Bouwdienst Rijkswaterstaat Ministerie van Verkeer en Waterstaat Bouwdienst Rijkswaterstaat Integratie van Veiligheid in Kwaliteit? Ervaringen bij de Bouwdienst RWS Ir. Boyke MH Djorai (sr.) specialist Afdeling PDO Twee onderwerpen, al lijkt het misschien één. Voorzichtig bij bepalen houding naar beheerder toe: Bouwdienst mag niet te betweterig over komen. Spreek mij dus aan op dit punt als dat het geval is. Bespreekbaar maken houdt hier ook in dat ik niet alle contacten ken, dat ik niet precies weet hoe de beheerder (als dé beheerder al bestaat) denkt, maar dat ik wel een boodschap kwijt moet. Doel: Kennisuitwisseling rol en taak Bouwdienst m.b.t. zwaar transport, constructieve veiligheid van kunstwerken Bespreekbaar maken bij beheerder Recente ontwikkelingen Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005 Inhoud Positionering van het onderwerp V&G Inleiding Kaders voor V&G bij de Bouwdienst RWS Het bouwproces: ontwerp, uitvoering en beheer V&G in het Kwaliteitssysteem Kennisnet V&G Vragen Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Positionering van het onderwerp V&G Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Positionering van het onderwerp V&G Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Positionering van het onderwerp V&G Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Positionering van het onderwerp V&G Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Positionering van het onderwerp V&G Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Positionering van het onderwerp V&G Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Positionering van het onderwerp V&G Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Positionering van het onderwerp V&G Enkele krantenkoppen van o.a in Cobouw: Bouw samen met de industrie koploper wat betreft ongevallen op de werkplek; Kwart van de ongevallen vindt in de Bouwnijverheid plaats; Kleine aannemers hebben weinig aandacht voor veilig werken; Gelijktijdige arbeidsinspecties in vijftien EU-landen; Bezoek van de Arbeidsinspectie aan 400 kleine bouwbedrijven heeft geresulteerd in 150 procesverbalen Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005 Inleiding Bouwdienst RWS heeft in feite drie rollen te vervullen: - De rol van werkgever - De rol van opdrachtgever - De rol van ontwerpende partij Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005 Inleiding Tot 1997: - Bouwdienst RWS heeft geen expliciet V&G beleid - Bouwdienst RWS voert de Arbowetgeving uit, namelijk: De Arbeidsomstandighedenwet en het Arbeidsomstandig-hedenbesluit, in de volksmond de Arbowet en het Arbobesluit Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005 Inleiding Periode 1997-2001: Bouwdienst stelt een expliciet V&G beleid vast, implementeert en verankerd in zijn organisatie. Betrokken externe instanties: - VG Bouw - Aboma + Keboma - De Arbeidsinspectie - Het hoofdkantoor van Rijkswaterstaat - De Landsadvocaat Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005 Inleiding Redenen voor een expliciet V&G beleid: - Als deskundig opdrachtgever ook aandacht voor V&G - Meer dan de wetgeving (=wettelijk minimum) - Aanwijzingen van de Arbeidsinspectie - Een aantal ernstige ongevallen op de bouwplaats (VARI) - Imago van de Bouwdienst als werkgever en opdrachtgever - Als overheidsingenieursbureau een goed voorbeeld zijn ook voor private sector Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Kaders voor V&G bij de Bouwdienst RWS Drie kaders - Wetgeving - V&G beleid Bouwdienst RWS (is meer dan de wet, maar zonder de verantwoordelijkheden van de opdrachtnemer naar zich toe te trekken) - Contractuele eisen (als instrument bestekteksten) Eerst even: waar hebben we het eigenlijk over? Max. lengte, breedte, hoogte, gewicht en aslasten zijn in wet vastgelegd (voertuigreglement) Max. gewicht: 50 ton, aslasten aantal waarden, max.11,5 ton. Max. wiellast dus 6 ton. Een kraan is geen voertuig, maar een werktuig: max. aslast 12 ton. Ontwerpeis van beheerders kw’en zo sterk > normale verkeer er over ontwerp: normale verkeer geschematiseerd > model (VOSB-wagens met gewicht 60 ton) voertuig voldoet niet aan wet > niet rijden, tenzij ontheffing RDW doet dat namens minister V&W, éénmalige ontheffing: eenmalige toepasbare wetswijziging doorlopend: definitieve wetswijziging voor één voertuig éénmalig niet door 2e kamer: bezwaar door belanghebbenden? RDW vraagt beheerder, passages kunnen problemen geven aan KW’en > advies BD aan wegbeheerder, praktisch: rechtstreeks. let wel: geldt alleen voor gewicht, niet voor omvang of doorstroming doorlopend ophoging totaal gewicht tot 100 ton, geen verhoging max. aslast (Bepaling grenswaarde 100 ton: 2 x 0.80 x 60 ton = 96 ton, zijnde 2 VOSB-wagens met standaardreductiefactor van 0.80) vervoerders maken gebruik van permanente ontheffing zonder dat beheerder of RDW er van weet, controle op naleving door hen niet mogelijk. Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005 Kaders voor V&G bij de Bouwdienst RWS Opbouw van de wetgeving NEN, EN en ISO normen Arbo-Informatiebladen Beleidsregels Arboregeling Arbobesluit Arbowet concreter zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Kaders voor V&G bij de Bouwdienst RWS Belangrijke punten in de Arbowetgeving - zorgen voor veilige en gezonde werkomstandigheden - risico-inventarisatie en evaluatie (RIE) uitvoeren - maatregelen nemen (bron, collectief, individueel, PBM’s) - voorlichting en instructie geven - beschermingsmiddelen beschikbaar stellen zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Kaders voor V&G bij de Bouwdienst RWS Het V&G beleid van de Bouwdienst RWS is uitgewerkt in drie onderdelen: - ontwerpfase - uitvoering en beheerfase - kennisoverdracht zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Kaders voor V&G bij de Bouwdienst RWS Centraal thema van het V&G beleid Bouwdienst RWS: - als deskundig opdrachtgever een actieve rol t.a.v. veiligheid en gezondheid vervullen - werken aan kennisoverdracht Status van het V&G beleid Bouwdienst RWS: - vanaf januari 2002 is het beleid, de procedures en werkinstructies in het kwaliteitssysteem van de Bouwdienst RWS verankerd zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Kaders voor V&G bij de Bouwdienst RWS Contractuele eisen t.a.v. de opdrachtnemer: - ter acceptatie indienen V&G (deel) plan(nen) - alleen na acceptatie van start gaan met activiteiten - directie heeft recht om toetsen uit te voeren Te regelen via standaard bestekteksten Uitgangspunt: de opdrachtnemer blijft verantwoorde- lijk voor veiligheid en gezondheid op de bouwplaats. Dit staat los van het V&G-beleid van de Bouwdienst! zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Het bouwproces: de ontwerpfase Verplichtingen werkgever Verplichtingen opdrachtgever Verplichtingen ontwerpende partij De Bouwdienst RWS heeft voor deze fase speciaal het “Handboek Veilig en Gezond ontwerpen” opgesteld en in zijn organisatie bekrachtigd zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Het bouwproces: de uitvoeringsfase Strikt formeel genomen zijn er volgens de Arbowetgeving geen verplichtingen t.a.v. de opdrachtgever (uitvoering!!) Er zijn alleen verplichtingen t.a.v. de opdrachtnemer De Bouwdienst RWS heeft voor deze fase in het bijzonder de toetsingsfilosofie en de toetsingssystematiek van het V&G beleid (wat analoog is aan externe kwaliteitsborging, EKB) opgesteld en in zijn kwaliteitssysteem opgenomen zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Het bouwproces: de uitvoeringsfase De toetsingssystematiek Resultaat: Een samenstel van transparante afspraken over de beoordeling van zware transporten. Het moet de veiligheid en de duurzaamheid van de kunstwerken in het Rijkswegennet waarborgen. Bovendien moet een snelle afhandeling van ontheffingsaanvragen worden bevorderd. Producten: Belastingmodellen voor de beoordeling van zware transporten: recht doen aan bewaken van de veiligheid en duurzaamheid, in ogenschouw nemen aandeel normaal verkeer. Voorwaarden RDW gegevens: voorwaarden, waaraan de door de Bouwdienst te ontvangen gegevens moeten voldoen. werkwijze voor verkorting adviestijd: pilot, waarin deel van een transportcorridor zal worden bekeken wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor acht voertuigcombinaties. Beoordeling van transportcorridors: positief, dan meerdere transportcorridors aanwijzen Beleidsuitgangspunten: beoordelingsmethodiek kan leiden tot voorstellen tot nieuw beleid, bijv. m.b.t. grenzen permanente ontheffingen. Nieuw beleid komt van de DGG, nadrukkelijk zal worden gekeken naar de handhaafbaarheid van nieuwe regelgeving. Kwaliteitstoets van de producten door risico-analisten en door TNO Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Het bouwproces: de uitvoeringsfase Opbouw V&G-plan uitvoeringsfase Coördinatie door hoofdaannemer Werkplannen Algemeen V&G-plan Deelplannen zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Het bouwproces: de uitvoeringsfase Basis voor het stappenplan V&G uitvoeringsfase - Arbobesluit - V&G beleid Bouwdienst RWS - V&G bestekteksten Belangrijke elementen - Actieve rol door de Bouwdienst RWS - Beoordelen v/h systeem van werken v/d opdrachtnemer - Laten overtuigen dat het systeem werkt zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Het bouwproces: de beheerfase Het V&G-dossier - Opstellen in de ontwerpfase (ontwerpende partij) - Aanvullen in de uitvoeringsfase (uitvoerende partij) - Gebruiken en indien nodig aanvullen in de beheerfase (beherende partij) zeggen wie je bent als dat nog niet is gebeurd Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Verankering V&G beleid in het K-sys Resultaat: Een samenstel van transparante afspraken over de beoordeling van zware transporten. Het moet de veiligheid en de duurzaamheid van de kunstwerken in het Rijkswegennet waarborgen. Bovendien moet een snelle afhandeling van ontheffingsaanvragen worden bevorderd. Producten: Belastingmodellen voor de beoordeling van zware transporten: recht doen aan bewaken van de veiligheid en duurzaamheid, in ogenschouw nemen aandeel normaal verkeer. Voorwaarden RDW gegevens: voorwaarden, waaraan de door de Bouwdienst te ontvangen gegevens moeten voldoen. werkwijze voor verkorting adviestijd: pilot, waarin deel van een transportcorridor zal worden bekeken wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor acht voertuigcombinaties. Beoordeling van transportcorridors: positief, dan meerdere transportcorridors aanwijzen Beleidsuitgangspunten: beoordelingsmethodiek kan leiden tot voorstellen tot nieuw beleid, bijv. m.b.t. grenzen permanente ontheffingen. Nieuw beleid komt van de DGG, nadrukkelijk zal worden gekeken naar de handhaafbaarheid van nieuwe regelgeving. Kwaliteitstoets van de producten door risico-analisten en door TNO Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
V&G in het Kwaliteitssysteem De organisatie en werkwijze van V&G is sinds januari 2002 verankerd in het Kwaliteitssysteem Cursus Veiligheid en Gezondheid bij de Bouwdienst RWS Alle betrokken medewerkers (circa 600) hebben de V&G cursus (verplicht) gevolgd In het RAW suppletiebestand zijn aanvullende standaard V&G bestekteksten opgenomen Resultaat: Een samenstel van transparante afspraken over de beoordeling van zware transporten. Het moet de veiligheid en de duurzaamheid van de kunstwerken in het Rijkswegennet waarborgen. Bovendien moet een snelle afhandeling van ontheffingsaanvragen worden bevorderd. Producten: Belastingmodellen voor de beoordeling van zware transporten: recht doen aan bewaken van de veiligheid en duurzaamheid, in ogenschouw nemen aandeel normaal verkeer. Voorwaarden RDW gegevens: voorwaarden, waaraan de door de Bouwdienst te ontvangen gegevens moeten voldoen. werkwijze voor verkorting adviestijd: pilot, waarin deel van een transportcorridor zal worden bekeken wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor acht voertuigcombinaties. Beoordeling van transportcorridors: positief, dan meerdere transportcorridors aanwijzen Beleidsuitgangspunten: beoordelingsmethodiek kan leiden tot voorstellen tot nieuw beleid, bijv. m.b.t. grenzen permanente ontheffingen. Nieuw beleid komt van de DGG, nadrukkelijk zal worden gekeken naar de handhaafbaarheid van nieuwe regelgeving. Kwaliteitstoets van de producten door risico-analisten en door TNO Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005 Kennisnet V&G Op dit net zijn alle V&G informatie digitaal beschikbaar en zijn tevens interessante links naar andere relevante Veiligheidssites Resultaat: Een samenstel van transparante afspraken over de beoordeling van zware transporten. Het moet de veiligheid en de duurzaamheid van de kunstwerken in het Rijkswegennet waarborgen. Bovendien moet een snelle afhandeling van ontheffingsaanvragen worden bevorderd. Producten: Belastingmodellen voor de beoordeling van zware transporten: recht doen aan bewaken van de veiligheid en duurzaamheid, in ogenschouw nemen aandeel normaal verkeer. Voorwaarden RDW gegevens: voorwaarden, waaraan de door de Bouwdienst te ontvangen gegevens moeten voldoen. werkwijze voor verkorting adviestijd: pilot, waarin deel van een transportcorridor zal worden bekeken wat de mogelijkheden en beperkingen zijn voor acht voertuigcombinaties. Beoordeling van transportcorridors: positief, dan meerdere transportcorridors aanwijzen Beleidsuitgangspunten: beoordelingsmethodiek kan leiden tot voorstellen tot nieuw beleid, bijv. m.b.t. grenzen permanente ontheffingen. Nieuw beleid komt van de DGG, nadrukkelijk zal worden gekeken naar de handhaafbaarheid van nieuwe regelgeving. Kwaliteitstoets van de producten door risico-analisten en door TNO Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005
Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005 Bedankt voor uw aandacht! Vragen?? Integratie van Veiligheid in Kwaliteit?, Serie lezingen in 2005