Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Resultaatgericht Samenwerken
Advertisements

Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Workshopronde Woensdag 18 april
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
HPO Sector Kinderopvang
21 Maart 2013: Startbijeenkomst experimenten transitie begeleiding in Breda ‘Zorg voor elkaar’
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Visie Mensontwikkeling WSD
Maatschappelijk Aanbesteden
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Nederland 2020 – Virtuele Delta Gideon Strategie 7 Onderzoek NCG en Min. VROM Presentatie voor TUDelft, 17 juni 2010.
Petra Verhagen (ISS-CMV) Dorris Direks (IPS-VD)
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in.
TOM keurmerk Marius Berendse.
Voeg hier het organisatie onderdeel in
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Duurzame inzetbaarheid
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Gemeente Rotterdam 23 en 29 maart 2016 Informatiebijeenkomst Leren Loont! en beleidsregel. po, vo.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
Regievoering door gemeente Delft Commissie M&E 13 september 2012.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Project Kanteling Wmo Dantumadiel/Dongeradeel Raadsbijeenkomst, 9 april 2013 Tom Kamsma.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Cliënten Over Kwaliteit (COK). Over het LSR Het LSR, landelijk steunpunt (mede)zeggenschap Koepelorganisatie voor cliëntenraden Kwaliteitsonderzoek, training,
Organisaties helpen beter te presteren door inzicht te geven in essentiële feedback van hun medewerkers, cliënten, hun ouders/ vertegenwoordigers en vrijwilligers.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Functioneren sociale wijkteams in Leiden 1 september 2016 Presentatie aan Onderwijs en Samenleving.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Resultaatgericht Samenwerken
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De nieuwe professional ‘Wijkwerker informele zorg’ in de WIJ-teams
Teambarometer.
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Naar een lokale strategie voor de energietransitie
Studiedag Sociale Netwerken
bij kwaliteit en outcome
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Integratieproject Financiën
1. Uitgangspunten van de behandeling
Uitdagingen voor lokale overheden
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Partner in innovatie met de vernieuwingskracht van Generatie Y.
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Een lerende en adaptieve organisatie
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Leren en Participeren in de Community
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Onderwijs(logistieke) landschap HAN in beweging!
Transcript van de presentatie:

Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg ! 21 november 2016 Hennie Brons, Annette van Hemert

Programma Aanleiding Proces Inhoud

De organisatie 2200 medewerkers, 1300 vrijwilligers, 4000 cliënten, omzet van 110 miljoen

Aanleiding “ Verrassingen” Ontwikkeling medewerkers Ervaringen pilot zelfregulering

Tijd voor reflectie

Huidige kijk op kwaliteitsontwikkeling Ontwerpgerichte benadering Ontwikkelgerichte benadering De blauwe wereld Productgerichtafvinkcultuur De groene wereld Positief gericht op het proces

De uitdaging Wat gaat ons helpen ? > uitgaan van de ambitie van GH en onze beelden op wat we belangrijk vinden in de klantrelatie en zorg en dienstverlening en ons beeld op medewerkers, organiseren en leren & ontwikkelen. > ideeën verder verkend en verdiept door middel van werkconferenties, interviews en managementbijeenkomsten

Integrale gefaseerde ontwikkellijn Opbrengst Perspectief bieden Integraal & gefaseerd Basis kwaliteitskader Inzicht geven Dialoog op gang brengen Continue leren & verbeteren > Toewerken naar kwaliteitsdenken Integrale gefaseerde ontwikkellijn

Vernieuwde kijk op kwaliteitsontwikkeling De paarse wereld van Groenhuysen Beste van beide benaderingen geïntegreerd in het programma samen op reis

Samen op reis… Wat heeft de reis ons gebracht ? Positiebepaling Gedeeld beeld over de beginsituatie Op weg naar Tussenstop Klaar voor de volgende bestemming?  

De zes bouwstenen - Klinisch redeneren Dynamisch / flexibel

Bouwsteen uitgelicht

Positiebepaling 4 positieteams Externe voorzitter Interne medewerker Joint Commission International methode Proces wat de cliënt doorloopt staat centraal Gericht op de items uit het basiskwaliteitskader

Positiebepaling -- hoe ziet het eruit? -- Voorbereiding Week 1 & 2 Uitvraag Raad van Bestuur door positieteam Startbijeenkomst positieteam Startbijeenkomst met manager Deskresearch door adviseurs bedrijfsvoering: analyse harde gegevens en focusgroep Uitzetten zelfdiagnose bij teams, managers en behandelaren Locatiebezoek Week 3 t/m 6 Bezoek van afdeling op verschillende tijdstippen (aangekondigd en onaangekondigd) Interviews met relevante partijen Customer journey Toetsen van opvattingen, procedures en processen Afronding Week 7 & 8 Verwerken van gegevens vanuit zelfdiagnose en locatiebezoek Positieteam bespreekt bevindingen Schrijven conclusies en aanbevelingen Bestuurlijke afstemming met manager en voorzitter positieteam

En dan…? Locatie aan zet! Teambijeenkomst Rvb bij uitgenodigd Commitment Teamplan / jaarplan Ondersteuningsvraag

Coördinatie

Tussentijdse positiebepalingen Sturing Rekenschap & Resultaat Richting & Ruimte Tussentijdse positiebepalingen 4/8/12 maandsrapportage

160 cliënten met dementie, 20 woningen van 8 bewoners Eerste ervaringen…... Locatie Heerma State 160 cliënten met dementie, 20 woningen van 8 bewoners

Uitkomst positiebepaling

Conclusies en aanbevelingen Spanningsveld tussen de leefwereld van de cliënt en zijn sociaal systeem (maatwerk) en het professioneel handelen.

Wat brengt ons het programma samen op reis ? Inzicht Commitment & betrokkenheid Energie & dialoog Transparantie Duurzame ontwikkeling

Wat vraagt het programma samen op reis ons ? Vertrouwen & Sturing Versterken van het sociale en informeel leren Inbedding Passende (staf) ondersteuning

Toekomstige ontwikkelingen Excellente mensgerichte zorg, van betekenis blijven voor onze cliënten!

Care & Share Whitepaper Kwaliteitskader ‘license to care’ Draaiboek Zelfdiagnose formulier Format eindrapportage Format planning Consult uren in ruil voor kennis/ tools

Tot slot