Het onderzoeksverslag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Uiterlijke structuur aanbrengen
Het doen van onderzoek in klas 4
Thema RFR kw1 Plan van Aanpak (PvA) Afstudeerscriptie
ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
Verslag TL3.
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Het maken van een presentatie
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Het verslag en het belang ervan
Ingenieursvaardigheden
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Onderzoeksvaardigheden
Natuurwetenschappelijk verslag
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek doen een methodische aanpak
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Werkstukken en rapporten
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Trainingsleer B Mieke Theunissen.
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SOCIAL WORK naam: Martine Bink med: med.hro.nl/binmd kamer: L
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Onderzoek Leergang 2 of 3 Module schoolleidersopleiding.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Een reisverslag schrijven
Het forum.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
Betoog.
Titel van trainingspresentatie
Wetenschapsbeursproject
Info klinisch onderwijs
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Het onderzoeksverslag

Onderzoeksverslag (zie ook handboek blz. 306) Titel en Titelpagina Voorwoord Inhoudsopgave Samenvatting Inleiding (ook wel: Aanleiding) Theoretisch kader Aanpak (ook wel: Methode) Resultaten Conclusie(s) Discussie: Vooruitblik en Evaluatie Literatuurlijst Bijlagen (en – indien van toepassing – Register)

Omslag Omslag van het verslag bevat: titel met eventueel een ondertitel de naam / namen van de auteur(s) Formuleer de titel: pakkend (maak iemand nieuwsgierig naar de inhoud van het verslag) concreet (maak duidelijk wat de lezer kan verwachten) niet in de vorm van je onderzoeksvraag

Titelpagina De titelpagina bevat algemene gegevens die nodig zijn voor de documentatie van het onderzoeksverslag: titel ondertitel naam / namen van de auteur(s) naam van organisatie (school) (indien mogelijk) plaats en datum naam / namen van begeleiders

Inhoudsopgave De inhoudsopgave geeft een kort overzicht van de inhoud van het onderzoeksverslag: namen en nummers van hoofdstukken en paragrafen namen van de overige onderdelen van het verslag (maar niet van het omslag, de titelpagina, de samenvatting en de inhoudsopgave zelf) voorwoord, literatuurlijst en bijlagen hebben geen hoofdstuknummers de nummers van de pagina’s waar de onderdelen beginnen Een inhoudsopgave wordt overzichtelijk door het gebruik van witregels en het laten inspringen van de verschillende niveaus van nummering.

Samenvatting 1. Welk belang heeft de lezer bij de tekst? 2. Hoe is de tekst opgebouwd? 3. Wat staat er in de tekst? 4. Wat zijn de resultaten, aanbevelingen of conclusies?

Voorwoord Achtergronden Persoonlijke ervaringen Dankwoord

Aanleiding / Inleiding Maak de lezer nieuwsgierig een anekdote, een treffend voorbeeld, herkenbare situatieschets, spectaculaire cijfers Geef aan hoe de tekst is opgebouwd Geef een probleemstelling Wie heeft er met het praktijkprobleem te kampen? Wanneer treedt het probleem op? Waarom is het een probleem? Waar doet het probleem zich voor? Hoe is het probleem ontstaan?

Literatuuronderzoek Beschrijving van gegevens die relevant zijn voor het omschreven praktijkprobleem. Vermeld bronnen! APA-stijl. Literatuuronderzoek mondt uit in de onderzoeksvragen.

Methode / Onderzoeksaanpak In de methode / onderzoeksaanpak beschrijf je hoe je tot een antwoord op de geformuleerde onderzoeksvragen bent komen. Proefpersonen (respondenten) Wie heb je bevraagd / geïnterviewd / geobserveerd / etc.? Onderzoeksinstrument Waarmee heb je de respondenten bevraagd / geïnterviewd / geobserveerd / etc.? Hoe is het instrument opgebouwd? Verantwoording van de keuzes. Procedure Op welke manier ben je te werk gegaan (plaats, tijd, afspraken met respondent, etc.) Analyse van de gegevens Hoe heb je de gegevens geanalyseerd?

Resultaten Presentatie van gegevens: ruwe data (geen interpretaties, conclusies!) Maak gebruik van visuele weergaves (tabellen, grafieken)

Conclusie(s) (en Aanbevelingen) Interpretatie van resultaten. Herhaal onderzoeksvragen en beantwoord deze aan de hand van de uitkomsten. Leid conclusie af uit het voorafgaande. Maak de conclusie zelfstandig leesbaar.

Discussie Reflectie op de resultaten en daaruit getrokken conclusie(s). Ga na of je conclusies niet voor meer dan één uitleg vatbaar is. Evalueer de gekozen methode. Geef opties voor vervolgonderzoek aan.

Geraadpleegde literatuur Vermeld bronnen! APA-stijl Alle gebruikte bronnen worden zowel in de tekst als in de literatuurlijst vermeld. Wat in de tekst vermeld staat, moet worden opgenomen in de literatuurlijst en vice versa.

Afrondende onderdelen Registers (indien van toepassing) Lijsten van figuren Aanduiding vaktermen Bijlagen Alleen bijlagen opnemen die voor sommige lezers relevant zijn.

Tip bij formuleren Samenvatting: tegenwoordige tijd en verleden tijd Inleiding: tegenwoordige tijd Literatuur: tegenwoordige tijd en verleden tijd Methode: verleden tijd Resultaten: verleden tijd Conclusie: verleden tijd Discussie: tegenwoordige tijd