Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

mr. J.J. Braat Advocaat IT, privacy en contracten Legaltree
PATIENTENRECHTEN EN PLICHTEN
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
Juridische aspecten van eHealth Startconferentie INPREZE 25 juni 2013 mr. dr. Anton Ekker.
Medico-legale status van richtlijnen
Veiligheid en communicatie in de gezondheidszorg
1 Fonds voor de medische ongevallen. 2  Opdrachten  Toepassingsgebied  Vergoedingsvoorwaarden  Raad van bestuur Fonds voor de medische ongevallen.
De rechtsbijstandverzekering, enkele deontologische aspecten Permanente vorming Vlaams pleitgenootschap 16 november 2001.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Deontologie Hilde Penneman Burgerlijke aansprakelijkheid persoonlijke fout persoonlijke fout schade schade oorzakelijk verband oorzakelijk verband (artikel.
WAARDEN EN DEONTOLOGIE. Situering Waarom “plots” een nota over waarden en deontologie ? Bespreking van de inhoud Verdere procedure.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Wetten, Regels en Overeenkomsten
NIS-bijeenkomst 13 september 2012
Juli ’14AFDO-NCI Persoonlijke aansprakelijkheid van vrijwilligers en bestuurders Dronten 5 oktober 2009 Wietze Smit.
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
6 pijlers van de code in beeld
Recht op zorg - Zorg om recht
Patientveiligheid: juridische aspecten
‘Rechten van de patiënt’ Gent, 28 januari 2003 Werkgroep Klinische Biologen West-Vlaanderen & Gentse Apothekers Biologen UITEENZETTING DOOR Prof. K. Schutyser.
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
Onafhankelijkheid en Loyauteit Deontologie E. Boydens en E. Nieuwdorp.
Statuut van de vrijwilligers, knelpunten en oplossingen
RECHTSBIJSTAND Beknopt overzicht Bijstand verlenen NSPV - G.C.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
De Beroepsaansprakelijkheids-verzekering van artsen
coördinator gezondheidsrecht KNMG
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Standpunt van de verzekeringen Wauthier Robyns, directeur Assuralia Brussel, 16 september 2014.
Bemiddelen voor landbouwbedrijven overname en samenwerken
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Zeggenschap voor zorgvragers
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
“Die pleit om een koe, geeft er één toe”
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Christophe Lemmens Advocaat Gastprofessor UAntwerpen De Wet Medische Ongevallen: ziekenhuisinfecties, informed.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
HIV en disclosure ”Mag ik het zeggen?” Nick van Gelder Vorser Medisch Recht UA Advocaat Monard-D’Hulst.
Rianne Ronden, Huisarts
Raf Van Goethem Advocaat-vennoot Dewallens & partners HET MEDISCH ONGEVAL ZONDER AANSPRAKELIJKHEID Hete hangijzers Toekomstperspectieven.
Persoonsgegevens en de Wbp
De wet betreffende de rechten van de vrijwilliger.
OM en medisch beroepsgeheim Openheid & OM OM legt op zitting steeds verantwoording af; Openheid is een pijler van de rechtstaat; Macht die.
VROEGTIJDIGE ZORGPLANNING : WETTELIJK KADER september 2012 Myriam VANDERZEYPEN Licentiaat in de Rechten Directeur WZC St.-Jozef te Wiekevorst.
De rechten van de patiënt.. Herman Nys Centrum voor biomedische en recht KU Leuven.
1 Beweging Academie Groepsactiviteiten organiseren / Goed verzekerd!
De aanpak van een geding en de samenwerking tussen bedrijfsjurist en advocaat Ateliers Strelia 7 juni 2016 Crowne Plaza Antwerpen Jean-Pierre Fierens -
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
Aansprakelijkheid & verzekering Contactraad 2 februari 2014.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Recht in Gedwongen Kader
De privaatrechtelijke zorgplicht van de verzekeringstussenpersoon
Wet BIG ?.
EUTHANASIE.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Herstelrecht in het kort
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
POGGL Themadag 11 november 2014
BEWINDVOERING Wet van 17 maart 2013.
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Financiering van het zorgstelsel
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
De Huisartsenkring en Amma
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Het vragenuurtje Symposium Provinciale Raad Orde der Artsen te Antwerpen
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Transcript van de presentatie:

Het spanningsveld tussen het recht op informatie van de patiënt, het recht op verdediging van de zorgverlener, de leiding van het verweer door de verzekeraar en optimale communicatie na een ongeval in de gezondheidszorg Tom Balthazar Hoofddocent gezondheidsrecht UGent pag. 1

Dilemma’s na een onverwacht nadelige evolutie met mogelijke professionele fout pag. 2

- Spontane informatieplicht? - Wie informeert? - Spontane mededeling van de waarheid? - Of wachten op mogelijk herstel? - Met of zonder toestemming van de verzekeraar? - Vermelden van mogelijke schadevergoeding? - Of wachten op standpunt verzekeraar? - Hoe handelen met meerdere actoren? - Communicatiebeleid instelling?

