Nieuw Dordts Peil van Fase 1 naar Fase 2 24 januari 2016

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie ontwikkelingen Structuurvisie en Centrumvisie Ermelo
Advertisements

Samenvatting: Stedelijke gebieden
De Groene Heuvel “Hof van heden en de toekomst”. Schetsen voor de toekomst.
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Jongeren communicatie Jet Centeno – Human Capital Water programma.
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
Steden: van hier tot Tokyo
Maatschappelijk Aanbesteden
OR-platform 15 november.
LEERPARK DORDRECHT: nieuw concept voor leren, wonen en werken Urgenda 26 november 2009, Rein Meester Monic van Eerden.
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
P4.3 Het grotestedenbeleid
DoorSTROMEN STROOM Water … naar een vervolg van het grootste water-arrangement in Nederland.
Bezuinigen en nu......? Van “ gewoon bezuinigen” tot “innovatieve strategische heroriëntatie” FAMO regio-bijeenkomsten nov./dec Herrie Geuzendam.
Strategische samenwerking
PROFIELSCHETS Toekomstvisie gemeente Stein December 2010 Léjon de Loo
Citymarketing Hilversum 2006
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
Werksessie Een openbare ontmoetingsplek in de openlucht 20 juni 2014 Peter van Heek (VKK-FDG)
Groenvisie Amersfoort
 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)
Ontmoeting en verbinding in Ede Centrum Pitch tijdens Informatieve bijeenkomst ‘Levendig Centrum’ Gemeenteraad Ede donderdag 19 maart 2015.
Leerstijlen KOLB SJM.
FONDSENWERVING EN FINANCIERING ALTIJD GELD VOOR EEN GOED IDEE! Marianne Muller, 20 oktober.
Presentatie voor KHN, Afdeling Heerenveen Alvin Sibbald, programma manager 25 januari 2016.
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
DORPSVISIE NIJEVEEN Vijftig+ vrijwilligers hebben deelgenomen aan de Dorpsvisie Het initiatief is van de Dorpsvereniging en is financieel.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Levensfasebewust personeelsbeleid en PROS 2007 Impuls voor het binden & boeien van medewerkers.
Lokaal Woon en Leefbaarheids Plan. Lokaal Woon- en Leefbaarheids Plan  Waarom  Resultaten bijeenkomsten  Hoe nu verder.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Gaswinning en aardbevingen Historie 50 jaar gaswinning Groningenveld Slochteren – Loppersum Nog circa 50 jaar voor de boeg.
Agenda avond Welkom Inleiding avond Presentaties Jeugd en Jongeren Aan de slag in groepen! (analyseren huidige situatie en toekomst) Pauze (± 21.00) Bepalen.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Actualisering Structuurvisie Thema’s huidige structuurvisie.
‘Nieuw Dordts Peil’ Procesontwerp “Naar een Lange Termijn Perspectief voor Dordrecht” September 2016.
Ledenvergadering 16 november Verkiezingsprogramma Alphen aan den Rijn, van groei naar bloei!
Nieuw Dordts Peil van Fase 1 naar Fase 2 24 januari 2016
Advies aan gemeenteraad Bergen
Dordrecht: Een Eiland om trots op te zijn. “Hoofdstad van de Delta”
Voedseldag VVSG – 30 september 2016 – Gent
Programma Ruimte & Wonen
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Omgeving Daar geef je om.
Omgevingsvisie Emmen Centrum Gemeenteraad
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Dordtse Mijl Aanpak openbare ruimte
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Ouders en school samen Maart 2016
Duurzame inzetbaarheid
Democratische vernieuwing Nijkerk
Duurzaamheidsplan 26 december 2018 Algemene Commissie 17 mei 2016
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Omgeving Daar geef je om.
Nationale Omgevingsvisie
Social media voor statenleden/politici
Samen sterk!.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Een lerende en adaptieve organisatie
WAARDMAKERS - TEAM 13 Samenstelling Team 13 * Michelle Helmig
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

Nieuw Dordts Peil van Fase 1 naar Fase 2 24 januari 2016

Vier fasen Nieuw Dordts Peil

‘Nieuw Dordts Peil’ Gesprek met de stad: “Alleen al dat jullie dit doen, verdient een tien!” (Leen de Koning, AMES)

