VOORSTELLING ONDERZOEK DE KORF VZW Studiedag Gedeelde zorg in de Integrale Jeugdhulp 18 oktober 2016 VIVES Hogeschool Kortrijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doorn – 23 januari 2013 Jaap van Petegem
Advertisements

De Oever vzw – Voorstelling De Sluis
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Dienst Time Out Projecten
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
OCMW Antwerpen individuele vrijetijdsbemiddeling
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Ouders en Kinderen Centraal
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Van visie naar actie.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Synthese: “Zorg voor verslaafde dak- en thuislozen in Utrecht.”
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
CBE: Centra voor Basiseducatie
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
ICT in een dynamische context
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Individueel werken met kinderen en jongeren in het jeugdwelzijnswerk? Werken vanuit de vrije tijd van jongeren : een voorrecht Kadir Vardar, coördinator.
Beroepsgeheim in een evoluerende hulpverleningscontext
Symposium 12 mei 2011 Workshop: ‘Sociaal dossier en handelingsplan in residentieel werken met gezinnen’ door Carlo Theuwen en Lien Van Hoof.
POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG
Handelingsgericht samenwerken
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
Het uitbouwen van een agressiebeleid Geert Taghon 2011.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Project ‘Oog Voor Elkaar’. Oog voor elkaar, verbindt elkaar 6 projecten ‘oog voor elkaar’ in Vlaanderen Ons Centrum werkt mee aan één van deze projecten.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Synergie en ontmoeting Jale Simsek. Uit elkaar of naar elkaar toe Definitie kansarme migranten werkt negatief Uitgangspunt: naar elkaar toe groeien Doel:
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Infodag Binc Dialoog, Reflectie en Actie 22 en 30 september 2010 Brussel - Gent.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Getuigenis re-integratie
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Niet praten over maar met burgers en cliënten
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Richting geven aan Teamontwikkeling
WELKOM.
Inleiding campusvoorrang
JOIN JOngvolwassenen met een psychische kwetsbaarheid – INtersectoraal woonondersteunings- en exptertiseteam.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Leiderschapsontwikkeling
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

VOORSTELLING ONDERZOEK DE KORF VZW Studiedag Gedeelde zorg in de Integrale Jeugdhulp 18 oktober 2016 VIVES Hogeschool Kortrijk

DE KORF vzw Organisatie bijzondere jeugdzorg Grondig hertekend jeugdhulpverleningslandschap: Residentiële opvang (°1876) ( TCK – BZW) Dagcentrum (°1992) Thuisbegeleidingsdienst (°1999) Multifunctionele organisatie (°2013) Modulair zorgaanbod Op afdelingsniveau ( verblijf, context en dagbegeleiding in groep) Warme en contextgerichte units

Decreet integrale jeugdhulp (1 maart 2014) Cliëntsysteem centraal stellen Flexibele trajecten op maat: Vlotte toegang Hulpcontinuïteit, doorstroom Maximale participatie WERKEN MÉT & BETREKKEN VAN CONTEXT VAN MINDERJARIGE DE KORF vzw

Structurele aanpassingen aan nieuw decreet: o Modulair zorgaanbod o Integrale begeleiders Individuele begeleiding jongere, begeleiding context, contact school / vrije tijd /andere hulpverleningsdiensten,… Taken in leefgroep (zwarte uren) en context (rode uren) o Zorgcoördinator biedt ondersteuning aan begeleiders o Registratie: Dossier transparant voor de cliënt Handelingsplan: doelen en wensen vanuit het cliëntsysteem DE KORF vzw

WERKT DAT NU? HOE IS DAT IN DE PRAKTIJK? ZORGEN AL DEZE AANPASSINGEN VOOR EEN BETERE WERKING?

Onderzoeksvragen : 1. Profielschets van de organisatie: In-, door-, en uitstroom 2. Focus op betrekken van context: Hoe krijgt contextgericht werken vorm in de organisatie? ONDERZOEK IN DE KORF vzw

METHODOLOGIE Dataverzameling Dossiers Vragenlijst (BINC) Discoursanalyse Participerende observatie Contextgerichte en ‘warme’ unit Interviews Begeleiders Ouders Jongeren ONDERZOEK IN DE KORF vzw

METHODOLOGIE Empowerende Academische Werkplaats (EAW) o Intern traject Nauwe samenwerking de korf, onderzoekers, vertegenwoordiger cliëntsysteem  KERNWERKGROEP o Extern traject Partnerorganisaties, vertegenwoordiger cliëntsysteem, onderzoekers, de korf  STUURGROEP Kleurde onze vraagstelling, gegevensverzameling, verwerking van resultaten,… * Sessie Onderzoek in en met de praktijk ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Structuur Vernieuwd jeugdhulplandschap Systeem Nieuwe begrippen en rollen Veranderde structuren Nieuw organisatiemodel Aanpassingen in de organisatie Klemtoon op structuur ONDERZOEK IN DE KORF vzw Taels (2016). De praktijk van integrale jeugdhulp, Sociaal.net Cultuur Praktijk De hulpverleners Onduidelijkheid over nieuwe begrippen en structuren Onduidelijkheid over de taken binnen deze nieuwe structuren Structuur ifv verbeteren van de eigenlijke hulpverlening

