Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Marjorie Carrein Marjorie Carrein
Codi- dag Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Overzicht: 1. Wat zegt het M – decreet? 2. Richtlijnen & sjablonen GO! 3. Reflectie / vragen
Doelstellingen - Zicht hebben op de procedure die doorlopen dient te worden bij een inschrijving onder ontbindende voorwaarde - Zicht hebben op de rollen van alle betrokkenen bij een inschrijving onder ontbindende voorwaarde - Kennis hebben van de sjablonen en de wijze waarop deze gehanteerd worden bij het doorlopen van de procedure
Inschrijving ontbindende voorwaarde Wat zegt het M – decreet?
Wat zegt het M – decreet? §2. Leerlingen die beschikken over een verslag als vermeld in artikel 15 worden door een school voor gewoon onderwijs onder ontbindende voorwaarde ingeschreven.
Wat zegt het M – decreet? De school organiseert overleg met de ouders, de klassenraad en het CLB, over de aanpassingen die nodig zijn om de leerling mee te nemen in het gemeenschappelijk curriculum of om de leerling studievoortgang te laten maken op basis van een individueel aangepast curriculum.
Wat zegt het M – decreet? Indien na het overleg de school de disproportionaliteit van de aanpassingen die nodig zijn, bevestigt, wordt de inschrijving ontbonden op het moment dat deze leerling in een andere school is ingeschreven en uiterlijk 1 maand, vakantieperioden niet inbegrepen, na de kennisgeving van de bevestiging van de disproportionaliteit.
Inschrijving ontbindende voorwaarde REGELGEVING Kader voor inschrijving ontbindende voorwaarde ! Onvoldoende handvatten / specificaties GO! Ontwikkeling duidelijke richtlijnen (cfr. Uniformiteit) systematisch en transparant (~HGW) ° schrijfwijzer + sjablonen
Inschrijving onder ontbindende voorwaarde Procedure 2 overlegmomenten 3 duidelijke stappen 1. Relevante aanpassingen (overleg 1) 2. Redelijkheid van aanpassingen (overleg 2) 3. besluitvorming (overleg 2) ! Voor elke stap = sjabloon (zie bijlage)
Stap 1: Relevante aanpassingen van materiële of immateriële aard op de participatie van een persoon met een handicap “ Elke concrete maatregel die de beperkende invloed van een onaangepaste omgeving neutraliseert.”
Stap 1: Relevante aanpassingen Beschikbaarheid verslag = intern overleg school, eventueel ondersteund door CLB Doel overleg = Vertalen van onderwijsbehoeften (cfr. Verslag) naar relevante aanpassingen = aanpassingen die relevant zijn voor de leerling Formuleren van aanpassingen op basis van onderwijsbehoeften én aftoetsen aan 4 criteria
Stap 1: relevante aanpassingen Aftoetsen aanpassingen aan 4 criteria: Is de aanpassing doeltreffend? Maakt de maatregel evenwaardige participatie mogelijk? Zorgt de maatregel ervoor dat de persoon zelfstandig kan participeren of wordt zelfstandigheid nagestreefd? Waarborgt de maatregel de veiligheid van de persoon?
Stap 1: Relevante aanpassingen Illustratie: Casus Jonas Nood aan korte instructies en betrokkenheid van leerkracht bij instructies. Leerkracht geeft korte, mondelinge instructies. Leerkracht volgt op of Jonas de instructie begrepen heeft en de informatie heeft opgenomen alvorens hij de volgende stap zet. Leerkracht geeft een verlengde instructie bij complexe opdrachten.
Stap 1: Relevante aanpassingen Illustratie: Casus Jonas
Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: directeur Vooraf Inschrijving onder ontbindende voorwaarden, samen met de ouders en leerling tijdens een eerste gesprek. Ouders en leerling informeren over het traject dat de school samen met hen zal doorlopen. Op de hoogte brengen van de relevante betrokkenen en partners over de inschrijving onder ontbindende voorwaarden. Organiseren van het 1 ste overleg met de relevante betrokkenen en partners. Tijdens Bewaken van de zorgvisie van de school. Sturen van het overleg Aftoetsen van de geformuleerde aanpassingen aan de vier criteria Na Alle betrokkenen op de hoogte brengen van de relevante aanpassingen die geformuleerd werden
Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: zorgcoördinator Vooraf Doornemen van het verslag, bezorgd door de ouders, en zicht krijgen op het functioneren van de leerling. Analyse van de specifieke onderwijsbehoeften. Voorbereiden en invullen ‘Sjabloon relevante aanpassingen’. Tijdens Coachen, versterken, stimuleren en inspireren van de leerkracht bij het samen formuleren van relevante aanpassingen. Aanvullen van ‘Sjabloon relevante aanpassingen’ Na Finaliseren ‘Sjabloon relevante aanpassingen’ ‘Sjabloon relevante aanpassingen’ bezorgen aan directeur
Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: (vak)leerkracht(en) Tijdens Actief zoeken naar de relevante aanpassingen die noodzakelijk zijn om de leerling mee te nemen in een IAC binnen de eigen school Formuleren van relevante aanpassingen aan de hand van de 4 criteria
Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: ouders/leerling Voor Bezorgen het verslag aan de directeur van de school Tijdens Expliciteren van verwachtingen ten opzichte van de school Beluisteren van wat de school kan doen op tegemoet te komen aan de onderwijs – en opvoedingsbehoeften van de leerling.