Fase 1: Ophalen van dromen, zorgen, trots 20 interviews/groepsgesprekken in 4 weken tijd; 23 raads- en commissieleden/wethouders; vrijwel raadsbreed Meeting House 2 nov.: ± 20 geïnteresseerden 3 x Shoutbox (Station, Sterrenburg, Waterwiel): 60 mensen; filmpjes op www.nieuwdordtspeil.nl meer dan 2000 keer bekeken op FB Veel publiciteit (AD, RTV Dordrecht, Dordtse Koppen)

Fase 1: Ophalen van dromen, zorgen, trots Argu: 4 stellingen, 17 argumenten, 1 idee geplaatst, 78 stemmen uitgebracht 3 x Facebook-advertentie met bereik van ca. 20.000 per keer! Ruim 100 reacties. Social Media: 300 volgers Facebook; 85 Twitter; 50 Instagram. Neemt nog elke week toe! Ansichtkaarten verspreid in de stad; ± 15 dromen via Antwoordnummer binnen. Website: > 430 unieke bezoekers, > 1620 sessies.

Fase 1: Ophalen van dromen, zorgen, trots Bewonerspanel OCD Vragenlijst met open vragen Respons 42%: 727 panelleden > 290 setjes ansichtkaarten aangevraagd > 430 mensen willen betrokken blijven Interne roadshow: 9 bijeenkomsten; > 100 ambtenaren

‘Nieuw Dordts Peil’ Inhoudelijke respons

“Maak Historische Binnenstad Bruisend” Veel trots op historische binnenstad (‘verborgen parel aan de rivier’) Heel veel zorgen om leegstand, m.n. in Voorstraat Entrées van de stad verbeteren Evenementen, eenmalig en terugkerend Schaal moet passen bij Dordrecht (‘dorps gevoel’) De stad beter verkopen naar buiten: totaalplaatje met aantrekkelijke winkels, horeca, cultuur, parken, havens en uitgaansvoorzieningen

Werk: “Zonder werk ben je niks. Werken is leuk.” Met stip op 1: Hoger Onderwijs naar de stad trekken, b.v. op niche water, dependances Hoger opleidingsniveau, hoger onderwijs en meer studenten Pro-actief bedrijven naar Dordrecht halen Verbeteren van bereikbaarheid en mobiliteit Aandacht voor duurzaamheid: circulaire economie Focus ook op onbetaald werk (“We zijn hier op aarde om te leven niet om te werken.”) Kloof tussen arm en rijk

Ontmoeting (fysiek & sociaal) Veel zorgen om verloedering (fysiek) en verharding en veiligheid (sociaal) Sluiting buurthuizen a.g.v. bezuiniging Voorbeelden van concrete ideeën: Starbucks in Dordrecht Groot schaakspel op plein ‘Pleisterplaats’ bij Visbrug De Tuinen van Dordrecht, een drijvend dorp Biergarten met daarboven studentenkamers Bankjes, gemaakt door kunstenaars Moet passen bij schaal van Dordrecht, o.a. in cultuur Zorgen voor elkaar, specifiek activiteiten in verzorgingshuizen Nieuwe concepten voor ontmoeting zoeken

Water: “Dordrecht heeft teveel water waar ze te weinig mee doet.” Binnenhavens aantrekkelijker voor recreatie Wateropvang verbeteren, b.v. door minder verstening Waterveiligheid en wateroverlastopgave Soort water (gevaarlijke stromen, eb/vloed) beperkt de ontwikkeling Bereikbaarheid over water verbeteren (Waterbus) Economische functie van water (b.v. toerisme)

‘Nieuw Dordts Peil’ Inrichting Fase 2 e.v.

4 fasen

Fase 2: Ontwerpen van denkrichtingen Verdieping van inzicht in de opgaven die opgehaald zijn in fase 1 Verkennen oplossingsrichtingen Gericht op korte en lange termijn Productie van beelden (abstract en concreet) stof tot nadenken en voer voor discussie De groepen werken in de broedplaats begane grond Berckepoort. Work-in-progress is zichtbaar voor alle geïnteresseerden.

