De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jos Post en Clemon Tonnaer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jos Post en Clemon Tonnaer"— Transcript van de presentatie:

1 Jos Post en Clemon Tonnaer
Opti-Alert Enhancing the efficiency of alerting systems through personalized, culturally sensitive multi-channel communication. 20 mei 2014

2 Doel presentatie: Waar ging het project over en wat waren de conclusies van de eindtesten? Hoe hebben we het participeren in dit EU-project ervaren?

3 Scope project: (Doel:) Efficiëntere alarmering van burgers bij grote incidenten... (Aanname:) …door gepersonaliseerde, cultuurgevoelige communicatie via meerdere kanalen.

4

5 inhoudelijke werkpakketten, 53 ‘deliverables’ 10 organisaties uit 6 landen maximaal € ,- beschikbaar (N)IFV betrokken bij 5 deliverables (ca. 3,5 % van projecttijd/budget) + participeren in projectbijeenkomsten Nog iets toevoegen over totale project budget ? Dat geeft aan de roundtable deelnemers wat idee over de omvang

6 Interviews met crisiscommunicatie-experts Simulatiesoftware Focusgroepen + Literatuuronderzoek over sociaal-culturele verschillen Studie naar rol van massamedia Privacy-issues

7 Veldtesten (april/mei 2014). Lippe (SMS; e-mail; telefoon)
Veldtesten (april/mei 2014) Lippe (SMS; ; telefoon) Berlijn (SMS; pager; telfoon) Oostenrijk (SMS; ) Sicilië (SMS; App)

8 Conclusies veldtesten: 1
Conclusies veldtesten: 1. Geen significante verschillen waar te nemen tussen standaard of gepersonaliseerde berichten. 2. Vertrouwen in de afzender belangrijk om vertrouwen in de boodschap te hebben (nog belangrijker bij gepersonaliseerde berichten) 3. Respondenten geven aan behoefte aan veel gedetailleerde informatie te hebben Algemeen Dit zijn alle conclusies uit de veldetsten. Wat zijn de conclusie uit de andere deliverables? Vooral bij die van univ Gothenburg kan nog wel iets aardigs bij staan. Is er nog iets uit de simulaties van Thales te halen ? Ad 2 Ik meen ergens in de conclusies van Fraunhofer ook te hebben gelezen dat het vertrouwen in de afzender vooral belangrijk is in het geval er een gepersonaliseerd bericht wordt uitgestuurd.

9 Overige bevindingen Vertrouwen in (nieuws)media en overheid verschilt per land en per type media. Personaliseren van boodschap kan bij sommige groepen nuttig zijn (gehandicapten, toeristen, immigranten). Mogelijkheid van personaliseren wel afhankelijk van communicatiekanaal.

10 Boodschap moet simpel, consistent en ondubbelzinnig zijn
Boodschap moet simpel, consistent en ondubbelzinnig zijn. Aanvullende informatie via websites. Autoriteiten zouden zich proactief moeten opstellen en moeten participeren in sociale media.

11 Bevindingen t.a.v. project
 Interessant om in internationale /EU-context te werken  Opgedane contacten wellicht bruikbaar voor de toekomst Nederland loopt voorop in (inzichten over) crisiscommunicatie  Administratie kost erg veel tijd / weinig ervaring beschikbaar binnen IFV “Waar zijn we eigenlijk mee bezig…?” Het project voegt niet heel veel toe aan de in Nederland (al) aanwezige kennis over alertering en crisiscommunicatie

12 Meer informatie: www.opti-alert.eu


Download ppt "Jos Post en Clemon Tonnaer"

Verwante presentaties


Ads door Google