Thema-avond Gemeenteraad Boekel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aanpak problematische jeugdgroep Verbinding zorg & veiligheid
Advertisements

Excellente dienstverlening: maatwerk bij complexe problematiek
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Veiligheidshuis Brabant-Oost
Transitie Veiligheidshuizen
Definitie Huiselijk Geweld is geweld in de relationele sfeer
In voor Zorg 10 februari 2010 Samenwerkingstraject gemeente ‘s Hertogenbosch – Zorginstellingen Carla Klomp Frank Pleijers.
Startbijeenkomst Veiligheidshuis Hollands Midden
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Decentralisatie jeugdzorg
Kenniscafé huiselijk geweld in het sociale domein
Presentatie Steunpunt Huiselijk Geweld Kennemerland
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
Veiligheid en Vlissingen
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Sociaal Wijkteam Den Helder
Overlast en Zorg Overleg
Aanpak op woonoverlast
Helpt na een misdrijf, verkeersongeluk, calamiteit of bij vermissing oktober 2015.
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Social work Week 2.
Wat is de specifieke expertise van de jeugdreclasseerder? En wat heeft de gemeente daaraan? Jacqueline Bosker Hogeschool Utrecht, lectoraat Werken in Justitieel.
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Veiligheidshuis Centra Jeugd en Gezin Agenda 21.30Inleiding door Burgemeester en Wethouder - Stand van zaken / Plan van aanpak - Samenhang 21.40Presentatie.
Transitie jeugdzorg Raadsinformatie gemeente Landerd VV 12 juni 2012.
Themabijeenkomst Veiligheid en transitie van de jeugdzorg Midden Nederland 24 juni 2014.
Presentatie Gemeente Heeze-Leende Transitie jeugdzorg Aanleiding Hoofdlijnen concept jeugdwet Reikwijdte Gebruik jeugdzorg Samenwerking Model.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Politie op school? Denk aan je imago! Samenwerking tussen school en politie Nancy Vos – Politie Brabant-Noord Geert Jan den Brok - vervanger.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Wraparound care in de Utrechtse praktijk Marlies Kennis (Gemeente Utrecht) Projgrammamanager jeugd en zorg gemeente.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
1 Gemeenteraad Gouda 17 september 2008 Ineke van Kampen JGZ GGDHM Rita Siegers.
Monitors rond Criminaliteit en Rechtshandhaving Presentatie voor het Directeuren Overleg Bestuur, 1 april door Jaap de Waard 1 april 2014.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Zwols Model. Afdeling Leefbaarheid en Participatie van de Eenheid Wijkzaken Gemeente Zwolle Team Ondersteuning Team Beleid en Projecten Team Wijkmanagement.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Nazorg na jeugdzorg: uitdaging of kans? 9 november 2012 Jannette Klaver - Achterhoek Gerard Roerdink - Lindenhout Mara Frank - Rivierenland.
Organisatie & werkwijze Veiligheidshuis Utrecht d.d.23 november 2010.
Welkom Lokale ondersteuningsstructuur huiselijk geweld en kindermishandeling in samenwerking met lokale sociale teams en veilig thuis.
Maatschappelijke Zorg ZHZ Adviescommissie 14 juni 2011.
1 Veiligheidshuis en het Arrondissementaal Platform Jeugdcriminaliteit.
Calamiteiten in het sociaal domein Raadsinformatieavond 7 juli 2015.
Gemeente bepaalt wie zorg krijgt \ 6. Toelaten nieuwe aanbieders op de markt of afspraken maken bestaande partijen Ingrediënten sturingskader jeugdzorg.
Veilig Thuis en de wijkteams Workshop “Veilig Thuis” in de serie regiobijeenkomsten van het VNG Programma RegioAanpak Veilig Thuis mei-juni 2016 Wicher.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Gemeenten: Oss, Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Landerd, Geffen, Mill en Sint-Hubert, Oss, Sint Anthonis, Sint-Oedenrode, Uden, Meierijstad.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Integratie IVH en JAT.
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Inhoud presentatie Visie Organisatie Coördinator Plan van aanpak
Kinderen beschermen we samen
Cliëntenraad Sociaal Domein
Klein delict Grote zorgen
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Agenda: Vragen over het Wraparound Care Model Korte herhaling 10 principes, 5 vragen Wie schakel je in: Team Jeugd.
Algemene Implementatie
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Regionaal Forensisch Psychiatrisch Netwerk Oost-Nederland
Regie en Informatiedeling verwarde Personen ‘10 in Twente’
Veiligheidshuis Zeeland Organisatie en kerntaken
Transcript van de presentatie:

