INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR) Rekendidactiek op het CPI Een onderzoek naar het effect van een lessenserie rekendidactiek, waaronder kennisclips, op de didactische kennisbasis van 2e basisjaarstudenten, van het Christelijk Pedagogisch Instituut Heidy Yorks 1 november 2016
Inhoud Onderzoekscontext Vooronderzoek Theoretisch kader Onderzoeksvraag en deelvragen Onderzoeksmethoden Resultaten Conclusie Discussie Aanbevelingen
Interventieonderzoek Onderzoekscontext Onderzoekscontext Vooronderzoek Interventieonderzoek
Vooronderzoek Onderzoeksvraag: “Wat is de huidige situatie van de studenten uit basisjaar 2 van het Christelijk Pedagogisch Instituut binnen het vak reken/wiskunde met betrekking tot de reken/wiskunde didactische kennis?” Inhoudsanalyse reken/wiskundeboeken CPI- directeur, studenten basisjaar 2, reken/wiskundedocenten . Interview
Resultaat vooronderzoek De studenten leerden niet hoe zij kinderen moeten leren rekenen.
Conceptueel model Interventieonderzoek 1. Realistisch rekenen 2. Betekenisvol leren, actief leren en samenwerkend leren 3. Reflectie Tafeldidactiek Lessenserie en reken/wiskunde digitale kennisclips Competentie vakdidactische kennisbasis
Theoretisch kader Realistische rekenvisie Actief leren Betekenisvol leren Samenwerkend leren Reflectie
Tafeldidactiek digitale kennisclips Consolidatiefase Reproducerende fase digitale kennisclips Reconstructiefase Begripsvormende fase
Fragment digitale kennisclip
Onderzoeksvraag & deelvragen Onderzoeksvraag: “In welke mate zullen de ontworpen lessenserie en de reken/wiskunde didactische digitale kennisclips gebaseerd op het realistisch rekenen bijdragen tot verbetering in de vakdidactische kennisbasis van basisjaar 2- studenten van het CPI?” Deelvragen: Hoe beoordelen de studenten van de interventiegroep van basisjaar 2 van het CPI de reken/wiskunde digitale kennisclips, opdrachten en de instructie? In hoeverre kunnen de studenten van de interventiegroep van basisjaar 2 van het CPI de didactiek inzetten bij het voorbereiden op de lessen? In welke mate is er een verschil tussen de controlegroep en de interventiegroep in de verbetering van de vakdidactische basiskennis?
Onderzoeksopzet Type onderzoek: zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek Kwantitatief deel: zuiver-experimenteel onderzoek. Kwalitatieve deel: actieonderzoek. Meetmomenten: voor-, tussen- en nameting Studenten van Bj2 van het CPI (n = 16)
Onderzoeksinstrumenten Deel vraag Instrumenten Dataverwerking en -analyse 1 Interviews Open vragen transcripties Observatielijst Waarnemingen SPSS Learner reports Open en gesloten vragen (Likert schaal: 1 tot en met 5) 2 en 3 Beoordelingsrubric organizers Gesloten vragen (Likert schaal: Zwak 1-3, Onvoldoende 4-5, Voldoende 6-7, Goed 8-10) Reflectieformulieren
Resultaten (deelvraag 1) Hoe beoordelen de studenten van de interventiegroep van basisjaar 2 van het CPI de reken/wiskunde digitale kennisclips, opdrachten en de instructie? ‘leerrijk’,‘er waren leuke opdrachten’; lessenserie voldeed aan de realistische rekenprincipes; geleerde modellen, eigenschappen en strategieën zijn praktisch toepasbaar; voldoende tools om betekenisvolle rekenlessen te geven over tafels.
Resultaten (deelvraag 2) In hoeverre kunnen de studenten van de interventiegroep van basisjaar 2 van het CPI de didactiek inzetten bij het voorbereiden op de lessen? p < .001
Resultaten (deelvraag 3) In welke mate is er een verschil tussen de controlegroep en de interventiegroep in de verbetering van de vakdidactische basiskennis? p < .001
Onderzoeksvraag interventie “In welke mate zullen de ontworpen lessenserie en de reken/wiskunde didactische digitale kennisclips gebaseerd op het realistisch rekenen bijdragen tot verbetering in de vakdidactische kennisbasis van basisjaar 2- studenten van het CPI?” Er is verbetering in de vakdidactische kennisbasis van basisjaar 2- studenten van het CPI van de interventiegroep geconstateerd. De studenten waren in staat om betekenisvolle lessen voor leerlingen van de basisschool te maken.
Conclusie De interventie is een succes geweest. De studenten die de lessenserie hebben doorlopen konden organizers maken gebaseerd op de principes van het realistisch rekenen met betrekking tot de tafeldidactiek. De studenten uit de controlegroep waren niet in staat om betekenisvolle lessen met betrekking tot het realistisch rekenen te maken.
Discussie Resultaat: Theoretisch kader: reken/wiskundige didactische competentie Resultaat: gebrek aan reken/wiskundige didactische kennisbasis
Aanbevelingen Vervolgonderzoek. Kennisclips maken m.b.t. de overige rekendomeinen. Herschrijven van de overige reken/wiskunde domeinen op basis van de realistische reken/wiskundeprincipes.
Bedankt Vragenronde