Ouderavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek OUDERS: Besluiten en acties Het onderzoek was representatief want > 55% vulde deze in Er is een algemene tevredenheid het volgende: Mijn kind komt graag naar school, Er is wederzijds respect tussen de leerkrachten en de leerlingen. Over wat de leerlingen leren: enkele tips: Meer uitdaging / meer info per BC / meer feedback over de ontwikkeling op oudercontacten / meer inpikken op de actualiteit in WO --- meer projectwerk Dit komt op ons actieplan : Regelmatig een klas- of schoolproject voorzien.
Tevredenheidsonderzoek ouders Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek ouders Er is een algemene tevredenheid over: De geplande leeruitstappen Mogen er zelfs meer zijn! --- tip: projecten in samenwerking met de omgeving Openluchtklassen Een grote meerwaarde De aanmoediging om talenten te ontwikkelen Mee te nemen in het evaluatie- en rapporterings- beleid -> breed evalueren Meer feedback hierover geven op de oudercontacten. Afspraken die op school gelden Opstellen van positieve schoolregels + visualiseren
Tevredenheidsonderzoek ouders Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek ouders De zorgwerking De zorgvisie en zorgwerking duidelijk naar de ouders communiceren --- ouderavond, leerplanavond, oudercontacten Er zijn verschillende niveau’s van ondersteuning: differentiatie, uitbreiding, projecten, een individueel aangepast traject (in overleg met het multidisciplinair team: directie, zorgcoördinator, klasleerkracht, CLB, ev. externen) om genoeg (haalbare) uitdaging te bieden voor bepaalde kinderen aanpak van de school bij eventuele problemen: Bespreking met alle participanten! Duidelijke informatie over de ontwikkeling van mijn kleuter / kind Op oudercontacten: infoavond begin schooljaar oudercontact eind oktober / half november oudercontact eind februari (voor krokusvakantie) facultatief oudercontact -> specifiek voor zorgleerlingen oudercontact einde schooljaar Een individueel oudercontact kan altijd aangevraagd worden Op het rapport --- tip: nog meer gebruiken als communicatiemiddel Mee te nemen in evaluatie- en rapporteringsbeleid
Tevredenheidsonderzoek ouders Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek ouders Er is algemene tevredenheid over: Betrokkenheid bij overleg over mijn kind oudercontacten + informele contacten Voel me welkom als ouder --- Uitstekend! De directeur Hij is bereikbaar en behulpzaam Steeds positief en zorgzaam voor de kinderen! Voor sommige ouders iets minder zichtbaar --- aanwezigheid aan de schoolpoort ‘s ochtends (behoudens andere verplichtingen!) Op maandag- en dinsdagochtend in Dorp (lager) , op donderdag in Dorp bij de kleuters Op woensdagochtend op wijkafdeling Iboe Op vrijdagochtend op Ankerschooltje De klasleerkrachten bereikbaar en behulpzaam --- schitterend!!
Tevredenheidsonderzoek ouders Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek ouders Er is algemene tevredenheid over: De maandberichten en kalender Tip: Op de maandkalender duidelijk aanduiden voor welke afdeling de activiteiten zijn! Betrokkenheid bij de werking van de school Informele momenten Lees(groot)ouders Ouderraad Hulp bij projecten De ouderraden Activiteiten, initiatieven ook opnemen in de nieuwsbrief --- via directie Facebook -> let op: wet op privacy wordt veel strenger!! Inhoudelijke aspecten (vernieuwingen) ook voorleggen op de ouderraad (op een positieve en overtuigende manier)
Tevredenheidsonderzoek ouders Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek ouders Er is algemene tevredenheid over: Hygiëne op school Aanbevelingen: Mondjes afkuisen -> bij voorkeur met vochtige (wegwerp)doekjes Verluchting van de klas -> ook tijdens de winter raam af en toe eens open zetten. Opfrisbeurt van keuken en toilet IBOE -> klusjesdag met ouders Veiligheid school Poort beveiligen Anker EHBO tijdens opvang --- herhaling vorming EHBO voor personeel Schoolomgeving is veilig Samen met ouderraad eventuele acties opzetten
Tevredenheidsonderzoek ouders Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek ouders Het huiswerkbeleid Opvolgen van het huiswerkbeleidsplan en hierover communiceren met de ouders: infoavond september! -> duidelijkheid voor iedereen Communicatie over schoolactiviteiten --- actiepunt: maandelijkse nieuwsbrief op schoolniveau (jaarthema, combinatie van verslag op basis van de voorbije maandkalender + nieuwe maandkalender) --- publicaties na goedkeuring directie
Waarom lid worden van de ouderraad? Op de hoogte blijven van: Stand van zaken: bouwwerken, onderwijskundige en organisatorische aspecten, ... Geven van advies Bezorgdheden vanuit de ouders bespreken Zoeken naar oplossingen om eventuele problemen aan te pakken Ondersteunen van de schoolwerking Financieel én organisatorisch Aantal bijeenkomsten en activiteiten: Om de 4- 6 weken
Ouderavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek LEERLINGEN: Besluiten en acties Grote tevredenheid bij de leerlingen!!! Grote tevredenheid over wat zij leren Netheid … Speelplaats en toiletten !! Tip: beurtsysteem opruimen per klas/ bordjes met positieve afspraken o.a. aan de binnenkant van de toiletdeuren Middagactiviteiten (sport en spel)!! Directeur is bereikbaar (+/-) Tip: brievenbus op speelplaats + opvolging
Tevredenheidsonderzoek leerlingen Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek leerlingen Rekenen, taal, WO, godsdienst, muziek, Frans Toch ongeveer 1/3 van de leerlingen die dit minder graag doen … Hoe kunnen we ervoor zorgen dat alle domeinen toch aantrekkelijk zijn voor alle leerlingen? Projectmatige aanpak? -> ZILL (Zin in Leven / Leren = nieuwe leerplanconcept) Doelgericht Meer loskomen van methodes Meer inspelen op initiatieven van leerlingen Meer uitdagen
Tevredenheidsonderzoek leerlingen Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek leerlingen Turnen en zwemmen !!! Prima Dit houden als sterkte: de gezonde, sportieve basisschool Middagactiviteiten Bewegingstussendoortjes Deelname aan SVS-activiteiten Deelname aan sportdagen Er komt een nieuwe turnzaal! Computerles !!! Dit ook nog versterken!
Tevredenheidsonderzoek leerlingen Infoavond 30 mei 2017 Tevredenheidsonderzoek leerlingen Hebben het naar hun zin in de klas Vriendschappen op school Duidelijke regels over wat ik mag en niet mag Toffe meester en juffen Leerkracht luistert goed als ik problemen heb Leerkracht laat mij uitspreken in de klas Leerkracht legt alles goed uit Leerkracht helpt als iets niet goed lukt Leerkracht zorgt ervoor dat er niet gepest wordt in de klas !! Ik voel me aanvaard zoals ik ben Aangename sfeer in de klas Wat ik leer vind ik nuttig voor later Ik eet ‘s middags graag op school: Soms worden problemen in de refter aangegeven (Dorp) -> afspraken visualiseren en consequent opvolgen Toch worden de mensen van het middagtoezicht gerespecteerd!
