Evaluatie gemeenschappelijke regeling GGD en kansen voor aanpassingen per oktober

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Advertisements

De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Martine Meijers Hester Tjalma
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Regionalisering brandweer/doorontwikkeling VRU
Werken naar vermogen Adviezen commissie TTSW Bestuurlijke bijeenkomst Amersfoort 12 oktober 2011 Karin Sleeking.
Onze gemeente Hier kunt u zelf uw gemeentenaam invoegen.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Wet Maatschappelijke Ondersteuning Januari Achtergronden (1) Vermaatschappelijking van de zorg. Mensen met veel zorgbehoeften willen in de maatschappij.
Hoe is het gesteld met het lokaal veiligheidsbeleid? Sjaak van der Tak, burgemeester gemeente Westland Voorzitter commissie Bestuur en Veiligheid van de.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
1 Algemene Rekenkamer | Postbus | 2500 EA Den Haag Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.
Toetsingskader doelmatige en verantwoorde zorg thuis
Dalfsen en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Jan Roorda: directiesecretaris Addy Kok: beleidsadviseur.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Steenwijkerland en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid.
Nationaal Plan TBC (NPT ) Ton van Dijk, Wnd. directeur Publieke Gezondheid GGD Haaglanden Portefeuillehouder TBC, GGD-GHOR Nederland.
PRESENTATIE raadsbijeenkomst SLIEDRECHT 15 juni 2011.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland. Opzet presentatie 1.Reden bestaan GR GGD Zeeland 2.Visie op Publieke Gezondheid in Zeeland 3.Bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Sociaal Domein Kop van Noord Holland Samenwerking tussen gemeenten Texel, Den Helder, Schagen en Hollands Kroon.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Grip op samenwerken Sturing door de raad Jeroen van Gool, ondersteuningsprogramma Slim Samenwerken.
Sturing op de jeugdhulp Datum 14/05/2014. Ontwerp Jeugdhulp ZHZ.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
1 Brandweer Gelderland-Midden Vergadering Commissie Bestuur 26 mei 2015.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Regionale Agenda en gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven Gemeente Valkenswaard, 25 november 2014.
Concept Beleidsplan Gemeenschappelijke regeling Basiszorgniveau.
©Deloitte © 2009 Deloitte Touche Tohmatsu Bespreking auditcommissie Plan van aanpak accountantscontrole 2010 Dordrecht 24 augustus 2010 Rein-Aart van Vugt.
Algemeen Bestuur GGD Haaglanden - 11 juli 2014 GGD Haaglanden “Zorgen voor en Zorg om Publieke Gezondheid” Wet publieke Gezondheid (WPG)
GGD = Gemeentelijke GezondheidsDienst Publieke Gezondheid & Veiligheid is wettelijke taak. Alle 400 gemeenten hebben ‘eigen’ GGD. GGD is van jullie: gemeente.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Sheet 1 van 15…. Sheet 2 van 15… Burger Service Nummer (BSN) in de Zorg Uitleg Wbsn-z Identificatieprocedures en bijzondere situaties Opdrachtformulering,afbakening,
Decentralisatie jeugdzorg: Transitie en Transformatie Klankbordgroepen Maandag 13 februari 2012.
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Grip op gemeenschappelijke regelingen PMG 13 april 2016 Drs. Inge Harmsen, strategisch adviseur.
Privacy Sociaal Domein. Voorstel  Vaststellen kadernotitie gegevensdeling & Privacy.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
T ransformatie SRE. Herziening Regionale samenwerking Doel: 1. Sterker naar buiten treden. 2. Eenduidig opereren op regionale schaal. 3. Efficiënt (regio)intern.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Gezondheid & de Omgevingswet
Analyse uitgaven B&D Kerkrade, 9 / 16 december 2016.
De Wet hergebruik overheidsinformatie en de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen Aad van Tongeren Fobid/KB 17 november 2016.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn
Regionale raadsinformatiebijeenkomsten Veilig Thuis en Crisis Interventie Team Oud-Beijerland, 15 februari 2017 Dordrecht, 22 februari 2017.
Informatiebijeenkomst 22 maart 2016
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Sturing op verbonden partijen
Bestemmingsplan Buitengebied
Strategische koers & expeditie GGD
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
Gemeenschappelijke regeling Publieke Gezondheid & Zorg
Advies Commissie GGDrU Regio Amersfoort 21 juni 2018
Informatievoorziening bij de GGD
Financiering van het zorgstelsel
Transcript van de presentatie:

Evaluatie gemeenschappelijke regeling GGD en kansen voor aanpassingen per oktober