Verschillende actoren verschillende perspectieven en rechten en plichten De patiënt Zorgverlener BAverzekeraar Zorginstelling

Rechten en verplichtingen van de patiënt  Recht op informatie over zijn gezondheidstoestand  Recht op inzage in het dossier  Recht op klachtenbemiddeling

Recht op (diagnose)-informatie “alle informatie die nodig is om inzicht te krijgen in de gezondheidstoestand en de vermoedelijke evolutie ervan” Recht op informatie over abnormaal gevolg van een behandeling en de fout?

Onderscheid: Informatie over de gevolgen Informatie actuele gezondheidstoestand en mogelijke evolutie Informatie over behandelingsmogelijkheden ≠ Informatie over de oorzaak Geen verplichting tot mededelen van de oorzaak

Recht op inzage in het dossier - Afschrift teneinde een vordering tot schadevergoeding te ondersteunen wegens professionele fout

Recht op klachtenbemiddeling  Klachten bij ombudsdienst ivm patiëntenrechten  Bemiddelen – minnelijke regeling  Doet geen toezeggingen over schadevergoeding en grond van de zaak  Informatie- en doorverwijzingsverplichting

Rechten en verplichtingen van de zorgverleners  Verplichting tot eerbiediging patiëntenrechten  Verlenen van noodzakelijke zorg  Continuïteit van de zorg waarborgen  Recht op verdediging  Recht op correcte waarheidsvinding  Verbod op zelfincriminatie

Eerbiediging patiëntenrechten  Kwaliteitsvolle zorg  Inzage dossier / afschrift dossier verlenen  Meewerken aan klachtenbemiddeling  Spontane vs passieve medewerking

Recht op verdediging  Geen verplichting om mee te werken aan de bewijsvoering  Burgerlijke vs strafrechtelijke vs tuchtrechtelijke procedure  Bijzondere relatie zorgverlener-patiënt  Mogelijkheden om de gerechtelijke en buitengerechtelijke gevolgen van een (dreigende) procedure te beheersen

Burgerlijke procedure -Eiser draagt bewijslast -Verweerder geen verplichting tot spontane medewerking -Rechter heeft meerdere mogelijkheden om informatie te doen verschaffen Strafrechtelijke procedure -Bewijslast Openbaar Ministerie -Geen verplichting tot medewerking -Gerechtelijk onderzoek met inbeslagneming van dossier Tuchtrechtelijke procedure - Recht van verdediging en eerlijk proces primeren op deontologische code

Rechten en verplichtingen van de verzekeraar  Overeenkomst met verzekerde naleven  Leiding van het verweer  Beslist over al dan niet toezeggen van vergoeding

-Melding schadegeval aan verzekeraar -Verzekeraar heeft leiding van geschil -Stelt zich achter de verzekerde -Treedt op in plaats van de verzekerde -Bepaalt de strategie (al dan niet buitengerechtelijk) -Toezegging schadevergoeding door verzekerde is niet bindend voor verzekeraar -Onderscheid strafprocedure -Erkenning van feiten mogelijk ≠ erkenning aansprakelijkheid

Rechten en verplichtingen van de verzorgingsinstelling  Naleven Wet Patiëntenrechten  Toezicht op tewerkgestelde gezondheidsbeoefenaars  Installeren ombudsdienst  Kwaliteitsbeleid waarborgen  Bijzondere taken kwaliteitszorg

De instelling als (juridisch) aansprakelijke rechtspersoon voor andermans daad Vs De instelling als zelfstandige entiteit met eigen verantwoordelijkheden

De instelling als organisator met eigen verantwoordelijkheden -Het laten naleven van de patiëntenrechten -Instellen ombudsfunctie -Het kwaliteitsbeleid en de hoofdarts Het falen van de organisatie of van leidinggevende verantwoordelijken kan leiden tot aansprakelijkheid

Geïntegreerde oplossingen? Patiënt Zorgverlener BAVerzekeraar Zorginstelling

Algemene conclusie Medewerking van gezondheidsbeoefenaar d.m.v. -Dossier -Inzage en afschrift -Informatieplicht ≠ spontane informatie -Rechten verzekeraar sluiten informatie aan patiënt niet uit -Gesprekken en onderhandelingen over schadevergoeding in beginsel enkel door verzekeraar

De verzekeraar -Afspraken met verzekeraar -Informatie over feiten steeds mogelijk -Onderhandelingen over schadevergoeding vereisen toestemming verzekeraar -Wijze van afhandeling schadeclaim in polis of aanvullende afspraken

De zorginstelling -Afspraken noodzakelijk over afhandelen klachten -Relaties tussen directeur – hoofdarts – ombudspersoon – juridisch adviseur – verzekeraar verduidelijken in protocol

Vragen of suggesties: