Implementatie interbestuurlijk toezicht De nieuwe rol van gemeente en Provincie 19 september 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Integrale handhaving en Wabo!
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Pilot Interbestuurlijk Toezicht
Uitvoering Natuurregelgeving door provincies
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro)

Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Handhaving bouwregelgeving… ook bestaande bouw
RODIN Regio’s Zaanstreek en Waterland 23 november 2011
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Wet RGT Op 1 oktober van kracht
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Plan van aanpak asbestbrand
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Provinciale Archiefinspectie Noord-Holland Marianne Loef
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
Pilot-project uitvoering kpi’s highligts van de ervaringen van de pilotgemeenten 22 november 2012.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
Bestuurlijk overleg gemeente Amersfoort
Recordkeeping - in 7 stappen naar een digitaal archief
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
Presentatie over conceptontwikkelingsprogramma stedelijke vernieuwing toelichting op eerste stap in aanvraagprocedure voor Investeringsbudget.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Inter bestuurlijk toezicht het toezicht van de ene overheid op de andere overheid.
Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Brabant Noord Aanleiding - Stand van zaken - Besluitvorming Jan Cremers, dir. RMB.
Interbestuurlijk toezicht: wat betekent dit voor uw gemeente? Presentatie voor raadscommissie Bestuur en Middelen gemeente Dordrecht 29 oktober 2013.
Informatiebijeenkomst herindelingsprocedure Groningen, Haren en Ten Boer 8 april 2016.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Stedendag verantwoording GSBIII GSB prestatie-indicatoren 20 november 2008 Drs.D.E.(David) Zijlmans RA.
Visies Buitengebied en bebouwde kom Leusden 21 jan 2016.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Stedendag verantwoording GSB III Verantwoording en controle Ad Marneffe.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
13 december Implementatie op hoofdlijnen 2.Uitwerking programmering Monitoring Aanwijzen en afvoeren Voorlichting en informatiesysteem 3.Wat kunt.
1 Conferentie Financieel Toezicht 13 oktober 2010 A.M. Essed.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Het sociale domein Beleidsstukken en concept- verordeningen – WMO 2015 en Jeugdhulp Rekenkamercommissie Brunssum Etienne Lemmens 30 september 2014.
Vergunningprocedures Vliko Zoeterwoude 2 april 2014.
Interbestuurlijk toezicht “Finale 2017 in zicht!” Ronald Bloemsma, teamcoördinator IBT omgevingsrecht & huisvesting vergunninghouders.
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Wet revitalisering generiek toezicht
De stand van het archief
(Omgevings)veiligheid in de Omgevingsvisie
Informatiebijeenkomst 28 augustus 2017
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Sturing op verbonden partijen
Waarstaatjegemeente.nl Horizontale Verantwoording
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Waarstaatjegemeente.nl (WSJG)
Bestemmingsplan Buitengebied
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Private Kwaliteitborging
Bestuurlijke afweegruimte/lokaal maatwerk
Landelijke Voorziening Bekendmaken en Beschikbaar stellen Wat is het, hoe werkt het en wat moet u doen? Versie: 12 januari 2019 Titel: bereik vergroten?
Planning & control in de gemeente Bunnik
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
Transcript van de presentatie:

Implementatie interbestuurlijk toezicht De nieuwe rol van gemeente en Provincie 19 september 2013

Even voorstellen Peter Diebels Voorheen: Adjunct-provinciaal archiefinspecteur Nu: Provinciearchivaris Zuid-Holland Toezichthouder Interbestuurlijk toezicht (IBT)

Hoe was het ook alweer? Provinciaal archiefinspecteur : Toezicht op de archiefzorg van gemeenten, waterschappen, gemeenschappelijke regelingen en regionale politiekorpsen Toezicht op beheer bij gemeenten, etc. zonder benoemde archivaris Toezicht op het beheer van de niet overgebrachte archieven bij de eigen provinciale organisatie

SPECIFIEK GENERIEK 2012 – een nieuwe weg ingeslagen Foto: Chuck CokerChuck Coker

Wet Revitalisering Generiek Toezicht Versterking van horizontale verantwoording en kwaliteitsborging binnen overheden Vertrouwen Toezicht door naast hogere overheid Sober, selectief en proportioneel Ingegaan op 1 oktober 2012!

