Creëer een positieve talentspiraal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Gedragsproblemen
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
School-als-organisatie en schoolcultuur
Voortgangsgesprek fase 1
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
English and IPC How to teach content through English.
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Pedagogische theorieën
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Studieloopbaan coaching Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Marie-Joze van Raak 1.
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Welkom ik maak me sterk.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Staessen Justine 1BaTP B1 Boek : Een patiënt met Autisme Auteur : Martine Delfos.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
‘de kracht van 4 scholen’ vitaal en duurzaam onderwijs OUDERAVOND 6 SEPTEMBER 2016 INEKE VAN SIJL.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.
Observeren en rapporteren
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
© UNIEK IN DE KLAS.
De taaltaak
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Bert van Oers Faculteit Psychologie & Pedagogiek
Coachtraining DOEN?! DAG 2
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Cijferloos lesgeven bij talen
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas

Doel van de workshop Informatie en discussie over Talent van leerlingen met ASS Interactie-vaardigheden / pedagogische-didactische strategieën/ vaardigheden om leerlingen met autisme spectrum stoornis in een positieve talentspiraal te brengen HS: Carla, nu doel van workshop nleiding met een aantal kenmerken + aanpak van autisme op een rijtje - waar hebben leerkrachten behoefte aan als het gaat om omgaan met leerlingen in de klas? (stellingen) - stukje info over talentenkracht - oefenen rollenspel Slot: helpt het oefenen bij het vervullen van de behoefte (koppeling stellingen aan rollenspel)? ‘mee kunnen komen’ met de rest van de klas. Daarnaast is het goed om oog te hebben voor talenten van kinderen en die te stimuleren, zeker ook bij kinderen met ASS-problematiek. Maar hoe doe je dat?

Inhoud Informatie over: Talentontwikkeling …bij leerlingen met ASS Raak-project Aan de slag met: Behoeften rondom talentstimulering van leerlingen met ASS Mogelijke aanpakken in de klas 16-10-201716-10-2017 Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Wat is talent? Voorbeelden van personen met talent; daar is iedereen het over eens. Zo hebben we hier.. Klik.. En wie kent niet deze persoon.. En ook … Maar eerder in hun level ook al als talentvol gezien? Maar zijn deze mensen altijd als talentvol gezien? Hier hebben we bijvoorbeeld de jonge.. En hier de jonge.. Enig idee wie dit was? b.v. van Einstein is bekend (verhaal jeugd hier). But albert einstein in his younger years… Zijn jeugd – toen had niemand durven voorspellen dat he would become a genius Hij was heel rustig. Zijn moeder verwachtte erg veel van hem en dacht al een tijd dat hij achterlijk was, maar gelukkig bleek dat niet zo te zijn. A lbert Einstein moest niets van drukte, lawaai of geweld hebben. Hij zat het liefst de hele dag achter elkaar met zijn mond dicht muziek te luisteren of te lezen. Albert was echt dol op muziek. Zijn moeder speelde goed piano. Hij vond het fijn om ernaar te luisteren en leerde het zelf ook een beetje van zijn moeder. Hij hield niet van school. Van zijn klasgenoten moest hij ook al niets hebben. Ze noemden hem een stom kind. Albert wilde nooit met hun spelletjes meedoen, hij zat het liefst alleen. Hij leerde niet goed en lette niet goed op. Dat was eigenlijk ook niet nodig, want hij haalde steeds de hoogste cijfers. Hij was vooral hartstikke goed in rekenen. Hij vond het een geweldig vak. PUNT is hier: mensen zijn niet altijd zo talentvol geweest.. Dat heeft zich ontwikkeld.. En wat gebeurt er nu in die ontwikkeling.. Je kunt terugkijken; retrospectief Interessant: m vooruit te kijken, prospectief. Wat gebeurt er in ontwikkeling wat er toe kan leiden dat mensen talentvol zijn?