Besluiten Infoavond 30 mei 2017 We koppelen acties aan de opmerkingen / tips die uit de bevragingen komen. Dit zijn ACTIEpunten die we volgend schooljaar zeker opnemen: Maandelijkse nieuwsbrief op schoolniveau Regelmatig een klas- of schoolproject voorzien Jaarthema in de verf zetten (o.a. in nieuwsbrief) Rapportinhoud ‘breder’ en duidelijker maken (verschillende domeinen / talenten!) Opstellen en visualiseren van positieve schoolregels Zorgvisie en zorgwerking naar de ouders toe duidelijk communiceren Inhoudelijke aspecten (vernieuwingen) ook voorleggen op de ouderraad (op een positieve en overtuigende manier) Beurtsysteem opruimen per klas Meer projectmatige aanpak
Onze missie en onze visie Infoavond 30 mei 2017 Onze missie en onze visie Missie: waarvoor staan we? Vanuit de christelijke identiteit Als basis van de visie Visie: waarvoor gaan we? Als basis voor de dagelijkse klas- en schoolpraktijk. Concretisering van de missie Dynamisch
onderwijsprofessionals ervaringsdeskundigen Infoavond 30 mei 2017 Onze missie Wij dromen van een school ... waar alle betrokkenen graag samenwerken, vanuit een solidariteit voor ieder mens, klein of groot, dichtbij of veraf, waar we samen de verantwoordelijkheid opnemen voor de opvoeding van onze kinderen. onderwijsprofessionals kind ervaringsdeskundigen Onderwijs geven Opvoeden
Infoavond 30 mei 2017 Wij dromen van een school ... Waar kinderen zich veilig en geborgen mogen voelen, waar kinderen liefdevol en met de nodige zorg worden begeleid in hun groei. Waar kinderen degelijk worden voorbereid op de maatschappij van vandaag en morgen. Wij dromen van een school ... Waar niemand volmaakt hoeft te zijn, Waar we iedereen nieuwe kansen geven, Waar fouten worden benut als hefboom om te leren, Waar we geloven in de groei van ieder mens, Waar we hoopvol uitkijken naar ieders toekomst.
Helpt u mee onze droom waar te maken? Infoavond 30 mei 2017 Wij dromen van een school ... Waarbij we, vanuit onze christelijke waarden, Samen bouwen aan een eerlijke en rechtvaardige wereld. We geloven dat we, met respect voor ieders eigenheid, onze kinderen leren omgaan met de brede diversiteit. Het lijkt misschien wat hoog gegrepen Maar toch is dit onze droom, ons ideaal. We proberen onze droom waar te maken door elke dag kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden, Ruimte te laten voor gesprekken, bezinning, gebed en vieringen en door activiteiten te organiseren die de verbondenheid versterken. Samen zijn we sterk! Helpt u mee onze droom waar te maken?
Infoavond 30 mei 2017 Onze visie (de uitgeschreven tekst vindt u onder “schoolvisie” op onze website) Concretisering van de missie Gebaseerd op
Werken aan de schooleigen christelijke identiteit Infoavond 30 mei 2017 Werken aan de schooleigen christelijke identiteit Verantwoordelijkheid Menswaardigheid Solidariteit Vreugde Liefde Dankbaarheid Verwondering Respect Zorg Vertrouwen Verdraagzaamheid Vergeving Hoop Vriendelijkheid troost
Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Infoavond 30 mei 2017 Werken aan een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod Harmonische ontplooiing van de hele persoon Alle ontwikkel- en leerdomeinen komen evenwaardig aan bod. Horizontale samenhang Verticale samenhang Investeren in de ontwikkeling van competenties Vaardige informatieverwerkers Mediawijzer Leren leren Sociale vaardigheden Motorische ontwikkeling
Infoavond 30 mei 2017 Werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat en een doeltreffende didactische aanpak.
