Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg ! 21 november 2016 Hennie Brons, Annette van Hemert
Programma Aanleiding Proces Inhoud
De organisatie 2200 medewerkers, 1300 vrijwilligers, 4000 cliënten, omzet van 110 miljoen
Aanleiding “ Verrassingen” Ontwikkeling medewerkers Ervaringen pilot zelfregulering
Tijd voor reflectie
Huidige kijk op kwaliteitsontwikkeling Ontwerpgerichte benadering Ontwikkelgerichte benadering De blauwe wereld Productgerichtafvinkcultuur De groene wereld Positief gericht op het proces
De uitdaging Wat gaat ons helpen ? > uitgaan van de ambitie van GH en onze beelden op wat we belangrijk vinden in de klantrelatie en zorg en dienstverlening en ons beeld op medewerkers, organiseren en leren & ontwikkelen. > ideeën verder verkend en verdiept door middel van werkconferenties, interviews en managementbijeenkomsten
Integrale gefaseerde ontwikkellijn Opbrengst Perspectief bieden Integraal & gefaseerd Basis kwaliteitskader Inzicht geven Dialoog op gang brengen Continue leren & verbeteren > Toewerken naar kwaliteitsdenken Integrale gefaseerde ontwikkellijn
Vernieuwde kijk op kwaliteitsontwikkeling De paarse wereld van Groenhuysen Beste van beide benaderingen geïntegreerd in het programma samen op reis
Samen op reis… Wat heeft de reis ons gebracht ? Positiebepaling Gedeeld beeld over de beginsituatie Op weg naar Tussenstop Klaar voor de volgende bestemming?
De zes bouwstenen - Klinisch redeneren Dynamisch / flexibel
Bouwsteen uitgelicht
Positiebepaling 4 positieteams Externe voorzitter Interne medewerker Joint Commission International methode Proces wat de cliënt doorloopt staat centraal Gericht op de items uit het basiskwaliteitskader
Positiebepaling -- hoe ziet het eruit? -- Voorbereiding Week 1 & 2 Uitvraag Raad van Bestuur door positieteam Startbijeenkomst positieteam Startbijeenkomst met manager Deskresearch door adviseurs bedrijfsvoering: analyse harde gegevens en focusgroep Uitzetten zelfdiagnose bij teams, managers en behandelaren Locatiebezoek Week 3 t/m 6 Bezoek van afdeling op verschillende tijdstippen (aangekondigd en onaangekondigd) Interviews met relevante partijen Customer journey Toetsen van opvattingen, procedures en processen Afronding Week 7 & 8 Verwerken van gegevens vanuit zelfdiagnose en locatiebezoek Positieteam bespreekt bevindingen Schrijven conclusies en aanbevelingen Bestuurlijke afstemming met manager en voorzitter positieteam
En dan…? Locatie aan zet! Teambijeenkomst Rvb bij uitgenodigd Commitment Teamplan / jaarplan Ondersteuningsvraag
Coördinatie
Tussentijdse positiebepalingen Sturing Rekenschap & Resultaat Richting & Ruimte Tussentijdse positiebepalingen 4/8/12 maandsrapportage
160 cliënten met dementie, 20 woningen van 8 bewoners Eerste ervaringen…... Locatie Heerma State 160 cliënten met dementie, 20 woningen van 8 bewoners
Uitkomst positiebepaling
Conclusies en aanbevelingen Spanningsveld tussen de leefwereld van de cliënt en zijn sociaal systeem (maatwerk) en het professioneel handelen.
Wat brengt ons het programma samen op reis ? Inzicht Commitment & betrokkenheid Energie & dialoog Transparantie Duurzame ontwikkeling
Wat vraagt het programma samen op reis ons ? Vertrouwen & Sturing Versterken van het sociale en informeel leren Inbedding Passende (staf) ondersteuning
Toekomstige ontwikkelingen Excellente mensgerichte zorg, van betekenis blijven voor onze cliënten!
Care & Share Whitepaper Kwaliteitskader ‘license to care’ Draaiboek Zelfdiagnose formulier Format eindrapportage Format planning Consult uren in ruil voor kennis/ tools
Tot slot