Waarom Den Haag zich extra verdiept heeft in de GR GGD 1/2 Huidige gemeenschappelijke regeling in korte tijd tot stand gekomen en onder grote druk. Goed dat er destijds is afgesproken om te evalueren, werkendeweg leer je immers pas hoe het anders en beter kan. Nu bewuste keuzes maken. Is een proces dat we als negen gemeenten in gezamenlijkheid lopen. Voor Den Haag een bijzonder belang aangezien de uitvoeringsorganisatie onderdeel uitmaakt van de gemeente en Den Haag ook financieel risicodrager is. Daarnaast is gebleken dat er onduidelijkheid in rollen, taken en bevoegdheden is: wie is waarvoor wanneer verantwoordelijk? (vb. Bezuinigingen gemeente DH) Geen twijfel: Den Haag draagt de GGD een warm hart toe, maar vindt tegelijkertijd dat dingen beter geregeld moeten worden. In deze presentatie daarom de bevindingen van Den Haag, om mee te nemen in het evaluatietraject. 2

Waarom Den Haag zich extra verdiept heeft in de GR GGD 1/2 Haagse middelen GGD zitten in zijn geheel in de Haagse begroting. De Haagse taken zijn echter vrijwel in zijn geheel in de gemeenschappelijke regeling opgenomen. Zeggenschap over specifiek Haagse taken zoals Haagse Aanpak Gezond Gewicht, Gezonde seksualiteit en Geweld in Afhankelijkheidsrelaties is daarmee onbedoeld bij het Algemeen Bestuur van de GR terechtgekomen. Kosten GR per inwoner voor Den Haag ongeveer dubbele van kosten per inwoner voor H8 (bron: directiejaarverslag GGD). Verantwoordelijkheden en zeggenschap lopen uit elkaar: Den Haag heeft 5 van de 21 stemmen in het AB (23%). Haags deel van het regionale basispakket bedraagt ca. 70% van de GR begroting Den Haag heeft ca. 50% van het aantal inwoners van de gemeenschappelijke regeling. Den Haag is financieel risicodrager. De uitvoeringsorganisatie maakt onderdeel uit van de gemeente Den Haag. 3

Een aangepaste gemeen- schappelijke regeling per Doel gemeenschappelijke regeling: uitvoeren volksgezondheidsbeleid dat is toegesneden is op de lokale vraagstukken en uitdagingen op basis van adequate dienstverlening door GGD. Welke kansen zien wij voor de aangepaste regeling: 1.Klantgerichtheid van de GGD en goed opdrachtgeverschap bij gemeenten. 2.Keuzemogelijkheden voor deelnemende gemeenten bovenop een stabiel en solide regionale basispakket. 3.Transparantie in begroting en realisatie. 4.Eenduidig uitlegbare afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. 4

1. Klantgerichtheid en goed opdrachtgeverschap Voor de deelnemende gemeenten is goed opdrachtgeverschap van belang. Wat vragen we van de GGD? Vanuit de GGD is stevig accountmanagement belangrijk: wat willen opdrachtgevende gemeenten? Ruimte voor innovatie en doorontwikkeling in de gemeenschappelijke regeling (bijv. Big data). 5

2. Keuzemogelijkheden voor deelnemende gemeenten 1/2 1. Wettelijk verplichte taken in de gemeenschappelijke regeling De gemeenschappelijke regeling bestaat uit de wettelijke verplichte taken op basisniveau (=regionaal takenpakket) zoals vastgelegd in o.a. de Wet publieke gezondheid (AB GGD is verantwoordelijk). Vanwege de schaalgrootte of beleidsmatige samenhang kunnen eventueel, op basis van goede argumenten waarom het niet in het lokaal pakket per gemeente kan, niet-wettelijke taken in de GR opgenomen worden (bewuste keuze). Voorbeelden: Infectieziekten, TBC, Medische milieukunde, epidemiologie (basis), gezondheidsbevordering (basis), etc. Alle gemeenten betalen hetzelfde bedrag (p.inw) voor het regionale basispakket evt. voor Den Haag met geoormerkte opslag voor TBC. 6

Keuzemogelijkheden voor deelnemende gemeenten 2/2 2. Alle andere taken onder verantwoordelijkheid college B&W: De gemeenten maken lokale maatwerk afspraken met GGD over een verdieping van het regionale basispakket, zoals bij epidemiologie en gezondheidsbescherming. De gemeenten bepalen zelf welke lokale extra taken zij door de GGD-Haaglanden laten uitvoeren. Ruimte voor flexibiliteit; lokale taken (maatwerk en extra) bijvoorbeeld vast te leggen in dienstverleningsovereenkomsten. Verantwoordelijkheid en zeggenschap bij de afzonderlijke colleges van B&W van de gemeenten. Kosten van lokale taken worden gefinancierd door opdrachtgevende gemeente. 7

