Masterclass Regionale Samenwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Advertisements

Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap. Regionalisering en krachtige raad? Linze Schaap Universitair Hoofddocent Bestuurskunde Tilburgse School.
De rekenkamer van Venlo
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Martine Meijers Hester Tjalma
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Taakinvulling door de rekenkamer
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Samenwerken = meerdimensionaal schaken
Groningen = Oranje = VVD. In beweging  We kunnen niet alles.  We zijn vrijwilligers.  Geen uitgebreide plannen of beleidsstukken.  Welke accenten.
Leo Bezemer directeur/secretaris Regio Noord-Veluwe
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Saneren is vooruitzien Onderzoek naar bodemsanering in de provincie Gelderland 15 december 2010.
Decentralisatie en lokaal keuzes maken Linze Schaap.
Ontwikkeling Bestuurlijke Toekomst Duin- en Bollenstreek onderzoekstraject aanpak en resultaten.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 3: De gemeenteraad
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
6 stappen in Risico management
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
DERDE AANVRAAGTERMIJN SECTORPLANNEN Actieteam crisisbestrijding Stichting van de Arbeid
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Commissie R&A Verbonden partijen Besturing & Controlling 25 november 2014.
Goede Raad voor de RSD Hoe kan de Raad zo vroeg mogelijk in het proces kaders stellen? Hoe wordt de raad meegenomen in het proces? Wat is de betekenis.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
Van financieel toezicht naar lokaal inzicht: De Echternach processie naar meer inzicht in je eigen financiële cyclus.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Nota Risicomanagement en Weerstandsvermogen Gemeente Dordrecht Dordrecht Rein-Aart van Vugt JaapJan Visser 1.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
RondeTafelgesprek Kerngroep de Bevelanden met de raad van Borsele 21 november 2013.
Rekenkamercommissie: Onderzoek naar verbonden partijen ‘Een verbonden partij is een privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisatie waarin de gemeente.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Samenwerking en Toekomst Drechtsteden regionale strategische agenda programmering netwerkbestuur organisatieontwikkeling portefeuillehouder A.B. Blase.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Raadsledenbijeenkomst 15 mei 2017
Bijeenkomst 3 Bespreking huiswerkopdracht week 2: invloed burgers/organisaties op besluit van een gemeente Taken en rollen van de gemeenteraad De gereedschapskist.
De brandweer als verbonden partij van de gemeente Sint Anthonis
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Sturing op verbonden partijen
Lokale politiek: zo werkt het
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
bij kwaliteit en outcome
Tellen én Vertellen Verantwoorden in een samenleving die terugpraat
Uitdagingen voor lokale overheden
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Introductie Dordtse P&C cyclus
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Provincie Noord-Brabant
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
Uitkomst Quickscan Kampen
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Masterclass Regionale Samenwerking Roeland Stolk

Plaatsbepaling bijeenkomst Deze bijeenkomst gaat over de rol van de raad bij samenwerkingen. Doel is te kijken hoe samenwerkingen werken en hoe grip te optimaliseren. Een aantal van u gaf ook aan te willen spreken over de meerwaarde van samenwerking. Graag bereid hier wat over te zeggen, maar beide onderwerpen passen niet in anderhalf uur. Qua vorm zou ik willen voorstellen om een gesprek met elkaar te voeren, dat ik met sheets wat structureer.

