Workshop: Strategieën voor het versterken van vertrouwen tussen organisaties Marloes Callens 31/08/2016 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerken binnen netwerken:
Advertisements

Workshop Handelingsgericht werken
Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Respectvolle bejegening
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Cocreatie in de opsporing
Waardenmanagement De Transities
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
Peter Schwartz The art of the long view stappenplan
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Risicomanagement – maak er werk van, geen drama Landelijke bijeenkomst bdKO Zeist, 29 maart 2012.
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Motiveren van vrijwilligers
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Zorgplicht in passend onderwijs
Communicatie met ouders
Dossier Empowerment.
MANTELZORGGESPREK.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Vertrouwen & verantwoordelijkheid in de financiële sector: > Op zoek naar een ideaal Frank Hindriks Rijksuniversiteit Groningen (RUG)
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Marcel Seijner Mmed.hro.nl\data\presentaties\
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.

Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Opdrachten en eindopdracht
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
De kracht van positief opvoeden
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
I TRUST U, WERKEN VANUIT VERTROUWEN Lezing 19 april 2010 SMT, Tica Peeman.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Sociaal werk in een veranderende samenleving
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
HELP! Beren op de omgevingsweg
De Kracht van Communicatie
Les 1: Brainstorm en kennismaken
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
Loopbaan in eigen handen? We werken er aan!
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Sociologische paradigma’s
ADVISERING PO-VO “ SCHOOL EN OUDERS: PARTNER BIJ ADVISERING”
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Human Resources Accounting
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Communicatie 7e les.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Doubleren.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Risicocommunicatie en de omgevingswet
Doubleren.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Boeien en binden van goede medewerkers
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Workshop: Strategieën voor het versterken van vertrouwen tussen organisaties Marloes Callens 31/08/2016 1

Wie zijn we? Ik: ► Medewerker KU Leuven Instituut voor de Overheid sinds 2013 ► Onderzoek naar interorganisationeel vertrouwen binnen de gerechtelijke jeugdbeschermingsketen Jullie: ► Functie, organisatie en samenwerkingsverbanden? 2

Wat is vertrouwen? Waaraan denkt u bij vertrouwen in u werkcontext? Veel definities, enkele terugkerende kenmerken: ► Mentale attitude, persoonlijke inschatting ► Kwetsbaar durven opstellen ► Positieve verwachtingen van de ander Intenties Gedrag ► Trust fall 3

Wat is vertrouwen, interorganisationeel? ► Organisaties zijn op zich geen levende organismen, en kunnen daarom niet ‘interageren’ met elkaar ► Organisaties worden vertegenwoordigd door boundary spanners voor verschillende interacties (oefening: eigen boundary spanner lokaliseren) 4

Waarom vertrouwen? Positieve gevolgen voor individuen, organisaties, collaboratie en maatschappij - Werktevredenheid, stressreductie - Kosten besparend, tijdbesparend, imago - Doelen bereiken, continuïteit - Maatschappelijke vooruitgang, maatschappelijk vertrouwen Maar mogelijke negatieve gevolgen niet negeren! - Misbruik van vertrouwen - Blindheid, verlies van kritische en constructieve feedback - Vertrouwen als manipulatiemiddel 5

Waarom niet vertrouwen? Positieve gevolgen van wantrouwen - Bescherming tegen misbruik - Controles inbouwen - Voorspelbare kosten en resultaten Maar vooral negatieve gevolgen aan wantrouwen - Gemiste kansen - Hoge kosten aan controle - Relationele verzuring, isolatie - Stressvolle omgeving, onaangename werksfeer 6

Gulden middenweg: Getemperd vertrouwen Vertrouwen als regel, met wantrouwen als redelijke uitzondering Niet: Vertrouwen als totaalvisie of wantrouwen als uitgangspunt Afwegen van uitgangspunt op basis van situationele belangen: - Voorkeur voor kwetsbaarheid aanvaarden in ruil voor onzekere (potentieel hogere) baten versus kwetsbaarheid vermijden in ruil voor zeker kosten, - Is er ruimte voor risico’s? - Is er nood aan en tijd voor vertrouwen? 7

Ken je beginsituatie… 8

Hoe vertrouwen versterken? Vertrouwen wordt beïnvloed door (samenspel van) verschillende factoren op verschillende niveaus ► Individu (micro) ► Interorganisationele relatie (meso) ► Omgeving (macro) Oefening: Welke stimulerende en remmende factoren ziet u in uw samenwerkingsverbanden? 9

10 aanbevelingen uit onderzoek voor interpersoonlijk vertrouwen in een netwerk 1. Handel discreet 2. Wees consistent tussen woord en daad 3. Verzeker frequente en rijke communicatie 4. Zorg voor interactieve communicatie 5. Neem eerlijke en transparante beslissingen 6. Kom tot een gedeelde visie en taal 7. Stel mensen verantwoordelijk voor vertrouwen 8. Creëer persoonlijke banden 9. Geef iets weg van waarde 10. Ontsluit je expertise en limieten 10

