Kindcentra 2020 Pedagogisch PACT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ervaringen in samenwerking
Advertisements

Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Realisatie kindcentrum
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Transformatie Jeugdzorg
Presentatie IKC Almere, Amsterdam, Arnhem, Assen, Borger-Odoorn, Borsele, Delft, Den Helder, Diemen, Dordrecht, Eersel, Eindhoven, Enschede, Gaasterlân-Sleat,
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Zorgstructuur Jeugd Gemeente Hengelo, juni Huidige inrichting zorgstructuur 0-4: voorposten JGZ 4-12: voorposten JGZ/ AMW 12+: ZAT VO en ROC, stedelijk.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Regiobijeenkomsten ter voorbereiding op transities sociaal domein
Context CJG = Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
EERSTE JAAR Kopgroep wethouders voor kindcentra
Harmonisatieplannen kabinet
REA en kleine gemeenten
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Integraal, integraler, integraalst? En wat zijn de grenzen?
Samen werken aan een gezonde regio!
Even voorstellen Anja Hol
Herstructurering Sociaal Domein
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Samengaan opvang en onderwijs in integrale kindcentra
Voor àlle kinderen ……. IKC en ondersteuningstructuur
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Kansen voor transformatie
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
IKC Klarendal.
KINDCENTRA 2020 December Kindcentra 2020 – de start o Signalen …. vanuit kopgroepen wethouders, kinderopvang en onderwijs o Het moet anders voor.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Werken aan de doorgaande lijn van 0-13 jaar De visie van 7 onderwijsbestuurders.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
VGN ledenbijeenkomst 8 december 2011 Korrie Louwes Vernieuwing Zorg Welzijn en Participatie in Rotterdam.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Samenwerking: structuur, inhoud en proces Een goed begin is het halve werk! 1.
PEDAGOGISCH PACT IS EEN INITIATIEF VAN Anne-Marie ìn het team ervaringen van Pedagogisch PACT IKC-dag 14 september 2016.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Resultaatgericht Samenwerken
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Drijfzand of cement: de rol van de gemeente in IKC-vorming René Peeters wethouder Jeugd, Onderwijs, sport gemeente Almere 29 september 2017 Welkom,
‘Maatschappelijke zorg & ambulantisering in de GGZ’:
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Transcript van de presentatie:

Kindcentra 2020 Pedagogisch PACT

Even voorstellen Anki Duin, Pedagogisch PACT Maaike Vaes, Kindcentra 2020

Opbouw workshop Kindcentra 2020: een introductie De stand van zaken in Den Haag Discussie in tweetallen Pedagogisch PACT: een introductie Proeftuinen: aanpak en resultaten Plenaire discussie: Gemeentelijk belang bij interprofessioneel werken en kindcentra De rol van de gemeente

Op een fundament van schotsen kun je niet bouwen

Kindcentra 2020 Vier kopgroepen van bestuurders uit: primair onderwijs; kinderopvang; jeugdhulp; wethouders; werken samen in regiegroep Kindcentra 2020, beweging uit de praktijk. Motieven overlappen, andere accenten.

Visie Kindcentra 2020 Vanuit het belang van een optimale ontwikkeling van kinderen – de burgers van de toekomst – streven partijen naar integrale voorzieningen voor alle kinderen (en hun ouders) van nul tot en met twaalf jaar: Kindcentra 2020. In dit kindcentrum wordt gewerkt volgens één pedagogische visie op ontwikkeling en educatie. Kinderen worden in staat gesteld om hun talenten optimaal te ontwikkelen; doorlopende ontwikkelingslijnen, dagarrangementen en kindnabije zorg zijn inherent aan deze voorziening. Organisaties uit kinderopvang, peuterspeelzalen en onderwijs kunnen, op gelijkwaardige basis, opgaan in deze Kindcentra 2020 en één nieuwe organisatie vormen. Kindcentra 2020 zijn ‘communities’, waar intensief wordt samengewerkt met zorg en welzijn. Pedagogische professionals in deze Kindcentra 2020 werken vanuit het belang van de kinderen, met kennis vanuit verschillende disciplines.

