De toekomst van de financiële verhouding Rijk - gemeenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Verdeling gemeentefinanciën: een vernieuwd recept
Introductie Rfv •Onafhankelijke adviesraad •Samenstelling •Aard adviezen •Taakopvatting •Onderzoek, kennis en educatie •Werkwijze.
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Rol en positie van de toekomstige Raad Koos van Dijken Senior-onderzoeker en projectleider Debat Binnenlands Bestuur, 27 februari 2014.
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Hypotheekvormen Er zijn diverse hypotheekvormen mogelijk. Elke vorm met z'n eigen kenmerken en z'n eigen voordelen. Het hangt dus van uw omstandigheden.
WMO Praat mee!.
De inhoud en invoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) DATUM1 december 2005 PLAATSNISB Bewegen als levenslange uitdaging.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
Risico’s en gevaren van techniek
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Minisymposium ChristenUnie
Het persoongebonden budget en gemeentelijk beleid Persoons gebonden bekostiging Persoons gebonden bekostiging.
Ondernemersfondsen in Nederland
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Kansen & uitdagingen Een b r e d e participatiewet
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
Onderzoek verdeelmodel inkomensdeel Participatiewet 2015
Zorg nieuwe stijl.
Presentatie Geert Keser 5 november 2010
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Prof. dr. Kees Goudswaard Delta Lloyd Congres Pensioenvisie 2011 Haarlem, 13 oktober 2011 Faculteit der Rechtsgeleerdheid Afdeling Economie Kunnen we verder.
Prikkels in de financiële verhoudingen
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Wijziging van de ozb in breder perspectief 4 november 2003.
Decentralisatie zin & onzin
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Presentatie ABVAKABO 10 april 2006 Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Gemeentelijk armoedebeleid, koopkracht en armoedeval Maarten Allers COELO Centrum voor onderzoek van de economie.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Programma 6 oktober uur Welkom uur Doel en achtergrond KBW uur Het instrument KBW uur Oefenen met de beslisboom.
Solidariteit in het sociaal domein Regionaal verdelen van kosten en risico’s, balans en vooruitblik Ard Schilder, 5 november 2015 Tijd voor een relatie.
Toelichting advies Rfv Verdeling budget Participatiewet Toelichting aan de Tweede Kamercommissie Sociale Zaken en Werkgelegenheid Michiel van Haersma Buma,
Informatie Stand van Zaken 3 decentralisaties Commissie CSWO
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Op weg naar een PVVP+ Kaderstellende discussie 3e ronde 16 juli 2004  Bestuurlijke samenwerking, 2e kaderstellende discussie  Ontschotting, 1e (vrije)
De financiële klappen voor Enschede Eelco Eerenberg 28 augustus 2015.
SER Symposium 6 oktober 2010 Hoe houden we langdurige zorg betaalbaar? Paul Besseling Programmaleider zorg Centraal Planbureau.
Seminar asset management provincie Noord-Holland Grip op beheer en MEER Asset management in de gemeente Houten 4 maart 2015.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Kosten sociaal domein 2015 COMMISSIE SAMENLEVING 29 MAART 2016.
1 Bas Toorenburg TIM BV in de Zorg 2007 V01 Financiën in de gezondheidszorg Bas Toorenburg Oktober 2007.
Rijk geschakeerd! Decentralisatie en participatie: trends, relaties en gevolgen Prof. dr. Kim Putters Waalwijk, 7 november 2014.
Perspectiefnota Commissie Bestuur en Strategie 11 mei 2015.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Faculteit economie en bedrijfskunde COELO Financiële verhouding Rijk gemeenten: hoe verder? Inspiratiedag Lokale Democratie in de Steigers Leusden, 5 oktober.
Meicirculaire 2017 gemeentefonds
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Eerst de politiek, dan de techniek
Regionale raadsbijeenkomst
Risicodeling Jeugdzorg ZOU
Bijeenkomst zorgtafel J&O
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
Kluwer The end of Publishing
Van beleid tot regelgeving
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
H3-7 De overheidsfinanciën
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Algemene Implementatie
Evaluatie Verdeelmodellen Sociaal Domein
Bertine Schouten-Willemsen Contractmanager aardgasvrij Nijmegen
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

