Afstudeerpresentatie masteropleiding Spaans Institute for Graduate Studies and Research Lianda Bonapart.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Mediërend leren op bs. Theresia
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Begeleiden van het B-leerproces
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Studietaak De studietaak staat centraal
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
HAN Faculteit Educatie.
Begeleiden van Praktijkonderzoek
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
De zelflerende student
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
Competentiegericht leren vmbo
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop evalueren Dcp
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Meer innovatieve professionals
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Praktijkervaring en reflectie
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Competentieleren met ICT Pedagogisch-didactische uitdaging voor een krachtige leeromgeving Stephen Hargreaves, MA Lector-onderzoeker onderwijsvernieuwing.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Workshop Peer Review audit Kennisdag 5 juni 2014 Meta Peek.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN Eve Huang Foen Chung 2 November 2016
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
De juiste route naar het juiste doel
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Competentie gericht onderwijs
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
nieuwe leerplannen DKO
Visie Team VZ Onderwijs op maat.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
Transparantie over Toegang master
Transcript van de presentatie:

Afstudeerpresentatie masteropleiding Spaans Institute for Graduate Studies and Research Lianda Bonapart

Curriculumraamwerk voor de bacheloropleiding Spaans aan het IOL Una propuesta curricular para la carrera de español como lengua extranjera en el instituto de formación de profesores

Relevantie Invoering BAMA-structuur vanuit Minowc Noodzaak ontwikkeling coherent bachelorcurriculum in accreditatieproces

Onderzoeksvraag Welke criteria zouden de basis kunnen zijn voor de ontwikkeling van een bachelorcurriculum voor de opleiding Spaans van het IOL?

Doel onderzoek Het belang duidelijk maken van een solide wetenschappelijke en pedagogische basis voor een bachelorcurriculum Spaans

Theoretisch kader Definitie Curriculum 1 Curriculum als raamwerk op macroniveau ( (Beauchamp, 1975) Definitie curriculum 2 Curriculum als studieplan op mesoniveau (Stern, 1987) (Beauchamp, 1975)

Theoretisch kader (2) Gebruikte benaderingen curriculum constructivistische De student staat centraal De verantwoordelijkheid over het leerproces ligt bij de student De student heeft een actieve rol De docent is meer een begeleidende coach competentiegerichte De student leert specifieke situaties op creatieve en flexibele wijze op te lossen Integrale vorming gericht op o.a. de juiste attitude en eigenschappen De student leert kennis en vaardigheden toe te passen binnen de context van het vakgebied

Onderdelen curriculum Onderwijsvisie

Onderdelen curriculum volgens Macalister (2010)

Methode onderzoek Kwalitatief beschrijvend Enquêtes (docenten en studenten opl.Spaans) Diepte-interviews (sleutelpersonen Minowc) Onderzoek vakprogramma’s IOL en internationaal

Uitvoering onderzoek 25 docenten, studenten en sleutelpersonen Minowc De enquêtes met vragen over elementen curriculum Interviews gericht op onderwijsvisie en suggesties voor het curriculumraamwerk Vakprogramma’s IOL Spaans geanalyseerd op toepassing theorie Vakprogramma’s andere landen onderzocht op overeenkomsten structuur (leerlijnen, eindtermen, etc)

Resultaten enquêtes: onderwijsvisie Sleutelpersonen: er is geen officiële omschreven visie op het onderwijs in vreemde talen Docenten: IOL-missie bekend, specifieke visie voor de opleiding Spaans onduidelijk Studenten: onderwijsvisie niet duidelijk

Resultaten enquêtes: doelen Docenten: Twee verwezen naar de onderwijsvisie Twee noemden doelen: -Opleiden tot competente leerkrachten Spaans -Verbetering leerproces met ICT -Zorgen voor nascholing leerkrachten Spaans Studenten: Enkele doelen: - opleiden tot professionals -zelfstandigheid bevorderen -Spaans verzorgen vanuit de benadering dat de student centraal staat met de docent als begeleidende coach

Resultaten enquêtes: inhoud vakprogramma Vraag aan de studenten: bereidt het vakprogramma voldoende voor op de beroepspraktijk? Acht studenten antwoordden positief Zeven antwoordden o.a. opleiding bereidt onvoldoende voor praktische problemen zoals niet gemotiveerde leerlingen en schooldirecties die het oneens zijn met de nieuwe benadering van les geven

Resultaten enquêtes: Evaluatie curriculum Docenten: Summatieve en formatieve evaluatie, zelfreflectie, beoordeling door peers, en door de docent Mogelijke toevoegingen: focussen op het proces Studenten: Schriftelijke en mondelinge tentamen, werkstukken, presentaties Mogelijke toevoegingen: focussen op het proces

Enkele suggesties van sleutelpersonen en studenten ‘Een duidelijke profielbeschrijving nodig voor toelating tot de opleiding’ (sleutelpersoon) ‘In het curriculum is een module onderzoek nodig’ (sleutelpersoon) ‘Meer tijd inruimen voor de vakken vertalen en grammatica’ (student) ‘Uitwisselingsprojecten met native speakers invoeren’(student) ‘ICT meer integreren’ (student) ‘Meer koppeling theorie naar praktijk nodig’ (student)

Enkele suggesties van docenten ‘Duidelijke visie nodig vanuit ministerie en participatie van deskundigen in het vakgebied’ ‘Integreren van transversale thema´s in het curriculum’ ‘Andere vormen van evaluatie opnemen, zoals procesevaluatie” ‘Algemeen referentiekader voor niveaubepaling’ ‘Concrete beschrijving evaluatiecriteria’

Onderzoek naar de vakprogramma’s IOL Spaans Duidelijke visie nodig Niet altijd duidelijk verband tussen algemene en specifieke doelen Theorie achter de methodologie niet altijd duidelijk

Onderzoek vakprogramma’s bacheloropleidingen internationaal Benaderingen (constructivisme en competentiegerichtheid) terug te vinden Europees algemeen referentiekader taalbeheersingsniveaus aanwezig Gebaseerd op duidelijke visie Omschrijving eindtermen Een geïntegreerd studieplan Onderzoek sterk aanwezig

Conclusie Ideaal is werken vanuit constructieve benadering en competentiegericht curriculum Heldere onderwijsvisie Analyse omgeving en behoeften Concrete doelen: zichtbaar verband algemene en specifieke doelen Uitgewerkte vakinhouden en methodologische werkwijze Evaluatiecriteria en –vormen aanpassen

V oorstel minimale eisen curriculum Basis studietraject gemotiveerd in inleiding curriculum Profielbeschrijving afgestudeerde (eindtermen) Curriculum organiseren rond transversale thema´s Studieplan formuleren (Actie) onderzoek in relatie tot vakgebied Relatie leggen met de omgeving Gekwalificeerd docententeam (long life learning) (Fysieke) infrastructuur en middelen Zelfevaluatie/reflectie Gedegen organisatie en administratie

Verdere aanbevelingen Voor IOL Spaans: Curriculum ontwikkelen met gehele docententeam Leerlijnen vakprogramma’s op elkaar afstemmen Voor Minowc: Visie formuleren voor vreemde-talenonderwijs Nascholing en begeleiding leerkrachten bieden Efficiënt inspectieapparaat Vakdeskundigen op de afdeling curriculumontwikkeling Minowc

Muchas gracias por la atención! Vragen?