Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

Inschrijven - stroomdiagram
Redelijke aanpassingen t.a.v. personen met een beperking
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Het ontwikkelingsperspectief
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Onderwijs voor personen met een handicap
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Evaluatie van een proces
Implementatie HGD/ HGW
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
1zorg-route.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Handelingsgericht werken
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Pass’t Montessorionderwijs ?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
competentieontwikkeling
Kunstonderwijs op maat
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
MANTELZORGGESPREK.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
April 2014 Opleiding JGZ Antwerpen
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Wetenschappelijke review naar de doeltreffendheid van de eindtermen Informatiesessie 23 april 2015.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Onderwijs aan zieke kinderen en jongeren
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
M-Decreet Decreet betreffende maatregelen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften CLB Brussel GO!
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
M-decreet Een korte toelichting.
Wijzigende regelgeving sector Basisonderwijs Ingrid Verstrepen.
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Wat houdt het M-decreet in?. HET BEGRIP M-DECREET.
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Opleiding voor schoolsecretariaten
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Toelatingsvoorwaarden 01/09/2014
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Inschrijven - stroomdiagram
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Team charter Instrument.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Workshop Afspraken maken
Ouderavond voor ouders en verzorgers van de leerlingen van CBS de Tarissing
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein

Codi- dag Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Overzicht: 1. Wat zegt het M – decreet? 2. Richtlijnen & sjablonen GO! 3. Reflectie / vragen

Doelstellingen - Zicht hebben op de procedure die doorlopen dient te worden bij een inschrijving onder ontbindende voorwaarde - Zicht hebben op de rollen van alle betrokkenen bij een inschrijving onder ontbindende voorwaarde - Kennis hebben van de sjablonen en de wijze waarop deze gehanteerd worden bij het doorlopen van de procedure

Inschrijving ontbindende voorwaarde Wat zegt het M – decreet?

Wat zegt het M – decreet? §2. Leerlingen die beschikken over een verslag als vermeld in artikel 15 worden door een school voor gewoon onderwijs onder ontbindende voorwaarde ingeschreven.

Wat zegt het M – decreet? De school organiseert overleg met de ouders, de klassenraad en het CLB, over de aanpassingen die nodig zijn om de leerling mee te nemen in het gemeenschappelijk curriculum of om de leerling studievoortgang te laten maken op basis van een individueel aangepast curriculum.

Wat zegt het M – decreet? Indien na het overleg de school de disproportionaliteit van de aanpassingen die nodig zijn, bevestigt, wordt de inschrijving ontbonden op het moment dat deze leerling in een andere school is ingeschreven en uiterlijk 1 maand, vakantieperioden niet inbegrepen, na de kennisgeving van de bevestiging van de disproportionaliteit.

Inschrijving ontbindende voorwaarde REGELGEVING Kader voor inschrijving ontbindende voorwaarde ! Onvoldoende handvatten / specificaties GO! Ontwikkeling duidelijke richtlijnen (cfr. Uniformiteit)  systematisch en transparant (~HGW)  ° schrijfwijzer + sjablonen

Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Procedure  2 overlegmomenten  3 duidelijke stappen 1. Relevante aanpassingen (overleg 1) 2. Redelijkheid van aanpassingen (overleg 2) 3. besluitvorming (overleg 2) ! Voor elke stap = sjabloon (zie bijlage)

Stap 1: Relevante aanpassingen van materiële of immateriële aard op de participatie van een persoon met een handicap “ Elke concrete maatregel die de beperkende invloed van een onaangepaste omgeving neutraliseert.”

Stap 1: Relevante aanpassingen  Beschikbaarheid verslag = intern overleg school, eventueel ondersteund door CLB  Doel overleg = Vertalen van onderwijsbehoeften (cfr. Verslag) naar relevante aanpassingen = aanpassingen die relevant zijn voor de leerling  Formuleren van aanpassingen op basis van onderwijsbehoeften én aftoetsen aan 4 criteria

Stap 1: relevante aanpassingen Aftoetsen aanpassingen aan 4 criteria:  Is de aanpassing doeltreffend?  Maakt de maatregel evenwaardige participatie mogelijk?  Zorgt de maatregel ervoor dat de persoon zelfstandig kan participeren of wordt zelfstandigheid nagestreefd?  Waarborgt de maatregel de veiligheid van de persoon?