Vertaling visie in kernpunten Toegangsrecht voor ieder kind 0 t/m 12 jaar. Kindcentra: het mogelijk maken dat één organisatie onderwijs en kinderopvang aan kan bieden (extra optie, geen blauwdruk). Boek Kindcentra 2020 een realistisch perspectief: Pedagogisch, juridisch, financieel, arbeidsverhoudingen, sociaal domein en interviews met voorlopers. Uitwerking naar huisvestingsvraagstukken in separate publicatie.

Enkele argumenten: 0-4 Toegangsrecht 0-4 jaar Alle kinderen optimale kansen, iedereen een gelijke start. Doorgaande lijnen belangrijk voor kinderen. Tegengaan segregatie. Kindnabije zorg, kind al jong in beeld.  

Enkele argumenten: 4-12 Toegangsrecht 4 t/m 12 jaar Brede talentontwikkeling. Gelijke kansen voor alle kinderen. Formeel, non-formeel en informeel leren mengen (vernieuwing PO). Doorgaande ontwikkellijnen en meer ruimte voor maatwerk.

Enkele argumenten: organisatie Optie kinderopvang en onderwijs vanuit één organisatie: Eén pedagogische visie en één team, één leiding. Gezamenlijke opgave onderwijs, kinderopvang, zorg. Expertise bundelen. Dagarrangementen. Alle voorzieningen op één plek. Ontzorgen gezinnen. Ankerpunt voor sociaal domein. Uitdagender banen voor medewerkers kindcentra. Oplossing voor problemen in samenwerking nu.

Adviezen, rapporten en moties Een greep uit de vele rapporten: SER advies ‘Gelijk goed van start’ (2016). SER advies ‘Een werkende combinatie’ (2016). WRR ‘Een lerende economie’ (2013). Onderzoek Oberon ’Samenwerking in beeld’ (2016). CPB ‘Samenwerking kinderopvang en onderwijs’ policy paper (2017). Motie Yücel, december 2015 en maart 2016.

Taskforce Taskforce Samenwerking Onderwijs en Kinderopvang: 27 maart 2017. Meerwaarde voor kinderen, ouders en professionals. Dertien adviezen aan een nieuw kabinet. Eerste elf:over inhoud en randvoorwaarden van de samenwerking. Advies 7: ‘neem als gemeente initiatief en regie’. Advies 12: ‘maak ontwikkel- en leercentrum mogelijk in wetgeving’, aandacht voor transitie en gelijkwaardigheid PO en KO. Advies 13: ‘voer een basistoegangsrecht in’.

Verkiezingen maart 2017 Verkiezingsprogramma’s politieke partijen: Recht op toegang 0-4 jaar. Meeste programma’s voor 2-4 jarigen, sommige gaan verder. Recht op toegang 4 t/m 12 jaar: veelal impliciet, soms expliciet. Pleidooi voor versterking samenwerking onderwijs en kinderopvang. REGEERAKKOORD?

Meer informatie www.kindcentra2020.nl info@kindcentra2020.nl Publicaties: Kindcentra 2020, een realistisch perspectief Kindcentra 2020, huisvestingsvraagstukken Gijs van Rozendaal, voorzitter Maaike Vaes, coördinator

Vragen voor tweetallen Wat kan het belang zijn van kindcentra voor gemeenten? Wat kan de rol van de gemeente zijn bij de ontwikkeling van kindcentra? (directe en indirecte bemoeienis) Welke beleidsdossiers zijn hiermee verbonden?

Pedagogisch PACT samenwerken voor jonge kinderen Werkwijze en resultaten

https://youtu.be/9R_08bfNIZw Pedagogisch PACT https://youtu.be/9R_08bfNIZw

PACT: Ambitie Bouwen aan een hoogwaardige pedagogische basisvoorziening voor jonge kinderen, waarin IEDER kind meetelt, meedoet en leert: -> een inclusieve speel-leeromgeving -> samen opgroeien en leren de wereld vorm te geven -> uitgaan van diversiteit PACT sorteert voor op het ontstaan van kindcentra

Wat is PACT? * Proeftuinen voor interprofessioneel werken * Wetenschapsteam * Opleidingentafel * Ambassadeurs en netwerken * Nieuwsbrieven website; www.pedagogischpact.nl

Pedagogisch PACT Stelsel Bestuur, organisatie / IKC 21st century Skills Professionals Wat hebben jonge kinderen en hun ouders nodig?