Onderzoek van de Washington Post met violist Joshua Bell Herkennen van talent.. Onderzoek van de Washington Post met violist Joshua Bell https://www.youtube.com/watch?v=LZeSZFYCNRwl Of: herkennen van talent PUNT nu is: Als we niet kunnen stoppen en de werelberoemde violist Joshua Bell herkennen in een onbekende context, wat zien we dan nog meer over het hoofd aan talent? Dus nu: context speelt een rol bij (het herkennen van ) talent Als professional bent u een belangrijk onderdeel van de context, belangrijke rol in herkennen van talent

Dus.. Herkennen van talent Met andere woorden: met welke bril op kijk je naar je leerlingen, patienten?

Raak-project uitgangspunt: Kinderen met ASS laten talentvol gedrag zien de kunst is het talentvolle gedrag te herkennen en te ontlokken Hoe doe je dat? Leerkrachten zoeken naar concrete aanknopingspunten om zelfregulatie beter te stimuleren Er is veel kennis over ASS, maar te weinig concreet toepasbaar in de eigen lespraktijk Ontwikkelen van een nieuw ‘handelingsrepertoire” is nodig

Talentmomenten Cruciaal leermoment in de les Er is sprake van: Een dialoog Enthousiasme Exploratie Diepte van (cognitieve) verwerking A teachable science moment is any event ranging from a short interaction to a complete science lesson or activity, in which the co-constructive process of talented scientific thinking and acting takes place (Bentley, 1995; Hyun & Marshall, 2003). The term talent moment is used in this dissertation as a special case of such a teachable science moment, to emphasize the fact that these moments arise when students are excited, engaged and primed to learn, and teachers are excited and engaged to teach, and excel in the way they engage their students. In short, they are the moments during which both show science-related talented behavior (Steenbeek et al., 2011). Given this definition, these talent moments are especially fit for talent-stimulating behavior. In practice, the talent moments are recognizable as interactions between a teacher and a pupil, during conversations or part of conversations, where a teacher observes pupils and recognizes opportunities. These observations lead to a targeted instructional action that a pupil can use to learn. Moreover, this type of action increases the probability that such talent moments will occur in the future. In accordance with the third assumption, observing, recognizing and using these opportunities in the classroom and so creating talent moments in the classroom can become an inherent and pervasive daily activity that enhances children’s science and technology learning not only during science lessons, but also during all other curricular activities.

Raak-project ASS leerling Leerkracht Vraag: Hoe kunnen leerkrachten in het primair onderwijs de TalentenKracht strategieën toepassen bij kinderen met ASS, zodat zij het zelfstandig werken bij deze kinderen effectiever stimuleren en begeleiden, zowel binnen reguliere als speciale onderwijssetting? Leren door netwerkleren en video-feedback Verzamelen van “good practices”: concreet toepasbaar in de praktijk ASS leerling Leerkracht Bespreken: deze slide erin houden? Leerkrachten zoeken naar concrete aanknopingspunten om zelfregulatie beter te stimuleren Er is veel kennis over ASS, maar te weinig concreet toepasbaar in de eigen lespraktijk Ontwikkelen van een nieuw ‘handelingsrepertoire” is nodig

Ontwikkelingspotentieel versterken 16-10-201716-10-2017 Deze sheets mogelijk overslaan ivm de tijd Iedereen is in principe talentvol Mits talentvol benaderd Oog hebben voor (verborgen) talenten Drijfveer Wat zou het kind denken? Wat laat het kind wel zien Titel presentatie (via kop- en voettekst)

TalentenKracht principes Ieder kind heeft talent (potentieel) Leerkrachten kunnen talentexpert worden (observeren, inschatten, handelen) Bij ons onderzoek op basisscholen Talentenkracht onderzoek: benoemen dat 10 jaar onderzoek was in basisschool , zowel fundamenteel als praktijkgericht Stimuleren talentvol redeneren Paul van Geert Interventie ontwikkeld Gebaseerd op Van Geert, Steenbeek, Fraiquin (2010). Rapport Expertisecentrum Talentenkracht VTB-pro

