Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur
Workshop gaat over Aanleiding SPOU: uit het VFPF, zelf verantwoordelijk, laag verzuim nog belangrijker Werkdruk en verzuim Casus: wat kan de mr doen? Presentatie: veel voorkomende oorzaken van werkdruk, maatregelen en oplossingen Waar heeft de mr of gmr invloed op? Welk beleid heeft allemaal met werkdruk te maken?
Feiten en gegevens Ziekteverzuimgegevens Oorzaken helder? Zijn er medewerkerstevredenheidsonderzoeken? Heb je daar als mr zicht op? Wat wordt er met de uitkomsten gedaan? Volg je dat plan van aanpak? Wat levert het op?
Persoonskenmerken De ervaren werkdruk is anders dan de feitelijke werkdruk, en afhankelijk van de persoon. Persoonlijke vaardigheid om grenzen aan te geven De een gaat er anders mee om dan de ander Perfectionisme
levensfase in elke levensfase is de belastbaarheid anders levensfase zegt vaak ook wat over hoe iemand in het werk staat en het ervaart Is er levensfase bewust personeelsbeleid? Weet men dan hoe je dat moet doen? Wat houdt dat dan in? Vitaliteitsbeleid…
balans werk en privé voor elke medewerker verschillend bij hoge werkdruk is de balans snel verstoord: stress! Soms zelfs ziekte of uitval. In het personeelsbeleid en door leidinggevende: is hier aandacht voor? Balans tussen zakelijkheid, duidelijkheid, en meeleven en aanpassen.
Slim werken in de les lessen voorbereiden: grote lijnen of detail Efficiënt nakijken en toetsten Materiaal van elkaar gebruiken De methode goed gebruiken Is er aandacht voor dit onderwerp? Bv een studiedag die deels gaat over slim organiseren, organizing, time-management. Of van elkaar leren hoe je handig met de methode werkt?
communicatie en stijl van leidinggeven, empathie Er heerst soms een cultuur waarin uitspreken niet gewoon is. Mensen kroppen dingen op, dit vergroot het gevoel van werkdruk Als de leidinggevende niet de juiste stijl hanteert met een medewerker levert dit werkstress op. De mr heeft als wettelijke taak openheid en openbaarheid te bevorderen in de school. Kun je daar wat mee in relatie met dit onderwerp?
taakbeleid Er is geen helder taakbeleid Er is onduidelijkheid bij het personeel over rechten en plichten Men snapt de eigen normjaartaak niet Er zitten teveel taken in het taakbeleid. Het taakbeleid klopt soms niet (met CAO, of berekende uren/werkelijke uren)
autonomie van de leraar manager en leraar staan te ver uit elkaar (MBO) leraar heeft steeds minder zeggenschap, bv onderwijsvernieuwingen (MBO,VO)
organisatie binnen de school, bv vergaderingen en overleg te veel vergaderingen iedereen is overal bij en beslist mee vergaderingen niet efficiënt alle extra taken en begeleiding vereist ook weer overleg
administratieve taken te veel administratie, soms dubbel op doel van het administreren niet helder? dan levert het stress en negatieve gevoelens op! Administratie goed organiseren Wordt er samen nagedacht over slim administreren? Voorbeeld van schooldirecteuren op bezoek bij een ziekenhuis in Drachten: hoe ga je met eisen van de inspectie om? Voorbeeld school die alle handelingsplannen archiveert.
missie en visie te veelomvattend. geen keuzes gemaakt en prioriteiten gesteld bij vertaling naar doelen. nut of positief effect wordt (nog) niet gezien planning niet reeël onderwijsvernieuwing te snel, zonder borging Als er iets nieuws komt, wordt dat dan getoetst aan de missie, visie en doelen van de school?
Opzoeken maar! Zoek in de bijzondere bevoegdheden welke artikelen bij de genoemde onderwerpen horen. Bijvoorbeeld: missie en visie van de school=schoolplan=instemming hele mr. Als u werkdruk zou willen agenderen, onder welke bevoegdheid zou u dit willen agenderen? Kortom, welke ingang kiest u om het bespreekbaar te maken? Bespreek samen een slimme strategie om dit te doen.