7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Adviesgroep Personenzorg
Advertisements

Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
Ouders en Kinderen Centraal
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
AD6 in leerplan verzorging
Vereiste in leerplan VZ zie AD AD 4 en AD 5…
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Human Dynamics.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Begeleidingsplannen GGZ
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Opgroeien in verbondenheid
Een bewegingsbeleid op school
Gesloten residentiële jeugdzorg als veilige haven
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Leerplantoelichting Kinderzorg
Dossier Empowerment.
Leerplantoelichting derde graad verzorging
Netwerk coördinatoren VZ
Over hondenpoep en hangjongeren
Leerplantoelichting thuis- en bejaardenzorg/zorgkundige
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Leerplantoelichting derde graad verzorging Katholiek Onderwijs Vlaanderen West Vlaanderen.
Leerplantoelichting Tweede graad verzorging voeding
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Titel samenkomst 14 januari 2016
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
In schooljaar hebben in Drenthe 300 mbo- studenten de opleiding zonder diploma verlaten.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Hoe pedagogisch handelen?
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Hoe pedagogisch handelen?
UITGANGSPUNT.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
3de graad verzorging Toelichting bij AD5.
Hoe ziet de pedagogische kwaliteit van de Vlaamse kinderopvang er uit?
Progressief universalisme
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
UITGANGSPUNT.
2de graad verzorging - voeding
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Leerplantoelichting 2de en 3de graad VZ
Begeleiden Les 5.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
het katholiek basisonderwijs
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Zorginspectie en MeMoQ Monitoringinstrument in de praktijk
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5

Situering vanuit leerplan Competentie = ‘Als kinderbegeleider kinderen begeleiden vanuit een totaalvisie’ In de toelichting bij elke AD wordt de nadruk gelegd op het afstemmen op het individuele kind of een groep kinderen en zijn/hun situatie. In het zorg verlenen zit zorg dragen (AD4) – (ped)agogisch handelen (AD5) en indirecte zorgverlening (AD6)

Een geïntegreerde aanpak: UITGANGSPUNT Dit schema omvat alle AD’s en hun samenhang

Naar een AFSTEMMEN van het (ped)agogisch handelen op het individuele kind of op een groep kinderen (zie AD5.10) en zijn/hun situatie (AD5)

ACTOREN in de pedagogische relatie in kaart brengen en hun betekenis verduidelijken en toelichten (5.1) Begeleider Opvang Organisatie (zie ook AD1) Cultuur Samenleving (zie ook AD7) Sociaal netwerk (zie ook 5.15 – 5.16)

FACTOREN die de actoren en partners in de zorgrelatie beïnvloeden (5.1) * Persoonlijke factoren (geslacht, leeftijd, levensstijl, levensloop, gezondheid,…) Volgens ZIKO ‘kind- factoren’ * Externe factoren (klimaat, sociale omgeving, fysiek milieu / leefomgeving) Volgens ZIKO ‘bijzondere omstandigheden’ * Persoonlijke factoren = interne factoren (zie 2 e graad)

Pedagogisch handelen Gedrag situeren en interpreteren in een kader (vb. cuvelier) Elementen in de pedagogische relatie aanwenden (3 e graad) pedagogisch handelen sturen Samenwerken / participeren steunen Stimuleren

In het 7 de jaar wordt het pedagogisch handelen concretiseren naar de beïnvloedende factoren in de pedagogische context (5.2); volgens ZIKO principes. Welbevinden en betrokkenheid Rijk aanbod (zie ook 6.3) Positieve sfeer en groepsklimaat Ruimte voor initiatief Doeltreffende organisatie (zie ook 5.11) Inlevende begeleidingsstijl

Nog uitbreiding met … Omgaan met dagelijkse opvoedingsvragen in de opvang van – Baby’s en peuters (5.8) – Kleuters en lagere schoolkinderen (5.9)

ONTWIKKELINGSSTIMULEREND HANDELEN overheen de jaren 2 de graad 5.4 Exploreren van verschillende levensfasen binnen de levensloop van de mens 3 de graad 5.7 Mijlpalen in de ontwikkeling van het kind verduidelijken en toelichten (fysieke ontwikkeling, psychische ontwikkeling, sociaal- emotionele ontwikkeling) 7 de jaar 5.3 tot 5.7 begrip ontwikkeling + verduidelijken, toelichten en stimuleren van de verschillende ontwikkelingsgebieden

Pedagogisch handelen vanuit de ervaringsgebieden vanuit een totaalvisie (zie concordantie in vademecum kinderzorg)

5.4 tot 5.7 begrepen vanuit het pedagogisch raamwerk. Beheersingsniveau zie onderliggende doelen + vanuit totaalvisie Ik en de ander (5.7 sociaal- emotionele ontwikkeling) Communicatie en expressie (5.6 Taalontwikkeling) Lichaam en beweging (5.4 Fysieke ontwikkeling) Verkennen van de wereld (5.5 cognitieve ontwikkeling)

Begrip ACTIVITEITEN in leerplan (5.12 tot 5.14)

Bij activiteiten telkens rekening houden met… (zie methodisch handelen AD1) ervaringen, interesses en mogelijkheden van het kind / de groep kinderen observaties; de visie en de mogelijkheden van de voorziening en de tijdsordening; het groepsklimaat; de eigenheid van de buurt; diversiteit.