Specifieke lerarenopleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pesten is geen spelletje.
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Vlot vergaderen Welkom.
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Taghon Geert 2011.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Hoe moet je het vooral NIET doen?
Feedback geven en ontvangen
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
WIN WIN Van ordeverstorend gedrag naar ontwikkelingskans
Workshop Knallende ruzie
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Luisteren Parafraseren; Reflecteren van gevoel; Herhalen; Ordenen;
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Welkom op onze thema-avond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Hoe ondersteun je je kind “De Musical gaat niet door” >>
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Communicatie met ouders
Aanpak problematisch gedrag
Communicatie en dementie
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
gespreksvaardigheden
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
De kracht van positief opvoeden
Het belang van voorlezen
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Stedelijk basisonderwijs Storend gedrag door een andere bril bekeken …
Opleidingssessie 2 Growing Together Communicatievaardigheden van de mentor.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ruzie maken… een vak apart !?
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Executieve functies Marije Ruben.
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Een vergadering organiseren
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Vergadering Personeelsdienst
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Kinderen vragen OM DUIDELIJKHEID
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Omgaan agressieve klanten
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
Wat doe jij?.
Loopbaan en burgerschap les 3
ASSERTIVITEIT Je durft voor jezelf op te komen
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Specifieke lerarenopleiding Universiteit Gent Dominique Roos

De leerkracht doet ertoe! Nurture Pedagogische verwenning/Afdwingproces Wat doen kinderen om hun goesting te krijgen van hun ouders?

De leerkracht doet ertoe! Relatie leerkracht – leerling Pedagogische verwenning/manipulatie Charmeren Partijen tegen elkaar uitspelen Chanteren Voor voldongen feiten stellen Vraag stellen op een druk moment Schuldgevoelens opwekken …

De leerkracht doet ertoe! Pedagogische verwenning/manipulatie Het gezin zit op restaurant. Het was gezellig begonnen maar het ontspoort opnieuw. Koen, de jongste, wil namelijk een dessert, wat niet voorzien was. Koen reageert onmiddellijk zeer grimmig. “Ik neem wel dessert, trut” zegt Koen tegen zijn moeder. Moeder kijkt vlug naar de andere tafels of iemand het gehoord heeft. Ze fluistert: “Koen, stel je niet zo aan. Je krijgt geen dessert. Het was zo afgesproken”. Koen begint te roepen en komt overeind. En…moeder bestelt dessert.

De leerkracht doet ertoe! Balans van opvoeden: 4 opvoedingsvragen waaraan we als leerkrachten dienen tegemoet te komen Aandacht/Positieve betrokkenheid Ondersteuning & Hulp Begrenzen/Corrigeren Sanctioneren/Bestraffen

De leerkracht doet ertoe! Het belang om te werken aan relatie – opbouw en behoud van de relatie Aandacht en positieve betrokkenheid Statusverlagingen liggen aan de basis van ordeverstoringen.

De leerkracht doet ertoe! Het belang om op onvolkomen gedrag en onvolledige prestaties niet primair met afwijzing te reageren ( en de meerwaarde daarvan op de groep). 3- slagregel Natuurlijk evenwicht van de groep in stand houden door grensoverschrijdingen te markeren (kort, vriendelijk en met aandacht voor het gewenste gedrag)

De leerkracht doet ertoe! Begrenzen ( 3 –slagregel) Beschrijf het gedrag. Geef duidelijk het overschrijden van de regel/de klasafspraak aan. Benoem het gewenste gedrag

De leerkracht doet ertoe! Mogelijke reacties van de jongere Coöperatief gedrag Non-cooperatief gedrag zwaarwegend excuus kritiek op de regel, het beleid kritiek op de persoon intimidatie

De leerkracht doet ertoe! Mogelijke reacties… Je bent gewoon een slappe lul. Ah man, je bent leraar geworden omdat je niks anders kan. Ben je soms een homo? Je kan me niks maken jongen. Je mag me zelfs niet aanraken. Je moet er niet op letten. Ze heeft hoogstwaarschijnlijk haar regels. Je bent een klootzak net als alle anderen. Jullie zijn één pot nat.

De leerkracht doet ertoe! Reactie van de leerkracht Negeer opmerkingen ten persoonlijken titel. Verwoord en toon begrip voor de positie van de leerling. Herhaal het gewenste gedrag. Verplaats je weg van de leerling en verleg je aandacht naar een andere leerling.

De leerkracht doet ertoe! Casus Tijdens het lesgebeuren blijft een leerling alsmaar kletsen ondanks een aantal verwittigingen. Je vraagt aan de leerling haar agenda te overhandigen. De leerling legt haar agenda op de bank intussen mompelend: “Klootzak”.

De leerkracht doet ertoe! Kritiek op de persoon Als afleidingsmanoeuver Rustig ademhalen Oogcontact houden Techniek van de kapotte grammofoonplaat Laat pauzes vallen voor je iets zegt. Bouw rust in.

De leerkracht doet ertoe! Kritiek op de persoon Frustratie-agressie Wijst op eerdere negatieve ervaringen. Er klinkt steeds een verwijt in door. Emotie is zichtbaar aanwezig Rekening houden met verlies van zelfbeheersing De agressie is vaak niet persoonsgericht.

De leerkracht doet ertoe! Kritiek op de persoon Reageren op Frustratie-agressie Concretiseren (vragen stellen) Reflectie van emotie (emotie benoemen) Reflectie van inhoud (in eigen woorden herhalen) Erkenning geven/ gevoelig zijn voor de argumenten Time –out inzetten

De leerkracht doet ertoe! Instrumentele agressie Doelgerichte opbouw van spanning De verworven reputatie is een belangrijk hulpmiddel.

Omgaan met conflicten met leerlingen Reageren op instrumentele agressie Professioneel negeren Blijf rustig Erken de verworven reputatie Breng de boodschap op een rustige maar krachtige manier Maak de bedreiging expliciet

De leerkracht doet ertoe! Casus Je legt aan de leerlingen uit waarom een bepaalde activiteit niet kan plaatsvinden en één van hen onderbreekt jou met de woorden: “Wat een belachelijke uitspraak is dat!”

De leerkracht doet ertoe! Casus Na meermaals gestoord te zijn geweest tijdens de uitleg vraag je aan Max om zijn GSM af te leggen. De GSM blijft echter bellen. Op hetzelfde moment merk je dat een aantal andere leerlingen met moeite hun leedvermaak kunnen inhouden.

MEE + - .

De leerkracht doet ertoe! Effectieve grensstelling Zorg voor de relatie. Achterhalen van de oorzaken en motieven. Help de gevoelens en behoeftes te verwoorden. (Empathische houding: stimuleert samenwerkingsbereidheid). Verwoord de gevoelens en behoeftes Grensstellend naar de norm Transfer van het geleerde

De leerkracht doet ertoe! Gedragsverandering: 4 gouden regels Gedrag stoppen (effectieve begrenzing) Nieuw gedrag bekrachtigen – opname in het gedragsrepertoire door systematische bekrachtiging. Eens gedrag aangeleerd, gedrag variabel bekrachtigen Ongewenst gedrag afleren door het te negeren.