1. Handel discreet ► Gevoelige en vertrouwelijke kennis mag niet zomaar openbaar worden gemaakt ► Vertrouwelijke informatie (vaak meest bruikbare informatie) ► Delicate, pijnlijke informatie ► Informatie kan in de toekomst worden achtergehouden, kwetsbaarheid wordt niet meer opengesteld ► Wanneer dit toch wordt gedaan, zorg voor transparantie en duidelijkheid ► Zorg voor voldoende individueel overleg 11

2. Wees consistent tussen woord en daad ► Geen giswerk voor de andere of iets al dan niet gemeend is ► Dit kan ook niet intentioneel voorkomen (vergetelheid, desorganisatie…). Besef dat de ander de reden voor inconsistenties niet kan weten. U kan minder integer worden ingeschat dan hoe u uzelf inschat. ► Weinig beloven levert op lange termijn meer vertrouwen op dan veel beloven, weinig doen. Realistische verwachtingen scheppen. 12

3. Verzeker frequente en rijke communicatie ► Frequente communicatie zorgt voor meer informatie over elkaar kunnen, en zorgt voor afstemming op elkaar ► Kwaliteit van de contacten speelt ook een rol: gebruik contactmomenten optimaal voor ‘joint problem solving’ ► Communiceer over professionele, maar ook over persoonlijke gebeurtenissen ► Niet enkel communicatie in grote overlegmomenten, cruciale maar gevoelige informatie wordt daar niet gedeeld 13

4. Zorg voor collaboratieve communicatie ► Sta open voor collectieve brainstorming ► Als de andere aanvoelt dat hij met onafgewerkte ideeën bij jou terecht kan, kan er meer vertrouwen ontstaan 14

5. Neem eerlijke en transparante beslissingen ► Ontgoocheling hoeft niet te leiden tot wantrouwen, wanneer er transparantie aanwezig is ► Transparantie en eerlijke beslissingen geven aan dat vertrouwen de basis is binnen deze samenwerking. Vertrouwen bij management kan de cultuur zetten bij de medewerkers 15

6. Kom tot een gedeelde visie en taal ► Gemeenschappelijk doel kan dit stimuleren ► Gemeenschappelijk gebruik van termen kan misverstanden vermijden ► Gedeelde taal kan meer communicatie teweegbrengen, wat dan weer vertrouwen kan versterken ► Besef dat in het begin van een samenwerking er werk moet gemaakt worden van het vinden van een gemeenschappelijke taal en visie 16

7. Stel mensen verantwoordelijk voor vertrouwen ► Hoe je iets doet is even belangrijk als wat je doet ► Trek betrouwbare mensen aan in je organisatie. Aanwervingsprocedure. ► Toon duidelijk de waarden van de organisatie aan, en beloon mensen die deze waarden ook uitdragen 17

8. Creëer persoonlijke banden ► Overstijg het instrumentele aspect van samenwerken. Naar het relationele. ► Kennis over gedeelde interesses kan een meer menselijk beeld van de ander opwekken, waardoor sneller problemen/zorgen worden gesignaleerd. ► Iets persoonlijks vrijgeven kan een positieve invloed hebben op het professionele 18

9. Geef iets weg van waarde ► Vb. toegang tot bepaalde data. Kennis delen. Persoonlijk netwerk delen, ► Het toont dat je vertrouwen hebt in de ander, wat wederkerigheid in de hand kan werken. ► Als alles in contracten moet worden gegoten straal je wantrouwen uit, en wordt misschien gezien als een reflectie van de eigen intenties. 19

10. Ontsluit je expertise en limieten ► Toon je expertise ipv dit enkel te vermelden ► Toon ook je limieten, dit zet extra kracht onder je expertise, plus creëert geen onrealistische verwachtingen die later tot teleurstelling en mogelijks wantrouwen kunnen leiden. ► Iemand die op tijd zegt ‘ik weet het niet’ bespaart zijn samenwerkingspartner veel tijd ► Gaat in tegen de druk om altijd alles te weten. Best de voordelen voor de partner expliciteren. 20

Bronnen ► Lewicki, R. J., McAllister, D. J., & Bies, R. J. (1998). Trust and distrust: New relationships and realities. The Academy of Management Review, 23(3), 438–458. ► Zaheer, A., McEvily, B., & Perrone, V. (1998). Does trust matter? Exploring the effects of interorganizational and interpersonal trust on performance. Organization Science, 9(2), 141– 159. ► Oomsels, P., Callens, M., Vanschoenwinkel, J., & Bouckaert, G. (n.d.). Functions and dysfunctions of interorganizational trust and distrust in the public sector. Administration & Society. ► Oomsels, P., & Bouckaert, G. (2014). Studying interorganizational trust in public administration: a conceptual and analytical framework for’administrational trust'. Public Performance & Management Review, 37(4), 577–604. ► Abrams, L. C., Cross, R., Lesser, E., & Levin, D. Z. (2003). Nurturing interpersonal trust in knowledge-sharing networks. Academy of Management Executive, 17(4), 64–