Oktober (1928) Sergei Eisenstein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatiebijeenkomst Archipel Kenniscentrum
Advertisements

Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Liefde en vriendschap Dit is mijn opdracht:
Redeneren over bronnen
Spotprenten in het geschiedenisonderwijs
6 ASO St-Guido Anderlecht
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
De historische Jezus….
Russische revolutie en SU: revolte en revolutie in Rusland ( )
Het socialisme Paragraaf 7..
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Reflexivity.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
NICOLE, BINTOU, MARYSIA. VWO 3
Als gevechtsvliegtuigen bommen gooien, en het onveilig wordt in de steden, worden kinderen in veiligheid gebracht. Peter, Susan, Edmund en Lucy gaan ook.
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Hoofdstuk 4 Geluid Sharon Huwel – 1GMB.
Volksuniversiteit Zwolle
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
De Russische Revolutie (1917)
FILMEN MET JE SMARTPHONE Een workshop voor schrijvend journalisten door Annelotte Verhaagen Amsterdam, 7 november
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
gespreksvaardigheden
1e WO Het verlies van Duitsland.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Jennifer de Vries med.hro.nl/vrije
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
2 Welke media kies je? Groep 3 en 4 3 Je wilt een film kijken Welke media kies je?
Van praktijk naar theorie: de aanpak van Dilemma.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
‘’Tradition is not given’’
Maatschappelijk vraagstuk
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Beweging....
Ongeschreven en geschreven bronnen
De Expressionistische film
Profiel Product Presentatie
Ongeschreven en geschreven bronnen
Rusland vandaag.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 3
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Hoofdstuk 1: Eerste Wereldoorlog, democratie en fascisme
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren over bronnen
Redeneren over bronnen
Posters voor in het geschiedenislokaal
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Ongeschreven en geschreven bronnen Aflevering 1
dagboekfragment Etosha NP, Namibië
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
Redeneren over bronnen
Vragen die de leerkracht kan stellen: wie kent de film Black
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
§1.3 Revolutie in Rusland In deze paragraaf leer je over:
Representatief voor…. ‘wat’ of ‘wie’?
Transcript van de presentatie:

Oktober (1928) Sergei Eisenstein

Context 10de verjaardag Russische Oktoberrevolutie In opdracht van de staat Gecontroleerd door de staat Collectieve geheugen

Filmfragment: Het Winterpaleis

Invalshoeken De film Oktober kan gebruikt worden om aan te tonen dat politiek een invloed kan hebben op een cultureel medium, zoals film, zowel qua vorm als inhoud De film Oktober kan gebruikt worden om het perspectief van filmmakers bij het maken van historische film te onderzoeken. De film Oktober kan ook gebruikt worden om de herinnering en de perceptie van de Russische Oktoberrevolutie in Rusland na WOI te onderzoeken.

Ooggetuige John Reed

Een andere versie… ‘Eenmaal afgedaald werd er triomfantelijk gejuicht nabij een stapel van geweren. De yunkers die daar eerder de wacht hielden, hadden ze achtergelaten.’ ‘Aan beide kanten van de hoofdpoort stonden de deuren wagenwijd open. Het licht stroomde naar buiten, maar van de stapels geweren kwam geen enkel geluid.’ ‘Ondertussen liepen we ongestoord rond in het Paleis.’ ‘Maar er werd geen geweld gepleegd, al waren de yunkers wel doodsbang.’

Context De film was een opdracht van de staat en werd gemaakt naar aanleiding van de tiende verjaardag van de Oktoberrevolutie van 1917. Eisenstein, sterke aanhanger van het socialistische gedachtengoed, kreeg de regie in handen na het succes van zijn eerdere film Pantserkruiser Potemkin (1925). Het filmproces werd sterk gecontroleerd door Stalin en de staat die de film pas na sterke inspectie goedkeurden. Oktober verscheen uiteindelijk in 1928. John Reed, de auteur, was een Amerikaanse journalist voor het Amerikaanse socialistische blad The Masses. Socialist in hart en nieren, vertrok hij naar Rusland om te berichten over de Russische revolutie in 1917. Als ooggetuige schreef hij zijn ervaringen tijdens de Russische revolutie op in zijn boek Ten Days that Shook the World. Het boek werd in 1919 gepubliceerd en wordt vandaag beschouwd als een van de grootste journalistieke werken. Reed wilde naast uitgebreid onderzoek, vooral een verhaal schrijven over zijn persoonlijke ervaringen tijdens de revolutie.

Vragen Oktober 1) Op welke manier geraken de revolutionairen binnen in het Winterpaleis? 2) Op welke manier wordt de afzetting van de regering van Kerenski in beeld gebracht? 3) Welke gevoelens roepen de beelden bij jou op?

4) Eisenstein speelt in zijn film met verschillende beelden en symbolen. Welk beelden/symbolen gebruikt Eisenstein in de slaapkamerscene? Waarom gebruikt Eisenstein die beelden en wat wil hij daarmee duidelijk maken aan de kijker? 5) Wordt de revolutie positief of negatief in beeld gebracht? Hoe zou je dit kunnen verklaren? 6) Stel, je doet een onderzoek naar het verloop van de staatsgreep in het Winterpaleis in oktober 1917. Is deze bron betrouwbaar voor het onderzoek dat je wilt voeren? Geef aan waarom wel en waarom niet.

Vragen confrontatie Vergelijking film/tekst Film: Oktober door Eisenstein Tekst: Ten Days That Shook the World door Reed In welke omstandigheden geraken de revolutionairen het Winterpaleis binnen? Welke rol spelen de bewakers van het Winterpaleis? Hoe gedragen de revolutionairen zich in het Winterpaleis? Zijn er plunderingen? Op welke manier wordt de regering Kerenski aan de conferentietafel in beeld gebracht? Welke sfeer overheerst er in het hele fragment? Heroïek, triomf, emotioneel of eerder gelatenheid?

Vragen confrontatie 2) De film is ondermeer gebaseerd op het boek waaruit het tekstfragment komt. Hoe kan je deze verschillen verklaren? Denk aan de context waarin beide bronnen vervaardigd zijn.   3) Hoewel Eisenstein en Reed socialisten zijn, geven zij over eenzelfde historische gebeurtenis een andere versie weer. Welke versie van de feiten is volgens jou het meest geloofwaardig? Beargumenteer waarom.

4) Stel, je doet een onderzoek naar het verloop van de staatsgreep in het Winterpaleis in oktober 1917. Welke bron is volgens jou het meest bruikbaar? Geef aan waarom wel en waarom niet. 5) Stel voor de andere bron (Zie vraag 4) een onderzoeksvraag op waarvoor deze bron wel gebruikt kan worden.

Doel: historisch denken Multiperspectiviteit Subjectiviteit Invloed medium en perspectief

Einde