Hoe gaat de provincie opereren? Provincies gaan nieuwe normen toepassen in kader van Interbestuurlijk toezicht (IBT). Door toezichthouders vanuit de provincie Ingrijpen pas na bestuurlijk overleg

Wat gaat de provincie doen Wet Rgt per 1 oktober 2012 GS Zuid-Holland: november 2012 / 14 mei 2013: –Bestuursovereenkomsten met gemeenten –Gemeenten: leveren jaarlijks informatie in een eigen StvdG als onderdeel v.d. jaarrekening –Provincie maakt StvdG voor alle gemeenten en stelt toezichtregime vast –Domeinen: financiën, ruimtelijke ordening, externe veiligheid, huisvesting verblijfsgerechtigden, omgevingsrecht / Wabo, archief- en informatiebeheer

Wat gaat de provincie doen? Uitkomsten horizontaal toezicht ontvangen –artikel 124h Gemeentewet - een wettelijke basis voor een verplichting tot verstrekking van systematische informatie Berichten uit de media, van burgers verzamelen Afspraken maken over de beschikbaarstelling van informatie (informatiearrangementen) Uitvoeren van ‘Reality checks’ Desnoods interveniëren via…

Het IBT-beleid in Zuid-Holland Een IBT Netwerk, bestaande uit: Toezichthouders op de terreinen: Financiën, Ruimtelijke ordening, WABO (handhaving, milieu, bouwen en wonen), Huisvesting, Externe veiligheid en Archieven

Nu dus …. Generiek Toezicht!

2. StvdG als ‘pilot’ November 2012 – april 2013: StvdG ingevuld met informatie die provincie heeft verzameld Waarom StvdG als ‘pilot’? a. Uittesten van het model (werkt het?) b. Nulmeting: gegevens kunnen vergeleken worden met gegevens van gemeenten vanaf 2014 StvdG krijgt pas echt betekenis als gemeenten bestuursovereenkomst tekenen en gevraagde informatie onderdeel wordt van eigen P&C-cyclus (horizontale verantwoording)

3. Toelichting op systematiek Bepaling toezichtregime op basis van Toezichtkader (Bijlage A bij bestuursovk): –Wet- en regelgeving –Algemene en aanvullende beleidskaders (archief en huisvesting verblijfsgerechtigden) Toezichtregimes: algemene duiding –“groen”: het gevraagde (bijv. begroting, beleidsprogr.) is vastgesteld, tijdig aangeleverd, kwalitatief in orde / voldoet aan wettelijke verplichting –“oranje”: het gevraagde is vastgesteld en tijdig aangeleverd, en voldoet ten dele niet aan de gestelde criteria / wettelijke verplichting –“rood”: het gevraagde is niet vastgesteld of niet tijdig aangeleverd, en/of voldoet niet aan de gestelde criteria / wettelijke verplichting

Ruimt. ordening WABO (toezicht, handhaving en milieu) WABO (toezicht, bouwen en wonen) Externe veiligheid Financieel Toezicht (begroting 2013) Financieel Toezicht (meerjaren- raming Archief Huisvesting verblijfsge- rechtigden Groen Oranje Rood gemeenten 67 65* Tabel: Nulmeting / ‘eerste stand’ StvdG per beleidsterrein * Op zijn de gemeenten Molenwaard en Goeree-Overflakkee gevormd, die per die datum nog geen begroting 2013 en meerjarenraming hebben ingediend.