RESULTATEN Hoe kan die hernieuwde structuur ook doordringen tot de cultuur van de organisatie? ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Plaats van ouder in de organisatie Visie van de organisatie: Belang van éénduidige visie (waar willen wij voor staan) Implementeren én verankeren in organisatie (visie ingebed krijgen in de houding van begeleiders) o Medewerkers bewust maken, inspraak geven, dialoog, tijd geven,… o Communiceren van de visie o Vorming Goede bedoelingen, zoekende organisatie, versplinterde visies en houdingen over de verschillende teams * Sessie Visie en rol van het beleid ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Plaats van ouder in de organisatie Hulpverleningsproces: Handelingsplan (zorgen, wensen, doelen, krachten,…) o Echt in dialoog gaan en ouders/minderjarigen mee laten beslissen o Komen tot werkbare doelen gedragen door alle partijen Hoeden om niet over te nemen Tijdelijkheid beseffen van de rol als begeleider * Sessie De participatieladder toegepast ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Plaats van ouder in de organisatie Leefgroep: Voelen ouders zich welkom? Kunnen ze deelnemen aan activiteiten, de zorg blijven opnemen voor hun kind in de leefgroep waar mogelijk,…? Spanningsveld: Wanneer laat je dit toe en wanneer niet?  Afgrenzen - De leefgroep is én blijft het terrein van de begeleiders versus Ouders een plek geven  Keuzes maken en duidelijkheid creëren * Sessie De participatieladder toegepast ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Plaats van ouder in de organisatie Ruimere organisatie: Ouders hebben inspraak o Oudervergaderingen - Ouderraad o Ouders in raad van bestuur o Ouders denken mee over het beleid o Ouders organiseren zelf activiteiten, initiatieven groeien vanuit ouders,… Inspraak: Hoe moet dit gebeuren? Niet willen lopen voor je kan stappen – werken aan goede basis voor je verder kan klimmen/groeien * Sessie De participatieladder toegepast ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Doelgroep ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Doelgroep Geïsoleerde gezinnen Nood aan netwerkverbreding en -versterking Contextgericht werken nog voornamelijk ingevuld door werken met de ouder(s), probeer ook te investeren in de opbouw van een ruimer netwerk Luisteren naar en afstemmen op noden van de doelgroep * Sessie Ouderparticipatie ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Doelgroep Complexe problematiek Lange hulpverleningsgeschiedenis Weinig of geen vertrouwen in hulpverlening Basisattitude: Luisteren, tijd nemen, een vertrouwensrelatie opbouwen,… Aanklampend werken  Sterk aanwezig bij de begeleiders! ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Methodiek Basisattitude is één ding… Werkingsdomeinen: Klemtoon veelal nog op kindgerichte doelen (gedrag, school, vrije tijd, zelfzorg en zelfredzaamheid,…) Meer gezinsgerichte doelen stellen * Sessie Gedeelde zorg ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Methodiek Werken mét de context ~ Gedeelde zorg Spanningsveld: Ander waarden- en normenkader Veiligheid (subjectief gekleurd door eigen waarden en normen) o Verantwoordelijkheid? Respecteren en bespreekbaar stellen van uiteenlopende waarden en normen Ingrijpen wanneer veiligheid in het gedrang komt Veiligheid – objectieve criteria ipv buikgevoel * Sessie Gedeelde zorg ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Methodiek Integrale begeleider o Verruiming job o Afwisseling o Vrijheid, flexibiliteit ONDERZOEK IN DE KORF vzw Residentiële en groepsbegeleiding Begeleiding in de context

RESULTATEN Methodiek Integrale begeleider o Leefgroep lijdt eronder o Meerzijdige partijdigheid? Durven in vraag stellen of het wel opportuun is om werken met de context én met het kind in de leefgroep door één en dezelfde begeleider te laten doen? Wat zijn de noden van het cliëntsysteem en kan de begeleider hierop inhaken? ONDERZOEK IN DE KORF vzw

RESULTATEN Intersectorale samenwerking Leren van elkaar: o EAW o Herkenbaarheid partnerorganisaties o Samen reflecteren over thema’s Samenwerken en afstemmen rond individuele dossiers Over muurtjes durven kijken, kwetsbaar durven opstellen naar elkaar  Rol academische werkplaats * Sessie Van verdeelde naar gedeelde verantwoordelijkheid ONDERZOEK IN DE KORF vzw

BESLUIT Structuur en cultuur op elkaar afstemmen Durf ook structuur opnieuw in vraag te stellen

ONDERZOEK IN DE KORF vzw BESLUIT Cultuur Visie uitwerken en verankeren Communiceren: Ruimte voor inspraak en inbreng van begeleiders, functioneringsgesprekken, evaluatie, werving nieuwe begeleiders, voldoende herhalen, voorbeeldfunctie coördinatoren,… Vorming: Vaardigheden die bij de visie horen versterken Structuur In vraag durven stellen Integrale begeleider Bewegingsruimte om op te splitsen waar nodig Module dagbegeleiding in groep Aparte groep? Nieuwe instroom ipv uitstroom uit verblijf Warme vs contextgericht units Geen OF, maar EN-verhaal Context- en leefgroepwerking centraal in elke unit

VERDER LEZEN? Het volledige onderzoeksrapport vindt u weldra op: