & Visie Reflectie & Kennis van anderen Welke capaciteit is nodig? Hennissen; Fontys 160914, keynote

Hennissen; Fontys 160914, keynote Interactief moment Bespreek met de persoon voor / achter je de volgende vragen: Welke capaciteit is het belangrijkste om het leren en innoveren in een professionele werkplaats te laten plaatsvinden? Hennissen; Fontys 160914, keynote

Voertuig Leren en innoveren In beweging

2. Professionele werkplaatsen: PPOLCA aspecten Professionals uit het domein & Studenten & Opleiders … werken samen op de werkplek Vanaf het begin van de opleiding? Hennissen; Fontys 160914, keynote

Hennissen; Fontys 160914, keynote Partnerships ‘De slimste regio van de wereld’ Samenwerkingsafspraken Partners in Leren Gedeelde verantwoordelijkheid Hennissen; Fontys 160914, keynote

Hennissen; Fontys 160914, keynote Onderzoeksgroepen Communities for Development Communities of Practice Gelijkwaardigheid Vrije uitwisseling perspectieven Authentieke situaties Hennissen; Fontys 160914, keynote

Hennissen; Fontys 160914, keynote Leeromgeving Is elke werkplek een leerplek? Feedback Experimenteerruimte Participatie aan alle activiteiten Hennissen; Fontys 160914, keynote

Hennissen; Fontys 160914, keynote Curriculum Ontworpen door opleiding Ontworpen door lerenden Tijd (100-50-20%?) Theorie & Praktijk Interactie in organisatie (ABC) Modellen om vorm te geven Hennissen; Fontys 160914, keynote

Hennissen; Fontys 160914, keynote Afstemming Voortdurende alertheid Hennissen; Fontys 160914, keynote

Hennissen; Fontys 160914, keynote Professionalisering Training van Werkveldopleiders Studenten Instituutsopleiders Directeuren Hennissen; Fontys 160914, keynote

Hennissen; Fontys 160914, keynote Interactief moment Bespreek met de persoon voor / achter je de volgende vragen: Welk PPOLCA-aspect is in jouw situatie het sterkst en welk het zwakst ontwikkeld? Hennissen; Fontys 160914, keynote

Voertuig Leren en innoveren In beweging Dans de PPOLCA

Hennissen; Fontys 160914, keynote Dank p.hennissen@fontys.nl Hennissen; Fontys 160914, keynote