Fase 2: Wat en hoe Broedgroepen rond 3 thema’s met raadsleden, inwoners, ondernemers, studenten/scholieren, ambtenaren; dwarskijkers en ‘unusual suspects’ Thema’s voor broedgroepen: Dordt voor elkaar Dordt vooruit Dordt 4ever Elke groep krijgt opdracht en werkt 2 innovatieve oplossingen uit voor eigen thema Uitwerking in maquettes, modellen of visuele presentaties met toelichting en reisverslag 2 discussiebijeenkomsten over integrale thema’s: Wereldstad en Hollands eiland Rust en reuring

Broedgroep 1. Dordt voor elkaar Innovatie op het terrein van ontmoeting, zorg, welbevinden, wonen, leefbaarheid Kijk naar de verhouding tussen betaald en onbetaald werk en het verdelen van werk Hoe kun je samenwerken aan duurzaamheid? Bekijk nieuwe concepten van ontmoeting Hoe gaan verschillende generaties en bevolkingsgroepen met elkaar om? Welke nieuwe woonconcepten (bv kangaroowoningen) kun je bedenken? Hoe kunnen we de veiligheid op straat verbeteren? Hoe en waar kun je leren samenleven? Hoe kunnen we het leven met water voor iedereen vertrouwd maken?

Broedgroep 2. Dordt vooruit Een stad die werkt, leert en verdient. Met aandacht voor innovatieve industrie, relatie onderwijs en arbeidsmarkt, (inter)nationale samenwerking, woningen en voorzieningen. Waar verdienen we de komende jaren ons geld mee? Hoeveel en welke banen levert dat op? Welke innovaties kunnen helpen om Dordrecht goed bereikbaar te houden? Welke partners zijn hierbij van strategisch belang? Welke rol speelt de gemeente hierin? Hoe zorg je ervoor dat het opleidingsniveau aansluit bij de stad van morgen (denk aan formeel en informeel onderwijs)? Welke woningen en voorzieningen zijn nodig om de juiste bedrijvigheid in Dordrecht te krijgen? Hoe speelt water een rol in het economisch profiel van de stad?

Broedgroep 3. Dordt 4ever Koppel historie aan de toekomst, met aandacht voor duurzaam leven en wonen, water, cultuur en toerisme. Verzin hier innovatieve concepten voor. Hoe verbind je generaties aan elkaar? Welke mogelijkheden geeft onze positie als historisch eiland in de Delta om: onze historische strijd tegen het water wereldwijd te vermarkten; het toerisme te vergroten; centrum van de Delta te worden? Hoe geven we vorm aan circulaire economie en benutten de relatie tussen stad en ommeland? Hoe zien we de verhouding tussen recreatieve functies van water en de maritieme sector (waar botst het, waar kan het elkaar versterken)?

Discussie A. Wereldstad en Eigen Eiland Wat is de perfecte schaal voor Dordrecht? Wat is de Dordtse maat? Moet Dordrecht groeien qua inwonerstal of levert bevolkingskrimp voordelen? Hoe kunnen ‘dorps karakter’ en grootstedelijk beleid samengaan?

Discussie B. Rust en Reuring Hoe vinden we balans in de (binnen)stad tussen levendigheid en leefbaarheid? Wat past wel en niet bij een stad als Dordrecht? Hoe vinden we balans tussen de wensen van velen en de eisen van sommigen?

Fase 3: Tentoonstelling en Manifestatie Tentoonstelling: per thema 3 uitgewerkte denkrichtingen Iedereen kan reageren op de uitgewerkte denkrichtingen Informatie over andere lopende processen Manifestatie over ‘de koers’: Terughalen deelnemers eerste fase, ontvangst door zelfde raadsleden/wethouders Bijeenkomsten met werkvormen waarmee voorkeuren duidelijk gemaakt kunnen worden

Fase 4: Product Tentoonstelling Manifest van de stad Inspiratieboek Kwaliteitskeurmerk? Adaptieve strategie + uitvoeringsagenda

Planning: gereed juli 2017