Vervolg Toezenden bestuursovereenkomsten en ondertekenen vóór Gemeenten zenden eigen StvdG in jaarrekening, te beginnen in jaarrekening 2013 Provincie stelt totale StvdG van de 67 gemeenten op 2-jaarlijkse evaluatie bestuursovereenkomsten met gemeenten / VZHG: eind 2014 Begin 2015: evaluatie ervaringen met Wet Rgt

Gevolgen voor Archiefwet Vereenvoudiging van het stelsel van interbestuurlijk toezicht Toezicht verschuift van Archiefwet naar Gemeentewet en Provinciewet Provinciaal toezicht uit de Archiefwet –einde specifiek toezicht door GS –einde provinciaal archiefinspecteur Alle toezicht uit de wet?

Resterend specifiek provinciaal toezicht in de Archiefwet Artikel 13.3: machtiging opschorting overbrenging archieven ouder dan 20 jaar door GS Artikel 15.4: beperking openbaarheid archieven ouder dan 75 jaar door GS Artikelen 30.1, 32.2, 35.1 en 37.2: melding van de Archiefverordeningen aan GS

Nieuw interbestuurlijk archieftoezicht Tot Nu Basis toezicht: ArchiefwetBasis toezicht: Gemeentewet Inspectiebezoeken door provincie Gemeente/waterschap levert info aan provincie Wettelijk proactief optreden provincie, goedkeuringen vooraf Achteraf ingrijpen provincie via interventieladder Sanctie Archiefwet: Bestuursdwang mogelijk volgens regels Awb Sancties Gemeentewet: Schorsen/vernietigen en in de plaats treden bij taakverwaarlozing

Gevolgen voor lokale overheden Versterking / verzwaring horizontaal toezicht (interne controle) Verplichte verslaglegging door zorgdrager Horizontaal toezicht op gehele archiefketen Oordeel van de Raad / Algemeen Bestuur essentieel Foto: Jan Banning

De Interventieladder Foto: Theen MoyTheen Moy

Generieke informatievergaring volgens afspraken Informatie-arrangement Specifieke informatie opvragen en valideren Afspraken over verbetering Aankondiging juridische interventie Laatste kans voor indeplaatsstelling Sanctie indeplaatsst. Sober Op afstand Uitgebreid ? Interveniërend ? Signaleren

Het Verslag Het afleggen van de verantwoording is niet vrijblijvend. –Verantwoording moet regelmatig worden afgelegd. –Verantwoording dient schriftelijk te geschieden. (verslag) Verslag wordt gestuurd naar de raad of algemeen bestuur en naar de Provincie. Provincie mag daarnaast additionele gegevens opvragen. Op basis van die informatie & het verslag kan nader onderzoek ingesteld worden.

Hoe komt het verslag tot stand? Gemeentelijk archiefinspecteur neemt stokje over!

Hulpmiddel vanuit de VNG Kritische Prestatie Indicatoren gemeentelijke archiefketen

Wanneer grijpt Provincie in? Provincie ontvangt verslagen van gemeenten, waterschappen en Wgr in principe jaarlijks. Provincie zal afweging moeten maken in hoeverre het verslag voldoet. Hiervoor is Aanvullend Beleidskader ontwikkeld.

Aanvullend beleidskader Archieftoezicht Taakverwaarlozingstoetsingscriteria –Gebaseerd op Archiefwet en - regelgeving –Parallel aan de KPI’s ullend_beleidskader_interbestuurlijk_archieftoezi cht.pdf dskader_interbestuurlijk_archieftoezicht.pdf Foto: Lisa NorwoodLisa Norwood

Wanneer voldoe je niet? Bij …. taakverwaarlozing Als een overheid niet, niet naar behoren of niet tijdig een gevorderde beslissing neemt, een gevorderde handeling verricht of een gevorderd resultaat tot stand brengt 17 Taakverwaarlozingscriteria voor archiefbeheer Achterstand bewerking/overbrenging Ongeschikte archiefbewaarplaats Niet aangepaste verordening