Thema-avond Gemeenteraad Boekel

Samenwerkingsverband voor de aanpak van de meest complexe sociale veiligheids- en leefbaarheidsproblemen in onze lokale samenleving

Verbinding tussen justitie, veiligheid en zorg, Veiligheids-keten Zorg- keten Justitie-keten

https://www.youtube.com/watch?v=55p32pDR7ZQ

Korte voorgeschiedenis oprichting vanuit ‘Justitie in de Buurt’ Eind 2004: bestuurlijk initiatief tot opzet Veiligheidshuis (met ondersteuning van Provincie) Start Regionale Veiligheidshuizen medio 2005 OM had regie (en was fysiek aanwezig) Doorontwikkelingen VHH / Landelijk Kader / Regie gemeenten (2013) Discussie smal/breed (in heel het land) Centralisatie (OM/Politie/VeiligThuis) decentralisatie (Sociaal Domein 3D’s) Kerntaken Procesregie (regisseren van C.O.M.-zaken) Casus op Maat Signaleren Adviseren Couleur Locale (o.a. Nazorg Ex-gedetineerden, BIJ-regeling, lokale overleggen) Netwerkorganisatie

https://www.youtube.com/watch?v=riT00mjPV2o

Samenwerkende partners Gemeenten Justitiële partners: (ZSM) OM Raad voor de Kinderbescherming Reclassering (3RO + jeugdreclassering) Politie Bureau Halt. GGZ DJI Veilig Thuis Bureau Slachtofferhulp Novadic-Kentron Reinier van Arkel (forensische psychiatrie) Partners op afroep: woningbouwverenigingen, MEE, lokale zorginstellingen etc.

De regio Oost-Brabant in beeld VH Den Bosch e.o. A1 en A2 VH RVML A3 en A4 VH BZO C1, C2, B1, B2, B3 1 ZSM-locatie De ZSM-werkwijze staat voor het Samen op een Snelle, Slimme, Selectieve, Simpele en Samenlevingsgerichte aanpakken van criminaliteit door het beoordelen, straffen en uitvoeren in elkaar te schuiven. Het beoogde doel is te komen tot een hogere effectiviteit van de straf tegen lagere kosten en een groter gevoel van veiligheid bij burgers. In de ZSM-werkwijze wordt na aanhouding van de verdachte zo spoedig mogelijk een beslissing genomen over het afdoeningstraject M.a.w. Zorgvuldig Snel Maatwerk

Het Veiligheidshuis neemt geen casuïstiek of verantwoordelijkheden over van bestaande partners, maar verbindt partners in een ketenoverstijgende aanpak. zorgketen strafketen complexe casuïstiek in Veiligheidshuizen, waarbij samenwerking tussen verschillende ketens nodig is Sociaal Domein reguliere casuïstiek waarbij (bilaterale) samenwerking tussen ketens nodig is (bv. niet-complexe nazorg) reguliere casuïstiek waarbij samenwerking binnen één keten kan worden afgedaan

Wat is complexe problematiek? (criteria) Er is sprake van meerdere problemen (multiproblem) die op meer dan één leefgebied spelen en (naar verwachting) leiden tot crimineel en/of overlastgevend gedrag of verder afglijden; En: Samenwerking tussen meerdere ketens (minimaal dwang en drang) is nodig om tot een effectieve aanpak te komen, het lukt in de reguliere samenwerking tussen partners binnen één keten niet om deze problematiek effectief aan te pakken; De problematiek wordt beïnvloed door en heeft impact op het (gezins)systeem en/of de directe sociale leefomgeving (of wordt verwacht dat te gaan hebben); Of: Er is sprake van ernstige lokale of gebiedsgebonden veiligheidsproblematiek, die vraagt om een ketenoverstijgende aanpak.