Stap 1: Relevante aanpassingen Illustratie: Casus Jonas Nood aan korte instructies en betrokkenheid van leerkracht bij instructies. Leerkracht geeft korte, mondelinge instructies. Leerkracht volgt op of Jonas de instructie begrepen heeft en de informatie heeft opgenomen alvorens hij de volgende stap zet. Leerkracht geeft een verlengde instructie bij complexe opdrachten.

Stap 1: Relevante aanpassingen Illustratie: Casus Jonas

Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: directeur Vooraf  Inschrijving onder ontbindende voorwaarden, samen met de ouders en leerling tijdens een eerste gesprek. Ouders en leerling informeren over het traject dat de school samen met hen zal doorlopen.  Op de hoogte brengen van de relevante betrokkenen en partners over de inschrijving onder ontbindende voorwaarden.  Organiseren van het 1 ste overleg met de relevante betrokkenen en partners. Tijdens  Bewaken van de zorgvisie van de school.  Sturen van het overleg  Aftoetsen van de geformuleerde aanpassingen aan de vier criteria Na  Alle betrokkenen op de hoogte brengen van de relevante aanpassingen die geformuleerd werden

Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: zorgcoördinator Vooraf  Doornemen van het verslag, bezorgd door de ouders, en zicht krijgen op het functioneren van de leerling.  Analyse van de specifieke onderwijsbehoeften.  Voorbereiden en invullen ‘Sjabloon relevante aanpassingen’. Tijdens  Coachen, versterken, stimuleren en inspireren van de leerkracht bij het samen formuleren van relevante aanpassingen.  Aanvullen van ‘Sjabloon relevante aanpassingen’ Na  Finaliseren ‘Sjabloon relevante aanpassingen’  ‘Sjabloon relevante aanpassingen’ bezorgen aan directeur

Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: (vak)leerkracht(en) Tijdens  Actief zoeken naar de relevante aanpassingen die noodzakelijk zijn om de leerling mee te nemen in een IAC binnen de eigen school  Formuleren van relevante aanpassingen aan de hand van de 4 criteria

Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: ouders/leerling Voor Bezorgen het verslag aan de directeur van de school Tijdens Expliciteren van verwachtingen ten opzichte van de school Beluisteren van wat de school kan doen op tegemoet te komen aan de onderwijs – en opvoedingsbehoeften van de leerling.

Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: CLB-medewerker Voor  CLB - team op de hoogte stellen van de opstart van een IAC op een school.  Overlopen van het verslag tijdens het teamoverleg. Tijdens  Aanvullingen en/of feedback geven over de geformuleerde relevante aanpassingen. Na  Verloop van het 1 ste overleg terugkoppelen naar het CLB – team.

Stap 2: Redelijkheid van aanpassingen  Tweede overleg met ouders, CLB, leerling en andere betrokkenen  Nagaan of relevante aanpassingen ook redelijk zijn = wettelijk voorgeschreven criteria!  Sjabloon redelijkheid van aanpassingen (zie bijlagen)

Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Procedure 1.Relevante aanpassingen die onmiddellijk beschouwd kunnen worden als redelijke aanpassingen gezien de vanzelfsprekendheid aanvinken.  onmiddellijk aanvinken op sjabloon relevante aanpassingen

Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Procedure 2. Relevante aanpassingen die minder vanzelfsprekend zijn = afweging = sjabloon redelijkheid van aanpassingen ! Gehele impact beschouwen ! Geheel is meer dan de som der delen

Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Criteria  Wat is de financiële impact?  Wat is de organisatorische impact?  Wat is de impact op de omgeving en gebruiksmogelijkheden voor andere gebruikers?  Wat is de te verwachten frequentie en duur van het gebruik?  In hoeverre ontbreekt er een alternatief?  Wat met het verzuim van voor de hand liggende of wettelijke voorschriften?

Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Procedure Indien een aanpassing onredelijk is …  Onderscheid tussen noodzakelijke en niet noodzakelijke, onredelijke aanpassingen a) Niet noodzakelijk = alsnog in staat om participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen b) Noodzakelijk = niet meer in staat om participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen

Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Procedure a. Niet noodzakelijk = meegenomen in afweging ten opzichte van de andere onredelijke aanpassingen ! Maar op zich niet voldoende doorslaggevend om te ontbinden b. Noodzakelijk = op zich voldoende doorslaggevend in de eindbeslissing om de inschrijving te ontbinden

Illustratie Casus Jonas

Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Rolverdeling Voor -De directeur organiseert het overleg over de afweging van de redelijkheid van aanpassingen. -De directeur brengt alle relevante betrokkenen op de hoogte en nodigt hen uit voor het overleg. -De directeur stuurt het overleg. -De zorgcoördinator/leerlingbegeleider print het ‘sjabloon redelijkheid van aanpassingen’.

Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Rolverdeling Tijdens -actieve en positieve betrokkenheid van elkeen  mate van input zal verschillen -De zorgcoördinator of leerlingbegeleider is verantwoordelijk voor het vervolledigen van het ‘sjabloon redelijkheid van aanpassingen’.

Stap 3: Besluitvorming  Sjabloon besluitvorming  A. Noodzakelijke onredelijke aanpassingen = ontbinden van inschrijving B. Niet noodzakelijke onredelijke aanpassingen = afweging tov geheel van aanpassingen  Niet aantal aanpassingen, maar de betekenis van aanpassingen voor participatie zijn bepalend!

Stap 3: Besluitvorming Indien het geheel van redelijke en onredelijke maar niet noodzakelijke aanpassingen de leerling: toelaten om voldoende te participeren aan het gewoon onderwijs, dan wordt de inschrijving gerealiseerd. niet toelaten om voldoende te participeren aan het gewoon onderwijs, dan wordt de inschrijving ontbonden.  RESULTEERT IN 4 MOGELIJKHEDEN

Stap 3: Besluitvorming 1.De relevante aanpassingen worden als redelijk beschouwd en de inschrijving onder ontbindende voorwaarden wordt gerealiseerd 2.Relevante aanpassingen worden als onredelijk én niet noodzakelijk beschouwd. Het realiseren van het geheel van deze aanpassingen is niet noodzakelijk om het participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen. De inschrijving onder ontbindende voorwaarden wordt gerealiseerd.

Stap 3: Besluitvorming 3. Relevante aanpassingen worden als onredelijk én niet noodzakelijk beschouwd. Het realiseren van het geheel van deze aanpassingen is echter wél noodzakelijk om het participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen. De inschrijving onder ontbindende voorwaarden wordt ontbonden. 4. Relevante aanpassingen worden als onredelijk beschouwd én zijn noodzakelijk om het participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen. De inschrijving onder ontbindende voorwaarden wordt ontbonden.

Besluitvorming Rolverdeling Rolverdeling bij het doorlopen van de procedure ‘Besluitvorming ’ Voor -De redelijkheid van aanpassingen is in kaart gebracht. -Het ‘Sjabloon eindbeslissing’ wordt afgedrukt. Tijdens -Het geheel van onredelijke aanpassingen wordt afgewogen door het schoolteam. -Het ‘Sjabloon eindbeslissing’ wordt vervolledigd door de directeur. Na -De directeur bevestigt het resultaat van de afweging formeel aan de ouders aan de hand van de 3 sjablonen (relevante aanpassingen, redelijkheid van aanpassingen, eindbeslissing). Vanaf deze bevestiging kan de inschrijving effectief gerealiseerd of ontbonden worden.

Bedankt voor jullie aandacht!