3. Transparantie in begroting en realisatie Begroting GGD is erg ingewikkeld, GR-kosten verdeeld over Haagse begroting en GR- begroting, praktisch en juridisch niet wenselijk. Het heeft de voorkeur GR in 1 begroting op te nemen (inclusief Haags deel GR), en zo mogelijk in één administratie, gescheiden van de administratie van de gemeente. Aandacht voor goed regelen BTW. Bij eerstvolgende begroting moeten alle posten opnieuw worden onderbouwd. De begroting biedt momenteel niet genoeg houvast voor adequate financiële sturing en transparantie in de kosten. Nieuwe begroting opstellen in nauw overleg met accountant. Uiterlijk per 1 januari 2018 een gewijzigde gemeenschappelijke regeling, begroting en takenpakket. Bovenstaande is in lijn met aanbevelingen accountant. 8

4. Eenduidig uitlegbare afspraken over taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden De gemeenschappelijke regeling en de onderliggende statuten en reglementen laten veel ruimte voor verschillende interpretatie. Dit vraagt om: eenduidige afspraken positie gemeente Den Haag vs. GGD (wat betekent verantwoordelijkheid voor bedrijfsvoering?). Helderheid wie wanneer bevoegd is (AB/college). Overig: Gemeenschappelijke regeling leidt tot diverse onduidelijkheden, onterechte of onjuiste beelden en bevat verschillende juridische omissies. Deze dienen opgelost te worden (zie rapporten Proof en Lysias). 9

Toelichting: Vergelijking andere gemeenschappelijke regelingen Belangrijkste conclusies uit de vergelijking GR GGD Rotterdam Rijnmond, Utrecht en West-Brabant. 1. De andere GR-en hebben een vergelijkbaar regionaal basispakket voor de grote en de kleine deelnemers met mogelijkheid voor lokaal maatwerk/taken onder verantwoordelijkheid lokaal bestuur. 2. In de onderzochte GR-en zijn de bijdragen identiek voor de grote en de kleine deelnemers. Evt. met geoormerkte opslag voor specifieke taken zoals TBC. 3.Den Haag draagt ongeveer 20 euro per inwoner bij aan de gemeenschappelijke regeling. De regio betaalt ongeveer 11 euro per inwoner. De bijdrage van Den Haag aan de gemeenschappelijke regeling is substantieel meer dan in andere gemeenschappelijke regelingen. 10

Voorstel voor vervolg Op basis van een opdracht van het AB gaan ambtelijke vertegenwoordigers van alle gemeenten aan de slag met de wijziging van de gemeenschappelijke regeling, verbeterslagen op de begroting, en het vaststellen van het regionale takenpakket. GGD/DPG is adviseur deelnemende gemeenten. Belangrijk dat commissie juridisch, financieel en in projectleiding ondersteund wordt. Expertise en verzamelde informatie door Den Haag staat ten dienste aan deze commissie. Colleges van de afzonderlijke gemeenten hebben, in afstemming met de gemeenteraad, de bevoegdheid tot het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling (zie ook rapport Proof en Lysias). 11

Samenvatting 1.Beperking GR tot wettelijk verplichte taken onder verantwoordelijkheid AB. Voor alle deelnemende gemeenten geldt hetzelfde regionale basispakket, tenzij een bewuste keuze wordt gemaakt om niet-wettelijke taken op te nemen. 2. Alle gemeenten bepalen zelf aard en omvang van lokale taken (maatwerk en extra) bovenop het regionale basispakket, onder zeggenschap van college B&W. 3. Onder voorwaarde van transparantie het Haagse deel GGD (voor GR-basisniveau) ook opnemen in de begroting GR. 4. Eenduidig uitlegbare afspraken opnemen in GR en juridische omissies herstellen. 5. Balans aanbrengen tussen verantwoordelijkheden, financiële bijdrage en zeggenschap (oa. einde financieel risicodragerschap). 6. Informatievoorziening en accountmanagement verbeteren. 7. Ruimte nodig voor innovatie GGD (bijv. Big data). 8. Voorstel voor vervolg: gemeenten in de lead bij opstellen nieuwe regeling en takenpakket. 9. Per 1 januari 2018 een gewijzigde gemeenschappelijke regeling, begroting en takenpakket. Ook Veilig Thuis daarin mee op laten lopen.