Hoogwaardige pedagogische voorziening WAT WETEN WE? … een complexe opdracht.

…INTERPROFESSIONELE SAMENWERKING DAT KUN JE NIET ALLEEN… …INTERPROFESSIONELE SAMENWERKING

Interprofessionele samenwerking Onderzoeksvragen: WELKE professionele expertise en competenties zijn nodig? HOE realiseren teams interprofessioneel werken? WAT vraagt dit van aansturing, van opleiding, van (gemeentelijk) beleid

PACT Proeftuinen De proeftuinen geven op hun eigen wijze vorm aan een inclusieve praktijk.

PACT: werkterreinen Opleiding nw Regionale Proeftuinen en pilots professionals Professionalise-ring zittende medewerkers Wetenschap Proeftuinen en pilots Kindcentra 2020 Transformatie jeugdzorg Regionale netwerken Passend onderwijs Sociale domein/ wethouders

PACT: Opbrengsten Aanpak proeftuinen Inrichten van een 0-6 team waarborg voor creëren doorgaande lijn Inzet IB-er van 4-12 naar 0-12: omslag naar passende ontwikkeling Toevoegen jeugdhulp expertise aan team: - Op de werkvloer, niet aan de vergadertafel - Vroeger erbij, eerder erbij - Professionalisering on the job Vereenvoudiging zorgstructuur (van ZAT naar 06-cultuur) School als werkplek: verbinding met lokaal jeugdbeleid; wijkteam ondersteunt

Proeftuinen PACT voorlopige opbrengst Apeldoorn Lent Bouwen samen met ouders Gezamenlijk rijke speel-leeromgeving 0-7 Middelburg Jeugdzorg in de groep complementair Amsterdam Één zorgstructuur 0-12 ; IBer ook voor 0-4 jarigen Almere Jeugdzorg als co-teacher en steun voor IKC Leeromgeving voor alle ped professionals Eersel Groningen Effectieve samenwerking ped. professionals in de wijk

De inclusie-pedagoog Een nieuwe functie in het primaire proces Extra ogen, extra handen Kennis van ontwikkeling jonge kind, coaching professionals, inzicht in groepsdynamica Niet op afroep, maar in de buurt Driedubbele opdracht: Ondersteuning professionals Begeleiding kinderen Relatie met ouders Complementair of in de coulissen

PACT Proeftuinen Eersel – van papier naar praktijk Twee gemeentelijke pilots: Almere – de pedagogische wijk Hoe kunnen wij als professionals zorgen dat kinderen in Stedenwijk veilig, gezond en talentrijk opgroeien? Eersel – van papier naar praktijk Hoe kunnen wij als gemeente (LOT/wijkteam) en partners een heldere ondersteuningsstructuur voor 0-7 jarigen neerzetten die preventieve effecten heeft.

PACT: Opbrengsten Merkbare en meetbare effecten Professionals weten elkaar eerder te vinden Professionals weten elkaar beter te vinden Professionals voelen zich meer ondersteund Professionals zijn bijzonder enthousiast Meetbaar? Neem proeftuin in Lent (620 kinderen; gegevens vier schooljaren) Daling aantal doorverwijzingen naar jeugdhulp Vroeger erbij: leeftijd zorgtraject vervroegd van 11 naar 7 jaar Eerder erbij: door snelle (groeps- of individuele) interventie oplossing bínnen het reguliere systeem (casuïstiek)

Wethouders voor Kindcentra Kopgroep sinds 2010 actief Transitie jeugdzorg/ sociale domein (kindnabije zorg, preventie/ vroegsignalering) Proeftuinen VNG Varianten: Faciliteren, stimuleren, regisseren……

Vragen en discussie - plenair Opnieuw: de rol van de gemeente……… Waar ligt het belang van interprofessionele samenwerking rondom het jonge kind? Voorbeelden van gemeenten

PACT: Contactgegevens Check onze website: www.pedagogischpact.nl Check de materialen: Samen aan de Slag Magazine: De mensen van PACT Folder met contactadressen in de regio Onze gegevens: anki@pedagogischpact.nl gerdi@pedagogischpact.nl