Proeftuin SG Sint Nicolaas sessie 6 18 april 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Leefgroepen in de kleuterschool
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
BattleBots The school battle.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Pastoraal op school.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Lineair curriculum concentrisch.
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Geletterdheid….. Wat is dat?
Gepersonaliseerd leren
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
First ID project Huygens College
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Kwesties rond ict verbonden
Kritische dialoog: Digitalisering in het aanbod bewegingsonderwijs
Burgerinitiatieven.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Lancering Traject
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
John Hanswijk Theater Paars | 29 januari 2015 Mediawijs met Digiveiligheid en Social Media (VO & MBO)
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
7 februari 2017 Welkom! Titel samenkomst 23 september 2017 Kristien
Titel samenkomst 7 november 2017 Kristien
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Proeftuin ZILL St.-Nicolaas sessie 4 20 februari 2017
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Het loopbaangesprek.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
2de nationale toetscongres Rene Hoep & Hans van Beekum 4 november 2016
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Leerplanacademie sessie 3
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
De rol van evaluatie in gedifferentieerd onderwijs
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
‘Naar zelfverantwoordelijk leren’
Leerplanacademie sessie 3
Van IDP naar evaluatiebox
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Proeftuin SG Sint Nicolaas sessie 6 18 april 2017 Kristien Coppens Tiny D’hollander

Welkom en bezilling Bijpassende tekst zie bijlage

Doelen van deze sessie Verder uitwerken van ZILLige BC’s en hoekenfiches (kleuteronderwijs) Toepassen van het ZILL-concept op een lesactiviteit (per leeftijdsgroep) Kennismaken met ervaringskansen binnen ZILL (lager onderwijs)

Media Opstart media Toegang internet Gebruikersnaam: gast Wachtwoord: SjKsG@st Surfen naar www.sgsnbao.be en klik op de link Yves

Opsplitsen KS – LS De kleuterleidsters gaan naar de mediaklas o.l.v. Tiny De lagere school zet de pc klaar op de zill tool :https://zill-selector.katholiekonderwijs.vlaanderen/#/

Even opfrissen …

HARMONISCHE ONTWIKKELING proeftuinsessie 12 mei 2016 HARMONISCHE ONTWIKKELING Kristien : Ik ZILL meer als ik motiveer, inspireer, betekenisvol leer, combineer, … Voorstellen van de cultuurgebonden ontwikkelvelden Curriculum en Vorming

Structuur Tiny 4 + 6 46 216

Werken vanuit focus Kristien

Leidraad bij werken vanuit een focus 1 Over welke leerling of leerlingengroep gaat het? Wat boeit hem/haar/hen? Welke is zijn/haar/hun zone van naaste ontwikkeling?   2 Welke context dient zich aan: actualiteit, tijd van het jaar, een onderwerp, een voorval, de omgeving …?   3 Welke ontwikkelvelden, ontwikkelthema’s, generieke doelen … kwamen reeds eerder aan bod? Welke niet? Hoe harmonieus werk ik? F Welke focus bepaal ik? Welk(e) ontwikkelveld(en) > ontwikkelthema(‘s) > generiek(e) doel(en) > ontwikkelstap(pen) selecteer ik? (= leerinhouden) Kopie voor alle leerkrachten op A4 voor de map Tekst in bijlage Hoe? Welk didactisch arrangement zet ik op om de vooropgestelde ontwikkeling te realiseren? evaluatie In welke mate realiseer ik de in de focus vooropgestelde ontwikkeling bij de leerling(en)? Wat betekent dit voor de verdere opvolging?