Positieve klas- en schoolregels Infoavond 30 mei 2017 Positieve klas- en schoolregels De Gouden weken Fouten maken is eigen aan het leren Positieve, veilige en rijke leeromgeving Groepsvormende activiteiten Betrokkenheid en welbevinden Betekenisvolle taken Leefwereld van de kinderen Diepgaand leren leeruitstappen Coöperatief leren Hoge maar haalbare doelen Ondersteuning door interactie Sociale relaties doen werken Stimuleren van creatief denkvermogen Geloven in groeikracht
Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg. Infoavond 30 mei 2017 Werken aan de ontplooiing van ieder kind, vanuit een brede zorg. Open en eerlijke communicatie Goede samenwerking Oudercontacten Kindcontact IAC zorgcoördinator Uitbreiding van de zorg CLB externen remediëring herhaling Verhoogde zorg verdieping uitbreiding lkr feedback Sterke instructies observeren Brede basiszorg analyseren remediëring
Werken aan de school als gemeenschap en organisatie Infoavond 30 mei 2017 Werken aan de school als gemeenschap en organisatie tevredenheid
Opvolging / ondersteuning Opvoeding Oudercontacten Infoavond 30 mei 2017 Interesse Opvolging / ondersteuning Opvoeding Oudercontacten Ondersteuning bij les- of schoolactiviteiten Ouderraad Schoolraad
Leerlingparticipatie Infoavond 30 mei 2017 Leerlingparticipatie Leef – en belevingswereld Inbreng invulling thema’s, projecten, ... Waarover willen de kinderen leren? Invulling feestactiviteiten, sportdagen, ... Leerlingenraad Verantwoordelijkheden opnemen Klasgesprekken ...
Professionele leergemeenschap Infoavond 30 mei 2017 overheid ouders School-bestuur Professionele leergemeenschap Scholen-gemeen-schap Lokale gemeen-schap CLB Andere externe partners kind
De schoolorganisatie voor schooljaar 2017 - 2018 DORP ANKER IBOE K1 Juf Lydia 1/2 + juf Elke 1/2 KA1 Juf Kristine KG1 Juf Marijke K2/3 Juf Annemie 4/5 + juf Kim 1/5 KA2/3 Juf Hilde 4/5 + Juf Kim 1/5 KG2/3 Juf Lieve 1/2 + Juf Elke 1/2 Kinderverzorgster Christine Kleuterturnen Juf Kim 1L Juf Nathalie 1/2 + juf Claudine 1/2 1/2LG Juf Wendy 2L Juf Els 3/4LG Juf Katelijne 4/5 + Meester Wim 1/5 3L Juf Hilke 4L Juf Claudine 1/2 + Juf Hilke 1/2 5L Meester Hubert 6L Juf Heidi
Aanpassing in organisatie lager Dorp 2017 - 2018 maandag dinsdag woensdag donderdag Vrijdag 1ste leerjaar 3de leerjaar 4de leerjaar 2de graad 1ste leerjaar VM Nathalie Hilke Claudine LO zwemmen NM Aanpassing in organisatie lager Dorp 2017 - 2018 3de en 4de leerjaar Dorp wordt een graadsklas in de namiddag en woensdagvoormiddag (3de leerjaar: 16 leerlingen / 4de leerjaar: 9 leerlingen => 25 leerlingen samen) Juf Nathalie is klastitularis van het eerste leerjaar samen met juf Claudine. Juf Nathalie geeft les op maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagvoormiddag. Juf Claudine op de andere momenten. Juf Claudine is klastitularis van het 4de leerjaar en geeft les op maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagvoormiddag. Hilke Moens is klastitularis van het 3de leerjaar en neemt in de namiddag de 2de graad. Bewegingsopvoeding (LO) 1ste en 3de /4de ligt op woensdagvoormiddag. Elke week dezelfde, duidelijke structuur (zowel voor de leerkrachten als voor de betrokken leerlingen) In de voormiddag zijn alle klasgroepen opgesplitst – de hoofdvakken taal en wiskunde kunnen dan gegeven worden – telkens door een vaste leerkracht zodat opvolging verzekerd is In de namiddag kan meer de nadruk gelegd worden op wereldoriëntatie, muzische opvoeding, schrift, godsdienst, …
Bewegings-opvoeding Lager Meester Wim (10/24) + Juf Isabelle (6/24) ICT-coördinator Meester Bram (5/36) Zorgcoördinator Juf Katrien (12/36) Administratieve medewerkers Anne Van Caelenberg (8/36) + Inge Janssens (12/36) Directeur Mr. Joris (4/5) + Juf Katrien (1/5)