Wanneer grijpen we in? Toetsen van toegezonden informatie aan toezichtscriteria (17) - match met KPI’s Voldoet situatie aan wet-en regelgeving? Ja: niets doen Nee: ingrijpen Meer info nodig: opvragen Indeling gemeenten in risico-categorieën Afweging per geval

Kansen en risico’s nieuw interbestuurlijk toezicht Kans: Gemeenten en waterschappen verbeteren eigen kwaliteit systematisch Kans: Toezicht meer intersectoraal, gelijkvormig Risico: Van proactief optreden provincie → achteraf optreden ….. Te laat? Bv. Archiefdepots, vervanging Risico: Horizontaal toezicht afwezig, (te) vrijblijvend of strategisch niveau niet betrokken. KPI’s→ tactisch, uitvoerend

Het IBT-beleid in Zuid-Holland ‘Vertrouwen op en ruimte geven aan de zelfsturing van gemeenten’ (uit Nota GS) 1.Afsluiten van Bestuursovereenkomsten met alle zorgdragers, te beginnen met gemeenten (Intenties en praktische afspraken) 2. Opstellen van Staat van de Gemeenten: Integrale weergave beoordeling gemeenten

Het IBT-beleid in Zuid-Holland Beeld archieven meeste gemeenten nog niet bezig met het invullen van de KPI’s waterschappen en Wgr-regelingen evenmin. Gevolg: bij gebrek aan informatie moet provincie veelvuldig de interventieladder beklimmen via: * stappen 1en 2: signaleren en informatie opvragen.

Zuid-Holland Provincie houdt rekening met de volgende risicofactoren: Hoe doet men het op het gebied van de Archiefwet? Hoe waren de prestaties in het verleden? Zijn er risicovolle omstandigheden, zoals nieuwbouw van een archiefruimte of -bewaarplaats, overgang naar digitaal, reorganisatie (herindeling, oprichting RUD)? Meldingen van andere interne of externe toezichthouders? Klachten van derden of meldingen in de pers op dit gebied?

Vorm van taakverwaarlozing op grond van de Archiefwetgeving Wettelijke basis Welke informatie heeft toezichthouder nodig? Nummers van de KPI’s Oordeel Toezichthouder 1a. De Archiefverordening of, bij Wgr- regelingen, de voorziening betreffende de zorg voor de archiefbescheiden ontbreekt en/of is niet gemeld aan GS. AW 30.1, 32.1, 35.1, 37.2 en Verordening voldoet en is aan GS toegestuurd. 3. Het beheer van archiefbescheiden voldoet niet aan toetsbare eisen van een door de zorgdrager toegepast kwaliteitssysteem of de zorgdrager past geen kwaliteitssysteem toe. AW 3, AB 11 en 12, Archiefregeling Het enige aspect van het kwaliteitssysteem bestaat uit de in 2010 geformuleerde eis dat de NEN-2082 moet worden toegepast. Onbekend is of die ook daadwerkelijk wordt toegepast. Alle andere aspecten van het kwaliteitssysteem ontbreken. 5b. De zorgdrager neemt een besluit tot aanwijzing van een archiefbewaarplaats die niet aan wet- en regelgeving voldoet AW 21, AW 31, De door het college in 1997 aangewezen archiefbewaarplaats voldeed op het moment van aanwijzing. 14. De vervanging van archiefbescheiden door reproducties, onder vernietiging van het origineel, is onjuist en/of onvolledig gebeurd. Archieven die niet als te vernietigen zijn aangemerkt (dus permanent te bewaren archieven) zijn vervangen zonder machtiging van gedeputeerde staten. Er is geen verklaring van vervanging opgesteld. AW 7, AB 6 en 85.3 De vervangingsbesluiten voor vernietigbare bescheiden zijn beoordeeld door de gemeentearchivaris maar niet bekend gemaakt. De vervanging van te bewaren archiefbescheiden is nog niet aan de orde.

Kennis, deskundigheid Ervaring Maak er gebruik van! Toezicht blijft

VRAGEN ?? Bedankt!!!