Leerlingen met ASS Geen kind is hetzelfde Pervasieve ontwikkelingsstoornis: stoornis beïnvloedt het kind op allerlei ontwikkelingsgebieden en in allerlei situaties Drie kenmerken: Problemen in de omgang met anderen (sociale interactie) Beperking in de communicatie en spel Niet soepel denken en doen (rigiditeit) https://www.youtube.com/watch?v=b1yZUy5XA-A 16-10-201716-10-2017 Filmpjes: Welke kenmerken komen sterk naar voren? Wat nu ook steeds meer onderkend wordt is dat er sensorische prikkelverwerking ook een sterke rol speelt. Dat valt ook op in dit filmpje Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Kijken door de ogen van een leerling met ASS https://www.youtube.com/watch?v=Lr4_dOorquQ Wat valt op? 16-10-201716-10-2017 Filmpjes: Welke kenmerken komen sterk naar voren? Wat nu ook steeds meer onderkend wordt is dat er sensorische prikkelverwerking ook een sterke rol speelt. Dat valt ook op in dit filmpje Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Aan de slag Stellingen leggen: waar heb ik behoefte aan? Of: Waar loop ik tegen aan? Bespreken: welke opdracht / aan de slag? Wat willen we dat leraren meenemen (take home message)? Bewust zijn van de bril waarmee je kijkt naar kinderen met ass Bewust zijn van bril die kinderen met ASS op hebben Bewust zijn van eigen wensen/ doelen / hobbels in het omgaan met kinderen met ASS/ ze als talentvol benaderen 10 minuten

2x25 uitprinten stellingen en q-sort kaart Minder Behoefte Meer 10/16/201710/16/2017 2x25 uitprinten stellingen en q-sort kaart

Talenten van leerlingen met ASS stimuleren Zoek de sterkste behoefte Bespreken in groepjes Output: Voorlopige ‘oplossingen’, ideeën, discussiepunten Plenair bespreken 16-10-201716-10-2017 Bespreken uitkomst q-sort Groepjes bespreken (van ongeveer 4 personen) + eventueel gebruik maken van tips uit de literatuur (2x10 uitprinten) Output noteren op plenair bespreken Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Wat werkt in het onderwijs? Aansluiten bij interesse/nieuwsgierigheid “Oog” hebben voor (potentieel)talent- onderwijs en begeleiding aanpassen aan de behoeften van leerlingen met ASS 16-10-201716-10-2017 Bij elke tip een concreet voorbeeld Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Wat werkt in het onderwijs? Tips uit de literatuur Aansluiten bij interesse/nieuwsgierigheid “Oog” hebben voor (potentieel)talent- onderwijs en begeleiding aanpassen aan de behoeften van leerlingen met ASS Rekening houden met prikkelrijke omgeving Structuur bieden en inzichtelijk maken van de structuur Wil de leerling niet of kan de leerling niet? Concreet maken van wat gezegd wordt Niet: Hang hier maar op; maar: Hang je jas aan de haak bij de deur Wees geduldig bij taaluitingen/taalbegrip Maak gebruik maken van visualisatie Uitgaan van wat goed gaat Hulp bieden bij sociale interacties Begrip voor woede-uitbarsting en oorzaak achterhalen 16-10-201716-10-2017 Deze sheet uitdelen voor bij de opdracht. Titel presentatie (via kop- en voettekst)

Naam: Carla Geveke Functie: Senior Onderzoeker, promovendus Email: c.h.geveke@pl.hanze.nl Naam: Henderien Steenbeek Functie: Lector Email: h.w.steenbeek@pl.hanze.nl Naam: Doety de Vries Functie: Junior Onderzoeker Email: d.y.de.vries@pl.hanze.nl