Presentatie door: Welkom Bij de bijeenkomst over Cyclische kwaliteitszorg Ivonne van Eerd en Jeroen Meijboom
Doelen U heeft een beeld van hoe cyclische kwaliteitszorg eruit kan zien in de praktijk U weet waarom uw school ambities moet vastleggen in een standaard U weet hoe u uw data kunt analyseren en krijgt hier praktische voorbeelden van
Cyclische kwaliteitszorg met name indicator 8.2 waarderingskader inspectie
Cyclische kwaliteitszorg m.n. indicator 8.2 waarderingskader inspectie Oude kader: De school evalueert jaarlijks de leerresultaten van de leerlingen.
Cyclische kwaliteitszorg m.n. indicator 8.2 waarderingskader inspectie Oude kader: De school evalueert jaarlijks de leerresultaten van de leerlingen. Nieuwe kader: Kwaliteitszorg Kwaliteitscultuur Verantwoording en dialoog
Cyclische kwaliteitszorg m.n. indicator 8.2 waarderingskader inspectie Oude kader: De school evalueert jaarlijks de leerresultaten van de leerlingen. Nieuwe kader: Kwaliteitszorg Kwaliteitscultuur Verantwoording en dialoog
Cyclische kwaliteitszorg m.n. indicator 8.2 waarderingskader inspectie Oude kader: De school evalueert jaarlijks de leerresultaten van de leerlingen. Nieuwe kader: Kwaliteitszorg Kwaliteitscultuur Verantwoording en dialoog Naast leerresultaten wordt ook gekeken naar gedragsopbrengsten
Waar willen we naar toe?
We geven onderwijs op maat met zo hoog mogelijke resultaten
Waar willen we naar toe? We geven onderwijs op maat aansluitend op de speciale behoeften van onze leerlingen
Waar willen we naar toe? We geven onderwijs op maat aansluitend op de maatschappelijke vraag
Waar willen we naar toe? We geven onderwijs op maat passend in het wettelijk kader
Waar willen we naar toe? We geven onderwijs op maat en wat óók nog eens haalbaar en uitvoerbaar is!!
Cyclische kwaliteitszorg
En nu de praktijk …
Het begint met het stellen van een schoolstandaard Het vaststellen van een ambitie begint bij het verzamelen van gegevens: -Gemiddeld uitstroom niveau van de leerlingen -Instroom niveau van de leerlingen -IQ gegevens -…….
Hoe kan een ambitie eruit zien?
Het begint met het stellen van een schoolstandaard Inspectie: “Het is niet erg wanneer je de standaard niet haalt, als je maar weet waarom niet en wat je gaat doen”
De groepsbespreking
Accent op kwaliteit intern begeleiders: Inhoudelijke kennis; vakdidactiek + OGW Gespreksvoering Professionele en zakelijke opstelling De groepsbespreking
Analyseren van de opbrengsten
“Vier je feestjes”, maar wees ook kritisch! Geconstateerde kritiekpunten leiden direct tot concrete acties en een tijdpad.
“Draai – en – praat” Bespreek met je buurman/-vrouw: Wat is er op jouw school nodig om de cyclus te realiseren? 2 min. denk en schrijf- tijd 6 min. Bespreektijd
Cyclische kwaliteitszorg
De cirkel rond
Vragen? /