Samenkracht80+ Hoe kunnen de oudste generaties meedoen en van betekenis zijn in de gemeenschap? Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Rond de (keuken)tafel, over het versterken van zelfregie
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Het Toverbos Niki Jeannin.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
In het bestuursakkoord
Werk-privé balans.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Het Debat Opbouw en inhoud.
Iedereen coach naar Jef Clement.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Vrijwilligersbeleid Samen werken aan de toekomst November 2005.
Gezin in beweging De impact van een ziek kind op het hele gezin
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Hoe help ik mijn kind bij de studiekeuze?
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Onderzoek Veteran Tapes
Communicatie en dementie
“ “Milieu en zwerfvuil”. Stelling 1 “Soms gooi ik wel eens afval zo maar op de grond” Niet akkoord Akkoord “Soms gooi ik wel eens afval zo maar op de.
Het debat.
Presenteren en communiceren
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Pemwjk 2. Presentatie voor week 2!!! Maak een presentatie van ongeveer 5 minuten waarin je uitlegt wat de visie is op het samenstellen van kleine groepen.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Solliciteren: wat wil ik?
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Onderzoek naar de interesse onder 55- plussers van Amerongen voor een woongemeenschap van ouderen 4 December 2015.
Relaties Een diepere kijk. Waarom horen mensen zo graag bij een groep 3 vragen aan Herman De Dijn.
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Reflecteren.
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Ontwikkelen van vakmanschap in veranderende tijden. HR netwerkbijeenkomst Tineke de Visser In voor zorg!Merel van der Ham 13 april 2016Aafje Academie.
Omgaan met ingrijpende gebeurtenissen. veerkracht Elk kind krijgt te maken in zijn leven met tegenslag of stress en moet vaardigheden leren om daarmee.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Samenwerken met vrijwilligers. Leerdoelen Je benoemt de verschillende motieven om vrijwilligerswerk te doen. Je benoemt de onderdelen van een goede communicatie.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
App van de maand september Stoptober
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Het werk van de Geest.
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Geloofsgemeenschap De Goede Herder
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Hand-Out.
23 maart 2017 profilering.
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Inleidende Module Waarom Web 2
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
GASTLES “ Vrijwillig Dichtbij ”
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Studiedag Sociale Netwerken
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
POWER coacht HBO-studenten
Contact maken en contact houden
Intergenerationele zorg en samenwonen in de Genkse Turkse gemeenschap
Handboek – Train de trainer
Spreken en gesprekken 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.3
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Dialoog.
Hoe gaan we dat voorkomen?
5 valkuilen & Tips.
Presentatie VMBO 1&2.
Presentatie Groep 7 & 8.
Transcript van de presentatie:

Samenkracht80+ Hoe kunnen de oudste generaties meedoen en van betekenis zijn in de gemeenschap? Dit project werd gefinancierd met de steun van de Europese Commissie. De verantwoordelijkheid voor deze publicatie (mededeling) ligt Uitsluitend bij de auteur(s); de Commissie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het gebruik van de informatie die erin is vervat

Debat of dialoog? Dialoogpartners: Onderzoeken een vraagstuk Geven elkaar de ruimte om te spreken Stellen vragen om elkaar te begrijpen Vatten elkaars opmerkingen samen Zeggen alleen wat ze werkelijk vinden Spreken zo begrijpelijk mogelijk Geven vaak voorbeelden op grond van eigen ervaringen Streven naar wederzijds begrip Debaters: Overtuigen elkaar van het eigen gelijk Eisen spreektijd op Zien spreektijd van een ander als verloren tijd Ondergraven elkaars standpunten Vallen elkaars argumenten aan Maken het standpunt van een ander onbegrijpelijk Streven naar instemming voor hun eigen standpunten

Dialoogvraag Wat betekent ‘meedoen en van betekenis zijn’ voor 80+ ouderen in de gemeenschap?

Centrale dialoogvraag Wat betekent ‘meedoen en van betekenis zijn’ voor 80+ ouderen in de gemeenschap? Dialoogvragen 1.Hoe kan meedoen en van betekenis zijn er concreet uitzien in het dagelijks leven van 80+ ouderen? 2.Waarom in welke situaties voelt meedoen prettig? Kan het ook als een belasting voelen? 3.Wie of wat kan meedoen en van betekenis zijn voor 80+ ouderen stimuleren en belemmeren? 4.IK: wat kan ik zelf doen als ik merk dat meedoen en van betekenis zijn lastiger voor me wordt? 5.WIJ: Wat kunnen wij doen? Zijn er in de omgeving van 80-plussers voldoende mogelijkheden voor meedoen en van betekenis zijn? Wat zou er kunnen / moeten gebeuren?

‘Het belangrijkste is dat ik er nog toe doe. Ik wil gezien worden, me erkend voelen en iets kunnen betekenen voor een ander.’ (Uit interview vooronderzoek Samenkracht80+) ‘Wat heb ik aan een langere levensverwachting als ik alleen maar thuis zit? Help mij liever om iets zinvols te vinden, een plek waar ik iets kan bijdragen.’ (Uit Zorg en Welzijn, juni 2015)

Waaraan merk ik dat ‘meedoen’ (in werk, vrijwilligerswerk of vrije tijd) soms lastig (vermoeiend) is? Wat kan ik doen om het vol te houden? Geef elkaar tips!