De toekomst van de financiële verhouding Rijk - gemeenten ESBL studiemiddag De toekomst van de gemeentefinanciën Rotterdam, 14 februari 2017 Maarten Allers

Bestuurlijke ontwikkelingen gaan snel Decentralisatie Schaalvergroting Regionalisatie Focus verschuift van publieke naar persoonsgebonden diensten Toenemende rol burgers en maatschappelijke organisaties Financiële verhoudingen lopen achter

Probleem (1): Discussie gaat te vaak over techniek Financiële verhoudingen vergen fundamentele politiek-maatschappelijke keuzes Daarna moet pas de techniek aan bod komen Eerst de politiek, dan de techniek!

Probleem (2): Discussie gaat te vaak alleen over onderdelen Gemeentefonds Lokaal belastinggebied Specifieke uitkeringen Decentralisaties Maar: een hangt met ander samen - partiële analyse werkt niet

Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) Herbezinning Raad voor de financiële verhoudingen (Rfv) fundamentele herbezinning advies Eerst de politiek, dan de techniek Januari 2017 Ministerie van BZK traject herziening financiële verhoudingen werk in uitvoering voorjaar 2017: notitie

Financiële verhoudingen hangen af van maatschappelijke voorkeuren Eerst politieke keuzes maken Daaruit volgen gewenste financiële verhoudingen

Financiële verhoudingen hangen af van maatschappelijke voorkeuren Eerst politieke keuzes maken Daaruit volgen gewenste financiële verhoudingen Hoe? Door beslissen, betalen en genieten in één hand te leggen Wie bepaalt, betaalt Dus niet “winkelen met andermans portemonnee” Samengevat in beslisboom

Beslisboom Rfv: de politieke keuzes Bron: Rfv: Eerst de politiek, dan de techniek

Keuze 1: mate van gemeentelijke beleidsvrijheid Beleidsvrijheid betekent hier: uitkomsten van beleid mogen van gemeente tot gemeente verschillen Beleidsvrijheid verschilt per beleidsterrein Geregeld in de wet, maar ook bepaald door maatschappelijke verwachtingen

Maatschappelijke ondersteuning Voorbeelden gemeentelijke taken   Veel beleidsvrijheid Publieke diensten Wegenbeheer Cultuurbeleid Persoonsgebonden diensten Maatschappelijke ondersteuning Participatie

Weinig beleidsvrijheid Voorbeelden gemeentelijke taken   Veel beleidsvrijheid Weinig beleidsvrijheid Publieke diensten Wegenbeheer Cultuurbeleid Bevolkingsadministratie Organiseren verkiezingen Persoonsgebonden diensten Maatschappelijke ondersteuning Participatie Uitgeven paspoorten Bijstand

Weinig beleidsvrijheid Voorbeelden gemeentelijke taken   Veel beleidsvrijheid Weinig beleidsvrijheid Publieke diensten Wegenbeheer Cultuurbeleid Bevolkingsadministratie Organiseren verkiezingen Persoonsgebonden diensten Maatschappelijke ondersteuning Participatie Uitgeven paspoorten Bijstand ?