Tweeledige opdracht (procesregie) 1. Werken conform het Landelijk Kader Veiligheidshuizen; Het regisseren/coördineren van de aanpak van complexe ketenoverstijgende casuïstiek. Het in samenwerking met verantwoordelijke partners (mede) bepalen welke interventies nodig zijn voor het doorbreken van de bestaande problematiek. Deze aanpak vindt plaats in het Casus Op Maat (C.O.M.-) overleg o.a. PGA/Top – X Ernstige huiselijk geweldzaken, eer gerelateerd geweld, stalking Radicalisering 1a. -Werken in opdracht van RVML-gemeenten aan; (couleur locale) Nazorg ex-gedetineerden BIJ-regeling Adviseren (op casusniveau) Signaleren (bestuurlijk, keten, knelpunten, trends)

Voorbeelden complexe casuïstiek Casus Uden Man uit Nuenen, woont begeleid via Atlantgroep. Eerder veroordeeld ivm zedendelict, hiervoor detentie gehad en reclasseringstoezicht dat bijna afloopt, voorwaarden; ambulante GGZ behandeling. Wil zich nu in Uden vestigen, heeft via woningbouw een appartement toegewezen gekregen. Gemeente Eindhoven Bureau nazorg Eindhoven zoekt contact met RVML en gemeente Uden. Er wordt een overleg georganiseerd met reclassering, Atlantgroep, gemeente Uden,  wijkagent, woningcorporatie, gemeente Eindhoven en RVML. In het overleg wordt besproken hoe deze man op een goede en veilige manier een start in Uden kan maken. Afspraken zijn gemaakt, mogelijkheden doorgenomen, lijnen uitgezet. Casus uit Oss Jongeman van 18 jaar, vaak betrokken bij meldingen rondom geweld, diefstal. Zorgen omtrent opleiding, thuissituatie. RVML organiseert een overleg met betrokken partijen; Kairos, school, politie, praktijkbegeleider om zorgen te delen en de situatie inzichtelijk te maken en partijen aan elkaar te verbinden. Casus uit Boxmeer RVML participeert in jeugdoverleg georganiseerd door de gemeente Boxmeer. Casusoverleg waarbij RVML een adviserende rol heeft bij de aanpak van criminele jeugdgroep.

Voorbeelden complexe casuïstiek Casus uit Oss Zeer complexe casus van een Birmees gezin, dit gezin woont op drie adressen, er zijn 6 minderjarige kinderen betrokken. Huiselijk geweld, mogelijk misbruik. Veel betrokken partijen zoals jeugdreclassering, bureau jeugdzorg, raad voor kinderbescherming, OM, politie, basisteam jeugd, drie verschillende basisscholen, gespecialiseerde thuiszorg. RVML organiseert een COM-tafel voor de direct betrokken partijen om informatie en zorgen te delen, lijnen uit te zetten. Doel; regie op het systeem krijgen, verbinden. Casus uit Uden Man verblijft in detentie, heeft ernstige bedreigingen geuit voor zijn detentie. Overleg door RMVL georganiseerd om deze serieus te nemen, betrokkenen te verbinden en een plan van aanpak uit te zetten voor na zijn VI. Psychiatrische problematiek. Gemeente Veghel Gemeente ontvangt een schrijven van een bezorgde grootouder, meldt dit bij RVML. Er worden zorgen geuit over een mogelijk gezinsdrama n.a.v. een vechtscheiding. COM tafel georganiseerd, n.a.v. daarvan besluit gezinsvoogd van BJZ om de twee betrokken minderjarige kinderen tijdelijk in een crisispleeggezin te plaatsen. GGZ doet hulpaanbod. Casus Boekel (advisering) Hinderlijke jeugdgroep Boekel, bestaande uit 10 personen die door de Politie geclassificeerd is middels de Beke shortlist als “Hinderlijke Jeugdgroep”. Tijdens dit gesprek is de lijst met jeugdigen gecheckt en is het VHH tot de conclusie gekomen dat het gaat om een “Overlast gevende Jeugdgroep”. Vanwege ontbrekend justitieel kader slechts advisering gedaan (IV, Novadic-Kentron, Politie, Aanzet, Leerplicht en AMW en geadviseerd Jeugdwerk erbij te betrekken (via regulier Jeugdoverleg gemeente).