Een goede - focus  

Leerlijnen in Tiny

Gezichten van de leerlijn Cyclische leerlijn WDrv1 MEmw2 Geschakelde leerlijn MUge1 TOmn3 Gemengde leerlijn IVds1 OWna6 OWte8 2,5 - 12 4 - 12 8 - 12 10 - 12 2,5 - 5 5 - 7 7 - 10 10 - 12 2,5 - 12 2,5 - 6 6 - 9 9 - 12

Verwijscluster

https://zill-selector. katholiekonderwijs.vlaanderen/#/ Tiny

Titel samenkomst 5 oktober 2017 Maak een ZILL-fiche van een lesactiviteit tot op het niveau van de leerlijnen 1ste leerjaar : Aanbrengen van een letter 2de leerjaar : Aanleren van een maaltafel 3de leerjaar : Thema ‘wat een familie !’ 4de leerjaar : Thema ‘Moederdag !’ 5de leerjaar : Thema ‘Wel in je vel ?!’ 6de leerjaar : Leren leren : Welke ontwikkelthema’s en generieke doelen dragen bij tot leren leren ? Naam van de spreker of dienst

Welke ontwikkelvelden staan in de focus? proeftuinsessie 12 mei 2016 Onderwerp: Welke ontwikkelvelden staan in de focus? Wat ligt er in jouw mandje? Generiek doelen ? Leerlijnen ? Maak een digitale fiche aan. Marijke of bij tijdsgebrek als huistaak meegeven tegen de volgende sessie Curriculum en Vorming

Ervaringskansen in de lagere school Vormgeven van didactische en pedagogische arrangementen door: Inrichting van de leeromgeving De opdracht of de taak De begeleidingsstijl De wijze waarop we onderwijs vorm geven en organiseren door inrichting van de speel en leeromgeving, door de opdracht of taken die we geven en de begeleidingsstijl die we daarbij hanteren, is daarbij bepalend. Ze weerspiegelt de opvattingen die we hebben over leren en ontwikkelen. Vanuit Zin in leren! Zin in leven! promoten we een aanpak waarbij leerlingen kansen krijgen om, aansluitend bij de noden van ieder van hen, veelvuldige en verscheiden ervaringen op te doen.

stellen zich present en tonen wie ze zijn en wat hen boeit krijgen de hoofdrol voor het grootste deel van het verloop en de invulling van hun activiteit stellen zich present en tonen wie ze zijn en wat hen boeit nodigt uit om speels, onbevangen en creatief om te gaan met de wereld appelleert de verantwoordelijkheidszin zet hen aan om eigen leren en leerproces explicieter in handen te nemen eigen keuzes maken en plannen vooropstellen veelzijdig verkennen, ontdekken en onderzoeken van de echte werkelijkheid. actief in contact komen met iets uit hun vertrouwde of onbekende leefwereld leraren sporen leerlingen aan tot directe ervaringen en nieuwe ontdekkingen ze brengen ordening en structuur aan in opgedane kennis en ervaringen, maar laten hierbij voldoende ruimte voor initiatief en inbreng van de leerlingen actief beleven van het samenzijn groeien in verbondenheid een sfeer van samenhorigheid biedt volop kansen tot perspectiefwisseling leerlingen worden uitgedaagd op de drie ontwikkelniveaus binnen de persoonsgebonden ontwikkeling ik-jij-wij de leraar staat aan het roer bepaalt grotendeels de koers en de specifieke focus van het aanbod of de activiteit sluit niet uit dat leerlingen ook zelfstandig kunnen bezig zijn en ruimte tot initiatief krijgen 1.Kennismaken met de ervaringskansen

1.Kennismaken met de ervaringskansen 2.Situeren van de ervaringskansen in de eigen school, klas, … (waar zie ik dit nu al, waar krijgt dit nu al kansen) 3.Situeren van de ervaringskans in de eigen les. Vanuit de voortaak en vanuit de eerste opdracht? Welke ervaringskans speelt hier …

Opdracht Voortaak taalopdracht erbij nemen. Titel samenkomst 5 oktober 2017 Opdracht Voortaak taalopdracht erbij nemen. Welke rol nam jij op als leerkracht ? Welke ervaringskansen komen er in jouw activiteit aan bod ? Je kan dit ook eens doen voor de lesactiviteit die jullie daarnet samen opmaakten. Naam van de spreker of dienst

22 mei 2017 = evaluatiesessie proeftuinproject ZILL Titel samenkomst 5 oktober 2017 22 mei 2017 = evaluatiesessie proeftuinproject ZILL Denk alvast eens na over volgende vragen : - Hoe ervaar jij deze onderwijsverandering ? - Wat heeft het voor jou betekend op deel uit te maken van deze proeftuin ? TOT DAN ! Naam van de spreker of dienst