Wanneer weinig beleidsvrijheid? Als “product” landelijk uniform moet zijn Paspoort, verkiezingen Tweede Kamer

Wanneer weinig beleidsvrijheid? Als “product” landelijk uniform moet zijn Paspoort, verkiezingen Tweede Kamer Bij landelijk gevoelde solidariteit Bijstandsuitkering moet overal even hoog (vinden we) Vaak bij persoonsgebonden diensten

Wanneer weinig beleidsvrijheid? Als “product” landelijk uniform moet zijn Paspoort, verkiezingen Tweede Kamer Bij landelijk gevoelde solidariteit Bijstandsuitkering moet overal even hoog (vinden we) Vaak bij persoonsgebonden diensten Landelijke politieke keuzen

Wanneer weinig beleidsvrijheid? Als “product” landelijk uniform moet zijn Paspoort, verkiezingen Tweede Kamer Bij landelijk gevoelde solidariteit Bijstandsuitkering moet overal even hoog (vinden we) Vaak bij persoonsgebonden diensten Geldt dit niet, dan is maximale gemeentelijke zeggenschap gewenst Kosten en baten voorzieningen lokaal afwegen Op basis van lokale wensen Maatwerk, geen landelijke eenheidsworst Landelijke politieke keuzen

Keuze 2: mate van verevening Geen verevening, dan grote verschillen in voorzieningenniveau en belastingdruk Sommige gemeenten hebben relatief veel “klanten” (schoolgaande kinderen, hulpbehoevende ouderen, …) Sommige gemeenten hebben meer “fysieke” kosten (slappe bodem, groot buitengebied) Belastingcapaciteit verschilt

Keuze 2: mate van verevening Financiële verhoudingswet: derde aspiratieniveau van Goedhart Maar die keuze kan natuurlijk worden aangepast Gewenste verevening kan voor elk beleidsterrein anders zijn Verevening belangrijker bij persoonsgebonden diensten

Bron: Rfv: Eerst de politiek, dan de techniek

Keuze 2: mate van verevening Vier mogelijke redenen om te willen verevenen Rechtvaardigheid gelijkwaardig voorzieningenniveau Doelmatigheid locatiekeuze Verzekering tegen regionale schokken inzakkende bedrijfstakken, krimp Maakt prestaties lokale bestuurders zichtbaar maatstafconcurrentie

Keuze 2: mate van verevening Vier mogelijke redenen om te willen verevenen Rechtvaardigheid gelijkwaardig voorzieningenniveau Doelmatigheid locatiekeuze Verzekering tegen regionale schokken inzakkende bedrijfstakken, krimp Maakt prestaties lokale bestuurders zichtbaar maatstafconcurrentie

Keuze 2: mate van verevening Vier mogelijke redenen om te willen verevenen Rechtvaardigheid gelijkwaardig voorzieningenniveau Doelmatigheid locatiekeuze Verzekering tegen regionale schokken inzakkende bedrijfstakken, krimp Maakt prestaties lokale bestuurders zichtbaar maatstafconcurrentie

Keuze 2: mate van verevening Vier mogelijke redenen om te willen verevenen Rechtvaardigheid gelijkwaardig voorzieningenniveau Doelmatigheid locatiekeuze Verzekering tegen regionale schokken inzakkende bedrijfstakken, krimp Maakt prestaties lokale bestuurders zichtbaar maatstafconcurrentie

Keuze 2: mate van verevening Nadelen verevenen Huishoudens en bedrijven vestigen zich op “dure” plekken Slappe bodem Gemeenten kunnen investeringen niet “terugverdienen” uit hogere woz-waarden Stijgende waarde verdeeld over alle gemeenten

Assenkruis Rfv

Waar zijn we nu? D A C B

Waar zijn we nu? ?

Verschilt per beleidsterrein Riolering Bijstand Wegen Cultuur

Keuzes gemaakt? → Financiële verhoudingen volgen Uitgangspunt: Wie bepaalt, betaalt Niemand moet kunnen winkelen met andermans portemonnee Voorwaarde voor goede afweging van alle kosten en baten

Keuzes gemaakt: financiële verhoudingen volgen Bron: Rfv: Eerst de politiek, dan de techniek

Taken met weinig beleidsvrijheid Beschikbaarheid van voldoende geld staat voorop, dus verevenen Elke gemeente moet kunnen voldoen aan de landelijke norm! Bekostiging via specifieke middelen Prijzen (paspoort, rioolheffing) Kostendekkende rijksuitkering