Hoe, wie en wat? Afstemmen en combineren van interventies Ondersteuning en zorg Straf, dwang en drang

Ondersteuning en Zorg Verbinden Straf & Zorg Veiligheidshuis verbindt straf en zorg Werk en inkomen Wonen Gezondheidszorg Psychische zorg Maatschappelijke zorg Verslavingszorg Persoon Gezinsbegeleiding Opvoedingsondersteuning Maatschappelijke zorg Jeugdzorg Schuldsanering Thema steunpunten Ondersteuning en Zorg Verbinden Straf & Zorg Gezin Buurtwerk Opbouwwerk Vrijwilligerswerk Preventiewerk Buurt en wijk

Straf, Dwang en Drang Verbinden Straf & Zorg Veiligheidshuis verbindt straf en zorg Geldboete Taakstraf Gevangenisstraf Leerplicht Voorwaardelijk strafrecht Huisverbod Gebiedsontzegging Vergunningen Verordeningen Gedwongen opnamen bestuursrecht Straf, Dwang en Drang Verbinden Straf & Zorg Voogdij Onder toezichtstelling Ontbindingen/scheidingen Stadionverbod civielrecht Uitspraken bij conflict: Familiezaken Huurzaken Arbeidszaken kantonrechter

Wie? Elke partner kan aanmelden !!! Procesregisseur Informatieregisseur (GCOS: generiek casus ondersteunend systeem Veiligheidshuis) Casusregisseur (vaak probleemeigenaar en/of het dichts bij expertise of gezin/persoon) Aansluiten op 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur Op-en afschalen (routeren) Op basis van Plan van aanpak

Informatie Informatie ?? GCOS

Financiën Omvang Begroting € 465.000   € 465.000 Rijksbijdrage (‘structureel’) € 125.000 Gemeentelijke bijdrage € 237.000 (gemeente Boekel € 3213,-) Verhuur werkplekken € 103.000 Huisvesting + professionals Hoe worden raden betrokken? Jaardocumenten worden conform beleidscyclus ter zienswijze voorgelegd

Veiligheidshuis Maas en Leijgraaf 0.66 FTE directeur/coördinator 1,5 FTE procesregie (4 med.) 1,3 FTE administratieve ondersteuning Diverse partners huren een werkplek in het Veiligheidshuis Politie Reclassering Nederland Raad voor de Kinderbescherming Slachtofferhulp Nederland Bureau Halt Reinier van Arkel

Ontwikkelingen Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen Oost-Brabant Nadrukkelijke wens van kernpartners om standaardisering Opdracht bureau Berenschot (overeenkomsten en verschillen) 2 daagse bijeenkomst (3-4 november) vervolg

De regio in kaart VH Den Bosch e.o. A1 en A2 VH RVML A3 en A4 VH BZO C1, C2, B1, B2, B3 1 ZSM-locatie De ZSM-werkwijze staat voor het Samen op een Snelle, Slimme, Selectieve, Simpele en Samenlevingsgerichte aanpakken van criminaliteit door het beoordelen, straffen en uitvoeren in elkaar te schuiven. Het beoogde doel is te komen tot een hogere effectiviteit van de straf tegen lagere kosten en een groter gevoel van veiligheid bij burgers. In de ZSM-werkwijze wordt na aanhouding van de verdachte zo spoedig mogelijk een beslissing genomen over het afdoeningstraject M.a.w. Zorgvuldig Snel Maatwerk

casusopmaat@veiligheidshuisbrabantzuidoost.nl casusopmaat@rvml.nl veiligheidshuis@s-hertogenbosch.nl   Aanmelding/ toeleiding Uitgerouteerde zaak ZSM Veiligheidsproblematiek zoals bepaald door de gemeente/regionale driehoek Aanmelding door partner

