Afstudeerpresentatie masteropleiding Spaans Institute for Graduate Studies and Research Lianda Bonapart
Curriculumraamwerk voor de bacheloropleiding Spaans aan het IOL Una propuesta curricular para la carrera de español como lengua extranjera en el instituto de formación de profesores
Relevantie Invoering BAMA-structuur vanuit Minowc Noodzaak ontwikkeling coherent bachelorcurriculum in accreditatieproces
Onderzoeksvraag Welke criteria zouden de basis kunnen zijn voor de ontwikkeling van een bachelorcurriculum voor de opleiding Spaans van het IOL?
Doel onderzoek Het belang duidelijk maken van een solide wetenschappelijke en pedagogische basis voor een bachelorcurriculum Spaans
Theoretisch kader Definitie Curriculum 1 Curriculum als raamwerk op macroniveau ( (Beauchamp, 1975) Definitie curriculum 2 Curriculum als studieplan op mesoniveau (Stern, 1987) (Beauchamp, 1975)
Theoretisch kader (2) Gebruikte benaderingen curriculum constructivistische De student staat centraal De verantwoordelijkheid over het leerproces ligt bij de student De student heeft een actieve rol De docent is meer een begeleidende coach competentiegerichte De student leert specifieke situaties op creatieve en flexibele wijze op te lossen Integrale vorming gericht op o.a. de juiste attitude en eigenschappen De student leert kennis en vaardigheden toe te passen binnen de context van het vakgebied
Onderdelen curriculum Onderwijsvisie
Onderdelen curriculum volgens Macalister (2010)
Methode onderzoek Kwalitatief beschrijvend Enquêtes (docenten en studenten opl.Spaans) Diepte-interviews (sleutelpersonen Minowc) Onderzoek vakprogramma’s IOL en internationaal
Uitvoering onderzoek 25 docenten, studenten en sleutelpersonen Minowc De enquêtes met vragen over elementen curriculum Interviews gericht op onderwijsvisie en suggesties voor het curriculumraamwerk Vakprogramma’s IOL Spaans geanalyseerd op toepassing theorie Vakprogramma’s andere landen onderzocht op overeenkomsten structuur (leerlijnen, eindtermen, etc)
Resultaten enquêtes: onderwijsvisie Sleutelpersonen: er is geen officiële omschreven visie op het onderwijs in vreemde talen Docenten: IOL-missie bekend, specifieke visie voor de opleiding Spaans onduidelijk Studenten: onderwijsvisie niet duidelijk
Resultaten enquêtes: doelen Docenten: Twee verwezen naar de onderwijsvisie Twee noemden doelen: -Opleiden tot competente leerkrachten Spaans -Verbetering leerproces met ICT -Zorgen voor nascholing leerkrachten Spaans Studenten: Enkele doelen: - opleiden tot professionals -zelfstandigheid bevorderen -Spaans verzorgen vanuit de benadering dat de student centraal staat met de docent als begeleidende coach
Resultaten enquêtes: inhoud vakprogramma Vraag aan de studenten: bereidt het vakprogramma voldoende voor op de beroepspraktijk? Acht studenten antwoordden positief Zeven antwoordden o.a. opleiding bereidt onvoldoende voor praktische problemen zoals niet gemotiveerde leerlingen en schooldirecties die het oneens zijn met de nieuwe benadering van les geven
Resultaten enquêtes: Evaluatie curriculum Docenten: Summatieve en formatieve evaluatie, zelfreflectie, beoordeling door peers, en door de docent Mogelijke toevoegingen: focussen op het proces Studenten: Schriftelijke en mondelinge tentamen, werkstukken, presentaties Mogelijke toevoegingen: focussen op het proces
Enkele suggesties van sleutelpersonen en studenten ‘Een duidelijke profielbeschrijving nodig voor toelating tot de opleiding’ (sleutelpersoon) ‘In het curriculum is een module onderzoek nodig’ (sleutelpersoon) ‘Meer tijd inruimen voor de vakken vertalen en grammatica’ (student) ‘Uitwisselingsprojecten met native speakers invoeren’(student) ‘ICT meer integreren’ (student) ‘Meer koppeling theorie naar praktijk nodig’ (student)
Enkele suggesties van docenten ‘Duidelijke visie nodig vanuit ministerie en participatie van deskundigen in het vakgebied’ ‘Integreren van transversale thema´s in het curriculum’ ‘Andere vormen van evaluatie opnemen, zoals procesevaluatie” ‘Algemeen referentiekader voor niveaubepaling’ ‘Concrete beschrijving evaluatiecriteria’
Onderzoek naar de vakprogramma’s IOL Spaans Duidelijke visie nodig Niet altijd duidelijk verband tussen algemene en specifieke doelen Theorie achter de methodologie niet altijd duidelijk
Onderzoek vakprogramma’s bacheloropleidingen internationaal Benaderingen (constructivisme en competentiegerichtheid) terug te vinden Europees algemeen referentiekader taalbeheersingsniveaus aanwezig Gebaseerd op duidelijke visie Omschrijving eindtermen Een geïntegreerd studieplan Onderzoek sterk aanwezig
Conclusie Ideaal is werken vanuit constructieve benadering en competentiegericht curriculum Heldere onderwijsvisie Analyse omgeving en behoeften Concrete doelen: zichtbaar verband algemene en specifieke doelen Uitgewerkte vakinhouden en methodologische werkwijze Evaluatiecriteria en –vormen aanpassen
V oorstel minimale eisen curriculum Basis studietraject gemotiveerd in inleiding curriculum Profielbeschrijving afgestudeerde (eindtermen) Curriculum organiseren rond transversale thema´s Studieplan formuleren (Actie) onderzoek in relatie tot vakgebied Relatie leggen met de omgeving Gekwalificeerd docententeam (long life learning) (Fysieke) infrastructuur en middelen Zelfevaluatie/reflectie Gedegen organisatie en administratie
Verdere aanbevelingen Voor IOL Spaans: Curriculum ontwikkelen met gehele docententeam Leerlijnen vakprogramma’s op elkaar afstemmen Voor Minowc: Visie formuleren voor vreemde-talenonderwijs Nascholing en begeleiding leerkrachten bieden Efficiënt inspectieapparaat Vakdeskundigen op de afdeling curriculumontwikkeling Minowc
Muchas gracias por la atención! Vragen?