Over samenwerking Wederzijdse (financiële) afhankelijkheid tussen gemeenten onderling en met rijk en provincie De schaal en deskundigheid die goede uitvoering en effectieve lobby vergen, overstijgen de schaal van kleinere gemeenten De noodzaak tot samenwerking neemt toe, naarmate we ons meer op maatwerk gaan organiseren Regiovorming dus aan de orde van de dag (vaak meer dan 50% van de begroting). Over de effecten weinig systematisch onderzoek en bovendien paar basisfouten T0 staat niet gelijk aan T1 Rolverandering gemeenten niet meegenomen Samenwerking gaat om meer kan de 3k’s alleen

Waarom werken we samen Samenwerken omdat Ten eerste zijn (potentiële) kosten voor publieke taken soms niet op te brengen door één (van de kleinere) afzonderlijke actor. Ten tweede is voor zeer gespecialiseerde taken soms te weinig specialistische kennis in huis. Ten derde willen de bij de publieke opgave betrokken partners soms alleen met actoren gezamenlijk spreken. De vierde reden is dat de effecten van overheidshandelen soms de actorgrenzen overschrijven. De vijfde reden is dat door samenwerking soms betere en goedkopere taakuitvoering mogelijk is. De zesde reden is dat het mogelijk wordt om als sterkere actor op te treden. De zevende reden is dat het je verplicht wordt Niet samenwerken omdat De samenwerking biedt geen substantiële meerwaarde ten opzichte van het zelf uitvoeren van taken. De potentieel deelnemende actoren hechten meer waarde aan volledige autonomie dan aan de meerwaarde die een samenwerking kan opleveren De potentieel deelnemende actoren hebben geen vertrouwen dat de (mensen binnen de) samenwerking in staat zijn de potentiële meerwaarde te realiseren.

Centrale vragen als u gaat samenwerken Gedeeld perspectief. Wat is het gemeenschappelijk belang? Gedeeld perspectief in eigen kring. What’s in it for me? Gedeeld perspectief in eigen kring. Wat ben ik bereid om de ander te gunnen? Op welke taken wordt samengewerkt? Beleidsbepaling Beleidsvoorbereiding en uitvoering Bedrijfsvoering

Werking centrumconstructie Gastgemeente Centrumgemeente Eigenaar Raad College B&W College B&W Contractueel Toezichthouder Opdrachtgever Opdrachtnemer Organiseren van Grip Contractueel Raad Gastgemeente Toezichthouder Raad College B&W Toezichthouder Opdrachtgever

Werking openbaar lichaam Agenda-commissie of raadsleden-platform Gemeenschappelijk openbaar lichaam Gemeente Algemeen bestuur (Eigenaarsvergadering) Raad College B&W Toezicht-houder Eigenaar / Opdrachtgever Afstemmings-platform Gemeente Raad College B&W Dagelijks Bestuur Toezicht-houder Eigenaar / Opdrachtgever Opdracht-nemer

Vier aanbevelingen voor grip (vooral gericht op openbare lichamen) Regionale agenda. Het hebben van visie Verbeteren van informatievoorziening. Het hebben van praktisch overzicht Lokale structuur. Het hebben van passende spelregels om tot lokaal perspectief te komen Regionale structuur. Het komen tot een gedeeld politiek perspectief

Best practices (1): regionale agenda Sommige gemeenten formuleren een gedeeld beeld over samenwerking waarin kaderstellende uitspraken staan over wat op regionaal gebied belangrijk wordt gevonden. Naar ons inzicht zijn verstandige aandachtspunten daarbij: Expliciteer wat de belangrijkste opgaven zijn Expliciteer met welke partners deze opgaven gedeeld worden Kies richting en spreek langs deze lijnen met portefeuillehouders Maak keuzes en categoriseer verbonden partijen als “business as usual/ sturen op hoofdlijnen” en “verscherpt zicht”. Kies op basis van mate van beleid en mate van geld Laat uw keuze niet samenvallen met de vraag of een verbonden partij al dan niet ‘verplicht’ is vanuit de rijksoverheid. Dit is niet relevant voor de vraag of u invloed wilt uitoefenen.

Best practices (2): verbeteren van informatievoorziening Stukken van de samenwerkingen gaan in Maastricht sinds kort direct naar de Raad! De informatievoorziening moet meer gericht worden op inhoud van dat politieke gesprek. De Raad is zelf verantwoordelijk om zijn informatiebehoefte te articuleren. Verstandig is om op ieder stuk een opleggen te leggen, waarin de volgende elementen zijn beschreven: Bestaansrecht samenwerkingsverband (waarom is het nuttig dat we dit samenwerkingsverband hebben) Doelstellingen van het samenwerkingsverband (wat wil je bereiken) Smart resultaten in termen van effectiviteit, efficiëntie en legitimiteit. Oorzaken voor het al dan niet behalen van de doelstellingen (!) Risico-inschatting voor de komende periode

Best practices (3): verbeteren van lokale structuur Spreek gestructureerd twee (of een) keer per jaar met de gehele raad over het geheel aan samenwerkingen. Volg reguliere cyclus: Een kaderstellend gesprek voorafgaand aan de begroting. Een controlerend gesprek na de jaarrekeningen. Voor het overige kunnen raadscommissie benut worden die de expliciete afweging maken wanneer een onderwerp met de gehele raad besproken moet worden. Een werkgroep regio voert dan op basis van die brede kaders een repeterend gesprek met de portefeuillehouders. Eisen voor versterking aan die werkgroep zijn dat: De werkgroep in staat moet zijn om politieke vraagstukken te onderscheiden van reguliere voortgang. Grote politieke vraagstukken zijn voor de raad als geheel! Binnen de werkgroep moet werk verdeeld worden. Dat kan goed per samenwerking De werkgroep moet via de portefeuillehouder voeling houden met hoe de verhoudingen binnen de AB’s liggen, zodat (via de andere raden) waar nodig tijdig aan beïnvloeding kan worden gedaan.

Best practices (4): verbeteren afstemming op regionaal niveau Er zijn gemeenten die de griffies in positie brengen om meer regionale verbinding te vinden. Verstandig vinden wij: Verzoek verbonden partijen en colleges om bijeenkomsten een jaar vooruit te plannen in samenspraak met de griffie. Trek agenda’s gelijk Deel informatie en notulen Er zijn gemeenteraden die in commissie zorgen voor meer regionale slagkracht. Er kan bijvoorbeeld drie tot vijf keer per jaar structureel een bijeenkomst worden georganiseerd. Het klein beginnen is een succesfactor. Op zijn grootst kan zo’n commissie het volgende doen: De adviescommissie vormt een informeel orgaan waarin vertegenwoordigers van de raden met elkaar afstemmen over de acties waar de afzonderlijke raden voor verantwoordelijk zijn. De adviescommissie zorgt ervoor dat alle raden (via hun colleges) van het lid in het algemeen bestuur verlangen dat er scherpe doelstellingen komen op de verschillende bevoegdheden, wat betreft inhoud, financiën en legitimiteit/draagvlak. De adviescommissie stuurt op de presentatie van de informatie in een overzichtelijke vorm met een gestandaardiseerde oplegger waaruit duidelijk voortgang en risico’s blijken.

Best practices (4): verbeteren afstemming op regionaal niveau De adviescommissie stemt (via de griffies) af welke instrumenten de raden willen gebruiken en zoekt naar de gedeelde noemer in de moties. Via de adviescommissie wordt erop gestuurd dat de raden dezelfde moties e.d. indienen wanneer ze het eens zijn De adviescommissie wordt gevormd door een vertegenwoordiging vanuit alle raden en organiseert tenminste een keer per jaar een bijeenkomst voor alle voltallige raden. Tijdens een deel van de bijeenkomsten wordt het algemeen bestuur uitgenodigd. De bijeenkomst is formeel enkel ter afstemming. De afzonderlijke raden sturen via hun colleges op de formele doorwerking van de uitkomsten van de adviescommissie. De werking van de adviescommissie wordt jaarlijks geëvalueerd, zodat steeds meer een geaccepteerde en goed werkende praktijk ontstaat. Begin klein!

Voor meer informatie Roeland Stolk (Berenschot) r.stolk@berenschot.nl of 06 – 126 11 921