Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie
Onderzoeken uitval vitale infrastructuur Storing telecommunicatienetwerk Rotterdam (2012) Gasstoring Velsen (2015) Stroomstoring Diemen (2015) Staat van de rampenbestrijding (2016) Welke lessen zijn er?
Lessen 1.Samenwerking netwerkpartners 2.Verantwoordelijkheden 3.Informatiemanagement 4.Continuïteitsmanagement en bewustwording afhankelijkheid 5.Interregionale coördinatie
Samenwerking (voorbereiding) Wat gaat goed? Opstellen van plannen en oefeningen Mate van samenwerking verschilt Wat kan beter? Accountmanagement Op basis van risico- analyse
Samenwerking in de praktijk Wat gaat goed? Alarmering Aanwezigheid in teams Informatie-uitwisseling Wat kan beter? Uitvoering afspraken Verantwoordelijkheden
Wat gaat goed? Energie- en drinkwater bedrijven voldoende betrokken Operationeel Wat kan beter? Betrokkenheid bij het opstellen van (oefen)beleid Telecomsector en de chemische industrie Strategisch en tactisch niveau Wat vinden de netwerkpartners?
Verantwoordelijkheden “ik had het idee dat er ergens nog een team bezig was met communicatie”
Wat gaat goed? Convenanten en afspraken Bekendheid algemene keten en functionele keten Wat kan beter? Taken verantwoordelijkheden (wie doet wat) Gedeelde verantwoordelijkheden (communicatie) Wat en wie heb je nodig voor de aanpak? Hoe sluiten de crisisorganisaties op elkaar aan? Verantwoordelijkheden
Overleggen 6x CoPI 12 x OT 12 x BT Overleggen 6x CoPI 12 x OT 12 x BT Algemene tijdlijn Overzicht GRIP- opschaling Wat en wie is nodig?
Verantwoordelijkheden
Informatiemanagement “via de autoradio op weg naar het BT ontving ik meer informatie dan in het BT” “in de eerste uren was het lastig tot een beeld te komen” “als bedrijf ontving ik helemaal geen informatie, ik las via de media dat sprake was van een stroomstoring”
Wat gaat goed? Informatie-uitwisseling binnen de eigen keten of veiligheidsregio Wat kan beter? Informatiemanagement Eerste beeldvorming Buiten de eigen keten of veiligheidsregio, veel inspanning nodig Duidelijkheid over verwachtingen (voorbereiding) Informatiemanagement
Oorzaak Gevolg Burger/particulier Bedrijven Telecomaanbieders Overheid Veiligheidsregio (cascade)effect en verantwoordelijkheid
Informatiemanagement Informatiebehoefte is gelijk – Tijdsduur – Omvang effectgebied – Verwachtingen Informatie brengplicht Een aanspreekpunt (bronregio) voor brengen van informatie
Continuïteitsmanagement en bewustwording impact “de mobiele telefoon deed het niet, ik kon niemand bereiken, dus konden we niets doen“ “we hebben alle burgemeesters gebeld via de NCV, een keer werd de telefoon opgenomen”
Uitval stroom Uitval telecom
Wat gaat goed? Gebruik ervaringen eerdere incidenten Wat kan beter? Voorbereiding continuïteitsmanagement (ook van crisisstructuur) Bewustwording uitval met consequenties en risico’s (uitwijklocaties vallen ook uit) Alternatieven onbekend, niet geoefend Continuïteit en bewustwording
Beschikbaarheid communicatiemiddelen burger – Batterij of accu- aangedreven radio’s – Ouderwetse middelen (bewonersbrief, krant, geluidswagen) – Denk vooruit Beschikbaarheid communicatiemiddelen intern – C2000 – Nood Communicatie Voorziening – Afspraken continuïteit
Wat verwachten we bij interregionale coördinatie? Informatiemanagement – Eenduidige beeld van de situatie (Publieks)communicatie – Eenduidige boodschap Scenario’s – Uitgangspunt vanuit dezelfde prognoses Interregionale coördinatie
Wat verwachten we bij interregionale coördinatie? Ook nodig als geen sprake is van bestuurlijke opschaling of gelijke opschaling Initiatief bij bronregio, maar gezamenlijk verantwoordelijk Bronregio is aanspreekpunt/verzamelpunt netwerkpartners en informatie Maatwerk Interregionale coördinatie
Tot Slot Rapporten te vinden op Vragen?