Informatie verzamelen tbv screening/triage advisering Aanmelding/ toeleiding Informatie verzamelen tbv screening/triage Screening/triage terugkoppeling aan melder/ advisering Informatie verzamelen tbv casusoverleg Casusoverleg Voortgangs- bewaking Registratie en evaluatie

Aansturen Veiligheidshuis Uitgerouteerde zaak ZSM Veiligheidsproblematiek zoals bepaald door de 3-hoek Aanmelding door partner Evalueren aanpak en samenwerking Aansturen Veiligheidshuis Registreren en Evalueren Evaluatierapport Advies behandeling casus Beeld van situatie en onderliggende problematiek triage terugkoppeling aan melder/ advisering Intake en selecteren Zaken Veiligheidshuis Aanmelding/ toeleiding Verzamelen en Analyseren informatie Beoordelen en routeren aanmelding Voorbereiden casusoverleg Voeren casusoverleg complexe multiproblem zaken Sturen op aanpak Beheren dossiers en afspraken Informatie verzamelen tbv screening/triage Screening/triage Casusoverleg Voortgangs- bewaking Informatie verzamelen tbv casusoverleg Uitnodiging Casusoverleg Verslag screenings-overleg Informatie- verzamelplan Afloopbericht aan melder Verzoek om aanvullende informatie Bericht aan melder van ontvangen melding Verzoek om aanvullende informatie Plan van aanpak Voorbereidend Informatiepakket casusoverleg Bericht en advies ‘casus niet in behandeling’ Bericht en advies ‘casus niet in behandeling’ Aanvullende informatie Aanvullende informatie Kennisgeving aan betrokkene Kennisgeving aan betrokkene Kennisgeving aan betrokkene Aanmelder casus Aanmelder casus Deelnemer casusoverleg

Aansturen Veiligheidshuis Uitgerouteerde zaak ZSM Veiligheidsproblematiek zoals bepaald door de 3-hoek Aanmelding door partner Evalueren aanpak en samenwerking Aansturen Veiligheidshuis Evaluatierapport - Advies behandeling casus Beeld van situatie en onderliggende problematiek triage Intake en selecteren Zaken Veiligheidshuis Verzamelen en Analyseren informatie Beoordelen en routeren aanmelding Voorbereiden casusoverleg Voeren casusoverleg complexe multiproblem zaken Sturen op aanpak Beheren dossiers en afspraken Uitnodiging Casusoverleg - Verslag screenings-overleg - Informatie- Verzamelplan - Afloopbericht aan melder Verzoek om aanvullende informatie - Bericht aan melder van ontvangen melding - Verzoek om aanvullende informatie Plan van aanpak - - Voorbereidend Informatiepakket Casusoverleg - ZSM-advies -- Bericht en advies ‘casus niet in behandeling’ Bericht en advies ‘casus niet in behandeling’ - Aanvullende informatie - Aanvullende informatie Kennisgeving aan betrokkene Kennisgeving aan betrokkene Kennisgeving aan betrokkene - Aanmelder casus Aanmelder casus Deelnemer casusoverleg

Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen 5-11-15 Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen

Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen 5-11-15 Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen

Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen Het vervolg (1) Resultaten 2-daagse dienen verwerkt te worden in het concept-uitvoerings-document door managers VHH (nov) Dit concept-document bespreken met de belangrijkste partners : OM, Politie, Veilig Thuis (eind nov / begin dec) Ter vaststelling aanbieden aan bestuurlijke werkgroep (dec?) 5-11-15 Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen

Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen Het vervolg (2) Na vaststelling implementeren (jan – april) Maar zeker ook communiceren, gemeenten zelf daarbij niet vergeten! (continue) Belangrijk om te slagen : Commitment van alle partners, ook alle gemeenten! 5-11-15 Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen

Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen 5-11-15 Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen

Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen 5-11-15 Bestuurlijke werkgroep Veiligheidshuizen

Vragen? Dank voor uw aandacht