Taken met weinig beleidsvrijheid Beschikbaarheid van voldoende geld staat voorop, dus verevenen Elke gemeente moet kunnen voldoen aan de landelijke norm Bekostiging via specifieke middelen Prijzen (paspoort, rioolheffing) Kostendekkende rijksuitkering Kostendekkende uitkering prikkelt niet tot doelmatigheid Prikkel inbouwen Voorbeeld: bijstand Bij prijzen: transparantie belangrijk Vergelijking met andere gemeenten prikkelt tot doelmatigheid

Taken met veel beleidsvrijheid Bekostigen uit algemene middelen Lokale afweging kosten tegen baten Groot deel uit eigen belasting Geeft betere afweging dan bij rijksuitkering

Taken met veel beleidsvrijheid Bekostigen uit algemene middelen Lokale afweging kosten tegen baten Groot deel uit eigen belasting Geeft betere afweging dan bij rijksuitkering Verevening belastingcapaciteit: hoe ver ga je? Neemt prikkel tot ontwikkeling weg Alternatief: waardestijging vertraagd verevenen, bijv. na 10 jaar Naast belasting: kleine algemene uitkering Minder verevenend, want verschillen zijn hier meer geaccepteerd Ongelijkheid gaat over mensen, niet over gemeenten Eenvoudiger verdeelsysteem Geen prikkels inbouwen

Randvoorwaarden lokale belastingen Belasting zijn belangrijk instrument rijksbeleid Macroeconomische stabilisatie Inkomensbeleid Herverdelend beleid niet uit lokale belasting bekostigen Rijken trekken dan weg uit gemeenten met veel “klanten” Geld ook voor persoonsgebonden diensten Aandeel lokale belastingen kan dus niet naar 100% Maar kan wel flink omhoog, zie buitenland Begin maar eens met een verdubbeling Alleen aan cultuur en recreatie wordt al meer uitgegeven dan de ozb nu opbrengen Inclusief Wegen en Economische Zaken kom je op meer dan een verdubbeling

Randvoorwaarden gemeentefonds Gemeenten hebben behoefte aan stabiliteit Stel regels vast en houd je er ook aan Dus geen ad hoc kortingen meer! Meerjarige zekerheid gewenst Koppel algemene uitkering aan vierjarige uitgavenplafonds Rijk ipv feitelijke uitgaven

Bron: Rfv: Eerst de politiek, dan de techniek

Toepassen beslisboom leidt tot andere uitkomsten Tegenstrijdige en opportunistische keuzes hebben het systeem verrommeld Voorbeeld: van gemeenten wordt verwacht dat zij eigen beleid voeren – dat impliceert een groter belastinggebied Voorbeeld: sociaal domein. Bekostiging uit algemene uitkering verdraagt zich niet met verregaande rijksbemoeienis Afblijven of kostendekkende rijksuitkering

Beslisboom is tweerichtingsverkeer Bevalt de uitkomst niet, dan heb je ergens een verkeerde afslag genomen Niet meer lokale belastingen? Dan kies je dus niet voor veel beleidsvrijheid!

Politiek: fundamentele keuzes maken Optimale financiële verhoudingen volgen niet uit technische criteria Economische wetenschap geeft wel richtlijn Maar het gaat ook om politieke/morele afwegingen Laat het dus niet aan de vakspecialisten over! Kijk naar het geheel, focus niet op onderdelen

Stellingen Gezien de bestaande (geopenbaarde) politieke keuzes zou het gemeentelijke belastinggebied veel groter moeten zijn. Overheveling van de integratie-uitkering Sociaal Domein naar de algemene uitkering is alleen wenselijk als gemeenten op dat terrein zelf het beleid mogen bepalen – dus als verschillen worden geaccepteerd. Dat is niet het geval. Zelfs het beste systeem faalt als het Rijk zich niet aan zijn eigen regels houdt.