Stap 1: Relevante aanpassingen Rolverdeling: CLB-medewerker Voor CLB - team op de hoogte stellen van de opstart van een IAC op een school. Overlopen van het verslag tijdens het teamoverleg. Tijdens Aanvullingen en/of feedback geven over de geformuleerde relevante aanpassingen. Na Verloop van het 1 ste overleg terugkoppelen naar het CLB – team.
Stap 2: Redelijkheid van aanpassingen Tweede overleg met ouders, CLB, leerling en andere betrokkenen Nagaan of relevante aanpassingen ook redelijk zijn = wettelijk voorgeschreven criteria! Sjabloon redelijkheid van aanpassingen (zie bijlagen)
Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Procedure 1.Relevante aanpassingen die onmiddellijk beschouwd kunnen worden als redelijke aanpassingen gezien de vanzelfsprekendheid aanvinken. onmiddellijk aanvinken op sjabloon relevante aanpassingen
Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Procedure 2. Relevante aanpassingen die minder vanzelfsprekend zijn = afweging = sjabloon redelijkheid van aanpassingen ! Gehele impact beschouwen ! Geheel is meer dan de som der delen
Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Criteria Wat is de financiële impact? Wat is de organisatorische impact? Wat is de impact op de omgeving en gebruiksmogelijkheden voor andere gebruikers? Wat is de te verwachten frequentie en duur van het gebruik? In hoeverre ontbreekt er een alternatief? Wat met het verzuim van voor de hand liggende of wettelijke voorschriften?
Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Procedure Indien een aanpassing onredelijk is … Onderscheid tussen noodzakelijke en niet noodzakelijke, onredelijke aanpassingen a) Niet noodzakelijk = alsnog in staat om participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen b) Noodzakelijk = niet meer in staat om participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen
Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Procedure a. Niet noodzakelijk = meegenomen in afweging ten opzichte van de andere onredelijke aanpassingen ! Maar op zich niet voldoende doorslaggevend om te ontbinden b. Noodzakelijk = op zich voldoende doorslaggevend in de eindbeslissing om de inschrijving te ontbinden
Illustratie Casus Jonas
Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Rolverdeling Voor -De directeur organiseert het overleg over de afweging van de redelijkheid van aanpassingen. -De directeur brengt alle relevante betrokkenen op de hoogte en nodigt hen uit voor het overleg. -De directeur stuurt het overleg. -De zorgcoördinator/leerlingbegeleider print het ‘sjabloon redelijkheid van aanpassingen’.
Stap 2: redelijkheid van aanpassingen Rolverdeling Tijdens -actieve en positieve betrokkenheid van elkeen mate van input zal verschillen -De zorgcoördinator of leerlingbegeleider is verantwoordelijk voor het vervolledigen van het ‘sjabloon redelijkheid van aanpassingen’.
Stap 3: Besluitvorming Sjabloon besluitvorming A. Noodzakelijke onredelijke aanpassingen = ontbinden van inschrijving B. Niet noodzakelijke onredelijke aanpassingen = afweging tov geheel van aanpassingen Niet aantal aanpassingen, maar de betekenis van aanpassingen voor participatie zijn bepalend!
Stap 3: Besluitvorming Indien het geheel van redelijke en onredelijke maar niet noodzakelijke aanpassingen de leerling: toelaten om voldoende te participeren aan het gewoon onderwijs, dan wordt de inschrijving gerealiseerd. niet toelaten om voldoende te participeren aan het gewoon onderwijs, dan wordt de inschrijving ontbonden. RESULTEERT IN 4 MOGELIJKHEDEN
Stap 3: Besluitvorming 1.De relevante aanpassingen worden als redelijk beschouwd en de inschrijving onder ontbindende voorwaarden wordt gerealiseerd 2.Relevante aanpassingen worden als onredelijk én niet noodzakelijk beschouwd. Het realiseren van het geheel van deze aanpassingen is niet noodzakelijk om het participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen. De inschrijving onder ontbindende voorwaarden wordt gerealiseerd.
Stap 3: Besluitvorming 3. Relevante aanpassingen worden als onredelijk én niet noodzakelijk beschouwd. Het realiseren van het geheel van deze aanpassingen is echter wél noodzakelijk om het participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen. De inschrijving onder ontbindende voorwaarden wordt ontbonden. 4. Relevante aanpassingen worden als onredelijk beschouwd én zijn noodzakelijk om het participeren van de leerling in de school voor gewoon onderwijs te waarborgen. De inschrijving onder ontbindende voorwaarden wordt ontbonden.
Besluitvorming Rolverdeling Rolverdeling bij het doorlopen van de procedure ‘Besluitvorming ’ Voor -De redelijkheid van aanpassingen is in kaart gebracht. -Het ‘Sjabloon eindbeslissing’ wordt afgedrukt. Tijdens -Het geheel van onredelijke aanpassingen wordt afgewogen door het schoolteam. -Het ‘Sjabloon eindbeslissing’ wordt vervolledigd door de directeur. Na -De directeur bevestigt het resultaat van de afweging formeel aan de ouders aan de hand van de 3 sjablonen (relevante aanpassingen, redelijkheid van aanpassingen, eindbeslissing). Vanaf deze bevestiging kan de inschrijving effectief gerealiseerd of ontbonden worden.
Bedankt voor jullie aandacht!